تگ کنونیکال برای معرفی نسخه اصلی یک صفحه به موتور های جستجو گر گوگل استفاده می شود. این تگ ها از این نظر اهمیت دارند که می گویند محتوا شما چقدر ارزشمند است.

در صورتی که وب سایت شما برای یک محتوا ، URL های مختلفی وجود داشته باشد ، با بکارگیری از این تگ ها به موتور های جستجو اعلام می گردد که کدام نسخه URL اصلی می باشد. همچنین به شما اعلام می کند که در چه جاهایی متن ها و محتواهای تکراری دارید و کمک می کند تا به بهبود آن کمک کنید.

در ادامه بیشتر به تگ کنونیکال و کاربرد های آن میپردازیم ، با ما تا انتها همراه باشید.

تگ کنونیکال چیست؟

تگ کنونیکال یک قطعه کد می باشد که در کدهای HTML در بخش HEAD جای میگیرد و به موتور های جستجو گر گوگل ،‌ مهم ترین و بهترین نسخه یک محتوا را اعلام می کند.

این تگ در کد های URL غیر اصلی قرار میگیرد و به موتور جستجو نسخه اصلی و واقعی آن را اعلام می کند.

اگر چند محتوای شما به یکدیگر شبیه است ولی با URL های مختلف در سایت خود قرار دادید ، باید یک تگ کنونیکال برای هر یک از صفحات مشابه خود تنظیم کنید که به نسخه اصلی محتوا اشاره کند. با این کار URL کانونی محتوای خود را به گوگل معرفی می کنید.

چرا تگ کنونیکال برای سئو اهمیت دارد

چرا تگ کنونیکال برای سئو اهمیت دارد؟

گوگل محتواهای تکراری را به هیچ عنوان دوست ندارد و نسخه های تکراری باعث انتخاب خزنده گوگل در موارد زیر می شود:

  • گوگل نمیداند که کدام صفحه از مطالب شما را باید زودتر بارگیری کند؟
  • کدام نسخه از صفحه در کلمات کلیدی مرتبط باید در نتایج جستجو کاربران به نمایش در بیاید؟
  • لینک های ورودی به یک صفحه منتقل شوند یا بین چند صفحه پخش شوند؟

اگر شما بتوانید به خوبی از تگ کنونیکال استفاده کنید ،‌ این مشکلات به راحتی قابل حل می شود. با بهره گیری از این تگ می توانید به گوگل بگویید که کدام مطلب شما زودتر ایندکس شود و رتبه بندی آنها چگونه باشد. همچنین کمک می کند تا لینک های ورودی را به خوبی مرتب کند. اما اگر از تگ کنونیکال استفاده نکنید ، گوگل با استفاده از هوش مصنویی خود ، تشخیص محتواها را به دست میگیرد و ممکن است نا نظمی پیش بیاید ؛ به همین دلیل توصیه می شود تا خودتان اینکار را انجام دهید.

به این نکته نیز دقت داشته باشید که گوگل همیشه به کد های کنونیکال احترام نمیگذارد. اگر شما حتی یک نسخه را به عنوان صفحه اصلی اعلام کنید ، ممکن است که گوگل یک صفحه دیگر را انتخاب کند. اما به هرحال با استفاده از کد کنونیکال ، درصد خطا گوگل را کاهش می دهد.

در اینجا برای شما سوال پیش می آید که چرا باید یک محتوا را در دو صفحه مختلف منتشر کنید ، چون اصلا اینکار عقلانی نیست ، اما توجه داشته باشید که خزنده های گوگل URL را ایندکس می کنند نه صفحات شما را. به عنوان مثال خزنده گوگل دو صفحه شما را به عنوان صفحات منحصر به فرد می بینید حتی اگر متن های آنها شبیه به یکدیکر باشد. برخی از دلایل اینکار عبارت اند از:

  • وجود داشتن پارامتر های جستجو در کد URL
  • وجود داشتن پارامتر های Session ID
  • آدرس های URL جداگانه برای یک محتوا در دسته بندی های گوناگون وجود داشته باشد
  • داشتن نسخه های گوناگون برای انواع دستگاه ها
  • وجود داشتن نسخه AMP از چندین صفحه

اصول اجرای تگ کنونیکال

برای اجرای درست تگ کنونیکال چند قانون مهم وجود دارد.

  • از آدرس کامل URL استفاده کنید.
  • در URL  از حروف کوچک استفاده کنید. (گوگل URL های با حرف بزرگ و کوچک را جدا تصور می کند. در ابتدا اطمینان پیدا کنید که رد سرور شما با حرف های کوچک تعریف شده و سپس از حروف کوچک آنان ، برای آدرس دهی صفحات کانونی استفاده کنید)
  • از نسخه اصلی دامنه استفاده کنید. ( اگر شما از SSL استفاده می کنید ، اطمینان پیدا کنید که هیچ آدرس اینترنتی را در تگ کنونیکال استفاده نکردید)
  • در هر صفحه خود از یک تگ کنونیکال استفاده کنید. اگر از کنونیکال چند گانه استفاده می کنید ، گوگل به آنها توجه ای نخواهد کرد.

مشکلات مربوط به تگ کنونیکال و رفع آنها

تگ کنونیکال باید به یک صفحه ریدایرکت شده اشاره کند

تگ کنونیکال باید همیشه از نسخه معتبر یک صفحه اشاره کند و این نسخه معتبر قطعا URL ریدایرکت شده نمی باشد. در همین لحظات باید لینک کنونیکال را با یک URL معتبر عوض کنید.

صفحات تکراری بدون تگ کنونیکال

این هشدار از طرف گوگل زمانی اتفاق می افتد که در چند صفحه از کلمات مشابهی استفاده شده باشد و گوگل نتواند نسخه اصلی آن را تشخیص دهد. و اگر نسخه اصلی شما مشخص نباشد ، موتور های جستجو گر، سعی می کنند تا بهترین نسخه را انتخاب نمایند. این نسخه برگیزده از طرف موتور های جستجو گر ممکن است به رضایت شما نباشد. برای بر طرف کردن این مشکل ، نسخه های کپی و مشابه را دوباره بررسی کنید و صفحه مورد نظر خود را با قرار دادن تگ کنونیکال در صفحات تکراری ،‌به عنوان نسخه اصلی معرفی کنید.

نسخه غیر کانونی دارای ترافیک ارگانیک است

این مشکل وقتی پدیدار می شود که صفحه غیر اصلی ( صفحه ای که مدنظر شما نبوده) در نتایج کاربران ظاهر شود و ترافیک ارگانیک کسب کنند. این کار معمولا به خاطر درست تنظیم نشدن تگ کنونیکال و یا نادیده گرفتن گوگل اتفاق می افتد.

برای بر طرف کردن این مشکل ، ابتدا بررسی کنید که تگ کنونیکال به درستی تنظیم شده است و اگر دیدید همه چیز درست انجام شده بود ، سپس با استفاده از ابزار inspect url در سرچ کنسول جدید مشاهده کنید که آیا گوگل نسخه اصلی را پذیرفته است یا نه. اگر که تطبیقی پیدا نکردید ، به دنبال مشکل جدیدی باشید.

شما می توانید با دادن لینک های داخلی و خارجی ، گوگل را از صفحه اصلی خود با خبر کنید.

کنونیکال یکی از تگ های مهم و کاربردی سئو سایت می باشد و با بهره گیری از آن می توانید محتواهای تکراری را حذف کنید و صفحه اصلی خود را به گوگل معرفی کنید.

اگر قصد یادگیری سئو بصورت حرفه ای را دارید به شما پیشنهاد می کنم صفحه آموزش سئو در وبسایت ما را ببینید.

سوالات متداول درباره تگ کنونیکال

آیا می توان موتور جست و جو را مجبور به استفاده از تگ کنونیکال خود کنیم؟

نه ، تگ کنونیکال برای راهنمایی موتور های جستجو گر به کار میرود ولی نمی تواند به آن دستور بدهد.

کنونیکال بهتر است یا ریدایرکت 301؟

این دو مفهومی کاملا جداگانه دارد. زمانی از کنونیکال استفاده می کنیم که چندین نسخه از یک محتوا با URL های متفاوت وجود دارد و قصد دارید در دسترس کاربر و موتور های جستجو گر قرار بگیرد اما فقط یکی از آنها به عنوان صفحه اصلی برگزیده شود. اما ریدایرکت 301 زمانی کاربرد دارد که تمام URL های مشابه به یک URL هدایت شوند و نسخه های کپی در دسترس کاربران و گوگل قرار نگیرد.

آیا تگ کنونیکال مانع خزیدن صفحه توسط ربات های گوگل می شود؟

کنونیکال از خزیدن صفحات جلوگیری نمی کند بلکه این تگ به موتور های جستجو گر گوگل میفهماند که یک محتوا را به عنوان انتخاب اصلی خود دربر بگیرند.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *