[ad_1]
اهمیت سئو سایت کسب و کار را شما خواه مالک کسب و کار، مدیر بازاریابی و یا تنها فردی باشید که به دنیای تجارت الکترونیک علاقه داشته باشد، باید بدانید و از معیار های مهم سئو استفاده کنید.

کسانی که در این زمینه فعال هستند، سطح درک متفاوتی نسبت به سئو دارند. بعضی به صورت کاملا دقیق نسبت به موضوعات فنی آگاه هستند و برخی نیز فقط ضروریات آن را می شناسند و نیاز به آموزش سئو دارند.

در تمام سطوح، اندازه گیری و درک داده های جستجو، معیار بسیار مهمی می باشد؛ این داده ها می تواند شامل رتبه بندی و جزییات دقیق تر از اهداف و سرعت صفحه باشد.

همانطور که ممکن است بدانید، شما نمی توانید صرفا بر اساس رتبه بندی، پیشرفت خودتان را ارزیابی کنید. بلکه روش های ساده دیگری نیز وجود دارد که میتواند بر روی سئو کسب و کار اینترنتی شما تاثیر داشته باشد.

در یک Ask Me Anything جدید در Reddit، Gary Illyes از گوگل بر روی این موضوع تاکید کرد که متخصص های گوگل باید مبانی سئو را حتما در نظر داشته باشند و همین تفکر را باید در رابطه با اندازه گیری عملکرد جستجوی ارگانیک داشته باشند.

در این مقاله، ما می خواهیم بهترین معیار های تاثیر سئو، و ارزیابی آن ها از نظر فنی و تجاری را به شما ارائه کنیم. قبل از شروع، باید به این نکته اشاره کنیم که این مقاله از حساب آزمایشی خود گوگل برای اسکرین شات ها استفاده کرده است. در صورتی که اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می توانید از منابع دیگر استفاده کنید و یا از نسخه آزمایشی Google Analytics استفاده کنید.

هر کدام از این موارد، معیار های تجاری سئو هستند – داده هایی که برای تمام کسانی که در کسب و کاری فعالیت می کنند، اهمیت دارند.

ترافیک ارگانیک سایت

ترافیک ارگانیک یکی از ساده ترین روش ها و شاید ساده ترین روش برای درک بازدهی سئو سایت شما می باشد. ترافیک روز به روز از موتورهای جستجو یکی از مهم ترین معیارها برای هر بازاریاب می باشد و هرگونه افزایش ترافیک هدفمند، باعث افزایش رتبه سئو سایت شما در جستجو می شود (فارغ از تغییرات فصلی).

در دنیایی که داده ها عامل اصلی تصمیم گیری هستند، این ویژگی ها اهمیت بسیار زیادی دارند و یکی از بخش های اصلی session های اینترنتی کاربران می باشد؛ این session ها می توانند برای یافتن پاسخ، خرید و یا هر کار دیگری باشند.

در Google Analytics، شما باید به این مسیر بروید : Acquisition -> All Traffic -> Channels. از این قسمت می توانید ترافیک ارگانیک دریافت شده در بازه زمانی مشخص را مشاهده کنید.

ممکن است از خودتان بپرسید چطور میتوانید اطلاعات بیشتری دریافت کنید؟

گوگل قبلا دسترسی به داده های کلمات کلیدی را در سال 2011 مسدود کرده بود، اما حالا شما می توانید جزییات بیشتری در رابطه با ترافیک جستجوی ارگانیک به دست بیاورید و مکان ها و صفحه های فرود مختلف را بررسی کنید.

داده های ترافیک ارگانیک – فیلتر شده بر اساس صفحه فرود

تمام ترافیک سایت شما از صفحه اصلی به دست نمی آید بلکه بعضی از کاربران مستقیم به وبلاگ شما و یا صفحه های فرود خاصی وارد می شوند. اما برای بعضی از جستجوها، مانند جستجوهای انجام شده برای نام شرکت شما، صفحه اصلی شما احتمالا مهم ترین گزینه می باشد.

برای درک تفاوت ترافیک بین قسمت های مختلف در سایت خودتان، شما می توانید بعد اولیه “Landing Page” را انتخاب کرده و داده های جدیدی را بررسی کنید که بر اساس URL صفحه دسته بندی شده اند.

داده های ترافیک ارگانیک – فیلتر شده بر اساس مکان

در همین قسمت، داده های جستجوی ارگانیک را می توان بر اساس مکان تقسیم کرد مثلا بر اساس شهر های مختلف؛ بر این اساس شما می توانید در رابطه با ترافیک جستجوی خودتان اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید. بر اساس نحوه عملکرد کسب و کارتان، مکان های نمایش داده شده ممکن است از یک کشور یا از کشور های مختلف باشد. در صورتی که شما سایت خودتان را برای کاربران خاص در یک منطقه بهینه سازی کرده اید، می توانید از این قسمت بازدهی تلاش خودتان را بررسی کنید.

درآمد، تبدیل و اهداف کسب و کار اینترنتی شما

در بیشتر موارد سایت شما برای تبدیل کردن کاربران عادی به مشتریان شما مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا سایت شما ممکن است برای فروش محصولات، دانلود فایل و یا به دست آوردن مشتری احتمالی طراحی شده باشد.

درک بخشی از موفقیت سئو، تاثیر آن بر روی اهداف تجاری شما می باشد، خواه این اهداف، اهداف مالی باشند و صرفا برای به دست آوردن مشتری های احتمالی طراحی شده باشند.

برای داده های مبتنی بر درآمد، شما باید به بخش conversions در Google analytics بروید سپس باید عملکرد محصول را بررسی کنید. در این قسمت، شما می توانید بر اساس source/medium، بعد مورد نظر خودتان را انتخاب کنید تا فروش هایی که از ترافیک موتور جستجو به دست آمده است را شناسایی کنید.

در صورتی که هدف شما صرفا مبتنی بر درآمد نیست، مثلا هدف شما ممکن است دریافت فرم ثبت نام از کاربر و یا مجاب کردن او برای دانلود یک سند باشد، سپس تحلیل های سفارشی می تواند به شما کمک کند تا فعالیت بازدید کننده هایی که از موتور جستجو وارد سایت شما شده اند را شناسایی کنید.

در قسمت conversions، منبع تکمیل هدف شما می تواند بر اساس منابع مختلف ترافیک دسته بندی شود و به این روش میتوانید مثلا صرفا جستجوی ارگانیک خودتان را ارزیابی کنید.

در صورتی که یک بازدید کننده سایت شما را از جستجو پیدا کند و سپس چیزی بخرد و یا جزییات اطلاعاتی خودش را در اختیار شما قرار دهد، مشخص می شود که شما توانسته اید به مخاطب صحیح دست پیدا کنید.

اما، در صورتی که شما به صورت دائم ترافیک ارگانیک دریافت می کنید اما این مخاطبین کار خاصی را انجام نمی دهند، مشخص می شود که کلمات کلیدی که برای آن ها رتبه بندی شده اید برای خود شما و یا مخاطب شما مناسب نمی باشد.

فعالیت های سئو باید متمرکز بر روی رسیدن به مخاطب صحیح باشد؛ زیرا ممکن است که شما برای یک عبارت مثلا غذای گربه در جستجو رتبه اول را پیدا کنید اما خودتان فروشنده غذای سگ باشید! در این صورت بهینه سازی های شما اصلا فایده ای نداشته است.

قابلیت رویت در جستجو و نتایج محلی

در موردی که کسب و کار شما دارای یک وبسایت و یا روشگاه فیزیکی است، شما می توانید از این ابزار در Google My Business استفاده کنید تا بتوانید عملکرد خودتان را در نتایج جستجو و حتی فراتر از آن بررسی کنید. به صورت خاص، شما می توانید موارد زیر را درک کنید:

  • نحوه جستجوی مشتریان برای کسب و کار شما
  • حالتی که کسی کسب و کار شما را می بیند
  • فعالیت های خاصی که انجام میدهند

شما هر چه سئو بهتری انجام دهید، کاربران فعالیت هایی را انجام می دهند که مطابق میل شما می باشد! تصویر زیر را مشاهده کنید!

میانگین رتبه سایت در جستجو

رتبه بندی برای عبارات کلیدی بر روی موتورهای جستجو معمولا یک روش راحت برای ارزیابی کلی عملکرد سایت تان می باشد. اما صرفا این که خیلی راحت سایت خودتان را در گوگل جستجو کنید و در رابطه با عملکرد خودتان جمع بندی کنید، شاید خیلی دقیق نباشد. جستجوی شخصی بر اساس تاریخچه جستجو و مکان شما الزاما نشان دهنده جایگاه دقیق شما در نتایج جستجو نمی باشد.

ابزار بسیار متنوعی وجود دارد که به شما کمک می کند تا جایگاه میانگین خودتان را برای یک عبارت خاص شناسایی کنید. روش رایگان برای انجام این کار استفاده از Google Search Console با یک ابزار رایگان مانند  SEMRush یا Ahrefs می باشد که شما را قادر می سازد تا توزیع رتبه بندی میانگین خودتان را هم بررسی کنید.

حالا که ردگیری رتبه بندی در نتایج جستجو سخت تر شده است، اندازه گیری جایگاه میانگین بهترین روش برای درک ارتباط رتبه بندی جستجو با کسب و کار شما و تاثیر آن بر روی کسب و کار شما می باشد.

معیار های فنی سئو- معیاری مهم که خیلی افراد نسبت به آن غافل اند

زمانی که بحث فنی سئو مطرح می شود، شما باید لایه های سطحی را کنار بزنید و کلیک و ترافیک را بررسی کنید. این موضوع باعث می شود شما تصویر کلی تری از عمکلرد سئو خودتان به دست بیاورید و همچنین می توانید فرصت های بیشتری را برای بهبود سئو سایت شناسایی کنید.

ایندکس جستجو- از طریق سرچ کنسول و ابزار دیگر

تضمین این که ایندکس صحیحی از وبسایت شما وجود دارد، یکی از مهم ترین معیارهای سئو است. به دلیل این که اگر تنها بخشی از سایت شما و یا صفحه های اشتباه ایندکس شده باشند، سپس عملکرد کلی شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

با وجود این که بخش کوچکی از کار کلی سئو مرتبط با بررسی ایندکس است، اما بعضی می گویند این قسمت مهم ترین قسمت کار می باشد.

یکی از سریع ترین روش ها برای این کار، نوشتن دستور « :site » و قرار دادن URL صفحه اصلی سایت خودتان در ادامه آن می باشد؛ به این صورت شما می توانید تعداد صفحه هایی که در ایندکس موتور جستجو قرار دارد را مشاهده کنید.

برای بررسی وضعیت یک صفحه خاص در گوگل، سرچ کنسول گوگل بهترین گزینه است. جدیدترین نسخه سرچ کنسول، یک روش سریع برای ارزیابی نتایج را در اختیار شما قرار میدهد.

خطای کراول جستجو

همراه با بررسی این که چه صفحه هایی کراول شده اند، هر مالک وبسایت باید همیشه به دنبال این باشد که چه صفحه هایی در ایندکس قرار ندارند ؛ همچنین باید بررسی کند که چه خطاهای کراولی توسط گوگل گزارش شده است. این خطاها معمولا به این دلیل رخ می دهد که دسترسی به یک صفحه مسدود شده است و یا قالب صفحه به صورتی است که قابل کراول نیست.

شما می توانید به سربرگ “Coverage” در سرچ کنسول گوگل بروید تا ماهیت خطاها و ارتباط آن با صفحات خودتان را بررسی کنید. در صورتی یک صفر بزرگ را مشاهده می کنید، یعنی اصلا هیچ چیزی برای نگرانی وجود ندارد.

نرخ کلیک ورودی (CTR) و نرخ پرش (bounce rate)

به علاوه بررسی شرایط رتبه بندی سایت تان، معیار دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که چند مرتبه بر روی سایت شما در SERP ها کلیک شده است. در اصل، این موضوع نشان دهنده درصد impression از سایت شما می باشد که منجر به نمایش سایت شما در نتایج جستجو شده است.

این درصد نشان می دهد که رتبه بندی شما نسبت به عبارت جستجوی اصلی چقدر مرتبط می باشد و نتایج شما در مقایسه با رقبایتان، در چه سطحی رتبه بندی شده است.

در صورتی که افراد چیزی که می بینند را دوست داشته باشند و بتوانند به راحتی سایت شما را پیدا کنند، احتمالا بازدید سایت شما افزایش پیدا می کند.

سرچ کنسول گوگل یکی از بهترین منابع برای به دست آوردن داده های صحیح است. شما باید سربرگ performance را انتخاب کنید و سپس قسمت CTR را بررسی کنید تا داده ها را بر اساس عبارت جستجو، صفحه فرود، کشور منبع، و یا دستگاه های مورد استفاده کاربران بررسی کنید.

در صورتی که فردی وارد وبسایت شما بشود، شما باید مطمئن شوید صفحه ای که برای آن ها نمایش داده می شود مرتبط با جستجوی آن ها می باشد، زیرا الگوریتم های جستجو عاشق این هستند که به ارتباط موضوعی پاداش بدهند! در صورتی که این صفحه شامل اطلاعات موردنیاز کاربر نبوده و یا با او سازگار نباشد، در این صورت احتمالا کاربر سایت شما را ترک کرده و یک منبع بهتر را پیدا می کند بدون این که کاری انجام دهد. این موضوع با مفهوم پرش یا bounce rate معرفی می شود.

در بعضی از موارد ممکن است بازدید کننده تنها نیازمند یک بازدید از سایت شما باشد در نتیجه bounce rate در این شرایط اهمیت ندارد. شما باید مطمئن شوید که همیشه معیار ها را با در نظر داشتن زمینه کلی بررسی کنید تا بتوانید اطلاعات دقیقی را به دست بیاورید.

سازگاری با موبایل

در سال 2015 به صورت گسترده بیان شد که سازگاری با موبایل یک عامل رتبه بندی می باشد. این موضوع برای تکامل رفتار مرورگرها در رابطه با ترافیک موبایل می باشد زیرا حالا ترافیک ایجاد شده از دستگاه های موبایل بیشتر از دستگاه های دسکتاپ است.

یک گزارش دیگر در سرچ کنسول گوگل، یک تصویر شفاف از سازگاری سایت شما نسبت به موبایل را ارائه می کند و مشکلات آن را هم شناسایی میکند. باید در نظر داشته باشید که این معیار نشان نمی دهد که سایت شما از نظر تبدیل کاربران موبایل موثر است یا خیر، بلکه فقط سازگاری سایت با موبایل را بررسی می کند.

معیارهای خودتان را دنبال کرده و به داده ها گوش کنید

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، تصمیم گیری ها بر اساس داده ها شکل می گیرند. در تمام حوزه های کسب و کار، همیشه داده ها اهمیت دارند. از نظر سئو، درک کامل تنها از طریق استفاده از داده های مختلف ایجاد می شود و می توان نکات مثبت و منفی زیادی را از داده ها شناسایی کرد.

در نهایت، معمولا داده هایی مانند ترافیک، رتبه بندی و نرخ تبدیل اهمیت بسیار زیادی دارند و شما همیشه باید در تصمیم گیری های خودتان این معیار ها را در نظر داشته باشید.

به عنوان یک سئوکار یا بازاریاب دیجیتال، باید بدانید که داده ها چطور باعث تکامل یک کسب و کار می شوند و چطور می توان بر اساس آن ها، موفقیت ها و فرصت ها را شناسایی و گزارش کرد.

[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *