سایز یک وب سایت می تواند از چند صفحه تا چند صد صفحه و یا بیش تر باشد و همه ی صفحات یک وب سایت بهتر است برای هر کسی قابل مشاهده باشد. در این بین، عمق کلیک نقش مهمی در کمک کردن یا سردرگم کردن افراد برای یافتن صفحات مورد نظرشان دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با اینکه عمق کلیک چیست و اینکه آیا به عنوان یک فاکتور رتبه دهی می تواند به رتبه ی بالاتر در نتایج منتهی شود یا خیر، آشنا شویم.

فهرست مطالعه این مقاله

عمق کلیک یا Click Depth چیست؟

عمق کلیک یا click depth، که معادل مفهوم page depth است، به تعداد کلیک هایی که از صفحه خانه وب سایت به صفحه ی دیگری زده می شود، گفته می شود. و این چنین می توان گفت که بر اساس فاصله ای که هر صفحه تا صفحه خانه دارد، یک عدد به آن تعلق می گیرد که این عدد عمق کلیک نامیده می شود. مثلا اگر از صفحه خانه به صفحه ی دیگری با یک کلیک وارد شوید، عمق کلیک برای آن صفحه برابر با 1 خواهد بود و اگر به صفحه ای با دو کلیک از صفحه خانه وارد شوید، عمق آن صفحه برابر با 2 خواهد بود و به همین ترتیب. به عنوان مثال شکل زیر را در نظر بگیرید و تصور کنید که در وب سایتی برای پیدا کردن کتابی (در شکل زیر مثلا کتابی با عنوان 1) مسیر زیر را طی می کنید. نخست از صفحه خانه به کتاب های نو و بعد از آن کتاب داستانی و بعد از آن اسم نویسنده 1 و بعد از آن  به کتاب با عنوان 1 می رسید. در این مثال عمق کلیک برای رسیدن به آن کتاب برابر با 4 خواهد بود.

عمق کلیک یا click depth بهینه چقدر است؟

جان مولر در سال 2018 در مورد عمق کلیک مطلبی گفته که می تواند جالب باشد. وی می گوید اگر صفحه خانه یک وب سایت قوی ترین صفحه ی یک وب سایت است، موتورهای جستجو وزن بیشتری به صفحاتی که یک کلیک از آن فاصله دارند می دهند تا صفحاتی که چندین  کلیک از آن فاصله داشته باشند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که معمولا صفحاتی که عمق کلیک کمتری دارند، رتبه ی بهتری در نتایج موتورهای جستجو می گیرند.

همچنین برخی معتقدند که در بیشتر سایت ها (به جز معدودی از آن ها)، صفحاتی که عمق کلیک آن ها بیش تر از 3 است، شانس بسیار کمتری برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو را دارند. در نتیجه از آنجایی که هر چه صفحات از صفحه خانه دورتر باشند، پتانسیل رتبه ی بالاتر گرفتن پایین تر می آید، بنابراین به نظر می رسد که نباید صفحات مهم یک وب سایت در عمق 4 یا بیشتر از آن قرار بگیرند. البته طبق برخی از نظرات نهایتا عمق 4 می تواند مورد قبول باشد.

با این گفته ها در پاسخ به اینکه عمق کلیک بهینه چقدر باشد، می توان گفت که بهتر است عمق کلیک به جز در موارد خاص بیشتر از 3 و حداکثر بیش تر از 4 نباشد و دلیل این امر این است که کاربران بتوانند براحتی به محتواهای مورد نظر دسترسی داشته باشند. بنابراین می توانید با ابزارهای مختلفی لینک های سایت خود را بررسی کنید و تا جای ممکن از لحاظ عمق کلیک بهینه سازی را انجام دهید.

آیا عمق کلیک به عنوان یک فاکتور رتبه دهی محسوب می شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا عمق کلیک به عنوان یک فاکتور رتبه دهی در الگوریتم های موتورهای جستجو محسوب می شود یا خیر، می توان گفت از آنجایی که عمق کلیک به طور مستقیم در تجربه ی کاربری نقش دارد، بنابراین به احتمال زیاد جزء فاکتورهای رتبه دهی گوگل و دیگر موتورهای جستجو محسوب می شود.

نتیجه گیری :

در این مقاله به مفهوم مهم عمق کلیک پرداختیم و دریافتیم که عمق کلیک برابر با تعداد کلیک هایی است که از صفحه خانه تا صفحه مورد نظر می خورد. در این مقاله اشاره کردیم که عمق کلیک بهینه برای محتواهای مهم 3 و یا حداکثر 4 کلیک بهتر است باشد تا کاربران بتوانند به محتوای مورد نظرشان به صورت سریع تر و مناسب تری دسترسی داشته باشند. همچنین به نظر می رسد از آنجایی که عمق کلیک به احتمال زیاد یکی از فاکتورهای رتبه دهی نیز محسوب می شود که از این جهت نیز مهم است. امیدواریم با بکارگیری درست و صادقانه این موارد در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

عمق کلیک چیست؟

عمق کلیک یا click depth، که معادل مفهوم page depth است، به تعداد کلیک هایی که از صفحه خانه وب سایت به صفحه ی دیگری زده می شود، گفته می شود. و این چنین می توان گفت که بر اساس فاصله ای که هر صفحه تا صفحه خانه دارد، یک عدد به آن تعلق می گیرد که این عدد عمق کلیک نامیده می شود. مثلا اگر از صفحه خانه به صفحه ی دیگری با یک کلیک وارد شوید، عمق کلیک برای آن صفحه برابر با 1 خواهد بود و اگر به صفحه ای با دو کلیک از صفحه خانه وارد شوید، عمق آن صفحه برابر با 2 خواهد بود و به همین ترتیب.

عمق کلیک یا click depth بهینه چقدر است؟

در پاسخ به اینکه عمق کلیک بهینه چقدر باشد، می توان گفت که بهتر است عمق کلیک به جز در موارد خاص بیشتر از 3 و حداکثر بیش تر از 4 نباشد و دلیل این امر این است که کاربران بتوانند براحتی به محتواهای مورد نظر دسترسی داشته باشند. بنابراین می توانید با ابزارهای مختلفی لینک های سایت خود را بررسی کنید و تا جای ممکن از لحاظ عمق کلیک بهینه سازی را انجام دهید.

آیا عمق کلیک به عنوان یک فاکتور رتبه دهی محسوب می شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا عمق کلیک به عنوان یک فاکتور رتبه دهی در الگوریتم های موتورهای جستجو محسوب می شود یا خیر، می توان گفت از آنجایی که عمق کلیک به طور مستقیم در تجربه ی کاربری نقش دارد، بنابراین به احتمال زیاد جزء فاکتورهای رتبه دهی گوگل و دیگر موتورهای جستجو محسوب می شود.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

برچسب :

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *