[ad_1]

در دنیای امروز و باتوجه به نقش مهم اینترنت و شبکه های اجتماعی در زندگی انسان، هر روز از تعداد کسب وکارهای سنتی کاسته شده و رشد و توسعه بیزینس ها در فضای آنلاین سرعت بیشتری به خود گرفته است. استفاده درست از روش های مختلف دیجیتال مارکتینگ از جمله سئو در افزایش، رشد و توسعه روز افزون کسب وکارهای اینترنتی تاثیر به سزایی داشته است. اما سوال اینجاست سئو چیست؟ آموزش سئو چگونه است؟ سئو چه فوایدی دارد؟ و…  در ادامه به بررسی این سوالات و پاسخ به آنها می پردازیم.

همه ما روزانه ساعت ها در اینترنت مشغول سرچ مباحث مختلف هستیم و برای هر جستجو محتوا یا کلماتی را در نظر می گیریم، در مقابل موتور جستجوگر گوگل برای هر کلمه لیستی از صفحات را به ما نمایش میدهند که به این صفحات و نتایج SERP می گویند.

اما چگونه یک وبسایت در نتایج جستجو رتبه یک را از آن خود می کند؟ تا به حال از خود این سوال را پرسیده اید؟

به طور مثال زمانیکه کلمه ” خرید گوشی موبایل ” را سرچ میزنید دیجی کالا جز اولین وبسایت هایی است که توسط موتورهای جستجوگر گوگل نمایش داده میشود! اما چگونه دیجی کالا توانسته رتبه یک را به خود اختصاص دهد؟ بله درست حدس زدید مهمترین راهکار سئو است.

حال چگونه میتوان سئو را یادگرفت و به درستی اجرا کرد؟ در مسیر یادگیری سئو تنها آشنایی با اصول و مفاهیم این حوزه کافی نیست بلکه لازم است بتوانید به صورت تجربی و عملی آنها را اجرا و پیاده سازی کنید. پس بهترین پیشنهادی برای یادگیری و آموزش سئو این است که به سراغ مجموعه هایی بروید که تخصص و تجربه لازم را در سئو دارند و توانسته اند پروژه های موفقی داشته باشند.

در ادامه شما را با مفاهیم مهم در حوزه سئو آشنا می کنیم.

سئو چیست

سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization است.

به مجموعه اقداماتی که برروی یک وبسایت انجام میشود تا در صفحه اول نتایج گوگل به کاربران نمایش داده شود، سئو یا بهینه سازی وبسایت می گویند.

سئو به عنوان یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ در جهت بهینه سازی وبسایت ها برای موتورهای جستجو انجام میشود.

سئو چیست
سئو چیست

حال که با تعریف سئو آشنا شدید لازم است با یکی دیگر از مباحث مهم آموزش سئو یعنی انواع روش های سئو را بشناسید:

انواع روش های سئو

سئو داخلی (On Page SEO):

به تمامی فعالیت ها و اقداماتی که داخل یک سایت باید انجام شود، سئو داخلی میگویند.

سئو داخلی ترکیبی از سئو ساختاری و محتوایی، بهینه سازی کدهای HTML، بهینه سازی محتوا و به طورکلی هر آنچه که میتواند باعث بهبود رتبه سایت در گوگل شود را شامل میشود.

 

 

سئو خارجی (Off Page SEO):

یکی از مهمترین روش های بهینه سازی سایت و کسب رتبه در نتایج گوگل، سئو خارجی است.

به کلیه ی اقدامات و تکنیک هایی که خارج از سایت برای بهبود و بهینه سازی وبسایت انجام میشود، سئو خارجی میگویند.

فعالیت در شبکه های اجتماعی، انتشار رپورتاژ آگهی، بک لینک و… از جمله تکنیک های مهم در سئو خارجی است.

سئو تکنیکال (Technical SEO) :

سئو تکنیکال یکی از مراحل مهم سئو است که به بهینه سازی وبسایت از لحاظ فنی اشاره دارد.

از طریق سئو تکنیکال وبسایت ها برای ایندکس شدن در موتورهای جستجو آماده میشوند.

دو هدف مهم از اجرای سئو تکنیکال :

  • ایندکس شدن وبسایت در موتورهای جستجو
  • ساختار صحیح وبسایت در راستای کاربرپسند بودن (زمانیکه یک وبسایت از نظر فنی ساختار درستی داشته باشد، کاربران در هنگام استفاده از آن دچار مشکل نخواهند شد.)

برای اجرای سئو تکنیکال فاکتورهای مهمی وجود دارد که اگر آنها را به درستی انجام دهید میتوانید وبسایتتان را بهینه سازی و برای ایندکس شدن در موتورهای جستجو آماده کنید.

 برخی از این این فاکتورها عبارتند از:

  • ساختار بهینه ی وبسایت
  • سرعت سایت
  • فایل Robot . text
  • صفحات 404
  • نقشه سایت
  • بهینه سازی کدها
  • و…

سئو تکنیکال (Technical SEO) :

سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

سئو کلاه سفید به مجموعه تکنیک ها و اصول تعریف شده توسط گوگل برای بهینه سازی وبسایت در راستای جذب هدفمند و واقعی مخاطبان اشاره دارد.

آنچه در سئو کلاه سفید اهمیت دارد این است که شما با اجرایی نمودن تعدادی از تاکتیک ها بتوانید بهترین نتیجه را به کاربران نمایش دهید.

اساسی ترین فاکتورها برای پیاده سازی سئو کلاه سفید عبارتند از:

  • تدوین استراتژی سئو
  • انتخاب کلمات کلیدی
  • تولید محتوای حرفه ای و کاربرپسند
  • سئو داخلی
  • سئو تکنیکال
  • لینک سازی خارجی
  • و…

سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

سئو کلاه سیاه نقطه مقابل سئو کلاه سفید است، و به کلیه ی راهکارها و تکنیک هایی اشاره دارد که از نظر گوگل غیرقانونی است

اگرچه استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه باعث میشود سریعتر در نتایج جستجوی گوگل (SERP) رتبه بگیرید اما این تکنیک ها هیچ تمرکزی برروی مخاطبان و کاربران وبسایت ندارند و هدف فقط افزایش رتبه در موتورهای جستجو است.

گوگل طی بیانیه‌های متعددی اعلام کرده است که استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه ممنوع و برخلاف قوانین موتورهای جستجوگر است و متذکر شده که هر سایتی که این قوانین را زیر پا بگذارد شامل جریمه‌های سنگین گوگل و در موارد حاد، حذف از تمام صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل می‌شود.

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

سئو کلاه خاکستری شامل تکنیک هایی مشابه به سئو کلاه سیاه است که اگر به درستی انجام شود میتواند در افزایش رتبه سایت تاثیر زیادی داشته باشد اما نباید فراموش کرد که به کارگیری تکنیک های سئو کلاه خاکستری به نوعی حرکت در لبه پرتگاه است و شما وبسایت را برای جریمه شدن توسط گوگل آماده می کنید.

جان اندرو متخصص سئو معتقد است که سئو کلاه خاکستری ترکیبی از تکنیک های سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه نیست، بلکه مجموعه تکنیک هایی است که استفاده از آنها برای وبسایت، جریمه از طرف گوگل را به همراه دارد.

از جمله تکنیک های سئو کلاه خاکستری میتوان به خرید دامین های منقضی شده، استفاده از محتواهای کپی شده و تکراری، استفاده از اکانت های فیک در شبکه های اجتماعی، و… نام برد.

سئو محلی (Local SEO)

به روش هایی که از طریق آنها سئو با تمرکز بر یک محدوده مکانی خاص انجام میشود تا در آن محدوده مخاطبان هدف بیشتری را جذب کند، سئو محلی میگویند.

در واقع از طریق سئو محلی، شما به موتورهای جستجوگر اعلام می کنید که کسب و کار شما چیست و در کدام محل فعال است.

به طور مثال ” آژانس بازاریابی در یوسف آباد” ، “بهترین رستوران در جردن”، “بهترین متخصص زنان در ولیعصر”

سئو محلی (Local SEO)

راهکارهایی ساده برای بهبود سئو محلی:

  1. ثبت مکان در گوگل مپ
  2. فعال سازی نقشه گوگل در وبسایت
  3. درج آدرس در تمام صفحات سایت
  4. استفاده از تگ های گوگل
  5. بهینه سازی محتوا
  6. فعالیت در شبکه های اجتماعی

سئو یا بهینه سازی وبسایت یکی از مباحث داغ و پرطرفدار در حوزه دیجیتال مارکتینگ است اما آنچه اهمیت دارد اجرای اصولی و کاربردی سئو است. اگر به آموزش سئو علاقه دارید یا تصمیم دارید وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید و در نتایج سرچ جز اولین ها باشید و رضایت کاربران را جلب کنید، لازم است بدانید این مسیر ساده نیست!

اگر تصمیم دارید آموزش سئو را شروع کنید یادتان باشد زمان را از دست ندهید و در این مسیر برنامه ریزی داشته باشید و با نظم حرکت کنید.

اگر تصمیم دارید وبسایتتان در نتایج سرچ گوگل جز اولین ها باشد لازم است بدانید بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو (SEO) زمانبر است.

این انتظار را نداشته باشید که بعد از مدت کوتاهی و با روش های سئو کلاه سیاه و یا خاکستری رتبه های اول گوگل را از آن خود کنید، عملا با این کار به گوگل نشان داده اید که بر خلاف قوانین گام برمیدارید و میخواهید جریمه شوید.

بهترین روش برای دستیابی به جایگاه مناسب در نتایج سرچ، استفاده از تکنیک های سئو کلاه سفید است.

شروع سئو وبسایت مانند هر کاری به یک نقشه راه و استراتژی نیاز دارد. اما چگونه میتوان استراتژی درستی را در نظرگرفت؟ برای داشتن استراتژی درست نیاز داریم ابتدا با مخاطبان و نیازمندی هایشان آشنا شویم و سپس رقبای خود را تحلیل کنیم.

سه گام اساسی برای تدوین استراتژی سئو عبارتند از:

  • تحقیق و شناسایی کلمات کلیدی (براساس شناخت از مخاطبان)
  • تحلیل رقبا
  • تولید محتوا (برای پاسخ به نیاز مخاطبان)

اصول سئو بازاریابی محتوا

در ادامه مبحث آموزش سئو به بررسی مهمترین اصول و فاکتورهای سئو برای تولید محتوا میپردازیم. اما ابتدا لازم است بدانید:

  1. بازاریابی محتوا چیست؟
  2. چرا تولید محتوا مهم است؟
  3. سئو و بازاریابی محتوا چه ارتباطی با هم دارند؟

بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ است که بحث در مورد آن بسیار گسترده است و در یک یا دو پاراگراف نمی گنجد،

وبسایت Hub spot بازاریابی محتوا را اینگونه تعریف می کند،

 

بازاریابی محتوا بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب ‌وکار است که بر تولید و توزیع محتوای باکیفیت، ارزشمند، مرتبط و یکپارچه از طریق کانال هایی مانند وبسایت، شبکه های اجتماعی، پادکست ها، و… تاکید دارد.

هدف بازاریابی محتوا دستیابی به مخاطبان هدف بیشتر، افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش، افرایش تعامل، وفادارسازی مخاطبان هدف و… است.

تولید محتوایی که پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد از مهمترین راهکارها برای موفقیت در سئو است.

اگر محتوایی که تولید می کنید باارزش و باکیفیت باشد قطعا علاوه برجلب رضایت کاربران، توجه گوگل را نیز به همراه خواهد داشت.

پس یادتان نرود تولید محتوا براساس اصول و استاندارهای سئو که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم از گام های اساسی برای بهینه سازی وبسایت است.

اصول سئو در تولید محتوا

سئو و بازاریابی محتوا مکمل همدیگر هستند و سئو بدون تولید محتوا هیچ معنایی ندارد. زمانی شما میتوانید در سئو موفق باشید که از طریق تولید محتوا به سوالات و نیاز کاربران پاسخ دهید.

کاربران سوالات و نیازهای خود را از طریق کلمه یا کلمات کلیدی در موتورهای جستجو سرچ می کنند.

شما میتوانید از طریق ابزارهای کاربردی در سئو این کلمات کلیدی را شناسایی کنید و به کمک تولید محتوای با ارزش به سوالات کاربران پاسخ داده و این چرخه را کامل کنید.

پس سئو و بازاریابی محتوا جدایی ناپذیر و مکمل هم هستند.

سئو دارای فاکتورها و اصول ساده اما مهم برای تولید محتوای حرفه ای است. پس اگر تصمیم دارید محتوایی تولید کنید که پاسخی به نیاز کاربرانتان باشد و در نتایج موتورهای جستجو جایگاه مناسبی را بدست آورید، این اصول را به درستی اجرا کنید:

کلمات کلیدی: کلمه کلیدی به عباراتی گفته میشود که کاربران برای پیدا کردن محتوای مورد نیازشان در موتورهای جستجو وارد می کنند. مثلا سئو چیست؟ آموزش سئو، آموزش طراحی سایت،و…

هنگام نوشتن محتوا به تعداد دفعات استفاده از کلمه کلیدی برای حفظ چگالی استاندارد توجه کنید. (به طور مثال در مقاله ی 1000 کلمه ای، 8 تا 9 بار کلمه کلیدی را به کار ببرید.) استفاده از کلمه کلیدی را در عنوان مقاله، پاراگراف اول، هدینگ ها و… فراموش نکنید.

انتخاب دقیق عنوان جذاب و کاربرپسند (Title Tag ) : برای مقالات خود عناوین کوتاه، ساده، کنجکاوانه و… بنویسید.

URL یا نامک: همان آدرس اینترنتی یک سایت است. برای مقالات و محتوای وبسایت از URLهای کوتاه و ترجیحا به زبان انگلیسی استفاده کنید.

هدینگ ها (H1,H2,H3,…) : کاربرد هدینگ ها بیان ویژگی ها و میزان اهمیت متون به موتورهای جستجو است. از مهمترین هدینگ ها میتوان به H1، H2، H3، H4 اشاره کرد.

لینک داخلی (internal link): لینک دهی از یک صفحه سایت به سایر صفحات همان وبسایت را لینک سازی داخلی میگویند.

لینک خارجی (External Link):  لینک دهی به دامین های مختلف را لینک سازی خارجی گویند.

توضیحات متا : توضیحات متا خلاصه ای از محتوا سایت است که توسط ربات های گوگل بررسی و به کاربر نمایش داده میشود.

استفاده از تصاویر و ویدیو: برای سئو وبسایت، جذابیت محتوا، کاربرپسند بودن مهم است.

نوشتن متن جایگزین تصاویر (Alt Text): متن جایگزین محتوای تصاویر را توصیف میکند.

برچسب: دسته بندی های خاص و کوچکی هستند که دسترسی به محتوای وبسایت را ساده تر می کنند.

حال که با مباحث مهمی چون انواع سئو و بازاریابی محتوا آشنا شدید، بهتر است در مسیر آموزش سئو تعدادی از مهمترین الگوریتم های گوگل و کاربردهای آنها را بشناسید.

اصول سئو در تولید محتوا

الگوریتم های گوگل

روش های اجرایی سئو به دلیل به روزرسانی و تغییرات مداوم الگوریتم های گوگل ثابت نیستند، پس اگر به آموزش سئو علاقه مندید نیاز دارید همیشه از آپدیت های این حوزه اطلاع داشته باشید.

گوگل دارای الگوریتم های متفاوتی است که هر کدام از آنها دارای مقاصد خاصی هستند اما در نهایت یک هدف را دنبال می کنند و آن هم انتخاب بهترین وبسایت ها برای نمایش در صفحه جستجوی گوگل به کاربران.

مهمترین الگوریتم های گوگل عبارتند از:

الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)

این الگوریتم بر محتوای منتشر شده در وبسایت ها نظارت دارد. وظیفه ی اصلی الگوریتم پاندا مبارزه با محتوا های کوتاه، بی کیفیت، کپی شده است.

این الگوریتم تنها وبسایت هایی که از قوانین گوگل پیروی کرده و محتوای با ارزش و با کیفیت به کاربران ارائه میدهند را بررسی و وبسایت های نامعتبر را حذف میکند.

الگوریتم پاندا چیست و راهنمای رفع پنالتی گوگل پاندا

الگوریتم پنگوئن  (Penguin Algorithm)

وظیفه اصلی این الگوریتم بررسی کیفیت بک لینک در وبسایت های مختلف است. با فعال شدن این الگوریتم، با وبسایت هایی که از طریق سئو کلاه سیاه و با محتوای بی کیفیت سعی دارند در صدر نتایج جستجو باشند، مبارزه میکند.

الگوریتم پنگوئن چیست و نکاتی درباره الگوریتم گوگل پنگوئن 4

الگوریتم مرغ مگس خوار(Hummingbird)

گوگل به وسیله این الگوریتم کلیه ی وبسایت هایی که تنها کلمات کلیدی را برای بهینه سازی مورد توجه قرار میداند را نادیده می گیرد.

این الگوریتم محتوای وبسایت ها را نه براساس کلمات کلیدی بلکه براساس معنا و مفهوم جملات بررسی می نماید.

ابزارهای گوگل برای سئو

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟ و نقش آن بر سئو سایت

الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm)

این الگوریتم گوگل بیشتر با سئو محلی ارتباط دارد. زمانیکه کاربر کلمه یا عباراتی را جستجو میکند الگوریتم کبوتر آنها را بررسی و اگر به موقعیت مکانی و یا یک کسب وکار محلی مرتبط باشد بهترین و نزدیک ترین پیشنهادات را در نتایج جستجو نمایش میدهد.

مثلا اگر شما به دنبال بهترین مرکز خرید در سعادت آباد باشید الگوریتم کبوتر بعد از بررسی این عبارت با توجه به موقعیت مکانی و محلی مرتبط نزدیکترین و بهترین پیشنهادات را به شما نمایش میدهد.

الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm)

گوگل به محتوای با کیفیت و تازه علاقه ی زیادی دارد بنابراین با معرفی الگوریتم freshness بیشتر از همیشه بر اهمیت محتوا تاکید دارد.

هدف اصلی این الگوریتم نمایش وبسایت هایی است که به ارائه محتوای جدید و با کیفیت برای کاربران میپردازند.

از دیگر الگوریتم های مهم گوگل میتوان به الگوریتم رنک برین، الگوریتم برت اشاره کرد.

ابزارهای گوگل برای سئو

اجرای سئو و تکنیک های آن برای نمایش یک وبسایت در نتایج سرچ گوگل نیازمند داشتن ابزارهایی است که مسیر را برای ما شفاف و دقیق تر می کنند. به کارگیری این ابزارها، به مدیریت بهتر مسیر بهینه سازی سایت کمک می کند. در ادامه به معرفی تعدادی از مهمترین ها می پردازیم.

سرچ کنسول گوگل Google Search Console

گوگل سرچ کنسول را باید دست راست مدیران سئو نامید. استفاده از این ابزار کاربری و رایگان گوگل در مسیر سئو سایت به خصوص سئو تکنیکال تاثیر زیادی دارد. از مهمترین مزایای سرچ کنسول میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. تحلیل و آنالیز وبسایت توسط گوگل
  2. کسب اطلاعات دقیق و قابل اعتماد در مورد کلمات کلیدی
  3. اطمینان از سلامت و سازگاری وبسایت با موتورهای جستجو
  4. شناسایی صفحات پر بازدید وبسایت
  5. شناسایی مشکلات فنی وبسایت و رفع آنها
  6. نمایش تعداد بازدیدهای وبسایت از طریق موبایل و کامپیوتر
  7. بهینه سازی سرعت وبسایت
  8. آگاهی از لینک های داخلی و خارجی سایت

گوگل آنالیتیکس Google Analytics

همانند سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان برای تحلیل و آنالیز وبسایت است که توسط گوگل در اختیار وبمستران قرار گرفته.

این ابزار بسیار قوی است و به کمک آن میتوانید داده های گسترده ای را در مسیر سئو بدست آورید که برخی از مهمترین این داده عبارتند از:

  1. میزان ورودی وبسایت
  2. مدت زمان حضور بازدیدکنندگان در وبسایت
  3. موقعیت مکانی بازدید کنندگان وبسایت
  4. چگونگی آشنایی بازدیدکنندگان با وبسایت
  5. تحلیل رفتار کاربران در وبسایت
  6. عکس العمل بازدیدکنندگان نسبت به محتوای وبسایت
  7. شناسایی صفحات محبوب سایت
  8. راهکارهای افزایش سرعت سایت
  9. و…

ابزارهای گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول را دست کم نگیرید یادگیری و آشنایی با نحوه کار این دو ابزار رایگان گوگل بخش مهمی از آموزش سئو است.

از بهترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی میتوان به Keyword Finder ، Google Trend و Google Planner اشاره کرد که هر کدام از آنها در مسیر تعیین استراتژی های سئو و تحقیق کلمات کلیدی بسیار کاربردی هستند.

Google Tag Manager:  ابزاری برای مدیریت تگ ها در صفحات وبسایت است.

Google Page Speed: برای تست سرعت سایت بسیار پر اهمیت است.

ابزارهای گوگل برای سئو

سخن پایانی

فراموش نکنید در مسیر آموزش سئو شناخت مفاهیم و اصول این حوزه در اولویت نیست. آنچه اهمیت دارد این است که شما بتوانید تمامی اصول را به صورت عملی پیاده سازی کنید و بتوانید تجربه های اجرایی موفقیت آمیزی برای کسب وکارها داشته باشید.

برای کسب موفقیت در این راه یادتان باشد که آموزش سئو و اجرای آن فرایندی ساده و سریع نیست و نیازمند زمان، برنامه ریزی، مطالعه منابع معتبر، به روز بودن و… است.

برای متخصص شدن در سئو، کمک به کسب وکارها برای افزایش اعتبار برندشان، افزایش ترافیک وبسایت، کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل، افزایش اعتماد مخاطبان به برند، بهبود تجربه کاربری، افزایش فروش و… سئو و یادگیری آن را فراموش نکنید.

[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *