[ad_1]

امروزه که اینترنت تمام جنبه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و بیشتر کسب وکارها در فضای آنلاین فعال هستند، ثبت مکان در گوگل یک ضرورت مهم و اساسی است. اگر شما هم جز آن دسته کسب و کارها هستید که تمایل دارید با ثبت مکان در گوگل مپ مشتریان بیشتری جذب کنید، این مقاله را از دست ندهید.

گوگل مپ به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد و رایگان گوگل این امکان را برای کاربران فراهم آورده است تا علاوه بر مسیریابی و یافتن موقعیت های مکانی مختلف، با ثبت مکان در گوگل مپ بتوانند اطلاعات کسب وکار خود را به آسانی با مشتریان به اشتراک بگذارند.

در خصوص چگونگی ثبت مکان در گوگل مپ با سوالات اساسی از سوی کاربران و مشتریان مان روبرو هستیم که برخی از آنها عبارتند از:

  • چگونه میتوان مکان کسب وکار را در گوگل مپ ثبت کرد؟
  • چگونه میتوان مکان ثبت شده در نقشه گوگل را ویرایش کرد؟
  • آیا ثبت آدرس شرکت در سئو سایت تاثیر دارد؟
  • ثبت مکان کسب و کار در نقشه گوگل آیا دائمی است یا موقت؟
  • آیا مکان ثبت شده در نقشه گوگل را میتوان حذف کرد؟

با ما همراه باشید تا علاوه بر آموزش ثبت مکان در گوگل مپ به تمامی سوالات مطرح در این حوزه پاسخ دهیم.

شرکت گوگل برای توسعه و رونق کسب و کارهای مختلف در دنیا سرویس ها و نرم افزارهای رایگان مختلفی همچون گوگل مپ، موتور جستجو، تحلیل و آنالیز بازدیدکنندگان سایت (گوگل آنالیتیکس)، کسب و کار من (Google My Business)  و… ارائه می دهد. با شناخت و استفاده از سرویس های گوگل میتوانید روند اجرایی استراتژی بازاریابی کسب و کار خود را بهبود بخشید.

لازم به ذکر است به دلیل تحریم های آمریکا در حوزه تجارت، کاربران ایرانی برای استفاده از بسیاری از این سرویس ها از جمله Google My Business با محدودیت روبه رو هستند.

با توجه به مسدود بودن سرویس Google My Business  اگر از ابزار تغییر آی پی هم استفاده کنید، حتی گزینه ای به نام ایران در لیست کشورها برای ثبت در نقشه گوگل وجود ندارد. حال ما روشی کاملا ابتکاری را به شما پیشنهاد می دهیم که با استفاده از آن میتوانید بدون سرویس Google My Business، به صورت رایگان مکان کسب و کارتان را در نقشه گوگل ثبت کنید.

موتور جستجوی گوگل بعنوان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تقریبا از 2سال گذشته نتایج جستجو را براساس موقعیت مکانی کاربر نمایش می دهد. به این معنی که اگر شما در شهر شیراز کسب و کاری را سرچ کنید به فرض “ گل فروشی” گوگل تا حد زیادی مغازه های گل فروشی در شیراز را نمایش میدهد، همچنین پیشنهاداتی را براساس اعتبار کسب و کار در گوگل مپ معرفی می کند که مفهومی به نام سئو محلی یا  Local SEOرا ایجاد کرده است.

یعنی بدون اینکه حتی سایتی داشته باشید می توانید در بخش گوگل مپ و در نتایج سرچ گوگل قرار بگیرد که این کار مستلزم ثبت مکان در گوگل مپ است.

 این امر اعتبار و ارزش کسب و کارتان را در حوزه اینترنتی و آنلاین افزایش می دهد. همچنین اگر سایتی در این زمینه داشته باشید، تاثیر مستقیمی بر سئو و اعتبار سایت شما خواهد داشت.

در گذشته برای کاربران ایرانی سرویسی تحت عنوان گوگل مپ میکر  Google Map Maker وجود داشت که امکان ثبت دستی کسب و کارها را فراهم می آورد اما این سرویس گوگل در 31 مارچ 2017 منقضی شد و بخشی از فعالیت های این سرویس با نقشه گوگل Google Map ترکیب شد.

خوشبختانه از طریق نقشه گوگل Google Map شما به آسانی و کمتر از یک ساعت می توانید کسب و کار خودتان را در گوگل ثبت کنید. البته امکان ثبت در اپلیکیشن Google Map موبایل نیز وجود دارد که مشابه آموزش پایین است.

قبل از اینکه آموزش ثبت مکان در گوگل مپ را شروع کنیم، لازم است با اطلاعاتی که برای ثبت مکان در گوگل مپ نیاز است، آشنا شوید.

اطلاعات مورد نیاز برای ثبت مکان در گوگل

  • لوکیشن دقیق
  • آدرس دقیق
  • نام مکان به فارسی و انگلیسی
  • دسته شغلی
  • شماره تماس ثابت یا تلفن همراه
  • روز و ساعات کاری
  • آدرس وبسایت یا صفحه اینستاگرام
  • عکس از محل کسب وکار

آموزش گام به گام ثبت مکان در گوگل مپ به صورت رایگان

وارد سایت Google.com

گام نخست

ابتدا وارد سایت Google.com شده و وارد اکانت Gmail خود شوید. اگر اکانتی در جیمیل ندارید، لازم است یک اکانت بسازید.

ثبت محل کسب وکارتان وارد برنامه گوگل مپ

گام دوم

برای ثبت محل کسب وکارتان وارد برنامه گوگل مپ (Google Map) شوید.

با توجه به تغییرات گوگل در ماه های اخیر حتما باید زبان گوگل مپ شما فارسی باشد، در زبان انگلیسی ثبت آدرس در برخی از شهرهای ایران غیرفعال است.

پس از بازشدن نقشه، بخش جستجویی در گوشه سمت چپ صفحه، وجود دارد، شهر و خیابان اصلی که محل کسب و کارتان در آن وجود دارد را وارد کرده و جستجو کنید. به طور مثال ما تهران، خیابان ولیعصر را جستجو کرده ایم.

Add a Missing Place (افزودن یک مکان جا افتاده)

گام سوم

مشابه تصویر پایین بر روی دکمه منو کلیک کنید تا منو باز شود.

ثبت مکان در گوگل
سپس به انتهای منو رفته و گزینه Add a Missing Place (افزودن یک مکان جا افتاده) را انتخاب کنید.

ثبت مکان در گوگل

گام چهارم

سخت ترین بخش ثبت مکان در گوگل  این قسمت است، شما باید تا حدی که محل شرکتتان در نقشه مشخص شود زوم کنید و با ماوس بروی مکان نمای قرمز کلیک کرده و نگه دارید و آن را جابجا کنید.

مکان نمای قرمز را تا محل دقیق شرکت یا کسب و کارتان جابجا کنید، با این کار گوگل به صورت خودکار آدرس را تعیین می کند.

نکته : آدرسی که گوگل براساس محلی که شما جابجا کرده اید نشان میدهد را تغییر ندهید، در تصویر راهنما این بخش را مشخص کردیم.

کسب وکار یا شرکت خود را ثبت

 گام پنجم

اطلاعات را براساس راهنمای تصویر وارد کنید.

نام: در این بخش نام کسب وکار یا شرکت خود را ثبت کنید.

دسته بندی کسب و کار: گروهی که شباهت زیادی به کسب و کارتان دارد را به انگلیسی جستجو کنید و از میان آنها یک مورد را  انتخاب کنید (به یاد داشته باشید که فقط میتوانید یک حوزه را انتخاب کنید.)

به طور مثال اگر حوزه فعالیت شما تعمیرگاه خودرو است در بخش دسته بندی ها باید Auto Repairرا وارد کنید.

شماره تماس: در بخش شماره تماس تنها میتوان یک شماره را ثبت نمود حال این شماره میتواند شماره ثابت باشد یا شماره تلفن همراه. هنگام ثبت شماره تماس حتما باید کد کشور یا شهر را نیز در نظر بگیرید.

به طور مثال 989121234567+ یا 982122222222+

با توجه به محدودیت های گوگل برای کاربران ایرانی دقت کنید شماره تماس را به درستی ثبت کنید زیرا اگر بعد از ثبت نهایی آدرس محل کسب وکار در نقشه گوگل، تصمیم به ویرایش شماره تماس داشته باشید در بیشتر مواقع با عدم تایید از سوی گوگل روبه رو خواهید شد.

آدرس سایت: در این بخش میتوانید تنها یک لینک را ثبت کنید، اگر آدرس وبسایتی دارید آن را در این بخش وارد کنید. در صورتیکه آدرس وبسایت ندارید ثبت آدرس اینستاگرام میتواند تاثیرگذار باشد.

روز و ساعت کاری: در این قسمت روزها و ساعت های کاری خود را ثبت کنید.

به طور مثال از شنبه تا پنجشنبه /  از ساعت 9 صبح الی 5عصر

عکس: در صورت تمایل میتوانید سه الی چهار عکس از محل کسب وکار خود را برای به اشتراک گذاری با مخاطبان و نمایش هنگام سرچ وارد کنید.

بعد از وارد کردن دقیق اطلاعات، برروی دکمه ارسال یا Send کلیک کنید تا ثبت انجام شود.

بررسی وضعیت تایید ثبت مکان در گوگل

گام نخست        

پس از آنکه مکان مورد نظر را در گوگ ا ثبت کردید، بروی منوی سمت چپ گوگل مپ Google Map کلیک کنید.

تایید گوگل مپ

گام دوم

سپس در منو گوگل مپ، بروی بخش Your Contributions (مشارکت های شما) کلیک کنید.

چگونه مکان کسب و کارمان را در گوگل مپ ثبت کنیم؟

گام پایانی

وقتی وارد Your Contributions  شوید، چندین تب وجود دارد، بروی گزینه Edits (ویرایش ها) کلیک کرده و حال می توانید لیست تغییراتی که شما به عنوان کاربر بروی گوگل مپ ایجاد کردید، مشاهده کنید.

در هر بخش عنوان کسب و کار یا نقطه ثبت شده، آدرس آن، نوع تغییر و وضعیت تغییر را مشاهده کنید.
گوگل مپ در این بخش سه وضعیت دارد:

وضعیت “در حال انتظار Pending “، وضعیت ” تایید شده  Approved”  و وضعیت ” اعمال نشده” Not Applied”  قابل مشاهده است.

نکات مهم

:بعد از تکمیل اطلاعات به طور معمول طی بازه زمانی 24ساعت محل شما در نقشه گوگل مپ ثبت اولیه میشود. ثبت مکان در نقشه گوگل شامل دو مرحله است که عبارتند از

  • مرحله in Review: در این مرحله مکان وارد ” در انتظار بازبینی یا در انتظار تایید ” میشود که باید مکان توسط گوگل مورد بررسی قرار گیرد. (گوگل این مراحل را از طریق ایمیل به شما اطلاع میدهد.)
  • مرحله Published: اگر مکان شما وارد این مرحله شد به این معناست که شما ثبت مکان در گوگل را به درستی انجام داده اید و مکان کسب وکار در نقشه گوگل منتشرشده است.

دریافت تاییدیه برای انتشار نهایی مکان در نقشه گوگل مپ معمولا به 30 الی 60 روز زمان نیاز دارد اما اگر اکانت جیمیل شما امتیاز لازم را از گوگل کسب کرده باشد، این بازه زمانی کوتاه تر خواهد بود.

در صورتیکه اکانت شما امتیاز لازم را برای ثبت مکان در نقشه گوگل ندارد، ثبت مکان در گوگل مپ را به بیلاودمارکتینگ بسپارید.

ویرایش یک نقطه ثبت شده در نقشه گوگل

گوگل از یک سیستم امتیازدهی برای مشارکت کاربران در تصحیح اطلاعات گوگل مپ بهره می برد و عموما کاربران با امتیاز بالا می توانند به ویرایش بپردازند، از این رو پیشنهاد می شود با ارسال دیدگاه، ویرایش های صحیح و کوچک امتیاز جمع آوری کنید. همچنین فقط در صورتیکه کاملا مطمئن هستید نسبت به ویرایش اقدام کنید، تا در لیست سیاه گوگل قرار نگیرید.

گام اول

وارد گوگل مپ شده، در باکس سمت چپ نام نقطه ای را که ثبت شده و میخواهید ویرایش کنید، جستجو نمایید. سپس مطابق تصویر بروی گزینه Suggest an Edit (پیشنهاد ویرایش) کلیک کنید.

گام دوم

حال یک صفحه کوچک باز می شود که موارد زیر قابل ویرایش است:

  1. این مکان برای همیشه بسته یا هرگز وجود نداشته است Place is permanently closed or has never existed  : در صورتی که نقطه ثبت شده برای همیشه تعطیل شده است یا وجود ندارد یا تغییرمکان داده است، می توانید از این بخش استفاده کنید. با تغییر گزینه NO به وضعیت Yes گوگل چندین گزینه برای دلیل شما پیشنهاد می دهد.
  • برای همیشه بسته شده  ( Permanently closed )
  • هرگز وجود نداشته است ( Never existed )
  • هرزنامه است  ( Spam )
  • خصوصی است  ( Private )
  • به مکان دیگری منتقل شده است. (Moved elsewhere) (می توانید آدرس جدید را بروی نقشه مشخص کنید.)
  • تکراری است  ( Duplicate )

با انتخاب یکی از گزینه های ذکر شده و کلیک بروی Send (ارسال) نقطه مورد نظر تغییر وضعیت میدهد.

لازم به ذکر این ویرایش بسیار مهم است و ممکن است برای کاربرانی که امتیاز بالا ندارد، لحاظ نشود. در صورتیکه مکان شما نیاز به ویرایش دارد اما جز کاربرانی هستید که امتیاز بالا ندارید، با بیلاودمارکتینگ در ارتباط باشید تا به سرعت و بهترین کیفیت بتوانید مکان تان را ویرایش کنید.

  1. نام: با کلیک بروی عنوان آبی رنگ، نام صحیح را بنویسید.
  2. آدرس: با کلیک بروی آدرس آبی رنگ، با تغییر محل نشانه گر، آدرس مکان مورد نظر را ویرایش کنید.
  3. دسته بندی: در صورتی دسته بندی اشتباه است، می توانید از میان دسته های پیش فرض انتخاب کنید.
  4. محل مارکر در نقشه اشتباه است:در صورت تایید آن، میتوانید محل مارکر (نشانه موقعیت بروی نقشه) را ویرایش نمایید.
  5. شماره تماس: با کلیک برروی تلفن آبی رنگ میتوانید تلفن صحیح را وارد نمایید.
  6. روز و ساعت کاری: می توانید روز و ساعت کاری را اصلاح نمایید.

در پایان با کلیک بروی Send (ارسال) تغییرات را ثبت کنید و همچنین از طریق بخش “مشارکت های شما Your  Contributions  ” وضعیت تغییرات ویرایش مکان ثبت شده در نقشه گوگل را چک نمایید.

قبل از ثبت مکان در گوگل مپ این نکات را در نظر بگیرید:

  • اگر طی کوتاه مدت، چندین بار (بیشتر از سه بار) درخواست ثبت مکان را به گوگل ارسال کرده اید و در مرحله ” در انتظار تایید” قرار گرفته اید مجددا درخواست ثبت ارسال نکنید چون در این حالت نیز امکان ثبت درخواست های قبلی شما کمتر میشود.
  • اگر طی بازه زمانی کوتاهی، بعد از چندین بار (بیشتر از سه بار) درخواست ثبت محل کسب وکارتان به گوگل با پاسخ ” اعمال نشد” همراه بود مجددا درخواست ثبت ارسال نکنید تا مکان شما توسط گوگل اسپم نشود.
  • برای کلیه ی مکان های سیار مانند، باربری ها، لوله باز کنی ها، امدادخودروها، ماشین های تخریب، و… که نقطه مشخصی ندارند و برای ثبت مکان در نقشه گوگل نقاط پراکنده ای در سطح شهر را مدنظر دارند، ثبت مکان در گوگل مپ امکان پذیر نیست و مورد پذیرش گوگل قرار نمیگیرد.
  • ثبت مکان در گوگل مپ دائمی است اما با توجه به آپدیت های جدید گوگل کلیه مکان ها به حالت عمومی تغییر کرده اند و افراد میتوانند مکان های یکدیگر را ویرایش و حذف کنند.
  • به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم ها برای ایران، مکان بعد از ثبت نهایی و منتشر شدن سریع در نقشه و برای تمامی کاربران قابل نمایش نیست و معمولا طی بازه زمانی 15 روز کاملا برروی نقشه نمایش داده میشود.

[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *