[ad_1]

در هفته‌های اخیر، رسانه‌ها گزارش دادند که اخترشناسان در حال ردیابی مرحله‌ی فوقانی یکی از موشک‌های فالکون ۹ هستند و به‌طور فزاینده اطمینان دارند که این جسم ۴ مارس (۱۳ اسفند) به ماه اصابت خواهد کرد. این خبر طوفانی از فعالیت رسانه‌ای به راه‌انداخت. بخش عمده‌ی این پوشش خبری شامل انتقاد از اسپیس ایکس بابت ناکامی در دفع مناسب مرحله‌ی دوم موشک فالکون ۹ خود پس از پرتاب مأموریت رصدخانه‌ی آب‌وهوای فضای ژرف (DSCOVR) برای اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوّی آمریکا در سال ۲۰۱۵ بود.

به‌ویژه روزنامه‌های بریتانیایی با آب‌و‌تاب فراوان خبر برخورد موشک ایلان ماسک به ماه پس از ۷ سال را کار کردند. حتی سازمان فضایی اروپا نیز فرصت را از دست نداد و با انتشار مقاله‌ای خاطرنشان کرد که مراقب است تا برای قرارگیری مراحل موشک‌ها در مدارهای پایدار به دور خورشید، سوخت کافی حفظ کند.

بااین‌حال، اکنون معلوم شده است که همه دراشتباه بودند. درحقیقت، جسمی که ماه آینده به ماه برخورد خواهد کرد، نه فالکون ۹، بلکه احتمالاً موشکی چینی است. بیل گری، متخصص ردیابی اجسام نزدیک زمین و منبع اولیه برای خبر برخورد فالکون ۹ به ماه‌، روز شنبه در وب‌سایت خود به این خطا اذعان کرد. او توضیح داد که در سال ۲۰۱۵ به‌همراه دیگر رصدکنندگان جسمی ناشناس را در آسمان پیدا کردند و نام موقت WE913A را به آن دادند. مشاهدات بعدی نشان داد که این جرم احتمالاً جسمی انسان‌ساخت است و بلافاصله مرحله‌ی دوم موشک به‌کاررفته برای پرتاب مأموریت DSCOVR، به کاندید اصلی تبدیل شد.

گری روز شنبه نوشت:

تصور کردم این جسم یا DSCOVR یا بخشی از سخت‌افزار مرتبط با آن است. داده‌های بعدی تأیید کرد که بله، جسم ناشناس دو روز پس از پرتاب DSCOVR از ماه گذر کرده بود و من و دیگران پذیرفتیم که تشخیص مرحله‌ی دوم موشک صحیح است. این جسم روشنایی موردانتظار ما را داشت و در زمان موردانتظار و در حال حرکت در مدار منطقی ظاهر شد.

گذر جسم ناشناس از کنار ماه احتمالاً خطایی بی‌ضرر و به‌کلی بی‌اهمیت بود تا آنکه اخترشناسان دریافتند این جسم نزدیک است به ماه برخورد کند. ناگهان احتمال اینکه جسم سرگردان موشک فالکون ۹ باشد، به خبر بزرگی در سرتاسر جهان تبدیل شد.

مقاله‌های مرتبط:

جان جورجینی، مهندس در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، کسی بود که فهمید جسم برخوردی درواقع مرحله‌ی فوقانی موشک فالکون ۹ نخواهد بود. او شنبه صبح در پاسخ به گری توضیح داد که مسیر فضاپیمای DSCOVR به ماه نزدیک نیست و درنتیجه، نزدیک‌شدن بیش‌از‌حد آن برای اصابت به ماه قدری عجیب است. این باعث شد تا گری داده‌هایش را دوباره بررسی و دیگر کاندیداهای احتمالی را شناسایی کند.

گری به‌سرعت یک کاندیدا پیدا کرد. مأموریت چینی چانگ‌ای 5-T1 در اکتبر ۲۰۱۴ برفراز موشک لانگ مارچ ۳سی پرتاب شد. این مأموریت قمری فضاپیمایی کوچک را به‌عنوان آزمایشی برای فراهم‌سازی زمینه‌ی بازگشت نمونه در آینده به ماه فرستاد. زمان پرتاب و مسیر موشک چینی دقیقاً با مدار جرم ناشناسی که در ماه آینده به ماه برخورد خواهد کرد، مطابقت دارد.

گری در وب‌سایتش نوشت:

از طرفی شواهد به‌نظر درست، اما همچنان ثابت‌نشده است. باوجوداین، من آن را نسبتاً قانع‌کننده می‌دانم؛ درنتیجه، متقاعد شده‌ام جرمی که ۴ مارس ۲۰۲۲ در ساعت ۱۲:۲۵ به وقت گرینویچ به ماه برخورد خواهد کرد، درواقع مرحله‌ی موشک چانگ‌ای 5-T1 است.



[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *