[ad_1]

۱۰ تفاوت میان بازاریابی B2B و B2Cنویسنده تیم ترجمه رسپیناتک on Feb 23رتبه 5.0۱۰ تفاوت میان بازاریابی B2B و B2C کدام است؟ | رسپیناتکبازاریابی B2B (تجارت به تجارت) و B2C (تجارت با مصرف کننده) شباهت بسیاری به هم دارند، با این حال تفاوت های کلیدی و مهمی با یکدیگر داشته که نباید از آن ها غافل شد، علی الخصوص در مقوله رسانه های اجتماعی

بازاریابی B2B (تجارت به تجارت) و B2C (تجارت با مصرف کننده) شباهت بسیاری به هم دارند، با این حال تفاوت های کلیدی و مهمی با یکدیگر داشته که نباید از آن ها غافل شد، علی الخصوص در مقوله رسانه های اجتماعی، با ما آژانس دیجیتال مارکتینگ رسپیناتک همراه باشید تا بیشتر در این مورد با شما صحبت کنیم:

۱. بازاریاب ها می‌توانند برای به حد اعلی رساندن میزان اثربخشی پلتفرم های B2B از زبان تخصصی – صنعتی بهره گیرند، لیکن در پلتفرم های B2C، هر چه لحن گفتار عامرانه تر و نزدیک به سطح فهم و درک عامه مردم باشد، تأثیر بیشتری بر روی مخاطب دارد لذا از به کار بردن کلمات قلمبه سلمبه و نامفهوم اجتناب کرده، سلیس و روان صحبت کنید.

۲. قدرت محرک ها را دست کم نگیرید. بینندگان سایت B2B به دنبال اظهار نظرهای فنی و راهکارهایی برای افزایش بهره وری می‌گردند، در حالی که مصرف کنندگان در جستجوی سرگرمی و معامله های دلچسب و شیرنند. در نتیجه فرآیندهای خرید B2B بر پایه عقل و منطق استوار است اما انتخاب مصرف کنندگان B2C احساسی و عاطفی است و محرک هایی از قبیل اشتیاق، امیال درونی، حال و هوای آن ها و قیمت می‌توانند این دست از مشتریان را سر ذوق آورند.

۳. ارباب رجوع شرکت های B2B تحصیل کرده اند و منتظر شنیدن نظریه های تخصصی و استادانه اند. آن ها می‌خواهند با گرفتن تصمیم های هوشمندانه و حساب شده در محل کار خود به مثابه یک سوپر استار یا قهرمان اسطوره ای جلوه کنند. مشتریان B2C به دنبال لذت بردن از خرید خود هستند و می‌خواهند لحظات خوب و شادی را سپری کنند، در واقع آن ها در پی سیراب کردن نیازهایی هستند که در بند پیش به آن اشاره شد.

۴. بازاریابی B2B نیازمند محتوای جامع، غنی و با کیفیت است. مخاطبین B2B انتظار دارند با یک تیم بازاریابی و فروش کاملاً حرفه ای طرف شوند. حال آن که فعالیت های بازاریابی B2C در رسانه های اجتماعی تنها به منظور برآورده ساختن و رفع نیازهای اساسی مصرف کنندگان بوده و باید همزمان که شاد و مفرح و مفیدند، قابل به اشتراک گذاری هم باشند. البته همه چیز به همین سادگی نیست و اوضاع گهگاه پیچیده و بغرنج می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “چرا شرکت های B2B به یک استراتژی بازاریابی دیجیتالی نیاز دارند؟” را نیز مطالعه کنید.

۵. استفاده از محتوای طول و تفصیل دار برای سازمان ها کارساز تر است، چرا که یک برند یا شرکت تنها از طریق اثبات مهارت و تخصص خود می‌تواند برای خرید کردن بهانه ای به دست مخاطبین هدف دهد. حال آن که مصرف کنندگان مختصر و مفید بودن محتوا را ترجیح می‌دهند، مخصوصاً زمانی که پای محصولات B2C ارزان قیمت به میان است.

۶. یک مصرف کننده B2C که جذب برند شما شده است، الزاماً در پی برقراری یک ارتباط نزدیک و تنگاتنگ نیست. در نقطه مقابل، مشتریان B2B قرار می‌گیرند که عزم خود را جزم کرده اند تا به اطلاعات و توانایی لازم برای بنا نهادن یک ارتباط صمیمی و دیرپا دست یابند.

۷. بازاریاب های B2B با یک زنجیره درخواست خرید طولانی و رسمی سر و کار دارند چرا که به ثمر رسیدن چنین خریدهایی مستلزم دریافت تأییدیه از جانب بخش تدارکات، امور مالی و سایر رئساست. در حالی که مصرف کنندگان عادی به سرعت برای یک خرید B2C تصمیم می‌گیرند و تنها کافیست توصیه یا پیشنهادی بر روی آن ها تأثیر گذاشته و آن ها را نسبت به خرید ترغیب کند.

۸. چرخه خرید B2B اغلب طولانی تر از فرآیند تصمیم گیری B2C است. بنابراین در یک خرید B2B به پرورش، دقت نظر و توجه بیشتری احتیاج است. به عبارت دیگر مشتریان B2C برای تأمین و ارضای فوری نیازهای خود اقدام به خرید می‌کنند و تصمیم های B2B در راستای محقق ساختن اهداف بلند مدت صورت می‌گیرد.

۹. قراردادهای خرید B2B بالغ بر چندین و چند ماه و بعضاً چند سال به قوت خود بر جای می‌مانند، لذا می بایست بر مبنای یک تصمیم گیری مقتدرانه و آینده نگرانه شکل گیرد. درست بر عکس چرخه خرید B2C که بر حسب نوع محصول چند دقیقه ای بیشتر زمان نمی‌برد.

۱۰. هر دو نوع بازاریاب با مشکلات خاص خود سر در گریبانند. بی تردید بزرگ ترین معضل بازاریاب های B2B کمبود محتوا و زمان لازم برای خلق آن است، اما بازاریاب های B2C با کمبود بودجه مواجهند، بودجه ای که می‌بایست صرف تبلیغات و سایر ترفندهایی شود که در بر سر زبان افتادن نام محصولات نقش مهمی دارند. طبیعتاً چنین تفاوت هایی بر اقدامات تاکتیکی اتخاذ شده توسط هر یک از این بازاریاب ها تأثیر بسزایی دارد. وجه اشتراک میان بازاریابی B2B و B2C کم نیست اما درک چنین اختلافاتی برای افراد متخصصی که در هر یک از این حوزه ها مشغول فعالیت هستند، ضروری است چون تنها از این راه می‌توانند قله های موفقیت را فتح کنند.

اما در انتها فرقی نمی‌کند که بازاریاب در بخش B2B فعالیت دارد یا B2C، تمامی بازاریابی ها P2P ست (شخص به شخص) و باقی قضایا اختلاف ظاهری و سطحی است نه هیچ چیز دیگری.

[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *