یکی از ابزارهای مهم و بسیار کاربردی که توسط سئو کار ها و مدیران دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار میگیرد ، گوگل سرچ کنسول است.

در این ابزار فوق العاده که هدف اصلی آن نظارت بر روی وب سایت ها است ، ابزار های مختلفی قرار دارند. یکی از ابزار های تاثیر گذار سرچ کنسول ، Validation یا همان اعتبارسنجی است.

این ابزار به مدیران وب سایت ها کمک می کند تا مشکلات و ارور های مربوط به سایت را برطرف کنند. شما بعد از نصب سرچ کنسول گوگل ، باید کار با ابزار اعتبار سنجی را به خوبی یاد بگیرید تا از آن بهره کافی را ببرید.

بعد از اینکه مشکلات وب سایت خود را به وسیله اعتبارسنجی برطرف کردید ، می توانید از گوگل بخواهید که تغییرات انجام شده را تایید کند.

به عنوان مثال اگر تمامی مشکلات برای لینک شما رفع شده باشد ، ارور مورد نظر در جدول به وضعیت mark تبدیل شده و یا وضعیت اعتبارسنجی به حالت N/A تغییر یافته می شود. همچنین ارور و مشکلاتی که هنوز به طور کامل رفع نشده اند ، با عنوان NOT Started در قسمت بالا باقی می مانند.

در ادامه به طور مفصل و بیشتر با اعتبارسنجی و کاربرد های آن آشنا خواهید شد ، پس تا انتها همراه ما باشید.

اگر نمیدانید گوگل سرچ کنسول چیست، مطلب مرتبط را در وبسایت ما بخوانید.

جریان اعتبارسنجی سرچ کنسول

در بخش coverage  سرچ کنسول گوگل می توان به مدیریت مشکلات و برطرف کردن آنها پرداخت. پس از اینکه مشکل خود را در قسمت coverage رفع کردید ، به منظور اعتبارسنجی بر روی Validate Fix کنسول جدید گوگل کلیک کنید. دقت داشته باشید که فرآیند اعتبارسنجی سرچ کنسول ممکن است چند روزی طول بکشد. البته که شما می توانید اطلاعات مربوطه را از طریق ایمیل خود دریافت کنید.

انواع وضعیت اعتبارسنجی ارورهای سرچ کنسول گوگل

انواع وضعیت اعتبارسنجی می تواند با توجه به مرحله ای که در آن قرار گرفته اید ، متفاوت باشد. این مراحل به ترتیب عبارت اند از:

Not started: در این وضعیت یک یا چند صفحه با ارور مشخص شده وجود دارد که هنوز برای اعتبارسنجی آن ، اقدامی صورت نگرفته است.

Started: هم اکنون شما فرآیند اعتبارسنجی را آغاز کرده اید ، اما هنوز نتوانسته اید که موردی را پیدا کنید.

Looking good: در این وضعیت شما فرآیند اعتبارسنجی را شروع کرده اید و تمام مواردی را که بررسی کرده اید در همان لحظه حل شده اند.

Passed: در این وضعیت تمامی موارد مربوط به یک مشکل برطرف و اصلاح شده است. برای اینکه به این صفحه هدایت شوید ، باید بر روی validate fix کلیک کرده و در خواست اعتبار سنجی کنید.

N/A: در این وضعیت گوگل متوجه می شود که تمامی مشکلات در همه ی URL به طور کامل رفع شده است. در این حالت شما برای اعتبارسنجی سرچ کنسول گوگل هیچ اقدامی را انجام نداده اید.

Failed: در این وضعیت بعد از کلیک بر روی گزینه اعتبارسنجی ، همچنان بیشتر صفحات دارای ارور می باشد.

خب حالا به صورت مرحله به مرحله شیوه اعتبارسنجی را انجام می دهیم.

1. وقتی بر روی گزینه Validate Fix کلیک کنید ، گوگل بلافاصله تعدادی از صفحات شما را بررسی می کند. در این حالت دو وضعیت ممکن است پیش بیاید:

اگر ارور مشخص شده ای در هر کدام از این صفحات وجود داشته باشد ، اعتبارسنجی سریع به پایان می رسد و وضعیت validation بدون تغییر باقی خواهد ماند. در حالت دوم اگر صفحات دارای ارور نباشند ، اعتبارسنجی وارد مرحله started می شود. همچنین اگر مشکلات دیگری هنگام اعتبارسنجی صورت بگیرد ، فرآیند validation مجدد ادامه پیدا می کند.

2.سرچ کنسول گوگل روی لیست های URL خاصی که دچار این مشکل هستند ، کار می کند. تنها لینک هایی که مشکلات عنوان شده را دارا هستند ، در صف crawling قرار میگیرند و گوگل به قسمت های دیگر توجه ای نمی کند. سرچ کنسول یک لیست از تمام لینک هایی که مورد آزمون اعتبارسنجی قرار گرفته اند ، تهیه می کند که شما می توانید آن ها را از طریق بخش جزئیات ارور ها مشاهده کنید.

3. وقتی که یک URL مورد بررسی قرار میگیرد ، چند حالت ممکن است پیش بیاید:

  • اگر اروری یافت نشود ، فرآیند اعتبارسنجی در مرحله Passing قرار میگیرد. اگر هم این اولین باری است که پس از اجرا اعتبارسنجی بررسی انجام می شود ، وضعیت به حالت Looking good تغییر پیدا می کند.
  • اگر URL های مورد نظر در دسترس نباشد ، وضعیت اعتبارسنجی به حالت Other تغییر پیدا می کند. در این وضعیت دیگر اروری موجود نمی باشد.
  • اگر مورد همچنان وجود داشته باشد ، وضعیت ارور به حالت Failed تغییر شکل می دهد و در نهایت فرآیند اعتبارسنجی به پایان می رسد.

4.وقتی تمام ارور های URL بررسی شده و مشکلات همگی رفع شده اند ، وضعیت ارور به حالت Passed تغییر شکل می دهد

نکته پایانی: اگر شما بر روی گزینه start validation نیز کلیک نکنید ، گوگل می تواند مشکلات و ارور ها را برطرف کند. اگر گوگل طی مرحله crawling متوجه شود که تمام موارد موجود در یک ارور برطرف شده اند ، وضعیت اعتبارسنجی ارور به حالت N/A تغییر شکل پیدا می کند.

تاریخچه اعتبارسنجی

برای دانستن جزئیات اعتبارسنجی کنسول سرچ می توانید بر روی لینک validation details در صفحه details ، این ابزار را مشاهده کنید. اطلاعات کامل در صفحه تاریخچه validation با توجه URL برای گزارش AMP و وضعیت ایندکس طبقه بندی می شود. در قسمت Mobile Usability و گزارش های Rich Result موارد با توجه به URL و اطلاعات ساختار یافته دسته بندی می شود.

اعتبارسنجی مجدد در سرچ کنسول گوگل

از این گزینه فقط در زمانی استفاده کنید که در دفعه اول اعتبارسنجی به طور کامل انجام نشده و وضعیت به حالت failed تغییر شکل داده باشد. شما می توانید با کلیک بر روی Revalidation مجددا اعتبارسنجی را فعال کنید.

نکته: دقت داشته باشید که قبل از درخواست اعتبارسنجی ، باید درخواست قبلی شما غیر فعال شده باشد. همچنین امکان بررسی مجدد مواردی که در مرحله اعتبارسنجی به پایان رسیده و یا هم اکنون در دسترس نمی باشد ، وجود نخواهد داشت.

انواع وضعیت اعتبارسنجی URL های ارور سرچ کنسول گوگل

بعد از ارسال درخواست اعتبارسنجی ، هرکدام از URL های قرار گرفته در دسته این ارور ها وضعیت مشخص خود را خواهند داشت. این وضعیت ها عبارت اند از:

  • Pending validation: وقتی که هر کدام از URL درون یک دسته ارور با وضعیت مشخص قرار گرفته اند ، یعنی آنها در لیست اعتبارسنجی هستند. تا زمانی که گوگل همه ی لینک ها را بررسی نکند ، وضعیت همین گونه خواهد ماند.
  • Passed: زمانی که لینک های درون یک ارور همگی بدون مشکل بودند ، با این حالت رو به رو می شود.
  • Failed: در این وضعیت گوگل برای بررسی ارور ، لینک ها را برانداز می کند و متوجه می شود که مشکل هنوز باقی مانده و برطرف نشده است.
  • Other: در این حالت گوگل نمی تواند به URL های خاص دسترسی پیدا کند و اطلاعات ساختار یافته را تشخیص نمی دهد ، بنابراین فرآیند کامل نمی شود.

نکته: دقت داشته باشید که URL های شبیه به هم می توانند وضعیت متفاوتی در ارور ها داشته باشند.

در این مطلب سعی کردیم که به طور کامل شما را با اعتبارسنجی سرچ کنسول گوگل آشنا و کاربرد های آن را تحلیل کنیم. امیدواریم که مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. اگر سوالی دارید و یا بخشی را متوجه نشدید ، در قسمت کامنت برای ما ارسال کنید. همکارانمان پاسخگو شما عزیزان خواهند بود.

اگر علاقمند به آموزش سئو هستید این مطلب را در وبسایت ما بخوانید.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *