برای رسیدن به موفقیت در زمینه سئو باید با اصلاح های آن به خوبی آشنا باشید و طبق آنها سایت خود را با کیفیت کنید. ثبت سایت در کنسول گوگل یکی از مهم ترین کار هایی است که مدیران سایت به منظور بهبود کار خود انجام می دهند. در این مقاله می خواهیم به طور کامل مفهوم سرچ کنسول را برانداز کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

روزانه بیش از 5 میلیارد سرچ در موتور های جستجو گوگل ثبت می گردد به همین سبب نشان داده شدن سایت در نتایج جستجو کاربران امری بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای اینکه وب سایت و محتوا های شما داخل گوگل دیده شود ، باید در صفحات و لینک اول آن قرار بگیرید ، در غیر این صورت وب سایت شما رشد چندانی را نخواهد کرد.

شما می توانید با ثبت سایت خود در گوگل ، به تمام ابزار و و آمار های ممکن سئو دست پیدا کنید و می توانید با استفاده از آنان به موفقیت برسید.

گوگل سرچ کنسول یک سرویس رایگان می باشد که توسط گوگل برای افراد سئو کار تامین شده است. این سرویس تاثیر گذار در ابتدای راه خود با نام گوگل وبمستر تولز معرفی شد اما از سال 2015 تاکنون با نام گوگل سرچ کنسول شناخته می شود. این سرویس برای کنترل ، حفظ و برطرف کردن مشکلات احتمالی وب سایت ها در هنگام حضور در نتایج جستجو گوگل استفاده می گردد.

داشبورد سرچ کنسول

نحوه ثبت نام و کار با گوگل سرچ کنسول

وقتی اولین بار سرج کنسول را باز می کنید ، به نظر همه چی سخت و دشوار است و نمی توان با آنها به خوبی کار کرد ، اما نگران این موضوع نباشید ، چون رفته رفته می توانید با برچسب ها ، فیلتر و ابزار های آنها کار کنید و به این سرویس مسلط شوید.

اگر به صورت خلاصه و گام به گام بخواهیم تیتر های اولیه سرج کنسول را معرفی کنیم ، باید بگوییم که:

  • وب سایت خود را در گوگل ثبت نام کنید. با ورود به صفحه اصلی سرچ کنسول Google Search Console .
  • بعد از ثبت سایت خود ، باید اقدام به تایید حساب به عنوان مالک را انجام دهید. اطلاعات در وبمستر تولز بسیار محرمانه و خصوصی است ، به همین دلیل باید به گوگل اطلاع بدهید که من مالک هستم و اهمیت اطلاعات حفظ خواهد شد.
  • در قدم بعدی ، باید مالکین و کاربران را مشخص کنید. همانطور که می دانید مالک به تمامی اطلاعات دست دارد و می تواند آنها را ویرایش کند. اما کاربران فقط می توانند به فعالیت هایی که صورت میپذیرد نگاه بندازند و از آنها بهره برداری کنند.
  • بعد از آن نوبت ثبت نقشه در GSC می رسد. ثبت سایت مپ یک امری ضروری و مهم است که می توانید از طریق سرچ گوگل اقدام به ثبت آن نمایید. Sitemap به گوگل کمک می کند تا بتواند موضوع اصلی سایت را به خوبی درک کند و همین باعث بهبود سئو سایتتان می شود.
  • بعد از تمام این کار ها ، نوبت آن است که با ابزار و معیار های گوگل وبمستر آشنایی کامل را پیدا کنید و برای بهبود سایت خود از آنها بهره بگیرید.

ویژگی های گوگل سرچ کنسول

همانطور که در قبل به اهمیت این سرویس ارائه شد ، شاید برای شما سوال پیش بیاید که کنسول گوگل چه امکاناتی را در اختیار ما قرار می دهد و ویژگی های آن چیست؟ که در قسمت زیر به این سوال شما پاسخ خواهیم داد.

  • شما این امکان را دارید که نقشه سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید یا دست به ویرایش آن بزنید. اگر نیز در زمینه نقشه سایت با مشکلاتی رو به رو شدید ، از وبمستر تولز کمک بگیرید و خطا های خود را برطرف کنید.
  • با ثبت سایت خود در سرچ کنسول می توانید اطمینان پیدا کنید که گوگل سایت شما را پیدا کرده است و محتوایتان را ایندکس می کند.
  • اگر هر مشکلی در ایندکس شدن محتواهای سایت خود داشتید ، می توانید از طریق سرچ کنسول آنها را برطرف کنید.
  • شما می توانید رتبه سایت خود را به وسیله سرچ کنسول تقویت کنید.
  • در صورت نیاز به بررسی یک بخش مشخص یا ایندکس شدن دوباره آن ، می توانید از طریق سرچ کنسول به گوگل درخواست خود را ارائه کنید.
  • در گوگل سرچ کنسول امکان بررسی محتوای فایل های robots.txt وجود خواهد داشت. همچنین شما می توانید صفحاتی که به صورت رندوم در این فایل بلاک شده اند را یافت کنید.
  • در گوگل سرچ کنسول تعداد لینک های داخلی و خارجی سایت به شکل مشخص تعیین شده اند.
  • شما با کمک از سرچ کنسول می توانید جواب سوالات متداول خود را بگیرید. همچنین امکان بررسی mobile-friendly و فریم ورک AMP وجود دارد.
  • شما با استفاده از google search console می توانید کلمات کلیدی مرتبط سرچ شده را در گوگل پیدا کنید و برای بهتر شدن رتبه سایتتان ، از آنها استفاده نمایید.
  • سرچ کنسول مشخص می کند که سایت شما در چه صفحه ای از گوگل باز شود.
  • و…

البته با توجه به نقش شما در سرچ کنسول ، نیازتان به ابزار های آن تغییر می کند. مثلا یک طراح سایت از ابزار هایی استفاده می کند که برای سئو کار لازم نیست و عکس این قضیه. مزیت گوگل سرچ کنسول نیز دقیقا همین موضوع است. این سرویس به گونه ای طراحی شده است که هرکسی با توجه به وظایفی که دارد ، می تواند از آن بهره گیرد و فقط مختص شخص خاصی نیست!

در ادامه به شغل هایی که می توانند از وبمستر تولز کمک زیادی بگیرند ، اشاره خواهیم کرد.

صاحبان کسب و کارها: بهره گیری از این سرویس معتبر و مفید و به منظور بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو گوگل می تواند بسیار کارساز باشد. مدیران کسب و کار ها می توانند با استفاده از وبمستر تولز موارد مورد نیاز خود را تحلیل کنند.

سئوکاران و دیجیتال مارکتینگ: وقتی که شخصی بر روی بازاریابی آنلاین تمرکز دارد ، می تواند از سرچ کنسول بهره برداری مفیدی داشته باشد. در واقع با استفاده از این سرویس می توانید ترافیک سایت خود را کنترل کرده و رتبه خود را بهتر کنید. بسیاری از مشتری ها از طریق موتور های جستجو گوگل وارد وب سایت شما می شوند.

توسعه دهندگان وب: اگر شما به دنبال نوشتن کد ویژه ای برای سایت خود هستید ، می توانید از سرچ کنسول کمک بگیرید. بسیاری از مشکلات در زمینه وب نیز با سرچ کنسول قابل برطرف کردن هستند.

مدیران وب سایت ها: به عنوان یک مدیر سایت ، باید عملکرد وب خود را از هر نظر بررسی کنید. با استفاده از وبمستر تولز می توانید این کار را به بهترین شکل انجام دهید و اگر مشکلاتی در سئو شما پیش آمد ، آنها را برطرف کنید.

سرچ کنسول جدید گوگل

گوگل سرچ کنسول جدید با نسخه قدیمی آن تفاوتی دارد و برخی از عملکرد هایش بهتر شده است. مهم ترین تغییرات این سرویس محبوب عبارت است از:

  • در نسخه قدیمی اطلاعات مربوط به ترافیک سرچ سه ماهه بود اما در نسخه جدید اطلاعات 16 ماه به نمایش گذاشته می شود. (پیشرفت بی نظیر)
  • در نسخه جدید جزئیات بیشتری درباره صفحات سایت در اختیار مدیران و کاربران قرار میگیرد که از مهم ترین آنان اطلاعات درباره ایندکس شدن صفحه است.
  • در نسخه جدید می توانید صفحاتی که هنگام بررسی توسط خزنده های گوگل به مشکل خورده اند را پیدا کنید و عیب آنها را برطرف کنید.
  • قسمت گزارش دهی نسخه جدید سرچ کنسول بسیار تقویت شده است.
  • در نسخه جدید ارائه خدمات برای موبایل بهتر شده است.
  • در نسخه جدید کار با وبمستر تولز راحت تر و دسترسی به ابزار بیشتری فراهم شده است.
  • و…

به صورت کلی وبمستر تولز اهمیت بسیار بالایی دارد و می تواند به افرادی که در زمینه سایت و سئو هستند ، کمک فراوانی کند و آنها را به موفقیت برساند. اگر می‌خواهید در مورد آموزش سئو بدانید به شما توصیه می کنم مطلب مرتبط در وبسایت ما را مطالعه کنید.

ممنون که تا این لحظه همراه ما بودید. اگر سوالی دارید و یا قسمتی را متوجه نشدید ، حتما در قسمت کامنت ارسال نمایید. همکاران ما پاسخگو شما عزیزان خواهند بود.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *