[ad_1]
کنونیکال سئو یک مقدار برای ویژگی rel تگ link، در زبان HTML است که جهت اعلام محتوای تکراری به گوگل استفاده می شود. گاهی اوقات ممکن است محتوای برخی از صفحات در وب سایت شما، بسیار مشابه و نزدیک به هم باشند. در این مواقع برای جلوگیری از رقابت آن صفحات در نتایج موتور های جستجو (کنیبالیزیشن) و پیشگیری از جریمه های احتمالی گوگل بابت این موضوع، باید از canonical استفاده شود.
Canonical چیست؟
اگر در سایت خود صفحه ای دارید که توسط چندین URL قابل دسترسی است، یا صفحات مختلف با محتوای مشابه (به عنوان مثال، صفحه ای با نسخه موبایل و دسکتاپ) در سایت شما وجود داشته باشند، از دید گوگل این صفحات کپی و تکراری می باشند.
گوگل یکی از این URL ها را به عنوان نسخه اصلی و متعارف انتخاب می کند و آن را می خزد (بررسی می کند) و سایر URL ها به عنوان موارد تکراری در نظر گرفته می شوند، در اولویت کمتری قرار می گیرند و کمتر خزیده می شوند.
حال اگر به گوگل نگویید کدام آدرس اینترنتی اصلی شماست و کدام صفحات فرعی می باشند، خود گوگل یکی از آن صفحات را به عنوان صفحه اصلی و مرجع انتخاب خواهد کرد، یا ممکن است آن ها را با ارزشی یکسان ببیند که منجر به جریمه و کنیبالیزیشن شود.
صفحه متعارف چیست؟
URL اصلی و متعارف، نشانی اینترنتی صفحهای است که گوگل فکر میکند منبع اصلی برخی از صفحات شماست که محتوای بسیار مشابهی به آن دارند.
وقتی ربات های گوگل یک سایت را ایندکس می کنند، سعی می کند محتوای اصلی هر صفحه را تعیین کنند. اگر این ربات ها چندین صفحه را در یک سایت پیدا کنند که محتوای یکسانی داشته باشند، صفحه ای را که فکر می کنند کامل ترین و مفیدترین است به عنوان صفحه اصلی و متعارف انتخاب می کنند و آن را به طور منظم می خزند و به منظور کاهش بار خزیدن گوگل در سایت شما، موارد تکراری کمتر خزیده می شوند.
حال شما می توانید در صورت وجود صفحاتی با محتوای یکسان یا بسیار مشابه در وبسایتتان، با استفاده از کنونیکال به گوگل بگویید کدام صفحه از نظر شما صفحه اصلی می باشد و سایر صفحات به عنوان صفحات فرعی در نظر گرفته شوند.
انتخاب صفحه کنونیکال توسط گوگل
گوگل صفحه کنونیکال یا همان اصلی را بر اساس معیار هایی انتخاب میکند. برای مثال، بررسی می کند که آیا صفحه از طریق HTTP یا HTTPS ارائه میشود، کیفیت صفحه چه میزان می باشد، URL در نقشه سایت وجود دارد یا خیر و… .
حال هرگونه برچسبگذاری rel=canonical توسط شما، فقط میتواند ترجیح شما را به گوگل نسبت به این انتخاب نشان دهد، اما ممکن است گوگل به دلایل مختلف صفحهای متفاوت از صفحه کنونیکال شما را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کند.
گوگل از صفحات متعارف به عنوان منابع اصلی برای ارزیابی محتوا و کیفیت آن استفاده می کند. معمولا این صفحات اصلی و متعارف هستند که در نتایج جستجو قرار می گیرند، مگر اینکه یکی از موارد تکراری صراحتاً برای یک کاربر مناسب تر باشد.
به عنوان مثال، اگر کاربر از دستگاه تلفن همراه استفاده کند، احتمالاً نتیجه جستجو صفحه ای است که با موبایل سازگاری بیشتری داشته باشد، حتی اگر صفحه دسکتاپ به عنوان کنونیکال انتخاب شده باشد.
فراموش نکنید که ما هیچگاه نمی توانیم به ربات های گوگل فرمان قطعی دهیم، بلکه با قرار دادن مواردی فقط می توانیم آن ها را راهنمایی کنیم و به آن ها پیشنهاد دهیم. دقیقا مانند استفاده از کنونیکال سئو.
متا تگ canonical
باید بدانید عبارت “متا تگ canonical” که توسط برخی از افراد استفاده می شود، عبارتی اشتباه است. کنونیکال، تگ یا متا تگ نمی باشد بلکه همانطور که گفته شد، یک مقدار (Value) برای صفت (Attribute) rel، در تگ link موجود در زبان HTML است و به شکل زیر می توان از آن استقاده کرد:
استفاده از کنونیکال سئو
canonical” href=”https://example.com>
کد بالا باید در سورس صفحات فرعی که محتوای تکراری دارند قرار بگیرد و در قسمت href باید آدرس صفحه اصلی و متغارف را درج کنید. (بجای https://example.com)
کنونیکال صفحات با زبان های مختلف
نسخه های زبان های مختلف یک صفحه تنها در صورتی تکراری در نظر گرفته میشوند که محتوای اصلی آن ها به یک زبان باشد، یعنی اگر فقط هدر، فوتر و سایر متنهای غیر اصلی ترجمه شده باشد، اما متن بدنه در هر دو صفحه با زبانی یکسان باشند، صفحات تکراری محسوب می شوند.
اما اگر متن اصلی این صفحات با زبانی متفاوت از یکدیگر باشد، محتوای آن ها تکراری شناخته نشده و نیاز به استفاده از کنونیکال برای آن ها نیست.
دلایل رایج وجود صفحات تکراری در سایت
- برای پشتیبانی از چند نوع دستگاه مختلف
- برای فعال کردن URLهای پویا
- نوعی پیکر بندی خاص در سیستم های مدیریت محتوا
- کپی کردن تمام یا بخشی از محتوای سایتی دیگر (در این صورت نیز باید به صفحه مرجع موجود در سایت دیگر، کنونیکال داده شود)
دلایل استفاده از کنونیکال سئو
دلایل متعددی وجود دارد که موجب می شوند در مجموعه ای از صفحات تکراری یا مشابه، یک مورد از آن ها را به عنوان صفحه اصلی و متعارف انتخاب کنید:
- برای مشخص کردن صفحاتی که میخواهید افراد در نتایج جستجو ببینند.
- برای انتقال و ادغام سیگنال های ارزیابی صفحهی صفحات فرعی به صفحه اصلی و متعارف.
- برای ساده کردن معیارهای ردیابی یک محصول یا موضوعی خاص که چندین صفحه به آن اختصاص داده شده اند.
- اطمینان حاصل کردن از نمایش URL ترجیحی شما در صفحه نتایج جستجو، هنگامی که محتوای آن را در دامنه های دیگر نیز منتشر می کنید.
- برای جلوگیری از افزایش زمان خزیدن در صفحات تکراری.
- اعلام محتوای تکراری به گوگل.
مطالب زیر را حتما بخوانید
[ad_2]
بدون دیدگاه