شاید (و احتمالا حتما) برای شما اتقاق افتاده باشد که گاهی اوقات سایت هایی را در گوگل جستجو کرده اید و در زیر آن سایت، چند لینک دیگر از همان سایت را مشاهده کرده اید. این لینک ها به سایت لینک معروف هستند و به کاربران در رفتن به قسمت های مختلف آن سایت کمک می کنند. سایت لینک های گوگل (google sitelinks)، لیستی از لینک های وب سایت هستند که در صفحه نتایج موتورهای جستجو در زیر سایت ظاهر می شوند که می توانند به افزایش CTR کمک کنند و عموما زمانی که نام یک وب سایت را جستجو می کنید در صفحه نتایج جستجو ظاهر می شوند. در این مقاله به اینکه سایت لینک چیست و چه طور می تواند به سایت شما کمک کند اشاره خواهیم کرد و نکاتی را پیرامون این مسئله که چطور می توانید سایت لینک دریافت کنید خواهیم گفت.

فهرست مطالعه این مقاله

سایت لینک ها چیستند؟

سایت لینک ها، در واقع لینک های مختلف یک سایت هستند که در قسمت زیر سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شوند و به کاربران کمک می کنند تا بدون وارد شدن به صفحه اصلی سایت، سریعا به قسمت های مختلف یک وب سایت بروند. گوگل معمولا بین 2 تا 6 سایت لینک را برای وب سایت ها در نظر می گیرد و البته سایت لینک ها برای هر وب سایتی ظاهر نمی شوند. به عنوان مثال شکل زیر سایت لینک های سایت Blogging Wizard را نمایش می دهد. در واقع به 4 لینکی که در زیر سایت Blogging Wizard ظاهر شده است، سایت لینک های این سایت می گویند. به عنوان مثال همانطور که در زیر مشاهده می کنید، می توانید بدون وارد شدن به صفحه اصلی این وب سایت، به صفحه مقالات آن یا … بروید.

سایت لینک چیست

چرا سایت لینک ها مفید هستند؟

با اینکه وجود سایت لینک ها در همه سایت ها الزامی نیست و در واقع ضرورتی ندارد که همه سایت ها سایت لینک داشته باشند، اما سایت لینک ها مزایایی را با خود به همراه دارند که از جمله ی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سایت لینک ها می توانند به کاربران در سریع تر یافتن مطالب مورد نظر کمک کنند.

سایت لینک ها می توانند CTR را افزایش دهند.

سایت لینک ها می توانند به اعتبار سایت کمک کنند.

سایت لینک ها می توانند محصولات و خدمات شما را بهتر معرفی کنند. برای مثال ممکن است در سایت لینک های یک وب سایت آموزشی، یک کتاب یا یک دوره آموزشی و یا هر محصول دیگری به عنوان یکی از سایت لینک ها آورده شود که این مسئله می تواند آن محصول را بهتر معرفی کند و در صورتی که کاربران به آن نیاز داشته باشند به صورت سریع تری آن را پیدا کنند.

آیا سایت لینک ها برای همه وب سایت ها به نمایش گذاشته می شوند؟

سایت لینک ها برای همه سایت ها به نمایش در نمی آیند و گوگل می گوید سایت لینک ها تنها زمانی نمایش داده می شوند که برای کاربران مفید باشند و اگر ساختار سایتی طوری باشد که الگوریتم ها نتوانند لینک های مفید را بیابند و یا الگوریتم ها به این نتیجه برسند که سایت لینک ها برای کوئری کاربر مفید نیستند، آن ها در نتایج ظاهر ظاهر نخواهند شد.

چگونه می توان سایت لینک هایی برای وب سایت ایجاد کرد؟

در واقع هیچ راه مشخصی برای ایجاد سایت لینک برای یک وب سایت وجود ندارد و مثلا نمی توانید وارد سرچ کنسول شوید و درخواست ایجاد سایت لینک بزنید و آن ها در سایت ایجاد شوند!.

با اینکه سایت لینک ها به صورت اتوماتیک توسط الگوریتم های گوگل ایجاد می شوند و در واقع شما در ایجاد و نحوه ی نمایش آن ها نقشی ندارید، اما می توان مواردی را رعایت کرد که با رعایت آن ها شانس دریافت سایت لینک برای سایت شما بیش تر شود.

1- داشتن اسم یونیک برای وب سایت

اولین موردی که به دریافت سایت لینک کمک می کند داشتن یک نام یونیک برای وب سایت است. به عنوان مثال اگر سایتی با اسم شرکت بستی سازی دارید، به احتمال زیاد به دلیل اینکه بسیار عمومی است نتواند سایت لینک دریافت کند و دلیل آن این است که هزاران شرکت بستنی سازی در سراسر جهان وجود دارد.

بنابراین اسم های یونیک احتمال دریافت سایت لینک بیشتری دارند. به عنوان مثال زمانی که apple را جستجو می کنید با تصویر زیر مواجه می شوید:

دریافت سایت لینک

2- استفاده از داده های ساختار یافته

دومین موردی که می تواند به شما در دریافت سایت لینک ها کمک کند، استفاده از داده های ساختار یافته است. داده های ساختار یافته نوعی کد هستند که بخش های خاص محتوای شما را مشخص می کنند و در واقع باعث می شوند موتورهای جستجو بخش های مختلف سایت شما را بهتر بفهمند. با استفاده از آن ها می توانید صفحه درباره ما، تماس با ما و … را می توانید به طور مشخص، مشخص کنید.

3- قرار داشتن در رتبه یک نتایج موتورهای جستجو

سومین نکته ای که می تواند به شما در دریافت سایت لینک کمک کند، داشتن رتبه یک است. سایت لینک ها فقط برای رتبه های یک ظاهر می شوند و برای سایت هایی که در لینک های پایین تر هستند، امکان نمایش سایت لینک ها وجود ندارد.  

4- ایجاد سایت مپ مناسب

چهارمین نکته ای که می تواند به شما در دریافت سایت لینک کمک کند، داشتن سایت مپ است. سایت مپ می تواند به گوگل در کرال بهتر سایت شما کمک کند.  بنابراین داشتن یک سایت مپ و اضافه کردن آن به اکانت سرچ کنسول می تواند به شما در دریافت سایت لینک ها کمک کند. اگر با سایت مپ آشنا نیستید می توانید مقاله سایت مپ را بخوانید.

5- لینک سازی داخلی مناسب

پنجمین نکته ای که می تواند به شما در دریافت سایت لینک کمک کند، لینک سازی داخلی مناسب است. با استفاده از لینک سازی داخلی صفحات مهم سایت شما و ارتباط بین آنها مشخص می شود. برای آشنایی بیشتر با لینک سازی داخلی و نحوه ی انجام آن می توانید مقاله لینک داخلی چیست را بخوانید و همچنین در سرچ کنسول می توانید در بخش Search Traffic  و قسمت Internal Links لینک های داخلی خود را بررسی کنید.

6- داشتن تایتل مناسب برای صفحات

ششمین نکته ای که در دریافت سایت لینک ها به آن توجه داشته باشید، تایتل های صفحه است. تایتل های صفحه درست و صادقانه که آن صفحه ها را به درستی توصیف کند، می تواند در عنوان های سایت لینک ها تاثیر داشته باشد.

نتیجه گیری :

سایت لینک ها که لینک های مرتبط با یک وب سایت هستند و در زیر نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شوند، علاوه بر اینکه به کاربران در یافتن سریع تر نتایج مورد نیاز کمک می کنند و در واقع سریع تر می توانند مطالب مورد نیاز خود را بیابند، علاوه بر آن به قابل مشاهده تر شدن وب سایت نیز کمک می کنند که می تواند به افزایش CTR کمک کند. امیدواریم با بکارگیری درست و صادقانه این موارد بتوانید در کسب و کار خود بهتر عمل کنید. (گر بماندیم زنده، بردوزیم جامه ای کز فراق چاک شده – ور بمردیم عذر ما بپذیر، ای بسا آرزو که خاک شده (فردا روز اربعین امام حسین علیه السلام است، التماس دعا.))

سایت لینک ها (sitelinks) چیستند؟

سایت لینک ها، در واقع لینک های مختلف یک سایت هستند که در قسمت زیر سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شوند و به کاربران کمک می کنند تا بدون وارد شدن به صفحه اصلی سایت، سریعا به قسمت های مختلف یک وب سایت بروند.

گوگل معمولا چند سایت لینک را نمایش می دهد؟

گوگل معمولا بین 2 تا 6 سایت لینک را برای وب سایت ها در نظر می گیرد و البته سایت لینک ها برای هر وب سایتی ظاهر نمی شوند.

چرا سایت لینک ها مفید هستند؟

با اینکه وجود سایت لینک ها در همه سایت ها الزامی نیست و در واقع ضرورتی ندارد که همه سایت ها سایت لینک داشته باشند، اما سایت لینک ها مزایایی را با خود به همراه دارند که از جمله ی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: سایت لینک ها می توانند به کاربران در سریع تر یافتن مطالب مورد نظر کمک کنند. سایت لینک ها می توانند CTR را افزایش دهند. سایت لینک ها می توانند به اعتبار سایت کمک کنند. سایت لینک ها می توانند محصولات و خدمات شما را بهتر معرفی کنند. برای مثال ممکن است در سایت لینک های یک وب سایت آموزشی، یک کتاب یا یک دوره آموزشی و یا هر محصول دیگری به عنوان یکی از سایت لینک ها آورده شود که این مسئله می تواند آن محصول را بهتر معرفی کند و در صورتی که کاربران به آن نیاز داشته باشند به صورت سریع تری آن را پیدا کنند.

آیا سایت لینک ها برای همه وب سایت ها به نمایش گذاشته می شوند؟

سایت لینک ها برای همه سایت ها به نمایش در نمی آیند و گوگل می گوید سایت لینک ها تنها زمانی نمایش داده می شوند که برای کاربران مفید باشند و اگر ساختار سایتی طوری باشد که الگوریتم ها نتوانند لینک های مفید را بیابند و یا الگوریتم ها به این نتیجه برسند که سایت لینک ها برای کوئری کاربر مفید نیستند، آن ها در نتایج ظاهر ظاهر نخواهند شد.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

برچسب :

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *