[ad_1]

استراتژی بازاریابی داده محور,اصول بازاریابی داده محور,بازاریابی داده محور 100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو

بازاریابی داده محور یکی از روش های بازاریابی است که بر اساس اطلاعات مشتری می باشد. بازاریابان داده محور از داده های مشتریان برای پیش بینی نیازها، خواسته ها و رفتارهای آینده آن ها استفاده می کنند. چنین بینشی می تواند در توسعه سایر استراتژی های بازاریابی و تبلیغات یک برند، تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. هر برندی که بتواند به خوبی استراتژی ها و اصول بازاریابی داده محور را اجرا کند، شانس بسیار بیشتری برای تبدیل مشتریان بالقوه خود به مشتریان پرداخت کننده خواهد داشت.

بازاریابی داده محور چیست؟

همانطور که گفته شد، بازاریابی داده محور یک سبک از بازاریابی نوین می باشد که تحت عنوان بازاریابی مبتنی بر داده نیز شناخته می شود. در این سبک از بازاریابی، اطلاعات شخصی مشتریان مانند سن، سطح درآمد، وضعیت تاهل، تعداد و سن فرزندان، تازیخ تولد و سایر اطلاعات جمعیتی مورد استفاده قرار می گیرند و تصویر واضحی از عادات خرید مشتریان را در اختیار بازاریابان قرار می دهد.

به عبارت دیگر بازاریابی داده محور از داده هایی استفاده می کند که از طریق تعامل با مشتری به دست آمده اند تا دید بهتری نسبت به انگیزه ها، ترجیحات و رفتارهای مشتریان به دست آورد. بازاریابی مبتنی بر داده به شرکت ها کمک می کند تا عملکرد کانال بازاریابی خود را بهینه کنند و به نوبه خود، تجربه مشتری را بهبود بخشند که این امر منجر به افزایش درآمد و سود بیشتر می شود.

با استفاده از اطلاعات ذکر شده و استراتژی بازاریابی داده محور، کسب‌وکارها می‌توانند تبلیغات فروش و بازاریابی خود را مطابق با نیاز ها، خواسته ها و سلایق مشتریان هدف خود طراحی کرده و به آن ها ارائه کنند.

مزایا بازاریابی داده محور

استراتژی بازاریابی داده محور,اصول بازاریابی داده محور,بازاریابی داده محور

شکی نیست که افراد ذهنیت ها و ترجیحاتی دارند که تفکر و رفتار آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند، همینطور رفتار آن ها را در خرید. کسب و کاری که به این نوع اولویت ها و ترجیحات توجه می کند، قطعا شانس بسیار بیشتری برای جذب مشتریان و تبدیل آن ها به مصرف کننده و خریدار دارد. در ادامه این مقاله بازاریابی داده محور به شرح سایر مزایا این نوع بازاریابی می پردازیم:

1. کاهش هزینه تبلیغات

در بازاریابی داده محور، مصرف کنندگان مناسب و مطابق با اهداف کسب و کار، مورد هدف قرار می گیرند و تبلیغات به میزان خیلی کمتر اما با طراحی شخصی سازی شده انجام می شوند.

به همین دلیل هزینه های تبلیغات و پیام های بازاریابی در این حالت به گونه ای بهینه شده اند که فقط به اهداف مناسب برای کمپین بازاریابی مدنظر نمایش داده شوند و این امر می تواند تا حد زیادی هزینه های تبلیغات را کاهش دهد.

2. هدفمند بودن

بازاریابی مبتنی بر داده می تواند به شما کمک کند تا کمپین های بسیار هدفمند با پیام های منحصر به فرد و شخصی برای هر مشتری ایجاد کنید. این داده ها به شما بینشی در مورد هر مشتری، از جمله علایق، شیوه زندگی و فعالیت آنلاین آن ها می دهد. با این اطلاعات می توانید محتوایی برای بازاریابی ایجاد کنید که آن ها را به وجد آورد.

داده ها می توانند استراتژی بازاریابی محتوای شما را در مسیر هدفمند و مناسبی راهنمایی کنند و همچنین به شما اطلاع دهند که کجا و چه زمانی تبلیغات و مطالب بازاریابی را منتشر کنید تا نهایت تاثیر را بر روی مخاطبان مدنظر بگذارید.

3. تشخیص تبلیغات تاثیرگذار

بازاریابی مبتنی بر داده به شما کمک می کند تا محتواهای خاصی را که می توانند منجر به تبدیل مشتریان بالقوه به خریدار شوند را شناسایی کنید. این امر به شما کمک می کند که دقیقاً تعیین کنید زمان و بودجه شما باید صرف چه نوع از تبلیغاتی شوند که بیشترین تاثیر را دارند.

4. تقسیم بندی مخاطبان

به عنوان یک بازاریاب، حتما می‌دانید که نمی‌توانید پیام‌های مشابهی را برای تمامی مشتریان احتمالی بفرستید؛ زیرا هرکدام آن ها در مراحل مختلفی از رویارویی با برند و کسب و کار شما هستند و هر کدام به پیام های بازاریابی خاصی نیاز دارند که آن ها را به سمت خرید سوق دهد.

سازماندهی رفتارها، عادات و … مشتریان بالقوه می تواند به شما در تقسیم بندی آن ها کمک کند و این امر سبب سهولت در ایجاد تبلیغات خواهد شد.

5. بهبود کیفیت و توسعه محصولات یا خدمات

به کمک داده‌های مشتریان می‌توانید نیازها، درخواست ها، علایق و سایر اطلاعات شخصیتی آن ها را شناسایی کنید و ویژگی های محصولات یا خدمات خود را متناسب با آنچه مصرف کنندگان به دنبال آن هستند ایجاد کنید. در این صورت موفقیت بسیار بیشتری شامل حال کسب و کار شما خواهد شد.

6. افزایش فرصت فروش

بازاریابی داده محور می تواند به شما بینشی دهد تا مشتریان بالقوه را در قیف فروش خود سریع تر و مقرون به صرفه به سمت پایین حرکت دهید. به‌علاوه، این داده‌ها می‌توانند به شما کمک کنند فرصت‌های فروشی را در سراسر فرآیند فروش خود ببینید که قبلاً متوجه آن نشده باشید.

پس از خرید مشتریان، اطلاعات آن ها همچنان می‌توانند بینش و ایده‌ هایی را به شما ارائه دهند تا پس از خرید، آن ها را همچنان درگیر خود نگه دارید. این رابطه پس از فروش می تواند منجر به داشتن مشتریان وفادار شود که در آینده خریدهای بیشتری انجام می دهند. تجربه خوشایند خرید که از بازاریابی مبتنی بر داده حاصل می شود نیز می‌تواند مشتریان را به سمت خرید مجدد سوق دهد.

استراتژی بازاریابی داده محور

بازاریابی داده محور چیست,بازاریابی مبتنی بر داده,درک نیاز مشتری

هر چه یک شرکت اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان بالقوه خود داشته باشد، فرآیند بازاریابی موفقیت آمیزتری خواهد داشت. هدف استراتژی بازاریابی داده محور افزایش داده هایی است که می توانند منجر به افزایش فروش شوند.

بدون آشنایی با اصول بازاریابی داده محور، تیم بازاریابی شما به اندازه کافی موفق نخواهد بود. در ادامه مواردی از اصول استراتژی بازاریابی داده محور را که از منابع اطلاعاتی داخلی و خارجی درباره مخاطبان هدف، داده های مناسبی را استخراج می‌کنند، ذکر خواهیم کرد.

شناسایی اهداف

شما نمی توانید یک کمپین بازاریابی عالی بدون هدف داشته باشید. اطلاعات به دست آمده از کمپین های قبلی می توانند معیار های پایه را برای کمپین های جدید مشخص کنند. هدف شما باید ارتقاء اعداد ارقام حاصل شده از کمپین های قبلی باشد.

اطلاعات کمپین های قبلی می‌توانند مواردی که در آن‌ ها بهتر بوده‌ اید و بخش هایی که نیاز به بهبود دارند را برای شما نمایان کنند. به علاوه این اطلاعات می‌توانند میزان اثربخشی کمپین های بازاریابی را به همراه تمام پیشرفت‌ های حاصل شده در زمینه های مختلف، مشخص کنند.

استفاده از داده ها برای تعیین بودجه

قطعا هر سازمان بودجه مشخصی دارد و تمامی بخش های آن سازمان، از جمله بخش بازاریابی، برای کاهش بیشتر بودجه و هزینه ها رقابت می کنند. بازاریابی مبتنی بر داده به مدیر عامل، مدیر مالی و ذینفعان، شواهد مشخصی از بازگشت سرمایه و ارزش فعالیت های بازاریابی شما را ارائه می دهد.

اطلاعات کمپین ها می‌توانند مواردی مانند هزینه جذب به ازای هر مشتری، نرخ باز کردن ایمیل، نرخ کلیک، بازدید از صفحات وب‌سایت، تعداد خرید و موارد دیگر را به مدیریت نشان دهند که این امر منجر به سهولت در تعیین بودجه می شود.

تصمیم گیری در مورد تاکتیک های بازاریابی داده محور

درک نیاز مشتریان,شناسایی نیاز های مشتریان,مقاله بازاریابی داده محور

  • کمپین های ایمیل شخصی: بازاریابی ایمیلی یکی از موثرترین روش های بازاریابی است. اگر یک ایمیل نتواند توجه مخاطب خود را جلب کند، بی ارزش به نظر رسیده و مستقیماً بدون اینکه باز شود، به سطل زباله ایمیل ها خواهد رفت. داده‌ های مشتریانتان به شما کمک می‌کند تا بدانید آن ها به چه مسائلی اهمیت می‌دهند و به چه نکاتی توجه دارند.
    تطابق ایمیل ها با داده های مشتری منجر به ارسال پیام مناسب، در زمان مناسب می شود و ایمیل های شما شانس بیشتری برای باز شدن و خوانده شدن خواهند داشت.
  • هدف گذاری مجدد مشتریان: شما می توانید مشتریانی که خرید کرده‌اند را مجددا به خرید تشویق کنید. به این صورت که با استفاده از اطلاعات خرید آن ها، آگهی‌ هایی که مرتبط با مواردی که اخیراً خریداری کرده‌اند و یا ممکن است به آن ها علاقه داشته باشند را برایشان ارسال کنید.
  • و…

نتیجه گیری

بازاریابی داده محور برای موفقیت هر کمپین بازاریابی بسیار مهم است. این سبک از بازاریابی در هر مرحله از فرآیند خرید مشتری، کمک می کند اطلاعات مناسب را در زمان مناسب در اختیار آن ها قرار دهید و به آن ها کمک می کنید تا از مشتریان بالقوه به خریدار تبدیل شوند.

استراتژی بازاریابی داده محور می تواند به شما کمک کند تا روابط ارزشمندتری با مشتریان خود ایجاد کنید و بهتر با سلیقه در حال تغییر آن ها سازگار شوید. همچنین به شرکت شما کمک می کند تا در یک بازار در حال تغییر، بهتر بتواند رقابت کند.

مطالب زیر را حتما بخوانید



[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *