این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 1-1-650x337.jpg است

سئو به معنی انجام اقداماتی است که در نتیجه ی آن ها بتوانید رتبه های بالاتری را در موتورهای جستجو کسب کنید، اما SEM فراتر از مفهوم سئو است و علاوه بر سئو موارد دیگری را نیز در بر می گیرد. در واقع SEM علاوه بر سئو، تبلیغات پولی را نیز شامل می شود که در این مقاله به بررسی اینکه SEM چیست و چه تفاوتی با سئو دارد خواهیم پرداخت.

فهرست مطالعه این مقاله

SEM چیست؟

Search engine marketing یا بازاریابی موتورهای جستجو به مجموعه عملیات سئو و تبلیغات پولی گفته می شود. همانطور که در تصویر بالا مشخص است، صفحه نتایج موتورهای جستجو در واقع به دو قسمت تقسیم می شود. اولین قسمت مربوط به نتایج جستجوی پولی و دومین قسمت مربوط به نتایج جستجوی طبیعی است. نتایج جستجوی پولی معمولا با علامت AD (و گاهی با رنگ متقاوت) نمایش داده می شوند تا به کاربران در تشخیص نتایج طبیعی کمک کند. همچنین آن ها در بالا و پایین صفحه نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می شوند. برای ظاهر شدن در نتایج جستجوی پولی، لازم است از تبلیغات PPC استفاده کنید. برای مثال، گوگل ادز یک ابزار شرکت گوگل است که می توانید از آن برای تبلیغات پولی در گوگل استفاده کنید. برای ظاهر شدن در نتایج جستجوی طبیعی، لازم است که سایت خود را سئو کنید.

SEO بعلاوه ی PPC با هم تشکیل SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو را می دهند. در شکل زیر نمایشی از این تفاوت آورده شده است که می توانید این تفاوت را مشاهده کنید.

در ادامه نگاه جزئی تری به SEO و SEM خواهیم داشت تا بتوانیم فهم بهتری از این که چگونه کار می کنند داشته باشیم.

SEO (Search Engine Optimization)

سئو به مجموعه اقداماتی گفته می شود که برای بهینه سازی وب سایت برای نمایش در صفحه نتایج موتورهای جستجو انجام می شود.

سئو فرایند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو با هدف دریافت ترافیک رایگان از طریق موتورهای جستجو است. ترافیکی که از نتایج موتورهای جستجو می آید، ترافیک طبیعی نامیده می شود. سئو از اهمیت بالایی برخوردار است و برای دریافت ترافیک طبیعی لازم است که اقدامات مختلفی به درستی و به طور صادقانه انجام شود. در شکل زیر اقداماتی که به منظور سئو سایت باید انجام شود آورده شده است:

همانطور که در شکل بالا مشخص است، در واقع سه نوع سئو وجود دارد که عبارت اند از:

  1. سئو داخلی سایت (on-page seo)
  2. سئو خارجی سایت (off-page seo)
  3. سئو تکنیکال سایت (technical seo)

که در هر یک اقدامات خاصی صورت می گیرد. به طور خلاصه در سئو داخلی سایت تمرکز اصلی بر روی محتوای مناسب که به طور صاقانه با ظرفیت کسب و کار متناسب است و همچنین به نیازهای کاربران به طور صادقانه پاسخگو است، پرداخته می شود.  همچنین در سئو سئو خارجی به مسائل لینک سازی خارجی پرداخته می شود که به مجموعه اقداماتی که در این راستا انجام می شود، سئو خارجی سایت گفته می شود. و در سئو تکنیکال سایت به مسائل فنی همچون سرعت، ریسپانسیو بودن و … پرداخته می شود.

SEM (Search Engine Optimization)

SEM به معنی فرایند بازاریابی موتورهای جستجو با هدف دریافت ورودی توسط یا نتایج طبیعی و یا تبلیغات پولی است. بنابراین این فرایند هم تبلیغات پولی و هم سئو را در برمی گیرد. بنابراین SEM ورای SEO است و هم سئو را شامل می شود و هم تبلیغات پولی را. البته در مقایسه ی SEM با دیجیتال مارکتینگ می توان گفت که SEM یک زیر مجموعه از دیجیتال مارکتینگ است و در واقع دیجیتال مارکتینگ ورای SEM است.

SEO در برابر SEM: کدام بهتر است؟

علی رغم اینکه همانطور که در بالا اشاره شد، سئو زیر مجموعه ی SEM محسوب می شود، اما برخی از بازاریابان وقتی صحبت از SEM می کنند، در واقع فقط تبلیغات پولی را به عنوان SEM در نظر می گیرند. با این تعریف در ادامه یک مقایسه ای از سه منظر هزینه، زمان و یادگیری بین SEO و SEM خواهیم داشت.

از نظر هزینه:

سئو یکی از اقداماتی است که از تکنیک های خوب بازاریابی محسوب می شود و در واقع نتایج بسیار ماندگارتری دارد و وب سایت هایی که عملیات سئو را به صورت درست و صادقانه انجام می دهند، می توانند از مزایای سئو بهره مند شوند.

وب سایت هایی که از تبلیغات پولی استفاده می کنند، نیز می توانند در نتایج موتورهای جستجو ظاهر شوند ولی برای این کار باید هزینه بپردازند و زمانی که این کار متوقف می شود این کار متوقف می شود.

البته توجه داشته باشید که اگر چه ترافیک سئو به عنوان یک ترافیک رایگان تلقی می شود، اما این کار نیز نیازمند هزینه های مربوط به خودش نیز است. بنابراین اگر از لحاظ هزینه بخواهیم مقایسه ای بین SEO و SEM داشته باشیم البته با تعریفی که در سرتیتر قبلی برای SEM ارائه شد که صرفا تبلیغات پولی را به عنوان SEM در نظر می گیرد، می توان گفت که از لحاظ هزینه سئو بسیار کمتر است.

از نظر زمان:

اگر بخواهیم باز با تعریفی که در چند خط بالاتر از SEM ارائه شد، مقایسه ای بین SEM و SEO از لحاظ زمان داشته باشیم می توان گفت که سئو فرایندی است که زمان زیادی باید صرف آن شود ولی SEM فرایندی است که نیازمند زمان نیست و بلافاصله انجام می شود. بنابراین اینکه کدام یک بهتر است، بستگی به اهداف دیجیتال مارکتینگ دارد. اگر به صورت سریعی این کار را می خواهید انجام دهید، بنابراین SEM ولی اگر در طولانی مدت می خواهید این کار را انجام دهید، می توانید سئو را انتخاب کنید. البته ترکیبی از هر دو را نیز می توانید استفاده کنید.

از نظر آسانی یادگیری:

هم سئو و هم SEM (باز هم با تعریف آخر از SEM) از نظر یادگیری فرایندی را دارند که لازم است طی شود اما به طور کلی یادگیری SEM بسیار سریع تر خواهد بود و دلیل این امر این است که قواعد کمتری برای یادگیری آن وجود دارد. البته برای یادگیری هر دو منابع بسیاری در اینترنت وجود دارد که می توانید رایگان از آن ها استفاده کنید.

به عنوان نکته آخر در این بخش می توان گفت که هر کدام از آن ها مزایا و معایبی دارند که در اکثر مواقع استفاده از هر دوی آن ها می تواند خوب باشد ولی باز هم نیازمند شرایط مختلف است که با توجه به آن ها می توانید از هر کدام و یا از هر دو استفاده کنید.

نتیجه گیری :

در این مقاله به این که SEM چیست و چه چیزهایی را شامل می شود، اشاره کردیم. در تعریف SEM دیدیم که SEM ورای سئو است و در واقع هم سئو را شامل می شود و هم تبلیغات پولی. در بخش بعدی مقاله که SEM و SEO را از لحاظ بهتر بودن مقایسه کردیم تعریف دیگری از SEM را مبنا قرار دادیم که در واقع برخی از بازاریابان به این تعریف قائل هستند و آن هم این بود که سئو را از SEM جدا کردیم و بنابراین SEM را صرفا به معنی تبلیغات پولی در نظر گرفتیم  و با این تعریف به مقایسه سئو و SEM از لحاظ هزینه، زمان و یادگیری کردیم و در آخر دیدیم که هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط خودتان می توانید از هر کدام و یا هر دو استفاده کنید. امیدواریم با بکارگیری درست و صادقانه این موارد بتوانید در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

SEM چیست؟

SEM به معنی فرایند بازاریابی موتورهای جستجو با هدف دریافت ورودی توسط یا نتایج طبیعی و یا تبلیغات پولی است. بنابراین این فرایند هم تبلیغات پولی و هم سئو را در برمی گیرد. بنابراین SEM ورای SEO است و هم سئو را شامل می شود و هم تبلیغات پولی را.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

برچسب :

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *