[ad_1]

در دنیای پر رقابت کسب وکارها یکی از مهمترین آموزش هایی که سازمان ها و افراد باید در جهت توسعه شغلی و یا پیشرفت کسب وکارشان در نظر بگیرند، آموزش دیجیتال مارکتینگ است.

از مدیر عامل یک کارخانه در بازار B2B گرفته تا یک کارشناس بازاریابی FMCG هریک به فراخور مسئولیت ها و وظایفی که دارند، نیاز دارند که در خصوص حیطه فعالیتی خود در مورد دیجیتال مارکتینگ دانش و آگاهی داشته باشند و این امر نیاز به آموزش دیجیتال مارکتینگ را پررنگ تر می کند.

امروزه در قرن 21 خواسته یا ناخواسته زندگی فردی و اجتماعی ما با بازاریابی عجین شده است. از چک کردن هوا و یافتن کم ترافیک ترین مسیر برای تردد از طریق اپلیکیشن ها تا طراحی و شعارهای تبلیغاتی درج شده روی بسته بندی پنیر صبحانه تا پادکست هایی که در آخرین ساعات شب گوش می دهیم، همه و همه به نوعی با انواع ترفندهای بازاریابی و خصوصا دیجیتال مارکتینگ همراه است.

همین موضوع منجر شده است که آموزش دیجیتال مارکتینگ و به روز نگهداشتن دانش مان در این زمینه به یکی از نیازهای اساسی برای توسعه شغلی و فردی تبدیل شود.

طی تحقیقات گسترده ای که در سال های اخیر از طرف شرکت های بزرگ غربی با همکاری گوگل صورت پذیرفت، کمبود نیروی کار متخصص و حرفه ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ در صنایع مختلف B2B و B2C به عنوان بزرگترین چالش فعالان بازاریابی در نظر گرفته شده است.

در طی سال های اخیر بسیاری از شرکت های هوشمند که استفاده از بازاریابی را در کنار فعالیت های آفلاین خود مهم تلقی کرده اند، سعی کردند در صورت عدم توانایی در انجام فعالیت های دیجیتال مارکتینگ در درون سازمان خود، آن را برون سپاری کنند. اما با افزایش سرعت نفوذ تکنولوژی در تمام جوانب مدیریتی و صنعت و همچنین باور و پذیرش بیش از پیش شرکت ها به استفاده از تکنیک های بازاریابی دیجیتال برای توسعه کسب وکار خود، سبب شده که شرکت های پیشرو و یا هوشمند تصمیم به استفاده از بازاریابی اینترنتی در درون سازمان خود در کنار سایر فعالیت های بازاریابی و فروش بگیرند و این امر منجر به افزایش تقاضا در خصوص آموزش دیجیتال مارکتینگ و چگونگی استفاده از آن در صنایع مختلف تولیدی و خدماتی شده است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تعریف های مختلفی در خصوص ” دیجیتال مارکتینگ چیست؟ ” وجود دارد.

دیجیتال مارکتینگ یعنی انجام بازاریابی و تبلیغات از طریق کانال های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، وبسایت ها، شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن های موبایل و…

چگونگی استفاده از این کانال های رسانه ای آنلاین به منظور توسعه هر چه بیشتر کسب وکارها به طور کلی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال گفته میشود که با تهیه استراتژی های دیجیتال مارکتینگ آغاز، سپس از طریق کمپین های آنلاین و تبلیغات اینترنتی اجرا، و در نهایت با آنالیز داده های به دست آمده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تحلیل و فیدبک آن منجر به تدوین استراتژی های جدید به فراخور نیاز خواهد شد.

براین اساس اگر به دنبال آموزش های دیجیتال مارکتینگ هستید، پیشنهاد می کنیم که ابتدا مقاله ” دیجیتال مارکتینگ چیست” را مطالعه کنید تا از زوایای مختلف با مفهوم و کاربرد بازاریابی اینترنتی آشنا شوید و سپس با توجه به نیازتان اصول دیجیتال مارکتینگ و استراتژی های دیجیتال مارکتینگ را که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، را مدنظر قرار دهید.

تعریف دیگری نیز در خصوص دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که هر نوع فعالیت بازاریابی از طریق دستگاه های الکترونیکی را شامل میشود. به عبارتی دیگر دیجیتال مارکتینگ بخشی از بازاریابی است که با استفاده از اینترنت و هر وسیله تکنولوژیک دیجیتال مثل لپ تاپ، موبایل، و… به معرفی برند، ترفیع، و فروش محصولات و خدمات می پردازد.

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

5 حوزه اصلی دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing/SEM)
  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
  • بازاریابی ربایشی (درونگرا) (Inbound Marketing)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • ایمیل مارکتینگ/ بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

SEM یا همان بازاریابی موتورهای جستجو

شامل بخش های مختلفی از جمله بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO) و تبلیغات پولی (Paid Search Advertising) در موتورهای جستجو شامل گوگل ادز (Google Ads) و یا ریمارکتینگ (Remarketing Search Ads) است.

سئو (SEO) یکی از مهترین مباحث در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین است. طبق گزارش های گوگل، این شرکت هر ساله حدود 200 مورد در الگوریتم هایش را در خصوص موتورهای جستجو گوگل آپدیت می کند.

بنابراین حتی اگر شما یک کسب وکار کوچک و متوسط و در حال توسعه دارید و، وبسایت شرکتی شما تنها 10 صفحه دارد، به عنوان مدیر و صاحب برند آموزش های دیجیتال مارکتینگ و آپدیت نگهداشتن خودتان در خصوص سئو و الگوریتم های گوگل را به شما توصیه می کنیم. حداقل شما باید در خصوص کلمه کلیدی چیست و چگونگی انتخاب کلمات کلیدی تا حدودی بدانید.

اگر سئو کار دارید یا پروژه SEO خود را برونسپاری کرده اید، باز هم داشتن دانش مباحث دیجیتال مارکتینگ و سئو به شما پیشنهاد میشود.

از آنجاییکه تبلیغات پولی در موتورهای جستجو مثل Google Ads و Pay Per Click Ads نیز یکی دیگر از مهمترین بخش ها در کنار SEO در SEM یا همان بازاریابی موتورهای جستجو است، تشخیص اینکه برند شما در موقعیت فعلی به کدام یک از این دو در بازاریابی دیجیتال نیاز دارد خود مستلزم این است که مطالعاتی در خصوص مباحث دیجیتال مارکتینگ داشته باشید.

سئو و بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

جز لاینفک دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. هریک از کمپین ها در بازاریابی آنلاین، خواه سئو باشد یا بازاریابی شبکه های اجتماعی یا گوگل ادز و یا …. همگی بر پایه بازاریابی محتوایی و محتوا بنا شده است.

افزایش آگاهی از برند و تعامل با مخاطب تنها از طریق بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ امکان پذیر است، در واقع بازاریابی محتوایی فرآیند معرفی، خلق و ترفیع محتوای درست برای مخاطب برند به صورت هدفمند است.

بازاریابی محتوایی بنا به صنعت و بازار هدف در کنار سایر تکنیک های بازاریابی اینترنتی تعریف و تدوین میشود. بنابراین حتی اگر شما به عنوان مدیر بازاریابی یک برند یا مدیرعامل یک کسب وکار مشغول به کار هستید، برای دستیابی به بهترین نتایج از بازاریابی محتوایی نیاز به آموزش دیجیتال مارکتینگ در خصوص بازاریابی محتوا و سئو  (Search Engine Optimization) برای برندتان دارید تا با درک بهتری از آن بتوانید راندمان فعالیت های انجام شده را بهبود بخشید.پیشنهاد میکنیم “مقاله بازاریابی محتوا چیست؟بهمراه چک لیست بازاریابی محتوایی” را مطالعه کنید تا با گستردگی کانتنت مارکتینگ در بازاریابی اینترنتی بیشتر آشنا شوید.

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

 

اینباندمارکتینگ (Inbound Marketing) یا بازاریابی درونگرا یا بازاریابی ربایشی

برگرفته شده از اصل کمپین های بازاریابی یکپارچه و منسجم (Integrated Marketing Camping) و بازاریابی 360 درجه، به عنوان یکی از اصول و ارکان اصلی در بازاریابی و تبلیغات است.

اگر فعالیت های بازاریابی شما در دو بخش آنلاین مارکتینگ و بازاریابی آفلاین انجام می شود و یا اگر همه ی فعالیت های برندینگ و بازاریابی شما در بخش بازاریابی اینترنتی متمرکز شده، باید یکپارچگی در کل فعالیت های دیجیتال مارکتینگ شما وجود داشته باشد که در واقع همان اینباند مارکتینگ یا بازاریابی درونگرا است.

این یکپارچگی در صورتی محقق میشود که شما آموزش های دجیتال مارکتینگ را حتی به صورت کلی دیده باشید و با تکنیک های مختلف بازاریابی دیجیتال آشنا باشید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

در مقایسه با سایر فعالیت های دیجیتال مارکتینگ در طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است. حتی اگر در سنتی ترین بازارها هم در حال کسب وکار هستید، قطعا باور دارید که شبکه های اجتماعی جز لاینفک زندگی را تشکیل می دهند.

امروزه بخشی از فعالیت های بازاریابی آنلاین شرکت های صنعتی نیز به بازاریابی شبکه های اجتماعی از جمله لینکدین، توییتر و یا حتی اینستاگرام اختصاص یافته است.

با توجه به نقش مهم سوشال مدیا مارکتینگ اگر شما حتی کسب وکار خانگی داشته باشید برای افزایش فروش و جذب مخاطب بیشتر نیاز دارید که اینستاگرام مارکتینگ را به عنوان بخشی از آموزش های دیجیتال مارکتینگ فرا بگیرید و همواره دانش خود را به روز کنید.

شاید مطالعه مقاله اینستاگرام مارکتینگ چیست و نکات کلیدی در سال 2021 دید بهتر و عمیقتری به شما در خصوص اهمیت شوسیال مدیا مارکتینگ برای بیشتر دیده شدن بدهد.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

در بسیاری از کسب وکارها هنوز هم موثرترین روش برای تبدیل سرنخ ها  (Leads) به مشتریان بالقوه و متعاقبا بالفعل است.

ایمیل مارکتینگ هم چنین یک روش موثر و کم هزینه برای نگهداشت مشتریان برند و تشویق آنها به خرید مجدد از برند محسوب میشود و گروه بندی مشتریان براساس نحوه تعامل آنها با برند در این خصوص بسیار اهمیت دارد.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

 

تحلیل و آنالیز در دیجیتال مارکتینگ

یکی از مهمترین اصول در دیجیتال مارکتینگ موفق، دانستن چگونگی تحلیل و استفاده از داده های به دست آمده از فعالیت های دیجیتال مارکتینگ است.

اگر مدیر بازاریابی اینترنتی یک برند هستید و یا به عنوان صاحب یک کسب وکار فعالیت های بازاریابی اینترنتی خود را برون سپاری کرده اید، مهمترین چیزی که در مباحث آموزش دیجیتال مارکتینگ باید به دنبال آن باشید، چگونگی استخراج داده، تحلیل و استفاده از داده های بدست آمده از تعامل مخاطبین با برند در فضای آنلاین و کمپین های دیجیتال مارکتینگ است.

در این خصوص بهتر است آموزش های بازاریابی اینترنتی شما متمرکز بر یادگیری گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) نیز باشد.

اصول دیجیتال مارکتینگ موفق

چهار مبحث اصول دیجیتال مارکتینگ موفق را شکل می دهد:

  1. درک و آشنایی کامل با مفهوم ظهور و تسلط دیجیتال مارکتینگ در صنعت بازاریابی
  2. بازاریابی در دنیای دیجیتال مارکتینگ
  3. تئوری های تحلیل و آنالیز در دیجیتال مارکتینگ
  4. چگونگی استفاده کاربردی از تحلیل داده ها در دیجیتال مارکتینگ

اصول دیجیتال مارکتینگ موفق برپایه:

  • اصول بازاریابی و برندینگ بنا شده است.
  • مشتری محوریت تمام فعالیت های بازاریابی است.
  • از خلاقیت، تکنولوژی و دانش بازاریابی برای ایجاد تعامل و نگهداشت هر چه بیشتر مشتریان بالقوه و بالفعل استفاده می شود.
  • انسجام و یکپارچگی در کلیه کانال های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی آفلاین یک اصل مهم در نظر گرفته می شود.

براین اساس لزوم آموزش دیجیتال مارکتینگ بر متخصصین مجرب بازاریابی که تهیه و تدوین استراتژی های بازاریابی و برندینگ را بر عهده دارند، امری لاینفک برای بقا در این صنعت است.

اگر در خصوص اصول بازاریابی دیجیتال و چگونگی تلفیق آن با برندینگ و کمپین های بازاریابی کسب کارتان سوالی دارید، گام اول درخواست برای داشتن یک جلسه  مشاوره دیجیتال مارکتینگ است.

در ادامه شاید این سوال برای شما به وجود آید که آیا در دیجیتال مارکتینگ نیز همانند فعالیت های برندینگ و کمپین های بازاریابی آفلاین به تهیه و تدوین استراتژی نیاز است؟

پاسخ اینکه یکی از رموز برنامه های دیجیتال مارکتینگ موفق داشتن استراتژی است.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ شامل بررسی، ارزیابی و انتخاب اهداف مشخصی میشود که از طریق کانال های آنلاین قابل دستیابی باشد. در دوره ایی که بسیاری از مخاطبین بازارهای هدف کسب و کارها و برندها، اکثرا تراکنش های خود را از طریق گوشی ها هوشمند  انجام میدهند، یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ خوب می تواند برگرفته از آموزش دیجیتال مارکتینگ باشد، که نطقه عطف مهمی برای افزایش رونق و توسعه کسب وکارها به شمار می آید.

در شرکت ها و برندهایی که کمپین های بازاریابی 360 درجه انجام میدهند، استراتژی های دیجیتال مارکتینگ هم راستا و در جهت هم افزایی استراتژی های بازاریای و برندینگ تهیه و اجرا میشوند.

حتی گاهی تاثیر و میزان اثربخشی کمپین های بازاریابی آفلاین را میتوان به طور نسبی از طریق داده های بدست آمده در کانال های مختلف بازاریابی اینترنتی سنجید.

این امر خود دلیلی است که اگر در استراتژی های بازاریابی خبره هستید، برای توسعه کاری خود آموزش دیجیتال مارکتینگ گزینه مناسبی به حساب می آید.

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ اغلب متمرکز بر مشخص نمودن و تدوین اهداف قابل دستیابی براساس اصول Smart Goals است، اما تاکتیک های بازاریابی دیجیتال همان اقدام های اجرایی و عملیاتی برای دستیابی به اهداف هستند.

از جمله تاکتیک های بازاریابی آنلاین میتوان به تبلیغات دیجیتال، بازاریابی شبکه های اجتماعی، SEO و… اشاره کرد.

متاورس و اهمیت آموزش دیجیتال مارکتینگ برای نسل های جوان

متاورس یک دنیای مجازی اشتراکی موازی با دنیای واقعی من و شماست که کاربران به صورت شخصیت های مجازی در آن فعالیت دارند.

به زبانی ساده متاورس (Met averse)یک دنیای دیجیتال جدید است و دیجیتال مارکتینگ  این امکان را به برندها می دهد که از طریق متاورس از حداکثر خلاقیت خود برای دستیابی و جذب هر چه بیشتر بازار هدفشان، استفاده کنند. جالب است بدانید برندهای پیشرو امروزه در حال استفاده از متاورس برای بازاریابی اینترنتی هستند.

شخصیت ها در متاورس(Met averse) آواتار (Avatar) نام دارند و شما می توانید از طریق گوگل و یا فیس بوک و …آواتار خود را بسازید و در متاورس از آن استفاده کنید.

متاورس خود دنیای جدیدی را به زودی در سراسر دنیا به جوامع بشری نشان خواهد داد. با چنین سرعت نفوذ تکنولوژی در زندگی فردی و شغلی، نیاز به آموزش دیجیتال مارکتینگ جدا از هر دسته شغلی و صنعتی که در آن فعال هستید، اجتناب ناپذیر است.

[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *