در این مقاله ما به بررسی یک مطلب بسیار مهم در بحث سئو سایت می پردازیم. استفاده از عنوان صفحه جذاب برای افزایش کلیک در SERP ها موضوعی است که برای شما در نظر گرفته ایم. امروز می خواهیم در رابطه با عنوان مقاله صحبت کنیم که به صورت خاص، هدف من استفاده از عنوانی است که موجب افزایش ترافیک و رتبه بندی می باشد.
تاثیر عنوان در بهینه سازی سایت
حالا ممکن است شما از خودتان بپرسید که «آیا عنوان ها هنوز هم در سئو اهمیت دارند؟» قطعا اهمیت دارند! ما ارزیابی های بسیار زیادی در گذشته انجام دادیم. این مطالعه ها نشان داده است که شاید تاثیر تگ های عنوان نسبت به گذشته کاهش داشته باشد، اما آزمایش ها و مطالعه های بسیار زیادی وجود دارد که نشان می دهد گاهی تغییر دادن عنوان می تواند تاثیر محسوس و بسیار مهمی از نظر رتبه بندی داشته باشد. به همین علت هم است که در دوره های آموزش سئو اکثر اساتید مجرب شاهد توجه ویژه ای به این مورد هستیم.
⭐️ نکته مهم: نکته مهمی که افراد معمولا در رابطه با آن بی دقتی می کنند، موضوع نرخ کلیک است که این نرخ کلیک می تواند به صورت محسوس با یک عنوان صفحه مناسب، باعث افزایش ترافیک شما شود. چیزی که در این زمینه کاملا مشخص است، این است که ما متوجه شدیم با استفاده از عنوان جذاب شما می توانید نرخ کلیک خودتان را به صورت محسوس افزایش دهید و این موضوع باعث افزایش ترافیک و رتبه بندی شما می شود.
همچنین مشخص شده که افزایش نرخ کلیک باعث می شود که همیشه رتبه بندی شما نیز افزایش پیدا کند. در نتیجه شما از دو طرف به مزیت می رسید. به همین دلیل من می خواهم در رابطه با افزایش رتبه بندی، افزایش ترافیک و جذب بازدید کننده از طریق عنوان صفحه جذاب با شما صحبت کنم.
خب پس چیز مهمی که در این قسمت شما باید به یاد داشته باشید، این است که باید روش های مختلف را امتحان کنید هیچ کدام از این ترفند ها قرار نیست قطعا برای شما موثر باشد. سئو سایت مبتنی بر روش های عملی شکل گرفته است اما موفقیت واقعی زمانی ایجاد می شود که شما روش های مختلف را امتحان کرده و روش مناسب را پیدا کنید. در نتیجه شما باید بعضی از این ترفندها را امتحان کنید و ببینید که کدام موارد می توانند در شروع کار به شما کمک کنند.
- اعداد
اعداد به نوعی باعث برجسته شدن عنوان می شوند. مثلا «5 نشانه از مکاشفه زامبی ها!» یا «تغییرات چطور باعث صرفه 22% در بیمه خودرو می شود»..
گرایش ادراکی یا برجستگی ممتاز: زمانی که شما این عنوان ها را در SERP ها مشاهده می کنید، معمولا این عنوان ها نرخ کلیک بیشتری را دریافت می کنند. این موضوع به دلیل گرایش ادراکی ایجاد می شود. مغز های ما به صورتی تمرین یافته اند که موضوعات برجسته را پیدا می کنند. زمانی که شما نتایج جستجو را بررسی می کنید، اطلاعات بسیار زیادی در این صفحه دیده می شود. در نتیجه مغز شما تلاش می کند تا یک مورد برجسته را پیدا کند که جذابیت دارد و اعداد یکی از بهترین موارد برای ارائه این برجستگی ممتاز می باشند. در نتیجه گاهی اوقات در شرایط خاص، شما می توانید با استفاده از اعداد در عنوان خودتان، به نرخ کلیک بهتری دست پیدا کنید.
- تاریخ ها
ما چند وقت پیش یک آزمایش بسیار جالب انجام دادیم و واقعا نتیجه جالبی را هم به دست آوردیم! عناوینی مانند «نامزد بازیگران اسکار 2017» و یا به صورت خاص تر « 10 کتاب برتر منتشر شده در سپتامبر 2017»، جزء موارد قوی هستند.
ما متوجه شدیم که می توان از جستجوی کلمات کلیدی نیز این تاریخ ها را شناسایی کرد. یکی از مهم ترین یافته ها در این تحقیقات این بود که وقتی شما از ابزاری مانند Keyword Explorer یا Google AdWords یا SEMrush استفاده می کنید، باید به دنبال کلمات کلیدی در سال های گذشته باشید. در نتیجه اگر من برای امسال جستجو کنم، احتمالا داده های کافی برای 2017 نخواهم داشت در نتیجه بهتر است که من به دنبال «نامزد های اسکار سال 2016» بگردم.
- استفاده از CMS: اگر شما از وردپرس استفاده می کنید، و یا اگر از پلاگین Yoast استفاده می کنید، می توانید تگ های عنوان خودتان را به صورت خودکار سال به سال و یا حتی ماه به ماه به روز رسانی کنید تا بتوانید از مزیت تاریخ در تایتل های خودتان بهره ببرید. البته استفاده از این کار در تمام شرایط کار درستی نیست اما برای عبارات جستجوی کلیدی خاص، این روش تاثیر بسیار خوبی دارد.
- طول
این موضوع یکی از چالش بر انگیز ترین موارد مبحث Title Tag در کلاس های آموزش سئو می باشد؛ زیرا باعث می شود که در زمان ارزیابی و یا بررسی تگ های عنوان، ما دچار تردید شویم. وقتی که شما در حال ارزیابی سئو سایت هستید به صورت قطعی دو مورد را پیش روی خودتان می بینید. شما عناوینی را مشاهده می کنید که خیلی کوتاه هستند مثلا «کت شلوار» و گاهی نیز مواردی را می بینید که خیلی خیلی طولانی هستند زیرا کلی کلمه کلیدی به زور در آن ها قرار گرفته است« کت شلوار های جنس مرغوب، کمربندهای چرم، کیفیت بالا».
خب حالا می بینیم این تگ ها که شاید تگ های خوبی هم باشند، اما دو مشکل اصلی در رابطه با آن ها وجود دارد. این تگ ها خیلی گسترده هستند. یعنی «کت شلوار» میتواند هر چیزی باشد. در واقع این تگ خیلی اطلاعات محدودی ارائه می کند و به سختی می توان فهمید که دقیقا در رابطه با چه چیزی است. شما سعی دارید نتایج را بررسی کنید تا نتیجه مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. موتورهای جستجو نیز تلاش می کنند تا نتایج را به همین روش بررسی کنند. خب پس این تگ آیا در رابطه با کت شلوار است؟ مرتبط با خرید کت شلوار یا معرفی کت شلوار و یا وسایل جانبی آن است؟ واقعا حدس این مسئله سخت است.
مورد پژوهی: در یک تحقیق ما صدها هزار URL را بررسی کردیم و آن ها عنوان خودشان را کوتاه کرده بودند، زیرا گاهی تگ های بلند به نوعی باعث مشکل می شوند. اما تگ های کوتاه مشکلات کمتری دارند. شما معمولا تگ هایی که در موتور جستجو مشاهده می کنید، بلند هستند و گاهی کوتاه کردن تگ ها می تواند باعث افزایش محسوس در ترافیک و نرخ کلیک شود.
50-60 کاراکتر: این یکی از بهترین روش ها می باشد که با استفاده از آن، می توانید یک طول بهینه برای عنوان صفحه خودتان ایجاد کنید.
حالا وقتشه! اینو بخون: راه های اسرار آمیز دستیابی به کلمات کلیدی برترپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
استفاده از کلمات کلیدی برتر: زمانی که می خواهید تصمیم بگیرید که در زمان کوتاه کردن تگ از چه کلمات کلیدی در آن استفاده کنید، بهتر است شما یک جستجو برای کلمات کلیدی انجام دهید و آن کلمه ای را انتخاب کنید که کاربران و بازدید کنندگان شما به دنبال آن هستند.
خب مثلا اگر من به Analytics یا Google Search Console برود، می توانم ببینم که افراد به دنبال مثلا کلمه «کت شلوار» هستند. در نتیجه من می توانم با در نظر داشتن پارامتر های بالا، تگ «کت شلوار مرغوب مردانه» را در تگ خودم ارائه کنم. در نتیجه این تگ احتمالا باعث موفقیت شما می شود و مشاهده خواهید کرد که رتبه بندی تان بهبود یافته است.
- هم معنی ها و هم خانواده کلمات
خب همانطور که در مثال قبلی مشاهده کردید دسته بندی محصول مد نظر ما دسته ای از کت شلوار های مختلف بود. این موضوع گاهی می تواند به ما کمک کند اما باید بدانیم نگرش ما نسبت به قصد جستجو کننده شاید مطابق با هدف اصلی آن ها نباشد.
فرض می کنیم که شما برای کلمات کلیدی جستجو می کنید و کلمه کلیدی برتر شما «تاکسی های ارزان» می باشد. شما می خواهید سایت خودتان را برای این کلمه بهینه سازی کنید. خب، مردم به روش های مختلف به دنبال این کلمه می گردند. ممکن است آن ها از کلمه «تاکسی های مقرون به صرفه» و یا «خودرو سواری کم هزینه» و یا ترکیب های دیگر استفاده کنند.
در نتیجه شما باید سعی کنید هم خانواده و یا هم معنی کلمات مختلف را در نظر بگیرید و یک عنوان صفحه جذاب بسازید. در نتیجه تگ من می تواند به این صورت باشد «تاکسی های سریع، خودرو های ارزان و سواری مقرون به صرفه» باشد. این تگ برای سه عبارت کلیدی مختلف بهینه سازی شده است که در محدوده 50 تا 60 کاراکتری قرار دارد و احتمالا این موارد باعث می شوند که شما رتبه بندی بهتری به دست بیاورید.
- استفاده از ابزار کلمه کلیدی یا SERP ها: یکی از روش هایی که شما با استفاده از آن می توانید هم معنی ها و یا هم خانواده های مختلف را به دست بیاورید، استفاده از SERP ها می باشد. شما می توانید کلمه کلیدی خودتان را در SERP ها تایپ کنید. سپس ببینید که چه مواردی در نتایج جستجو نمایش داده می شود. این کار معمولا باعث می شود شما انواع هم خانواده های مختلف کلمات را مشاهده کنید که افراد به دنبال آن ها هستند و همچنین می توانید از قسمت people also ask در انتهای صفحه نیز استفاده کنید. ابزار کلمه کلیدی مورد علاقه شما، مانند Keyword Explorerیا SEMrush یا هر ابزار دیگری که استفاده می کنید می تواند در این زمینه به شما کمک کند. Google Search Console نیز یکی از بهترین ابزار و منابع اطلاعات برای یافتن ترکیب های مختلف از کلمات کلیدی می باشد.
- فراخوان عمل
حالا باید بگوییم که شام معمولا کمتر کلمات فراخوان عمل را در جستجوی کلمات کلیدی تان مشاهده می کنید اما این کلمات گاهی می توانند باعث شوند افراد بر روی سایت شما کلیک کنند. این کلمات در واقع فعل های عملی هستند.
کلمات عملی: خرید، پیدا کردن، دانلود کردن، جستجو، گوش دادن، نگاه کردن، یاد گرفتن و دسترسی از مهمترین این کلمات به شمار می رود. زمانی که شما از این موارد استفاده می کنید، این کلمات باعث می شوند که تهییج بیشتری در مخاطب ایجاد شود زیرا نشان می دهند که کاربر می تواند ورای کلمات کلیدی، با کلیک کردن بر روی سایت شما کاری را انجام دهد. در نتیجه آن ها الزاما این کلمات را در جستجوی خودشان تایپ نمی کنند اما وقتی که این کلمات را مشاهده می کنند با خودشان می گویند « اوه! فکر کنم از این سایت می توانم چیزی را دانلود کنم». این روش باعث می شود که یک امتیاز ویژه اضافی برای سایت شما ایجاد شود که باعث افزایش نرخ کلیک در سایت شما می شود.
- کلمات کلیدی ارجاعی برتر
این موضوع یکی از روش هایی است که معمولا مورد غفلت واقع شده است اما مفهوم پیچیده ای را بیان می کن. گاهی ما صفحه خودمان را برای یک مجموعه از کلمات کلیدی بهینه سازی می کنیم اما ترافیکی که به سایت ما می آید، از یک مجموعه دیگر از کلمات کلیدی می باشد. اما چیزی که قدرت زیادی دارد این است که وقتی افراد کلمات مد نظر خودشان را در جعبه جستجو تایپ می کنند و همین کلمات را در عنوان خود مشاهده کنند، قطعا با نرخ بیشتری بر روی کلمات کلیک می کنند.
به عنوان مثال، من در همین سایت به analytic خودم رفتم و به Followerwonk نگاه کردم . متوجه شدم که کلمات کلیدی ارجاعی برتر در Google Search Console شامل موارد «جستجوی توییتر، بایوس جستجوی توییتر» و « تحلیل توییتر» می باشد. این موارد کلماتی بودند که افراد به دنبال آن بودند و سپس بر روی سایت ما در گوگل کلیک کرده بودند.
در نتیجه با استفاده از این اطلاعات من عنوان هایی مانند «جستجو برای بایوس توییر، ابزار تحلیل توییتر» را ایجاد کردم. این عناوین، موارد بسیار قوی بودند و من نسبت به آن ها واقعا حس خوبی دارم. اما شما می توانید مشاهده کنید که این تگ شامل اکثر کلمات کلیدی می باشد که افراد جستجو می کنند. در نتیجه وقتی مثلا من کلمه «تحلیل توییتر» را در جعبه جستجو تایپ کنم و یک نتیجه مثلا «ابزار تحلیل توییتر» پیش روی من قرار بگیرد، قطعا بر روی آن کلیک می کنم.
در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که شما باید صفحه خودتان را بهینه سازی کنید، نه فقط برای ترافیکی که تلاش دارید دریافت کنید، بلکه برای مقدار ترافیکی که واقعا دریافت می کنید نیز باید این کار را انجام دهید. زمانی که شما بتوانید بین این دو مورد تطابق ایجاد کنید، احتمالا در تمام ابعاد قدرت بیشتری خواهید داشت.
- سوالات
سوالات یکی از بهترین ابزارها برای ایجاد یک عنوان جذاب هستند که در سئو سایت تاثیر زیادی داشته باشد. مثلا «پروانه ها به کجا مهاجرت می کنند؟» . مثلا این تگ می تواند برای کلمه کلیدی «مهاجرت پروانه ها» بسیار عالی باشد. اما با پرسیدن سوال، شما می توانید باعث شکل گیری کنجکاوی در کاربران شوید و در نتیجه آنها انگیزه پیدا می کنند تا بر روی سایت شما کلیک کنند.
اما گاهی شما با پرسیدن سوال می توانید به featured snippet هم برسید. بریتنی مولر یک پست بسیار عالی در رابطه با این موضوع نوشت و نشان داد که گاهی با استفاده از عنوان هایی که سوال درون آن ها قرار دارد، شما می توانید به ویژگی های خاص SERP ها مانند people also ask و یا featured snippet برسید.
خب این هم از هفت نکته برای تقویت عنوان صفحه سایت که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. امیدواریم که نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.
بدون دیدگاه