[ad_1]

استراتژی بازاریابی b2b,استراتژی های بازاریابی b2b,اصول بازاریابی b2b 100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو

بازاریابی B2B که مخفف شده عبارت Business to Business می باشد، فرآیندی است که شامل فروش یک محصول خاص تولید شده توسط یک شرکت، به شرکتی دیگر می شود. بازاریابی b to b اغلب توسط مشاغلی استفاده می شود که مواد اولیه مانند پلاستیک، فولاد، پارچه و…  تولید می کنند یا خدمات مختلفی از جمله مدیریت پروژه، سئو و… را ارائه می دهند.

هدف بازاریابی B2B

برای دستیابی به موفقیت، باید اصول بازاریابی B2B رعایت شوند. فعالیت هایی در قالب های مختلف از جمله تولید محتوای وبلاگ، کتاب الکترونیکی، وبینار، شبکه های اجتماعی، ویدئوها و … باید انجام شوند. هدف این فعالیت ها شخص یا افرادی در یک سازمان می باشد که دارای قدرت تصمیم گیری هستند.

تفاوت بازاریابی B2B و B2C

بازاریابی B2C مخفف Business to consumer است که مفهوم آن بازاریابی مستقیم برای مصرف کننده می باشد. اما در بازاریابی B2B بر خلاف نوع B2C، هدف فروش جزئی به صرف کنندگان نهایی نیست. اگرچه بازاریابان B2B و B2C اغلب از دستورالعمل‌ها و شیوه‌های مشابهی پیروی می‌کنند، اما باز هم تفاوت‌ های اساسی بین این دو اصطلاح وجود دارد. داشتن درک کامل از هر نوع سبب بهبود کسب و کار، جذب مشتریان جدید و افزایش درآمد شما می شود.

برای درک بهتر تفاوت بازاریابی B2B و B2C در ادامه ویژگی های آن ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد:

ویژگی های بازاریابی B2B

  • مخاطب هدف: در بازاریابی b to b شرکت ها و سازمان ها مخاطب هدف می باشد.
  • مثال: آژانس های تبلیغاتی تولید کنندگان مبلمان اداری.
  • نوع برقراری اتباط: بازاریابان B2B از اصطلاحات خاص صنعتی جهت برقراری ارتباط استفاده می کنند.
  • نیاز مخاطب: مخاطبان این نوع بازاریابی به دنبال موارد تخصصی می باشند.
  • زمان فرآیند تصمیم گیری: فروش به سازمان ها و تصمیم گیری آن ها جهت خرید، به دلیل نیاز به بررسی های زیاد توسط آن ها زمانبر و طولانی می باشد.

ویژگی های بازاریابی B2C

  • مخاطب هدف: در بازاریابی B2C مخاطب هدف به صورت مستقیم مصرف کنندگان با خرید به صورت جزئی هستند.
  • مثال: رستوران ها، هتل ها، فروشگاه های جزئی فروش و… .
  • نوع برقراری ارتباط: این نوع بازاریابان از ارائه اطلاعات قابل فهم برای ارتباط با مصرف کنندگان استفاده می کنند.
  • رتباط: این نوع بازاریابان از ارائه اطلاعات قابل فهم برای ارتباط با مصرف کنندگان استفاده می کنند.
  • نیاز مخاطب: مخاطبان در این نوع بازاریابی به دنبال موارد جذاب و سرگرم کننده هستند.
  • زمان فرآیند تصمیم گیری: مصرف کنندگان جهت خرید، نیاز به فرآیند تصمیم گیری طولانی ندارند.

همانطور که بیان شد، در بازاریابی B2B، شما با افراد خاص یا گروه های کوچکی در یک صنعت خاص کار می کنید. هدف اصلی شما برقراری روابط با مدیران اداری یا سایر کارمندان سطح بالاتر یک کسب و کار است. از این گذشته، این افراد هستند که تصمیم می گیرند آیا شرکت محصولات شما را خریداری کند یا خیر.

استراتژی های بازاریابی B2B

استراتژی بازاریابی b2b,استراتژی های بازاریابی b2b,اصول بازاریابی b2b

شما می توانید هزاران استراتژی بازاریابی B2B را که توسط هر متخصص بازاریابی توصیه شده است در اینترنت بیابید. معمولا آن ها ارسال پیام مستقیم به مشتریان احتمالی را توصیه می کنند. در این مورد، شما باید خودتان به اندازه کافی متقاعد باشید تا بتوانید مخاطبان را متقاعد کنید که شرکت شما می تواند بهترین راه حل را برای کسب و کارشان ارائه دهد.

با این حال، بسیاری از استراتژی های بازاریابی B2B وجود دارند که در صورت استفاده صحیح از آن ها می توانند نتایج چشمگیری را برای شما به ارمغان بیاورند. در زیر می توانید با محبوب ترین استراتژی های این نوع بازاریابی آشنا شوید:

ایمیل مارکتینگ

اگر می خواهید روابط خود را با شرکای خود حفظ کنید و آن ها را از اخبار و معاملات مطلع سازید، به ایمیل نیاز دارید. علاوه بر این، آمار نشان می دهد که این استراتژی بازاریابی B2B توسط 93 درصد از بازاریابان این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد.

در نظر داشته باشید که ایمیل‌های شما باید حاوی اطلاعات مفیدی باشند تا به شرکای احتمالی، دلایلی برای شروع همکاری با شما ارائه دهد. به مخاطبان مواردی را در ارتباط با مزایای محصولات یا خدمات خود بگویید که به آن ها کمک می کنند تا مشکلات خود را برطرف سازند.

همچنین در ایمیل شما باید دکمه CTA (فراخوان جهت عمل) وجود داشته باشد که به مخاطب این امکان را بدهد بلافاصله بعد از خواندن ایمیل، همکاری خود را با شما آغاز کنند.

بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی b2b,بازاریابی b to b,بازاریابی b2b

همه مشتریان در بازاریابی B2B اطلاعات مفیدی را از وب‌ سایت یا ایمیل‌ های شما، نه تنها برای کشف چیزهای جدید، بلکه برای اطمینان از تخصص شما می‌خواهند به دست آورند. اگر می خواهید نیازهایی را که مخاطبان شما در امر تصمیم گیری جهت خرید دارند، برآورده کنید، بهتر است محتوای مفید را با سئو ترکیب کنید تا مطمئن شوید که مشتریان وب سایت شما را پیدا خواهند کرد. این مدل بازاریابی B2B می تواند گسترده ترین نوع باشد.

اکثر مشتریان احتمالی مقالات را برای کسب اطلاعات و دانش جدید ترجیح می دهند تا تبلیغات. به همین دلیل بهتر است که یک وبلاگ تجاری با موضوعات مرتبط با صنعتی که در آن فعالیت می کنید ایجاد کنید. به این ترتیب، نه تنها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهید، بلکه محصولات خود را در طول مسیر آموزش، تبلیغ خواهید کرد.

بازاریابی B2B از طریق شبکه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی بخشی جدایی ناپذیر از تجارت مدرن هستند. در حال حاضر، بیش از 70 درصد از مشتریان B2B از رسانه های اجتماعی جهت خرید استفاده می کنند. با کمک این استراتژی بازاریابی B2B، می توانید تعداد سرنخ های فروش خود را افزایش دهید و روابط تجاری پرباری برقرار کنید.

علاوه بر این، می‌توانید کارمندان خود را تشویق کنید تا در راستای بازاریابی دیجیتال b2b حساب هایی در شبکه اجتماعی لینکدین ایجاد کنند. در این شبکه اجتماعی می توان اطلاعاتی درباره شرکت و دستاوردهای تجاری آن به اشتراک گذاشت و البته، این یک فرصت عالی برای افزایش سطح تعامل با شرکای بالقوه است.

SMS مارکتینگ

SMS دارای نرخ باز شدن 98 درصد است. با توجه به چنین آمار قابل توجهی، شکی وجود ندارد که باید یک استراتژی بازاریابی پیامکی را اجرا کنید. می‌توانید با استفاده از داده‌های شخصی مشتریان خود مانند نام، جنسیت، مکان و… پیام‌های متنی شخصی‌ سازی شده به آن ها ارسال کنید.

این یکی از موارد مفید استراتژی های بازاریابی b2b است که توسط آن می‌توانید شرکای خود را از تخفیف‌ ها یا رویدادهای ویژه‌ای که توسط شرکتتان برگزار می‌شود، مطلع کنید.

مدل بازاریابی B2B از طریق پیام رسان ها

بازاریابی دیجیتال b2b,مدل بازاریابی b2b

این مدل بازاریابی B2B بسیار محبوب و کاربردی است. پیام رسان ها نزدیک به 80٪ نرخ باز شدن و 20٪ نرخ کلیک دارند و اگر نمی دانید کدام پیام رسان را انتخاب کنید، می توانید با فیس بوک شروع کنید، زیرا محبوب ترین پیام رسان در بین افراد با فعالیت های تجاری می باشد.

فیس بوک فرصت های مختلفی را برای ایجاد یک کمپین بازاریابی B2B شگفت انگیز ارائه می دهد. برای مثال، می‌توانید پاسخ‌های خودکار را برای پست‌ های فیس‌ بوک خود تنظیم، یا ابزارک‌ های چت این پیام رسان را در وب‌ سایت خود نصب کنید تا ارتباط با شرکای بالقوه با سهولت بیشتری انجم شود.

همچنین می توانید از اپلیکیشن تلگرام برای پاسخ به سوالات متداول مشتریان، جمع آوری سفارشات، ثبت نام کاربران برای رویدادها و ارائه اطلاعات در مورد برند خود، استفاده کنید.

 

مطالب زیر را حتما بخوانید



[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *