سیستم رتبه بندی الکسا، سیستمی است که در آن میلیون ها وب سایت از نظر محبوبیت رتبه بندی می شوند. در حقیقت می توان گفت رتبه الکسا معیاری است که بر اساس آن، میزان محبوبیت وب سایت ها مشخص می شود. الکسا به ترتیب محبوبیت وب سایت ها به آن ها رتبه می دهد و این امر بگونه است که رتبه 1 در الکسا مربوط به محبوب ترین وب سایت است. اما برای درک اینکه الکسا چگونه این کار را انجام می دهد و اینکه چقدر دقیق و درست این کار را انجام می دهد، با ما همراه باشید تا با چند سوال به پاسخ آن برسیم.

رتبه بندی در الکسا چگونه انجام می شود؟

الکسا یک سیستم رتبه بندی دارد که در این سیستم، عمدتا میزان ترافیک وب سایت ها (Unique Visitors) به همراه تعداد صفحات بازدید شده آن وب سایت ها (Pageview) سنجیده و با تمام وب سایت های دیگر مقایسه می شود و با استفاده از آن ها به هر وب سایت در مقیاس کشوری و جهانی یک رتبه الکسا داده می شود. الکسا میزان ترافیک را با توجه به تعداد بازدید کنندگان منحصر به فردی که از یک سایت در یک دوره زمانی مشخص بازدید می کنند، مشخص می کند. همچنین الکسا بازدید های صفحه را از تعداد کل بازدیدهایی که از صفحات وب سایت در یک دوره زمانی انجام می شود، مشخص می کند. به عنوان مثال فرض کنید کاربر1 در یک روز مشخص از سایت X بازدید می کند و در این بازدید 3 صفحه از سایت را بازدید می کند و همچنین کاربر2 در یک روز مشخص از سایت X بازدید می کند و در این بازدید 5 صفحه از آن سایت را بازدید می کند. در این صورت تعداد کاربران منحصر به فرد 2 و تعداد صفحات بازدید شده 8 است. الکسا عمدتا با استفاده از همین اعداد در بازه 3 ماهه به رتبه بندی وب سایت ها می پردازد.

سوالی که اینجا می تواند مطرح شود این است که الکسا میزان ترافیک و تعداد صفحات بازدید شده از وب سایت ها را از کجا بدست می آورد و در واقع از چه پایگاه داده ای استفاده می کند؟ به عبارت دیگر از کجا می فهمد که مثلا از فلان وب سایت چقدر بازدید شده و چه صفحاتی از آن بازدید شده؟

برای پاسخ به این سوال توجه داشته باشید که الکسا، گوگل نیست که اطلاعات کاربران را داشته باشد و مثلا بداند از هر وب سایتی چه تعداد کاربر بازدید کرده اند و چند صفحه بازدید کرده اند و… . و از طرفی برای رتبه دهی به وب سایت ها به آن اطلاعات نیاز دارد. بنابراین برای اینکه بتواند این کار را بکند باید پایگاه داده ی مخصوص به خود را ایجاد کند و در پاسخ به سوال بالا باید گفت که الکسا اطلاعات این دو معیار را از پنل الکسا که در واقع پایگاه داده ی مخصوص خودش است، استخراج می کند. در این پایگاه داده یا همان پنل الکسا اطلاعات حجم قابل توجهی از کل کاربران اینترنت پیوسته قرار می گیرد که در واقع نمونه ای از همه ی کاربران اینترنت هستند.

سوال بعدی که می تواند مطرح شود این است اطلاعات کدام کاربران اینترنت در این پایگاه داده الکسا پیوسته قرار می گیرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که پایگاه داده ای که الکسا برای خودش دارد متشکل از عمدتا سه گروه از کاربران است و در واقع این سه مورد تشکیل دهنده ی اطلاعات کاربران در پایگاه داده ی الکسا است.

یا این کاربران مجموعه ی افرادی هستند که تولبار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند که در واقع زمانی که این تولبار را نصب می کنید، هر زمانی که از هر وب سایتی بازدید کنید و صفحات آن را مشاهده کنید، اطلاعات بازدید از آن سایت و تعداد صفحات بازدید شده آن سایت برای الکسا فرستاده می شود و الکسا می تواند از آن ها استفاده کند.

یا این کاربران، کاربرانی هستند که یکی از هزاران افزونه ی موجود در وب را در مرورگر خود نصب کرده اند (در واقع حدود 25 هزار افزونه در وب وجود دارد که زمانی که آن ها در مرورگر نصب می شوند، این اطلاعات را برای الکسا و … می فرستند).

یا این کاربران، افرادی هستند که در سایت الکسا، سایت خودشان را مستقیما ثبت نام کرده اند که در این صورت بر خلاف دو مورد قبلی هر زمانی که از سایت خودشان بازدید شود، اطلاعات بازدید از سایت و تعداد صفحات بازدید شده مستقیما در پایگاه داده ی الکسا ذخیره می شود و الکسا از آن ها استفاده می کند.

سوال بعدی این است که آیا این پایگاه داده به اندازه ی کافی دقیق است که بتواند معیاری برای میزان محبوبیت وب سایت ها قرار بگیرد یا خیر؟

همانطور که بیان شد الکسا با استفاده از چنین پایگاه داده ای اقدام به رتبه دهی می کند و همانطور که خواندید این پایگاه داده کل کاربران اینترنت را شامل نمی شود ولی در واقع با استفاده از سه روشی که مشاهده کردید، یک تقریب خوب از کاربران اینترنت است. بنابراین اگرچه این کاربران صد در صد کاربران اینترنت نیستند و در واقع کل کاربران وب را شامل نمی شود، اما یک نمونه ی بسیار خوب محسوب می شود و لذا می توان گفت رتبه بندی الکسا از دقت نسبتا خوبی برخوردار است.

همچنین توجه داشته باشید که قطعا محدودیت هایی برای داده ها در این سیستم وجود دارد و بنابراین سایت هایی که نسبتا ترافیک کمی دارند، یا به دقت در الکسا رتبه دهی نمی شوند و یا به کلی رتبه دهی نمی شوند. اما از آن طرف هر چه به رتبه 1 نزدیک تر می شوید، نتایج قابل اطمینان تر است و دقت زیادی دارد.

و سوال مهم و در واقع آخری که به آن می پردازیم این است که آیا رتبه بندی الکسا فقط مخصوص دامنه ها است؟

طبق گفته ی خود سایت الکسا، در حالت کلی رتبه بندی جداگانه ای برای صفحات ( مانند domain.com/subpage.html) و یا ساب دامین ها (مانند subdomain.domain.com) وجود ندارد و در واقع الکسا فقط دامنه ها را رتبه بندی می کند و ترافیک ساب دامین ها برای دامین محسوب می شود. تنها استثنایی که وجود دارد دامنه هایی است که در  https://publicsuffix.org/ لیست می شوند و در واقع اگر بتواند به طور اتوماتیک بلاگ و یا … را شناسایی کند برای آن ها به طور جداگانه رتبه دهی انجام می شود. برای مثال بلاگ ها در blogspot.com معمولا رتبه ی خودشان را دارند البته به شرطی که داده های کافی برای آن بلاگ ها وجود داشته باشد.

نتیجه گیری :

الکسا عمدتا با دو معیار کاربران منحصر به فرد و تعداد صفحات بازدید شده، سایت ها را رتبه دهی می کند و اطلاعات این موارد را از پایگاه داده ی خودش بدست می آورد. همانطور که ذکر شد اگر چه این پایگاه داده کل کاربران اینترنت را پوشش نمی دهد، اما یک تقریب بسیار خوب محسوب می شود. به عنوان آخرین نکته در نظر داشته باشید از آنجایی که در ایران گاهی از تغییر آی پی استفاده می شود، بنابراین این اعداد گاهی در رتبه ی الکسای ایران آورده نمی شوند البته در رتبه ی الکسای جهانی محسوب می شوند. امیدواریم با بکارگیری درست و صادقانه این موارد بتوانید در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

برچسب :

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *