[ad_1]

در این مقاله به بررسی ۵ روش کاربردی گیمیفیکیشن در بازاریابی خواهیم پرداخت. طبق پیش بینی ها حجم بازار گیمیفیکیشن در دنیا تا سال 2025 با 30.1% درصد رشد همراه بوده و به حدود 32 میلیارد دلار خواهد رسید.

اگر بخواهیم گیمیفیکیشن را در یک جمله توصیف کنیم می‌توان گفت گیمیفیکیشن استفاده از مکانیزم های بازیگونه در یک موضوع جدی است برای آشنایی بیشتر  با این مفهوم میتوانید به مقاله آموزش گیمیفیکیشن در 6 گام مراجعه کنید.

یکی از مهم ترین اهداف گیمیفیکیشن در بازاریابی ارتباط بیشتر با مخاطب و افزایش تعامل با مشتری است. پس سوال اساسی هر مدیر بازاریابی این است که چطور می‌توانیم در برنامه بازاریابی خود از گیمیفیکیشن استفاده کنیم؟

اگر بخواهیم به این پرسش به صورت کوتاه پاسخ دهیم می‌توان گفت المان های گیمیفیکیشن می‌توانند در قسمت های مختلفی مانند کمپین های بازاریابی، طراحی وبسایت و یا حتی استراتژی های تجارت الکترونیک به کار برده شوند. ما در این مقاله سعی کرده ایم که به روش های مختلف کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی بپردازیم. برای آشنایی بیشتر میتوانید مقاله گیمیفیکیشن چیست را مطالعه کنید.

براساس سایت belitsoft در سال 2014 شرکت اپل 100 اپلیکیشن موجود در اپ استور را از نظر گیمیفیکیشن بررسی کرد.

طبق نتایج این بررسی، استفاده از المان های گیمیفیکیشن باعث افزایش چشمگیر مشارکت مردم در امتیازدهی به اپلیکیشن شده است. به همین سادگی، کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی این اپلیکیشن ها باعث شد تا آنها بیشتر در دسترس مخاطب قرار بگیرد.

 استفاده از بازی واقعی در وبسایت بعنوان گیمیفیکیشن

روش های اضافه کردن گیمیفیکیشن به بازاریابی محتوا

نمیتوان گفت تنها یک روش درست برای اضافه کردن گیمیفیکیشن به محتوا وجود دارد. در واقع روشی که شما انتخاب می کنید تا حدود زیادی به مخاطبانتان و به آیتم هایی که بیشتر به آن ها عکس العمل نشان می‌دهند، بستگی دارد.

کلید موفقیت در کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی این است که روشی برای جلب توجه مخاطبانتان پیدا و از آن استفاده کنید. در این بخش برای آشنایی هر چه بیشتر شما با این مفهوم، چند مثال واقعی از گیمیفیکیشن در بازاریابی را بیان می‌کنیم:

استفاده از بازی واقعی در وبسایت بعنوان کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی

وقتی صحبت از کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی می‌شود، لزومی ندارد که حتما به دنبال ایده هوشمندانه ای از به کار بردن المان های گیمیفیکیشن در محتوای وبسایت باشید.

گاهی اوقات می‌توانید از یک ایده ساده مثل طراحی یک بازی واقعی استفاده کنید. برای مثال ارتش آمریکا برای جذب نیرو از یک سری بازی های اکشن واقعی استفاده می‌کند.

همچنین برای شرکت هایی که توانایی پرداخت هزینه های طراحی یک بازی کامل را ندارند می‌توان از ایده های ساده تری استفاده کرد به سرگرم شدن و تجربه لذت بخش مخاطب کمک کند. عنوان مثال شرکت Gwynnie Bee به جای اینکه کدهای تخفیف خود را مستقیم ارائه دهد یک صفحه طراحی کرده تا کاربر با خراشیدن آن توسط صفحه لمسی تلفن همراه و یا به وسیله ماوس در کامپیوتر به کد تخفیف دست پیدا کند.

طراحی گیمیفیکیشن به منظور افزایش وفاداری مشتریان

طراحی گیمیفیکیشن به منظور افزایش وفاداری مشتریان

وفاداری و حفظ مشتریان یکی از مهم ترین نیازهای هر کسب و کار است. پس چرا مشوق هایی به شکل جایزه برای بازگشت مشتریان و رسیدن به این وفاداری قرار ندهیم؟

اینکه چه زمانی به مشتری امتیاز داده شود به شما بستگی دارد به طور مثال می‌توان هر زمان که پستی از شما به اشتراک گذاشته شد و یا نظری برای محتوای شما ثبت شد به مخاطب امتیاز دهید، این کار مخاطبان را تشویق به تعامل با برند شما می‌کند.

یک روش دیگر برای افزایش وفاداری مشتریان این است که مانند استارباکس تنها در زمان خرید از وبسایت به مخاطبانتان امتیاز دهید، به شکلی که آنها بتوانند از این امتیاز در خریدهای بعدی استفاده کنند.

برگزاری مسابقه و ارائه جایزه

شاید بتوان گفت که یکی از ساده ترین روش های کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی، راه اندازی یک مسابقه است.

برگزاری مسابقه راهکاری خوب برای ترغیب مخاطب به انجام کارهای مورد نظر کسب و کار است ( به طور مثال جمع آوری داده، یا دعوت از یک دوست جدید و…)

در واقع برگزاری یک مسابقه می تواند به سادگی ایده برگزاری یک کمپین تبلیغاتی برای حدس محصول بعدی یک شرکت تولید کننده تنقلات و دادن جوایز به نفرات برتر آن باشد.

تنها نکته مهم در این روش این است که جایزه ای انتخاب کنید که مشتریانتان آن را دوست داشته باشند!

برگزاری مسابقه و ارائه جایزه گیمیفیکیشن

افزایش تعامل با مخاطبان

همانطور که اشاره کردیم، یکی از مزایای کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی افزایش تعامل با مخاطبان است. شما می‌توانید در ازای کارهای کوچکی که مخاطبانتان انجام می‌دهند (مانند انجام ماموریتی خاص در شبکه های اجتماعی یا سر زدن روزانه به وبسایت به مدت یک هفته) به آن ها جایزه دهید این کار باعث میشود که آن ها برای ادامه دادن این تعامل ترغیب شوند.

یکی از مثال های موفق در این زمینه اپلیکیشن Duolingo است. این اپلیکیشن در زمینه آموزش زبان فعالیت می‌کند و چون آموزش زبان بسیار زمان‌بر است، Duolingo برای کاربران اهداف کوتاه مدت تعیین کرده و با رسیدن به این اهداف به آن ها امتیاز می‌دهد.

برانگیختن حس رقابت در میان مشتریان

همه انسان ها (حتی برای یک مقدار بسیار کم) در وجودشان حس رقابت دارند، از طرفی وقتی صحبت از کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی به میان می آید یعنی در واقع زمین بازی برای برانگیختن این حس رقابت آماده بوده و تنها کاری که باید انجام شود ترغیب مخاطب به شرکت در این رقابت است.

بهترین مثال در این زمینه برند Nike است، این شرکت با اجرای “run club” سعی در ترغیب مخاطب به انجام دادن فعالیت های بدنی دارد.

این اپلیکیشن به شما کمک می‌کند تا فعالیت بدنی روزمره خود را با توجه به میزان آمادگی بدنی خود تنظیم کنید، در کنار آن می‌توانید دستاوردها و افتخارات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. در کل سیستم امتیازدهی این اپلیکیشن به این صورت است که هر چه بیشتر در چالش های آن شرکت کنید، شانس بیشتری برای برنده شدن دارید.

این مقاله تنها به 5 روش از ده ها روش کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی پرداخت. اگر شما هم به این مفهوم و استفاده از آن در کسب وکار خود علاقه مند شدید، پس همین حالا استراتژی بازاریابی خود را گیمیفای کنید.

گیمیفیکیشن یک مفهوم جدید نیست اما مفهومی هست که این روزها مورد توجه کسب و کارها قرار گرفته است، زیرا هر چه بیشتر مخاطبان شما در دنیای دیجیتال غرق می‌شوند، نیاز بیشتری دارند تا تجربه و فعالیت های جدید را تجربه کنند.

گیمیفیکیشن کمک میکند تا کسب و کار و یا وبسایت برند در ذهن مخاطب به یاد ماندنی تر شود، پس زمان آن فرا رسیده تا شما هم از این قابلیت استفاده کنید.

[ad_2]

مهرداد محمدیمشاهده نوشته ها

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *