انکر تکست چیست,انواع انکر تکست,بهینه سازی انکر تکست

100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو

بهینه سازی انکر تکست و انتخاب بهترین گزینه برای این متن یکی از مهم ترین مهارت های سئو خارجی است. اگر انکر تکست بک لینک های خود را به خوبی انتخاب و بهینه کنید، می توانید رتبه بهتری حتی نسبت به رقبایی که تعداد بک لینک بیشتری از شما دارند، کسب کنید و اگر این کار را اشتباه انجام دهید، حتی امکان پنالتی شدن سایت شما وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به موضوع بهینه سازی انکر تکست بپردازیم، اما قبل از آن باید به سوال انکر تکست چیست پاسخ دهیم.

انکر تکست چیست؟

انکر تکست یا همان متن لنگر، متن قابل مشاهده ای است که به صورت لینک دار شده در صفحات وب قرار می گیرد و با کلیک روی آن ها به صفحه دیگری منتقل خواهید شد. این عبارت معمولا توسط تفاوت رنگ یا شاخصه های دیگر از سایر متون متمایز می شود.

یک انکر تکست خوب باید به خواننده بگوید که در صورت کلیک روی آن، باید انتظار چه محتوایی را داشه باشد. بهینه سازی انکر تکست منجر به افزایش شانس کلیک و همچنین سبب سرنخ دادن به ربات های موتور های جستجو جهت درک بهتر از موضوع صفحه مقصد لینک می شود.

همانطور که می دانید یکی از مهمترین فاکتور هایی که گوگل و سایر موتور های جستجو در رتبه بندی وب سایت ها مدنظر قرار می دهند، بک لینک هایی است که یک وب سایت دارد. (بک لینک به لینکی گفته می شود که از سایر وب سایت ها، به یک وب سایت خاص داده می شوند)

هر بک لینک می تواند میزان ارزش بخصوصی داشته باشد. شاخصه های زیادی مانند ارتباط موضوعی بین صفحات مبداء و مقصد بک لینک، اعتبار دامنه مبداء، انکر تکست و … روی ارزش بک لینک ها تاثیر گذار هستند. همانطور که گفته شد این موضوع که ما چه عبارتی را برای انکر تکست بک لینک ها، یا حتی لینک های داخلی انتخاب کنیم، تاثیر مستقیم روی ارزش آن لینک ها و ارزشی که از صفحه مبداء به مقصد منتقل می کنند دارد.

انواع انکر تکست

  • انکر تکست کلمه کلیدی هدف (Exact match): در این حالت انکر تکست دقیقا همان عبارت کلیدی اصلی صفحه مقصد می باشد که می خواهید آن صفحه را با همان عبارت کلیدی در گوگل رتبه بندی کنید.
  • انکر تکست مترادف (LSI): این نوع از انکر تکست حالتی است که عبارت شما هم معنی با عبارت کلیدی هدف باشد اما با آن به صورت دقیق یکشان نباشد، در این حالت بهتر است بخشی از کلمه کلیدی هدف شما در انکر تکست قرار بگیرد.
  • انکر تکست URL: در این حالت دقیقا آدرس صفحه ای که قصد داریم به آن لینک بدهیم را به عنوان انکر تکست قرار می دهیم.
  • انکر تکست عمومی: این نوع انکر تکست عبارت عمومی هستند که صرفا به کاربر قابل کلیک بودن متن را نشان می دهند، مانند عبارت “اینجا کلیک کنید”.
  • انکر تکست برند: در این حالت نام برند شرکت مربوط به سایت مدنظر برای انکر تکست قرار می گیرد، مانند: “نیوسئو” 
  • انکر تکست تصاویر: اگر در یک صفحه وب عکسی لینک دار باشد، عبارتی که برای متن Alt آن تعیین شده است، به عنوان انکر تکست در نظر گرفته خواهد شد.
  • انکر تکست Long Tail: این نوع انکر تکست تحت عنوان انکر تکست طولانی نیز شناخته می شود و استفاده از آن به گونه‌ای است که یک عبارت طولانی هدف به صورتی که کلمه کلیدی هدف را شامل شود به عنوان انکر تکست قرار بگیرد. برای مثال اگر کلمه کلیدی صفحه مدنظر “سئو” است، یکی از انکر تکست های Long Tail مناسب برای آن عبارت ” سئو سایت های وردپرسی” می باشد.

دقت کنید گاهی اوقات ممکن است از ترکیب دو نوع از انکر تکست هایی که در بالا ذکر شده اند استفاده شود، مانند انکر تکست کلمه کلیدی هدف + برند.

اهمیت بهینه سازی انکر تکست

انکر تکست چیست,انواع انکر تکست,بهینه سازی انکر تکست

انکر تکست زمینه را هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو فراهم می کند تا درک بهتری از محتوای موجود در صفحه مقصد لینک داشته باشند. این متن نشان می دهد که اگر کاربر تصمیم بگیرد روی آن کلیک کند، چه چیزی را در صفحه لینک داده شده مشاهده خواهد کرد. از سوی دیگر، موتورهای جستجو از انکر تکست برای فهرست بندی (ایندکس کردن) و رتبه بندی صفحات وب استفاده می کنند.

به عبارت دیگر بهینه سازی انکر تکست و استفاده مناسب از آن می تواند اعتماد خوانندگان را به برند شما و همچنین محتوایی که در وب سایت خود به اشتراک می گذارید افزایش دهد. علاوه بر آن، نتیجه تلاش هایی که جهت سئو سایت خود انجام می دهید را با دادن سیگنال و سرنخ های مناسب به خزنده های موتورهای جستجو، بهبود خواهد بخشید.

بهینه سازی انکر تکست یعنی چه؟

ابتدا بهینه سازی انکر تکست را با ذکر یک مثال توضیح می دهیم؛ فرض کنید موضوع اصلی یک وب سایت، فروش تایر خودرو است، اگر برای انکر تکست اکثر بک لینک هایی که به این وب سایت می آیند، عبارت “فروش تایر خودرو” قرار بگیرد، گوگل به سرعت خواهد فهمید که موضوع این وب سایت مرتبط با فروش تایر خودرو است و آن را در این موضوع فهرست خواهد کرد.

در گذشته، برای به دست آوردن رتبه بندی وب سایت ها، تنها کاری که باید انجام می دادید گرفتن تعدادی بک لینک با انکر تکست مطابق با کلمه کلیدی هدف بود، اما به مرور زمان و گسترش الگوریتم پنگوئن گوگل، امروزه اگر عبارت مربوط به انکر تکست غیر طبیعی به نظر برسد، نه تنها افزایش رتبه شامل حال وب سایت نخواهد شد، بلکه ممکن است جریمه نیز بشود.

استفاده از کلمه کلیدی هدف برای انکر تکست ها بسیار مناسب است و سبب انتقال بیشترین رنک از طریق لینک می شود، اما باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از این نوع انکر تکست نامناسب است، بنابراین باید به میزان منطقی از آن استفاده کنید تا برای موتور های جستجو شک برانگیز نباشد.

بهینه سازی انکر تکست چگونه است؟

اولین نکته در بهینه سازی انکر تکست این است که مطمئن شوید از همه‌ی انواع انکر تکست استفاده خواهید کرد، در غیر این صورت بک لینک سازی شما نزد موتورهای جستجو جلوه طبیعی نخواهد داشت. برای مثال تصور کنید که اکثر بک لینک های شما با بهترین نوع انکر تکست، یعنی انکر تکست کلمه کلیدی هدف باشند، این موضوع به گوگل سرنخ بزرگی در مورد این که خودتان اقدام به بک لینک سازی کرده اید می دهد و امکان جریمه وب سایت شما افزایش می یابد.

به گفته گوگل، هر بخش از هر وب سایت، از جمله لینک ها و انکر تکست آن ها باید ارزشی را برای کاربران فراهم کنند. لینک ها باید فقط در جایی قرار داده شوند که کاربران انتظار دارند آن ها را ببینند، تا بتوانند از موارد و مطالب ارزشمند مرتبط با موضوع صفحه‌ای که در آن هستند مطلع شوند.

اجتناب از بهینه سازی بیش از حد

سئو بک لینک,سئو بک لینک چیست,متن لنگر

همانطور که گفته شد، استفاده بیش از حد از انکر تکست کلمه کلیدی هدف، مناسب نبوده و منجر به جریمه از سمت گوگل و سایر موتورهای می شود. یکی از موارد مناسب برای جایگزینی استفاده از انکر تکست LSI یا مترادف می باشد. همچنین استفاده از عنوان صفحه برای انکر تکست یکی از موارد مناسب است اما استفاده بیش از حد از آن نیز توصیه نمی شود.

ارتباط موضوعی انکر تکست با محتوا

همیشه باید انکر تکست ها، با موضوع محتوای موجود در صفحه مقصد لینک مرتبط باشند. گاهی اوقات ممکن است بخواهید جهت ترغیب کاربران به کلیک کردن، از انکر تکست های جذاب و کنجکاو کننده اما نامرتبط با موضوع صفحه استفاده کنید. گوگل توانایی تجزیه و تحلیل و تشخیص محتوای صفحه مقصد را دارد، بنابراین به راحتی می تواند متوجه عدم ارتباط بین این دو مورد شود و وب سایت شما را جریمه کند.

ارتباط موضوعی بین انکر تکست و محتوای مقصد لینک برای لینک سازی داخلی سایت نیز صدق می کند و منحصر به بک لینک ها و لینک سازی خارجی نیست. گوگل به بهبود تجربه کاربری وسواس زیادی دارد و تقریبا تمامی آپدیت های الگوریتم های خود را در راستای بهبود UX یا همان تجربه کاربری انجام می دهد. حال اگر انکر تکست یک لینک، به محتوای صفحه مقصد مرتبط نباشد، سبب لطمه وارد شدن به تجربه کاربری شده و احتمال جریمه شدن توسط گوگل را افزایش می دهد.

تحلیل انکر تکست رقبا

یکی از روش هایی که می تواند بسیار در امر انتخاب انکر تکست و سئو بک لینک کمک کننده باشد این است که انکر تکست وب سایت هایی را که با عبارت کلیدی مدنظر شما جایگاه بالایی در نتایج موتور های جستجو دارند را بررسی رده و سعی کنید از آن ها برای لینک های خود استفاده کنید. برای این کار می توانید از ابزار Back Link Checker موجود در سایت ahref استفاده نمایید.

مطالب زیر را حتما بخوانید

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *