یکی از ابزار های کاربردی که امروزه برای تحلیل و تجزیه عملکرد سایت استفاده می شود ، گوگل سرچ کنسول است. گوگل به طور مداوم درحال بروزرسانی ویژگی های این سرویس است و قصد دارد تا آن را به بالا ترین سطح برساند. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل به مقایسه سرچ کنسول جدید و نسخه قدیم آن بپردازیم ، لطفا تا انتها همراه ما باشید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

احتمالا این سوال ذهن شما را درگیر کرده است که سرچ کنسول چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ باید بگویم که کنسول گوگل یک سرویس رایگان است که با اطلاعات بالایی که دارد سایت و بازدید کننده های شما را بررسی و مطالعه می کند و به بهبود موقعیت سایت شما در موتور های جستجو گوگل کمک فراوانی خواهد کرد.

شما با گوگل سرچ کنسول متوجه این خواهید شد که چه تعداد کاربران از طریق موبایل و چه تعدادی از طریق رایانه وارد سایت شما شده اند. از اطلاعات مهم دیگری که گوگل سرچ کنسول در اختیار شما میگذارد عبارت است از: روش پیدا کردن وب سایت توسط کاربران ، کلمات کلیدی مهم ، کاربران چه وقتی را برای صفحه شما گذاشته اند و… علاوه بر همه ی اینها می توانید مشکلاتی که برای سایت شما پیش آمده را با کمک سرچ کنسول برطرف کنید. همچنین امکان افزودن نقشه سایت یا ایجاد robots.txt نیز از دیگر مزایا استفاده از این سرویس گسترده است.

شما می توانید با استفاده از این اطلاعات و آمار های جامع رتبه وب سایت خود را بهبود ببخشید و به موفقیت در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ موفق شوید.

آموزش سرچ کنسول جدید گوگل

اخیرا گوگل از نسخه جدید سرچ کنسول رونمایی کرده است که در مقایسه با نسخه های قبلی خود ، تفاوت هایی دارد. این تفاوت ها باعث بهبود عملکرد سرچ کنسول شده است. برخی از مهم ترین تغییرات نسخه جدید عبارت است از:

  • آسان شدن فرآیند دریافت اعلان سایت
  • حذف نمایش نتایج جستجو های ناشناس ، کم حجم و طولانی
  • تغییرات در بخش مدیریت و دسترسی های کاربران
  • ارائه گزارش های جدیدی مانند ایندکس ، عملکرد لینک های داخلی و خارجی
  • افزایش بازه زمانی نمایش اطلاعات از 3 به 18 ماه
  • ارائه گزارش های Manual Action با طراحی نوین
  • اضافه شدن ابزار URL inspection برای بررسی ایندکس بودن یا نبودن لینک های سایت
  • و…

با این تغییراتی که در سرچ کنسول گوگل به وجود آمده است ، صاحبان کسب و کار ها می توانند عملکرد سایت خود را بهتر کنند. همچنین با این ویژگی های متنوع و جذاب ، کنترل سایت و محتوا ها نیز آسان تر شده است.

قطعا می دانید که موقعیت هر سایت در نتایج جستجو گوگل می تواند چه تاثیری در موفقیت آن داشته باشد ، به همین سبب باید بتوانید تا از این قابلیت ها به بهترین شکل استفاده نمایید و نتیجه مثبت بگیرید.

البته شما باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است گاهی نتیجه برعکس خواسته شما انجام گردد ، در این وضعیت باید بتوانید شرایط را مدیریت کنید.

سرچ کنسول گوگل جدید و قدیم

 مزایا سرچ کنسول جدید گوگل

بعد از اینکه سرچ کنسول گوگل و ویژگی های جدید آن را شناختید ، نوبت به مزایا این سرویس می رسد. در ادامه به مزایا سرچ کنسول جدید گوگل خواهیم پرداخت.

ارائه اطلاعات 16 ماه در گوگل کنسول جدید

در گذشته امکان دیدن اطلاعات مربوط به سه ماه اخیر در گوگل سرچ کنسول فراهم بود اما با گذر از نسخه قدیمی و روی کار آمدن نسخه جدید ، اطلاعات تا 16 ماه در گوگل کنسول باقی خواهد ماند. این اتفاق می تواند برای شما فوق العاده و مهم باشد ، چون می توانید روند تغییرات وب سایت خود را در طولانی مدت برانداز کنید و در نهایت درک بهتری نسبت به سایت و محتواها داشته باشید.

ارائه گزارش های مربوط به بک لینک ها

در نسخه جدید وبمستر تولز گزارشی مخصوص درباره لینک ها ارائه می شود که در آن اطلاعات مربوط به بک لینک ها نیز قابل دسترس است. بنابراین اگر شما از ابزاری مخصوص برای بک لینک ها استفاده نمی کنید ، می توانید از طریق وبمستر تولز لینک های خارجی خود را کنترل کنید. به کمک این گزارش ها می توانید بدانید که چه کسانی به چه صفحاتی از سایت شما لینک داده اند. آگاه بودن از این موضوع می تواند ترافیک و فروش سایت شما را بیشتر کند.

ارائه گزارش های مربوط به عملکرد سایت و نرخ کلیک آن (CTR)

گزارش عملکرد سرچ کنسول جدید گوگل اطلاعاتی نظیر نرخ کلیک و impression سایت در اختیار شما قرار می دهد. سرچ کنسول به شما اجازه می دهد که 999 نتیجه اول CTR را در فرمت CSV برای هر صفحه سایت ، کلمات اصلی کلیدی ، کشور ها و نوع نتیجه را مشاهده کنید. ارائه چنین گزارشاتی باعث شده است تا داده های این سرویس به صورت عملی مورد استفاده قرار بگیرد.

ارسال نوتیفیکیش هایی درباره سلامت وب سایت

اگر شما از وبمستر تولز یا همان سرچ کنسول برای برطرف کردن مشکلات سایت خود استفاده می کنید ، هشدار جدید آن می تواند بسیار کارآمد باشد. این هشدار مهم به این شکل است که هر زمان اتفاق مهمی روی سایت شما اثر گذاشت ، از طریق نوتیفیکشن به شما اطلاع داده می شود تا در جریان آن قرار بگیرید. به همین سبب دیگر نیاز نیست تا هر موضوعی را به صورت جداگانه تحت نظارت خود داشته باشید. نوتیفیکشن های ارسالی در سمت راست بالای نوار سربرگ سرچ کنسول نشان داده می شود.

امکان اصلاح و ثبت دوباره صفحات بدون دریافت ارور Correction

در نسخه قدیمی سرچ کنسول این امکان را داشتید تا صفحاتی که مشکلات آنها را رفع کرده اید ، باز ارسال و ثبت نمایید ، به این ترتیب سوابق ارور ها پاک می شدند. در نسخه جدید سرچ کنسول نیز می توانید صفحات خود را بازنویسی وثبت کنید ، با این تفاوت که ارور ها بعد از اصلاح نیز پاک نمی شوند. بنابراین این ویژگی جدید به شما کمک می کند تا ارور های تکراری را شناسایی کنید و درپی برطرف کردن آنها باشید.

 ارائه گزارش های Manual Action

در گزارش Manual Action لیستی از نمونه هایی است که یک فرد نظارت کننده درباره صفحاتی از سایت شما که مطابق با اصول سرچ کنسول نیستند ، تعیین می کند. این گزارش با اطلاعات خود به شما کمک می کند تا نوع مشکل و چگونگی برطرف کردن آن را بدانید. این گزارش باعث بهتر شدن عملکرد شما می شود.

امکان برقراری ارتباط با کاربران در نسخه جدید سرچ کنسول

در گام اول شما می توانید در وبمستر تولز به گوگل اعلام کنید که چه ویژگی هایی را در نسخه جدید از دست دادید ، سپس به دنبال ارتباط برقرار کردن با کاربران خود باشید. گوگل دنبال وب سایت هایی میگردد که با کاربران خود تعامل دارند و تجربیاتشان را در اختیار آنها می گذارند. این کار به بهبود سرچ کنسول نیز کمک شایانی می کند.

URL inspection زنده

با بهره گیری از URL inspection می توانید وضعیت ایندکس شدن URL های موجود در سایت خود را به صورت آنلاین بررسی کنید. در URL های inspection live می توانید مشاهده کنید که آیا یک صفحه خاص در سایت شما می تواند ایندکس شود یا خیر. در هنگام استفاده از این ابزار ، می توانید تمامی اطلاعات مربوط به ایندکس شدن یک صفحه را دریافت نمایید. همچنین اطلاعاتی از کانونیکال صفحات نیز دریافت خواهید کرد.

آموزش های لازم برای پرش از سرچ کنسول نسخه قدیمی به سرچ کنسول نسخه جدید گوگل

گوگل تلاش می کند تا تغییرات سرپ کنسول را به شکل مناسبی به همگان اطلاع و آموزش دهد. این امر باعث می شود تا افراد بتوانند در زمان سریع تری نسخه جدید این سرویس را یاد بگیرند و در جهت منافع خود از آن استفاده نمایند. گوگل اطلاعات لازم را به شکل مستند در اختیار عموم می گذارد تا با استفاده از آن ، سازگاری خود را بیشتر کنند. این داده ها شامل:

  • درحال حاضر کدام ویژگی در نسخه جدید پشتیبانی نمی شود؟
  • به چه طریق از سرچ کنسول جدید کارهای مختلف خود را انجام دهیم؟
  • چگونه گزارش های خود را در نسخه جدید سرچ کنسول پیدا کنیم؟

 طراحی مجدد UI

از نظر بسیاری از کارشناسان طراحی مجدد سرچ کنسول یک اتفاق بسیار مهم و با اهمیت است ، به همین سبب ، این قابلیت را می توان جزء مزایای این سرویس قلمداد کرد.

معایب سرچ کنسول جدید گوگل

سرچ کنسول جدید با تمام ویژگی و مزایای عالی اش ، معایبی نیز دارد. همانطور که می دانید هر تغییر به یکباره امکان پذیر نیست و چالش های خاص خودش را دارد. نمونه ای از معایب نسخه جدید سرچ کنسول عبارت است از:

 حذف جستجوهای کم حجم از نتایج

بسیاری از کاربران حذف جستجو های کم حجم از نتایج را عیب نسخه جدید سرچ کنسول می دانند. در این بین سرچ کنسول نیز دلایل منطقی خودش را دارد اما باز هم به نظر عجیب می رسد. بسیاری از افراد روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز می کنند. چرا که با این کار می توانند به جای رقابت بر سر کلمات کلیدی متمرکز ، در کلمات کلیدی طولانی تر رتبه های اول را کسب کنند. در ابتدا سعی کنید که اطلاعات کامل مربوط به کلمات کلیدی را بدانید و سپس از آن بهره ببرید.

نبود توازن میان کنسول جدید گوگل و قدیم

هم اکنون ممکن است برخی از ویژگی های سرچ کنسول که هر روزه با آنها کار می کردید ، در دسترس نباشد. به گفته خود گوگل برخی از ویژگی های نسخه قبل ، در نسخه جدید قرار نگرفته اند اما همچنان توسط سرچ کنسول پشتیبانی می شود. برخی از ویژگی های غایب در نسخه جدید سرچ کنسول عبارت است از:

  • امکان استفاده از نسخه موبایلی به طور کامل فراهم نشده است.
  • از تنظیمات Property پشتیبانی نمی شود.
  • از اپلیکیشن های اندروید پشتیبانی نمی شود.
  • نبود برخی از ابزار و گزارش های نسخه قدیم.

عملکرد ضعیف برخی از بخش ها

یکی دیگر از گلایه های کاربران ، عملکرد ضعیف برخی از بخش و ابزار ها است. برخی از بخش های ضعیف سرچ کنسول عبارت اند از:

  • برخی از اصلی ترین ابزار و گزارشات در نسخه جدید موجود نمی باشد.
  • ایندکس شدن URL ها دارای اشکالاتی است. همگام سازی میان نمایش صفحه ایندکس شده در موتور های جستجو گر و پیام ایندکس شدن در داخل سرچ کنسول گوگل به درستی انجام نمی گردد.

تغییر برخی از اصطلاحات گوگل

با ورود نسخه جدید سرچ کنسول به بازار ، اصطلاحات وبمستر تولز نیز دچار تغییراتی شده و این نکته کاربران را ناراحت و متعجب کرده است.

به طور کلی نحوه کار با سرچ کنسول کمی دچار تغییر شده است اما همچنان ویژگی های فوق العاده خودش را دارد و می تواند بسیار مفید برای کاربران و مدیران واقع شود.

در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل به مقایسه بین نسخه جدید و قدیم سرچ کنسول گوگل بپردازیم ، امیدواریم که مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. اگر علاقمند به آموزش سئو هستید مطلب مربوطه در وبسایت ما را مطالعه کنید.

اگر سوالی دارید و یا قسمتی را متوجه نشدید ، حتما در قسمت کامنت نظر خود را ثبت کنید.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *