[ad_1]

سرفصل های مقاله

«ما باید از گیمیفیکیشن استفاده کنیم!» بسیاری از جلسات اتاق فکر (Brainstorm) که درباره تغییر رویکرد برند و استفاده از تکنولوژی های نوین برگزار می شوند، عموما با جملاتی مانند این جمله به پایان می رسند. به نظر جذاب می رسد. اما گیمیفیکیشن دقیقا چیست؟ چگونه آن را پیاده سازی کنیم؟ مهم ترین تکنیک های گیمیفیکیشن کدام اند؟

اگر به دنبال آشنایی با مفهوم گیمیفیکیشن هستید، پیشنهاد می کنیم قبل از هر چیز مقاله ” گیمیفیکیشن چیست ” را مطالعه کنید. در ادامه در این مقاله، در مورد ده تکنیک ساده گیمیفیکیشن صحبت میکنیم که می‌توانید از آنها برای شروع پیاده سازی گیمیفیکیشن استفاده کنید.

بازی ها فقط جالب و سرگرم کننده نیستند، بلکه هیجان انگیز، غافلگیرکننده و آموزنده نیز هستند. به همین دلیل است که بازی ها همه جا هستند.

فقط کافیست به تنوع بازی های رومیزی، بازی های رایانه ای، بازی های ورزشی، بازی های ویدیویی، اتاق های فراری که تا به حال تجربه کرده اید، فکر کنید تا متوجه حضور بازی در جای جای زندگی خود شوید. انجام بازی برای انسان امری طبیعی است. کودکان زیاد بازی می کنند و به همین دلیل است که خیلی سریع رشد می کنند.

آنها با بازی یاد می گیرند. آنها با آزمایش و کشف چیزهای جدید، مغز خود را تحریک می کنند. اما امروزه بزرگترها نیز بیش از گذشته بازی می کنند و همین امر یک فرصت طلایی برای برندها فراهم کرده و مقدمه ای برای ظهور گیمیفیکیشن و استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن در بازاریابی شده است.

بازاریابی داده محور چیست ؟

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن فرآیند استفاده از مکانیک های بازی در محیط غیر بازی است. شما ممکن است به دلایل مختلفی یک بازی بسازید. شما می توانید از تکنیک های گیمیفیکیشن برای ایجاد یک تجربه کاربری مناسب و یا رساندن پیام برند خود استفاده کنید.

استفاده از گیمیفیکیشن می تواند پیام برند شما را به یاد ماندنی تر کند. گیمیفیکیشن همچنین می تواند برای تشویق رفتارهای خاص در مخاطبان یا افزایش مشارکت آنان مثل عضویت در باشگاه مشتریان استفاده شود.شما می توانید به کمک تکنیک های نوین گیمیفیکیشن، یادگیری مسائل جدید را برای افراد سرگرم کننده کنید.

گیمیفیکیشن چیست؟ -بیلاودمارکتینگ

به عنوان مثال تصور کنید که به تازگی یک سامانه جدید را در سازمان خود معرفی کرده و می خواهید کارمندان را تشویق به استفاده از آن پلتفرم کنید.

شاید حتی بخواهید آنها یک اقدام خاص (مثلاً تکمیل پروفایل خود) را انجام دهند، یا حتی ممکن است به دنبال آگاه نمودن کارمندان در مورد تمام ویژگی های فوق العاده ای که اکنون با استفاده از این سامانه در دسترس آنها است، باشید.

شاید ساده ترین روش این باشد که یک جلسه توجیهی برگزار کنید یا از مدیر بخش فناوری اطلاعات بخواهید که تمام امکانات این پلتفرم را برای کارکنان توضیح دهد، اما بعید است که همکارانتان به سیستم جدید اهمیت زیادی بدهند. آنها افراد پرمشغله و به اندازه کافی نگرانی هستند که چندان به پلتفرم جدید شما توجه نمی کنند.

علاوه بر این واقعیت تلخی است، ولی مردم تنبل هستند. مردم دوست ندارند چیز جدیدی یاد بگیرند، مگر اینکه خودشان این تصمیم را گرفته باشند. یادگیری به زمان و تلاش نیاز دارد و خود این فرآیند می تواند استرس زا باشد و منجر به ناامیدی شود.

حال خبر امیدوارکننده اینکه شما می توانید با استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن ، چندین راه عالی برای معرفی سامانه جدید و ایجاد انگیزه در کارکنان برای شروع کار با آن ایجاد کنید.

دراینجا قصد داریم ده مورد از انواع تکنیک های گیمیفیکیشن را بررسی کنیم. شما می توانید از این تکنیک ها به عنوان منبع الهامی برای یافتن راه های جدید به منظور تشویق مشتریان، همکاران یا ذینفعان خود برای تغییر رفتارشان استفاده کنید.

10 تکنیک گیمیفیکیشن که می توانید در کسب و کار خود از آنها استفاده کنید

غرقگی (Flow) ایجاد کنید

اگر یک کار خیلی آسان باشد، خسته و کسل خواهید شد. از طرف دیگر، اگر آن کار خیلی سخت باشد، احساس ناامیدی خواهید کرد. هنگام ایجاد یک بازی یا تجربه بازی، باید تعادل را برقرار کنید. بازی شما باید چالش برانگیز و در عین حال قابل انجام باشد. اگر آن نقطه تعادل را پیدا کنید، کاربران به چیزی می رسند که روانشناس آمریکایی Mihaly Csikszentmihalyi آن را غرقگی (Flow) می نامد.

به کاربران اجازه دهید یک وظیفه (Task) را تکمیل کنند

مردم از کارهای ناتمام متنفرند، چرا که  باعث می شود احساس ناراحتی و اضطراب کنند. اشتیاق برای تکمیل یکی از تکنیک های گیمیفیکیشن و مکانیسم قدرتمندی است که می توانید برای تشویق رفتارهای خاص در مخاطبان از آن استفاده کنید.

به عنوان مثال، به پیامی که در LinkedIn به شما داده میشود، فکر کنید: “پروفایل شما 75٪ کامل است…” هنگام استفاده از این تکنیک گیمیفیکیشن مطمئن شوید که بخشی از آن وظیفه قبلا انجام شده است یا حداقل انجام آن آسان است. این کار، افراد را وادار می کند تا یک وظیفه را شروع (یا تمام) کنند.

به کاربران اجازه دهید یک وظیفه (Task) را تکمیل کنند

چالش های مناسب ایجاد کنید

چالش‌های کوچک که عملی کردن آن‌ها آسان باشد و ترغیب مردم به انجام آنها، یکی از تکنیک های گیمیفیکیشن پرکاربرد است. از آنجایی که این چالش ها بسیار ساده هستند، مردم نمی توانند آنها را امتحان نکنند. به چالش هایی که به عنوان مثال در فیسبوک ایجاد شده است، فکر کنید: “دوستان خود را دعوت کنید و 100 لایک برای صفحه خود دریافت کنید.” اهداف کوچکی مانند این افراد را درگیر می کند.

از آنجایی که مردم زمان خود را صرف بازی خواهند کرد، از این تجربه بیشتر استقبال خواهند کرد و به بازی ادامه خواهند داد تا ببینند چه چیزی در آینده اتفاق می افتد…

به بازیکنان اجازه دهید تا بازی را سفارشی سازی کنند

هر انسانی میل به ابراز وجود دارد. وقتی به کاربران اجازه می‌دهید از خلاقیت خود برای ایجاد چیزی (مثلاً صفحه، پروفایل، محتوا و غیره) استفاده کنند، زمان صرف می‌کنند، سرگرم می‌شوند و محصول/خدمت شما را ارزشمندتر می‌دانند.

به کاربران اجازه دهید قفل برخی المان ها در بازی را باز کنند

توانایی باز کردن قفل آیتم ها (مثلاً محتوای جالب، عناصر مخفی یا ابرقدرت های خاص) می تواند یکی از تکنیک های جالب گیمیفیکیشن به منظور ایجاد انگیزه در افراد برای انجام و ادامه بازی شما باشد. حتماً به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از این تکنیک گیمیفیکیشن، پیش‌نمایش موارد مخفی و قفل شده را از قبل نشان دهید، تا بازیکنان بدانند که آیتمی برای باز کردن وجود دارد. این کار همچنین منجر به تحریک کنجکاوی مخاطبان میشود.

به کاربران اجازه دهید قفل برخی المان ها در بازی را باز کنند

مردم را کنجکاو کنید

یکی دیگر از تکنیک های گیمیفیکیشن ایجاد کنجکاوی است. کنجکاوی راهی مطمئن برای درگیر نگه داشتن و تعامل بیشتر افراد است. می‌توانید با ایجاد یک دنباله (مثلاً «این چالش 1 از 6 است») یا با استفاده از «داستان باز» افراد را کنجکاو کنید، بنابراین کاربران می‌خواهند بدانند داستان چگونه به پایان می‌رسد یا چالش بعدی چیست.

از آیتم های غافلگیرکننده استفاده کنید

اطمینان حاصل کنید که عناصر اصلی بازی مانند سناریو، شخصیت ها، ماموریت ها، بازی و غیره برای مخاطبان قابل تشخیص هستند.

به این ترتیب بازیکنان بازی را می فهمند و به آن عادت خواهند کرد. آنها کشف می کنند که چگونه بازی کنند و انتظار چه چیزی را داشته باشند. با این حال، هر چند وقت یک بار باید عناصر غیرمنتظره و جدیدی را برای هیجان انگیز نگه داشتن بازی اضافه کنید.

دستاوردها (Achievements) را بشناسید

اگر کاربران را به خاطر دستاوردهایشان تحسین کنید (مثلاً 50 لایک در یک پیام، 140 امتیاز، کد تخفیف و غیره)، باعث افتخار آنها خواهید شد. و این منجر به بازی بیشتر آنها خواهد شد. حتی وقتی آنها انتظار تشویق را نداشته باشند، تأثیر این تکنیک گیمیفیکیشن بیشتر هم خواهد بود!

یک مسابقه را شروع کنید

به بازیکنان اجازه دهید با یکدیگر مسابقه دهند. غالباً برنده شدن (یا شکست دادن کسی) بسیار سرگرم کننده تر از بازی کردن به تنهایی است. علاوه بر این، یک “رقابت” می تواند منجر به بازی بیشتر شود، زیرا بازیکنان دائما یکدیگر را برای یک مسابقه مجدد به چالش می کشند.

یک مسابقه را شروع کنید

اتوماسیون بازاریابی چیست

به کاربران اجازه همکاری دهید

رقابت قدرتمند است، اما همکاری نیز به همان اندازه قدرتمند است. اجازه دهید بازیکنان با هم کار کنند. این تکنیک گیمیفیکیشن مثبت تر از بازی در مقابل یکدیگر یا همان رقابت است و برای اهدافی مثل تیم سازی عالی است. در این روش بازیکنان همچنین یاد خواهند گرفت که با یکدیگر بهتر ارتباط برقرار کنند.

آیا به دنبال راه های بیشتری برای اجرای گیمیفیکیشن هستید؟

تکنیک های گیمیفیکیشن در این مقاله تنها نوک کوه یخی است که حجم بیشتری از آن در زیر آب پنهان شده. تکنیک های بیشتری نیز برای گیمیفیکیشن وجود دارد که در مقالات بعدی به آنها خواهیم پرداخت. به علاوه در صورت نیاز، شما می توانید مشاوره بازاریابی و یا آموزش گیمیفیکیشن را از متخصصان بیلاودمارکتینگ دریافت نمایید.

[ad_2]

مهرداد محمدیمشاهده نوشته ها

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *