آیا تا به حال رویای راه اندازی برند خود را داشته اید؟ آیا در حال حاضر یک نام تجاری دارید، اما به رسمیت شناخته نمی شود که شایسته آن است؟ خبر خوب برای شما این است که ابزار مفیدی برای آگاهی از برند در دسترس است. این ابزار در حال حاضر از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا نرخی که برندها با آن محصولات و خدمات خود را به بازار اینترنتی عرضه می کنند، روزانه در حال افزایش است. این ابزار بهینه سازی موتور جستجو است که به طور گسترده به عنوان SEO شناخته می شود.
افزایش بازار اینترنتی توسط برندها باعث رقابت زیاد بین محصولات و خدمات جایگزین نزدیک شده است. بنابراین، نیاز به رتبه بالاتر برند شما برای شناسایی بیشتر هنگام جستجو. همانطور که قبلاً گفتیم، بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) ابزاری حیاتی برای دستیابی به این هدف است. بنابراین، بیایید بحث کنیم که سئو دقیقا چیست و چگونه می توانیم از آن برای افزایش آگاهی و شناخت برند استفاده کنیم.
در این مقاله می خواهیم به تاثیر برندینگ در سئو بپردازیم اما قبل از آن بهتر است بدانید زمانی که صحبت از برندسازی میکنیم، در ابتدا منظور افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به وجود برند، خدمات و محصولات شماست. سپس منظور این است که دیدگاه خوبی از خودتان بر ذهن آنها برای جای بگذارید.
اصولا کسب و کارها برای افزایش مشتریان، افزایش فروش و تاثیرگذاری بیشتر به سراغ برندسازی میروند. اما خیلی از آنها نمیدانند که برندسازی یکی از تکنیک های سئو سایت است! اگر بخواهم دقیق تر بگویم برندینگ یکی از راهکارهای سئو خارجی سایت محسوب میشود.
اما چطور؟ تاثیر برندینگ در سئو چیست و چطور میتوانیم به کمک آن سئو سایت مان را ما بهبود بدهیم؟ جواب این سوال را به شکل جامع در این مقاله پیدا میکنید.
تاثیر برندینگ در سئو
گوگل همیشه با سایت هایی که برند معتبری دارند، متفاوت رفتار میکند! آنها با کمترین بک لینک و حتی کم ترین سطح از سئو داخلی به رتبه های اول میرسند، اگر رفتار اسپم و نامناسبی داشته باشند برای مدتی جریمه شده و دوباره در نتایج جستجو دیده میشوند و… . انگار گوگل برای برندهای شناخته شده مثل یک بهشت است!
اما در مورد برندهای کوچک چطور؟ آنها باید تعداد زیادی بک لینک داشته باشند، محتوای خیلی خوبی تولید کنند، حواس شان به اصول سئو کلاه سفید باشد و… . چرا؟
چون گوگل برندها را دوست دارد! چرا گوگل آنها را دوست دارد؟ چون کاربران دوست شان دارند! خودتان بهتر از من میدانید که وظیفه اصلی گوگل رساندن بهترین جواب به سوال مخاطب است و خب در اغلب مواقع هم بهترین جواب دست سایت های برند است! همانطور که همیشه وقتی کلمه خرید موبایل را جستجو میکنیم، هیچ کدام از سایت های صفحه اول مثل دیجی کالا ما را راهنمایی نمیکنند.
اما این لطف گوگل به برندها همیشه هم صرفا به محتوای برتر آنها ربط ندارد. در واقع خیلی از مواقع هست که کاربران بدون بررسی دیگر جواب ها، به سراغ سایت های معتبر میروند. این یعنی ممکن است در صفحه اول نتایج سایت هایی باشند که محتوای خیلی بهتری از دیجی کالا دارند، اما کاربران به محض مشاهده نام دیجی کالا، بیخیال دیگر سایت ها شده و سریعا روی آن کلیک میکنند.
بنابراین میتوان درک کرد که چرا گوگل اینقدر به برندها اهمیت میدهد؛ جواب در نیاز کاربران است. اگر گوگل برندها را سئو نکرده و در مقابل دید مخاطبان قرار ندهد، ممکن است آنها را از خودش برنجاند.
برندینگ چطور بر سئو تاثیر میگذارد؟
در دوره مگاسئو چندین فاکتور از 200 فاکتور سئو را توضیح دادم و گفتم که اینها از جمله مهم ترین سیگنال هایی هستند که گوگل برای رتبه بندی سایت بررسی شان میکند. چیزهایی مثل محتوا، بک لینک و… .
در این میان چند تا از فاکتورها هم به بحث برندینگ ارتباط داشت. در ادامه هر کدام از آنها را توضیح داده و ارتباطش با برندسازی را به شکل دقیق بررسی میکنم تا متوجه تاثیری که برندینگ روی سئو دارد، بشوید.
1. نرخ کلیک یا CTR
الگوریتم ها برای رتبه بندی سایت شما از صفحات پایین گوگل تا صفحات یک و دو، به فاکتورهای زیادی دقت میکند. اما بعد از اینکه به صفحات اول رسیدید، اهمیت بقیه فاکتورها نسبت به قبل کمتر شده و در مقابل فاکتورهای دیگری مهم میشوند. از جمله:
- نرخ کلیک
- زمان ماندگاری
- نرخ پرش
در واقع گوگل برای بررسی دقیق تر کیفیت محتوای تان، به سراغ رفتار کاربران رفته و میبیند که چطور با سایت شما در نتایج اول برخورد میکنند؟ مثلا اگر در رتبه سوم صفحه اول باشید ولی کاربران بیشتر از سایت اول و دوم روی سایت شما کلیک کنند، نرخ کلیک تان بالا رفته و گوگل یک سیگنال ارسال میکند که شما سایت معتبرتری هستید.
اگر زمانی که کاربران در سایت شما میگذرانند بیشتر از دیگر سایت ها باشد، باز یک امتیاز مثبت میگیرید. در نهایت اگر کاربران به محض ورود به دیگر سایت ها به دلیل سرعت پایین، ظاهر زشت و… از آنها خارج میشوند اما در سایت شما چنین رفتاری نشان نمیدهند، نرخ پرش تان کاهش پیدا کرده و باز هم از بقیه امتیاز بهتری خواهید داشت.
خب افزایش زمان ماندگاری و کاهش نرخ پرش اصول خودش را دارد اما در مورد نرخ کلیک. نرخ کلیک سایت شما به دو چیز بستگی دارد:
- اول عنوان جذاب
- و دوم برندینگ!
این یعنی هر چه عنوان شما جذاب تر از رقبا باشد، احتمال کلیک کاربران بالا میرود. همینطور اگر کاربرانی که در گوگل کلمه ای را جستجو میکنند نام سایت شما را قبلا دیده و بر این باور باشند که شما برند معتبری هستید، با کلیک کردن روی نام تان نرخ کلیک را بالا میبرند. به این ترتیب برندینگ بر سئو تاثیر میگذارد.
2. جستجو نام برند
همانطور که بالاتر هم گفتم، گوگل کلا طرح رفاقت گسترده ای با سایت های معتبر و برندشده دارد. اما خب شاید بپرسید که اصلا گوگل از کجا متوجه میشود یک سایت برند است؟
یکی از سیگنال هایی که به گوگل این موضوع را ثابت میکند، تعداد جستجوی نام شماست. این یعنی اگر در گوگل دائما نام برندتان جستجو میشود و کاربران از این طریق به سایت تان می آیند، الگوریتم ها متوجه میشوند شما سایت معتبری هستید. به این ترتیب کمی قدرت بیشتری به صفحات تان داده و احتمال سئو شدن سایت تان بالاتر میرود.
دقیقا مثل تصویر بالا، برای بررسی اینکه کاربران در ماه چند بار با جستجو نام برندتان وارد سایت میشوند، میتوانید آمار سرچ کنسول را بررسی کنید.
3. ورودی دایرکت
یکی دیگر از سیگنال هایی که به گوگل میفهماند شما سایت شناخته شده و معتبری هستید، افزایش ورودی های دایرکت است! منظور از ورودی دایرکت این است که کاربر مستقیم دامنه سایت تان را در نتایج نوشته و وارد سایت شود.
قطعا زمانی کاربران زیادی به این شکل وارد سایت تان میشوند که شناخته شده باشید. بنابراین اگر برندسازی خوبی کرده باشید، ورودی دایرکت افزایش پیدا کرده و قدرت سئو بیشتری خواهید داشت.
4.جستجو نام برند با کلمه کلیدی
این یکی واقعا فوق العاده است! یکی از مهم ترین فاکتورهای گوگل که میتواند تاثیر مثبت زیادی روی سئو یک یا چند صفحه تان داشته باشد، جستجو نام برندتان با کلمه کلیدی است!
در واقع خیلی از کاربران زمانی که وارد گوگل میشوند، نمیخواهند برای رسیدن به جواب سوالات شان همه سایت ها را مشاهده کنند و صرفا یک سایت را مد نظر دارند. بنابراین در کنار کلمه کلیدی شان، اسم برند را هم جستجو میکنند.
مثلا یکی از کلمات پرجستجو به این شکل، عبارت خرید موبایل دیجی کالا است. زمانی که این کلمه کلیدی مهم با اسم برند سایت مورد نظر توسط تعداد زیادی کاربر جستجو شود، گوگل هم متوجه برند قدرتمند دیجی کالا شده و هم میفهمد که این سایت روی این کلمه حرف هایی برای گفتن دارد. بنابراین ترجیح میدهد اعتبار بیشتری برای آن در نظر بگیرد.
5. منشن بدون لینک
منشن بدون لینک یکی از فاکتورهای مهم و البته جدید سئو سایت است. الگوریتم های گوگل میگویند اگر یک سایت معتبر باشد، باید در سطح وب مخاطبان به آن لینک بدهند و خب همین باعث به وجود آمدن فاکتور بک لینک شد. اما علاوه بر این الگوریتم ها میگویند اگر یک سایت معتبر بوده و لایق بودن در صفحات اول باشد، قطعا افرادی هم در سطح وب بدون اینکه به آن لینک بدهند، در موردش صحبت میکنند.
بنابراین اگر در سایت های سطح وب نام برند شما حتی بدون وجود لینک نوشته شود، عملا اعتبار سئوتان بالا میرود. حالا در چه صورتی نام شما در سایت ها نوشته میشود؟ در صورتی که برند باشید! دقیقا مثل همین مقاله که تا الان چند بار نام دیجی کالا را درونش نوشته ام.
دقت کنید، من قبلا در یکی از وبینارهایم از اهمیت منشن بدون لینک صحبت کردم و گفتم که چطور توانستیم با کمک گرفتن از این تکنیک، یک سایت پنالتی شده را به صفحات اول برسانیم. بنابراین نسبت به آن بی اهمیت نباشید.
چطور برای سئو کردن سایت برندسازی کنیم؟؟
ببینید مبحث برندسازی یک موضوع گسترده است و عملا نمیتوانم در این مقاله کامل توضیحش بدهم. اما به طور خلاصه راهکارهایش را نام برده و کمی در موردشان صحبت میکنم.
1. محتوا
چند سال پیش مرکز تحقیقات مایکروسافت تحقیقاتی در مورد رفتار کاربران در نتایج جستجو انجام داد. نتیجه این تحقیق این بود که کاربران بعد از جستجو یک کلمه در گوگل، نام برندهای مشاهده شده در صفحه اول و مخصوصا دو لینک اول را به یاد می آورند! این یعنی اگر شما محتوای خوبی داشته با کمک سئو محتوا به نتایج اول برسید، به برندسازی تان هم کمک کرده اید.
اما علاوه بر این، وجود محتواهای ارزشمندی که باعث شود کاربران به رضایت بیشتری رسیده و برندتان را برای دفعات بعدی به خاطر بسپارند هم مهم است. به این ترتیب مخاطبان وقتی یک کلمه را در حوزه فعالیت تان جستجو کرده و شما را حتی در لینک های پایین تر مشاهده کنند، روی نام خود شما کلیک خواهند کرد چون به محتوای تان اعتماد دارند. پس میتوان گفت تولید محتوای باکیفیت خودش یک کمپین بلندمدت برای برندسازی و در نتیجه سئو بهتر سایت است.
2. تبلیغات
خیلی مواقع ما در گوگل کلمه ای را جستجو کنیم اما هیچ کدام از برندهای صفحه اول را به طور دقیق نمیشناسیم. در همین زمان صرفا اینکه اسم یکی از برندها قبلا به گوش مان خورده باشد، میتواند باعث شود روی آن کلیک کنیم.
به طور کلی تبلیغات برندسازی که در دنیا اجرا میشود، هدفش همین است که وقتی شما هنوز برندی در ذهن ندارید و از قبل با محصول یا خدماتی آشنا نیستید، در زمان خرید صرفا به خاطر آشنا بودن نام برند آن را انتخاب کنید.
بنابراین اگر برای وب سایت تان تبلیغات میکنید، میخواهید در تبلیغات محصولی بفروشید و اصلا هدف تان از تبلیغات برندسازی است، بدانید که به احتمال زیاد به سئو سایت تان کمک زیادی میکنید.
3. شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی یکی از بهترین مسیرها برای برندسازی و سئو سایت است. مخصوصا که یکی از سیگنال های سئو به اسم سوشیال سیگنال به شبکه های اجتماعی مربوط است.
برای برندسازی در شبکه های اجتماعی ابتدا به محتوا نیاز دارید. محتوای ارزشمندی که بتواند به شما برای جذب مخاطب و افزایش رضایت آنها کمک کند. بعد از این به تبلیغات هم برای افزایش تعداد مخاطبان تان نیاز دارید.
دقت کنید، اگر بتوانید از طریق شبکه های اجتماعی برندسازی کنید، عملا هم CTR را بالا میبرید و هم روی فاکتورهای دیگری مثل جستجو نام برند، ورودی دایرکت و جستجو نام همراه با کلمه کلیدی، تاثیر میگذارید.
کلام آخر
اگر از من در مورد بهترین راهکار جهت برندسازی در راستای سئو بپرسید، ابتدا تولید محتوای سایت و سپس شبکه های اجتماعی را پیشنهاد میکنم. البته هر دو این راهکارها بلندمدت هستند و نباید منتظر باشید سریعا جواب بدهند.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله تاثیر برندینگ در سئو را بررسی کردیم. در نهایت اگر سوالی در مورد این مقاله داشتید در بخش نظرات منتظر شما هستم.
برخی سوالات متداول:
برندینگ چطور بر سئو تاثیر میگذارد؟
نرخ کلیک یا CTR – جستجو نام برند – ورودی دایرکت – جستجو نام برند با کلمه کلیدی – منشن بدون لینک و …
چطور برای سئو کردن سایت برندسازی کنیم؟؟
محتوا – تبلیغات – شبکه های اجتماعی و…
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) چیست؟
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) یک استراتژی بازاریابی اینترنتی برای افزایش کیفیت و کمیت بازدیدکنندگان ارگانیک (ترافیک بدون پرداخت) به یک وب سایت است. این به سادگی فرآیندی است که یک وب سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل در رتبه اول قرار می گیرد. با رتبه بندی یک وب سایت در موتورهای جستجو، افراد بیشتری برند را می بینند و به احتمال زیاد از محصولات یا خدمات آنها حمایت می کنند.
موارد زیر اهمیت سئو برای برندها را نشان می دهد:
- رتبه بندی و قابل مشاهده بودن محصول یا خدمات هنگام جستجوی آنلاین.
- افزایش ترافیک وب سایت.
- کاربران تمایل دارند به برندهایی که هنگام جستجو رتبه بالاتری دارند اعتماد کنند.
- این کلید رشد برندها است.
راه های ایجاد آگاهی از برند با استفاده از سئو
ساخت لینک ها
برای اینکه نام تجاری یا صفحه وب شما در رتبهبندی SERP قرار گیرد، سایر وبسایتها باید به صفحه وب شما ارجاع دهند – بک لینک به وبسایت شما ضروری است. محتوای ارزشمند و مرتبط در اینجا نقش حیاتی دارد. باید چیزی بسیار منحصربهفرد در مورد وبسایت شما وجود داشته باشد تا سایر وبسایتها با موقعیتهای مشابه به آن ارجاع دهند.
برخی از راه های مختلف برای ایجاد بک لینک عبارتند از ارسال مهمان، روابط عمومی، استراتژی ساخت لینک شکسته، و اطلاع رسانی ایمیل. بک لینک به افراد بیشتری اجازه بازدید از سایت شما را می دهد و در نتیجه برند شما را برای فروش بیشتر تبلیغ می کند.
ایجاد و بهینه سازی محتوا
فروش آنلاین فراتر از قرار دادن محصول یا خدمات شما برای دیده شدن است. این شامل ایجاد محتوای جذاب است. محتوا باید ویژگی های منحصر به فردی را که نام تجاری شما ارائه می دهد را به تصویر بکشد. باید برای ایجاد تعامل واقعی، اطلاع رسانی کند، سرگرم کند و توجه مردم را جلب کند. محتوای خوب را می توان از طریق مقالات، پادکست ها، اینفوگرافیک ها و ویدیوها ایجاد کرد. با محتوای غنی، موتور جستجو ترافیک ارگانیک به سایت شما ایجاد می کند که به برند شما شناخت بیشتری می بخشد.
همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتال شامل تبلیغ نام تجاری شما از طریق کانال های دیجیتال به عموم مردم است. برخی از این کانال ها وب سایت ها، ایمیل ها، رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و اپلیکیشن های موبایل هستند. سئو بخشی از بازاریابی دیجیتال است و برای به دست آوردن نتایج سریع در آگاهی از برند، باید با یک آژانس بازاریابی دیجیتال شریک شوید.
به دنبال کمک از یک مشاور سئو
تماس با یک مشاور سئو نیز یک راه بسیار موثر برای ایجاد آگاهی از برند است. گاهی اوقات، گذراندن فرآیند شناخت یک برند می تواند خسته کننده باشد. حتما باید از یک مشاور سئو کمک بگیرید. به عنوان متخصص در این زمینه، تمایل دارند رویکردهای آسان و روندی گام به گام برای دستیابی به نتایج مطلوب داشته باشند.
به طور کلی، هدف اولیه از راه اندازی یک کسب و کار، فروش و از آنجا کسب سود است. برای دستیابی به این هدف، دستیابی به مخاطبان هدف بیشتر اجتناب ناپذیر است. همانطور که در این مقاله مشاهده شد، یک راه مناسب برای انجام این کار از طریق SEO برای ایجاد آگاهی برای برند شما، استفاده از مشاوران سئو در اصفهان در آژانس دیجیتال مارکتینگ رخ نت است.
بدون دیدگاه