امنیت سایت یکی از مسائلی است که ضرورت وجود آن لازم به ذکر نیست. در واقع می توان گفت زمانی که سایتی امنیت نداشته باشد، تقریبا چیزی ندارد. بنابراین برقراری امنیت سایت یکی از مسائلی است که بسیار مهم و ضروری است و چه کسب و کار کوچکی داشته باشید چه کسب و کار بزرگی داشته باشید، امنیت سایت بسیار مهم است.

اگرچه روش هایی تهدیدات امنیتی که یک سایت را تهدید می کند بسیار است، اما بسیاری از تهدیدات امنیتی قابل پیش گیری است و با انجام چند مورد ساده می توان جلوی آن ها را گرفت. در این مقاله با همراه باشید تا با نکاتی آشنا شوید که بتوانید امنیت سایت خود را بهبود ببخشید تا آسیب پذیری کمتری داشته باشد. به این نکته توجه داشته باشید که برقراری همه جانبه امنیت سایت مستلزم موارد بسیار گسترده ای می شود و به طور جامع امنیت شبکه، امنیت اینترنت، امنیت سیستم عامل و … را در بر می گیرد ولی در این مقاله به برخی از نکاتی که در خود سایت باید در نظر داشته باشید اشاره خواهیم کرد.

فهرست مطالعه این مقاله

امنیت سایت چیست؟

امنیت وب سایت چیست

برقراری امنیت سایت به معنی مجموعه اقداماتی است که با انجام آن ها، سایت از آسیب پذیری کمتری در برابر تهدیدات امنیتی مانند هک شدن، بد افزارها و … برخوردار می شود. هر چقدر اقدامات مناسب تری انجام شود، ضریب آسیب پذیری کمتر می شود و امکان نفوذ نیز کمتر می شود.

اهمیت امنیت سایت چیست؟

اهمیت امنیت وب سایت

همانطور که در مقدمه این مقاله به آن اشاره شد، امنیت سایت ضروری ترین عنصر سایت است و می توان گفت اگر سایتی امنیت نداشته باشد، در واقع چیزی ندارد. فعالیت های سایت همه در گرو داشتن امنیت مناسب برای سایت است بنابراین اهمیت امنیت سایت بسیار مهم و ضروری است. از موارد اهمیت برقراری امنیت سایت به مواردی همچون حفاظت از سایت، حفاظت از اطلاعات کاربران، بهبود سئو و … می توان اشاره کرد.

چگونه امنیت سایت را بهبود دهیم؟

نحوه بهبود امنیت وب سایت

1- نرم افزارها و پلاگین ها را بروز نگه دارید.

تقریبا 90 درصد از سایت هایی که مورد حملات امنیتی قرار می گیرند از پلاگین ها، قالب های قدیمی یا مخرب استفاده کرده اند و سایت های بی شماری وجود دارد که به واسطه نرم افزارها و پلاگین های قدیمی، به مخاطره افتاده اند. بنابراین بروز رسانی و استفاده از پلاگین های مناسب و نرم افزارهای مناسب برای امنیت سایت ضروری هستند.

2- https داشته باشید

https برای امنیت وب سایت

پروتکل https دارای امنیت بیشتری در تبادل اطلاعات بین کاربران و سرور می باشد. داشتن پروتکل https نه تنها به عنوان یک روش بهبود امنیت وب سایت محسوب می شود، که از جمله مواردی است که در سئو سایت نیز تاثیر دارد و کاربران اعتماد بیشتری به سایت هایی که این پروتکل را دارند، دارند.

3- از یک پسوورد قوی استفاده کنید

سعی کنید هر چند وقت یکبار پسوورد ورود به سایت خود را تغییر دهید. برای مثال شما می توانید از پسوورد 14 رقمی که ترکیبی از اعداد و حروف و نمادها است به عنوان یک پسوورد قدرتمند استفاده کنید.

4- تلاش های ورود را محدود کنید

ممکن است هکرها با روش های مختلفی بارها و بارها تلاش کنند و در پی حدس زدن پسورد سایت شما باشند تا بتوانند به سایت شما نفوذ کنند. یکی از کارهایی که می توانید از ورود حمله کنندگان جلوگیری کنید، محدود کردن تلاش های ورود است. به عنوان مثال در صورتی که پسوورد را اشتباه وارد کردند اجازه دسترسی نداشته باشند.

5- از میزبانی وب مطمئن استفاده کنید

یکی دیگر از مواردی که برای امنیت سایت در نظر داشته باشید، سرویس میزبانی سایت یا هاست سایت شما است. برخی از هاست ها سرویس هایی را ارائه می دهند که می تواند بهتر از داده های سایت شما محافظت کند. برای این منظور فاکتورهایی وجود دارد که می توانید با توجه به آنها، هاست مناسب خود را انتخاب کنید به عنوان مثال یکی از این فاکتورها این است که بررسی کنید آیا از پروتکل انتقال فایل امنی استفاده می کنند یا خیر.

6- بکاپ از سایت داشته باشید

یکی از بهترین روش ها برای ایجاد سایتی امن، داشتن یک روش و یا حتی چند روش بکاپ گیری مناسب است. بکاپ گیری مناسب به شما کمک می کند تا در صورتی که با یک مشکل امنیتی جدی مواجه شدید، بتوانید فایل های از دست رفته یا آسیب دیده را بازیابی کنید. سعی کنید بک آپ ها را روی همان سروری که سایت شما روی آن هست، قرار ندهید چرا که ممکن است آن ها نیز مورد حمله قرار بگیرند.

بک آپ گیری را به صورت اتوماتیک انجام دهید و یک برنامه زمانی برای انجام این کار ایجاد کنید. همچنین می توانید به گونه ای این کار را انجام دهید که بتوانید همیشه اطلاعات خود را درست قبل از حمله امنیتی داشته باشید.

7- تعیین سطح دسترسی های مناسب

متداول ترین حملات در برابر سایت ها اتوماتیک انجام می شوند و بسیاری از آنها مبتنی بر تنظیمات پیش فرض CMS صورت می پذیرد. بنابراین تنظیمات CMS را تغییر دهید. این تنظیمات مواردی همچون سطح دسترسی ها و … می باشند. تعیین سطح دسترسی مناسب مخصوصا برای فایل هایی که محتوای اطلاعات کلیدی مانند اطلاعات دیتابیس هستند بسیار ضروری است. برای فایل ها و دایرکتوری های دیگر نیز باید سطح دسترسی معقول و استاندارد تعیین کرده و از اعطای دسترسی سطح بالا خودداری کنیم.

8- از فایروال برنامه وب (WAF) استفاده کنید

فایروال برای امنیت وب سایت

مطمئن شوید که از فایروال برنامه وب استفاده کرده اید. این به عنوان رابطی بین سرور و داده ها قرار می گیرد و می تواند انواع درخواست های نامناسب را فیلتر کند.

نتیجه گیری :

امنیت سایت از جمله مهمترین مسائلی است که باید همواره در نظر داشت. نبود امنیت در سایت به منزله تقریبا نبود هیچ چیز است. بنابراین اهمیت برقراری امنیت سایت از جمله مسائلی است که بسیار مهم و ضروری است. با وجود گستردگی بحث برقراری امنیت سایت، اما سعی کردیم در این مقاله به مهمترین مسائلی که در سایت خود می توانید برای برقراری امنیت انجام دهید، اشاره کردیم. امیدواریم بتوانید با بکارگیری آن ها در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

امنیت سایت چیست؟

امنیت سایت به معنی مجموعه اقداماتی است که با انجام آن ها، سایت از آسیب پذیری کمتری در برابر تهدیدات امنیتی مانند هک شدن، بد افزارها و … برخوردار می شود. هر چقدر اقدامات مناسب تری انجام شود، ضریب آسیب پذیری کمتر می شود و امکان نفوذ نیز کمتر می شود.

اهمیت امنیت سایت چیست؟

همانطور که در مقدمه این مقاله به آن اشاره شد، امنیت سایت ضروری ترین عنصر سایت است و می توان گفت اگر سایتی امنیت نداشته باشد، در واقع چیزی ندارد. فعالیت های سایت همه در گرو داشتن امنیت مناسب برای سایت است بنابراین اهمیت امنیت سایت بسیار مهم و ضروری است. از موارد اهمیت برقراری امنیت سایت به مواردی همچون حفاظت از سایت، حفاظت از اطلاعات کاربران، بهبود سئو و … می توان اشاره کرد.

چگونه امنیت سایت را بهبود دهیم؟

1- نرم افزارها و پلاگین ها را بروز نگه دارید. 2- https داشته باشید 3- از یک پسوورد قوی استفاده کنید 4- تلاش های ورود را محدود کنید 5- از میزبانی وب مطمئن استفاده کنید 6- بکاپ از سایت داشته باشید 7- تعیین سطح دسترسی های مناسب 8- از فایروال برنامه وب (WAF) استفاده کنید

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

برچسب :

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *