گام ۳ – سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو)

امروز کلمه سئو برای افرادی که به حوزه کسب و کارهای اینترنتی علاقمند باشند کلمه غریبی نیست و همه اهمیت آن را میدانند. سئو در واقع اقداماتیست که شما میتوانید انجام دهید تا موتورهای جستجو (که مهمترین آن گوگل می باشد) در نتایج جستجوی مرتبط با کلمات کلیدی سایت شما را در نتایج برتر نشان دهد. درک این موضوع خیلی ساده است. شما یک فروشگاه آنلاین تی شرت دارید. فکر میکنید ماهانه چند هزار نفر عبارت “خرید تیشرت” یا عبارات مرتبط را جستجو میکنند؟ حال فکر میکنید اگر سایت شما در تمام جستجوها جلوی چشم این کاربران باشد چه اتفاقی می افتد؟ طبیعی است که این موضوع میتواند صدها و شاید هزاران فروش را در ماه برای شما به همراه داشته باشد.

سئو بعنوان یکی از اساسی ترین فاکتورهای دیجیتال مارکتینگ قدمهای زیادی دارد و قطعا در یک پاراگرف حتی نمیتوان الفبای سئو را گفت اما از میان تمام فاکتورهای سئو به دو فاکتور زیر اهمیت زیادی بدهید.

۱- تولید محتوا

تولید محتوا چیزی است که امروز میتواند سایت شما را در نگاه گوگل یک سایت فعال و مناسب برای جستجو کننده هاش نشان دهد. در این روش پیشنهاد میکنیم که به تولید محتوا صرفا به عنوان یک رفع مسئولیت نگاه نکنید و واقعا یکی از فعالیتهای اصلی آنلاین خود را تولید محتوا بدانید. هر چقدر بتوانید محتواهای عالی و باکیفیت تولید کنید هم در چشم گوگل و هم در چشم کاربران تبدیل به یک سایت باکیفیت خواهید شد که این موضوع میتواند مستقیما درآمد شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

آینده بازاریابی دیجیتال محتوای ویدیویی است.

وقتی صحبت از تولید محتوا می کنیم همه به محتوای متنی فکر میکنند ولی باید در نظر داشته باشید که آینده بازاریابی دیجیتال محتوای ویدئویی است. بنابراین برای موفقیت در این حوزه حتما در کنار تولید محتوای متنی به محتوای ویدئوی نیز بپردازید.

۲- لینک سازی و promote

از دید گوگل هرچقدر سایتهای باکیفیت و مرتبط دیگر به سایت شما لینک بدهند یعنی سایت شما ارزش معرفی به دیگران را دارد. در واقعیت هم همین است. هر چقدر افراد بیشتری کسب و کار شما را به دوستانشان پیشنهاد دهند یعنی شما در کارتان ماهر هستید. فلسفه اهمیت بک لینک نیز از همینجا آمده است. روشهای مختلفی برای دریافت لینک وجود دارد که قطعا طبیعی ترین آن این است که هیچ کاری انجام ندهید! در واقع حالت طبیعی این است که محتوای شما باید به قدری عالی باشد که افراد خود از روی علاقه به سایت شما لینک دهند! ولی خوب شاید شما هم مثل من خیلی طرفدار این روش نباشید. به هر حال بعضی اوقات باید خودمان دست به کار شویم و لینک سازی نیز یکی از این زمانهاست.

اهمیت سئو چیزی نیست که بتوان در یکی دو پاراگرفا نشان داد ولی من یک مقاله دیگر در باره آموزش سئو نوشته ام که میتوانید در آن نکات بیشتری در مورد آموزش سئو ببینید. (مقاله آموزش سئو)

همچنین پیشنهاد میکنم ویدئوی فاکتورهای سئو ۲۰۱۹ را مشاهده نمایید.

گام ۴ -تبلیغات بنری در سایتها

حتما شما هم در سایتهای مختلف تبلیغات متنوع بنری را دیده اید. تبلیغات بنری را میتوان از اولین نوع تبلیغات اینترنتی دانست. اما زیاده روی هایی که سایتها در این زمینه میکنند باعث شده است که تاثیر این نوع تبلیغات روز به روز کاهش یابد و در واقع امروز تبلیغات بنری غیر هدفمند را میتوان یکی از کم تاثیر ترین نوع تبلیغات اینترنتی دانست. زیاده روی های تبلیغات بنری بخصوص در سایتهای ایرانی به قدری است که میتوان گفت اگر گوگل برای ایران بود شاید ظاهری مانند زیر داشت

dm google - آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان با 12 قدم [حرفه ای شوید] نکات 2019

تبلیغات بنری بی رویه باعث شده است تا ذهن کاربران در برابر دیدن این تبلیغات مصونیت پیدا کند و امروز دیگر حتی در سایتها اکثرا چشممان تبلیغات را نمی بیند، چون به قدری از این تبلیغ ها دیده ایم که ذهن ما بصورت ناخودآگاه در اکثر موارد آنها را فیلتر میکند.

روش موثر تبلیغات بنری:

اما همچنان تبلیغات بنری در صورتیکه بشکل هدفمند اجرا گردد میتواند تاثیر گذار باشد. مثلا اگر شما یک فروشگاه لوازم دکوری دارید اینکه بنر شما در یک سایت دانلود فیلم نمایش داده شود هیچ هدفمندی ندارد ولی اگر همین بنر در یک سایت مقالات دکوراسیونی قرار گیرد کاربران آن سایت بازدید کننده های هدفمندی برای شما خواهند بود. پس اگر میخواهید از تبلیغات بنری استفاده کنید سایتهای پر بازدید حوزه فعالیت خود را پیدا کرده و در آنها تبلیغ کنید. البته شاید تبلیغات در این سایتهای تخصصی کمی گران باشد ولی شما را به مخاطبان هدفمند خواهد رساند.

گام ۵ – سیستم های کلیکی

سیستمهای کلیکی یکی دیگر از روشهای تبلیغات بنری است. اما همان مشکل بالا در این سیستمها نیز وجود دارد و اکثرا بنرهای شما در سایتهای غیر هدفمند نمایش داده خواهند شد. از معروفترین این سیستمهای کلیکی میتوان به ای نتورک، کلیک یاب، صبا ویژن، یکتانت، مدیا اد و … اشاره کرد.

هرچند برخی از این سیستمها با دریافت هزینه های بیشتری برای کلیک، هدفمندی موضوعی ایجاد کرده اند ولی همچنان این هدفمندیها نیز دقیق نبوده و نمایش دهندگان تبلیغات در هنگام ثبت سایت خود در این سیستمها چند هدف موضوعی را انتخاب میکنند و باز هم ممکن است هدفمندی واقعی صورت نگیرد.

موضوع بعدی بحث تقلب در این سایتها است. هر چند که صاحبان سیستمهای کلیکی سعی میکنند با استفاده از روشهایی مانند شناسایی آی پی ها یا ذخیره کوکی ها  و … تا حدی جلوی تقلب را بگیرند ولی هیچ کس نمیتواند تضمین کند که هیچ تقلبی در این سیستمها صورت نمیگیرد و نمایش دهنده هایی هستند که ممکن است این روشها را دور زده و همچنان با تقلب هزینه های بی ثمر تبلیغاتی را برای شما ایجاد کنند.

موضوع بعدی نیز قیمت کلیک هاست. بطور متوسط شما بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ تومان برای هر کلیک در این سیستمها باید بپردازید و در برخی موارد نیز حتی قیمتی بالاتر. این هزینه کلیک با توجه به بازدهی این سیستمها هزینه بالایی می باشد.

بهترین روش استفاده از سیستمهای کلیکی:

از نظر من این سیستمها میتوانند به سرعت به برندینگ شما کمک بکنند ولی در صورتیکه که بودجه تبلیغاتی کمی دارید و یا یک کسب و کار کوچکی هستید فکر نمی کنم بتوانید با هزینه کم نتیجه مطلوبی از سیستمهای کلیکی بگیرید. من در صورتی استفاده از این سیستمها را پیشنهاد میکنم که قصد برندینگ سریع دارید و حداقل با بودجه تبلیغاتی بالای ۲۰ – 30 میلیون تومان میخواهید شروع کنید.

روش استفاده از تبلیغات همسان یا native:

سیستمهای کلیکی اخیرا روش تبلیغاتی را معرفی کرده اند که نام آن تبلیغات همسان یا native میباشد. در این روش مانند تصویر زیر معمولا در انتهای مطالب در داخل باکسی تبلیغات نمایش داده میشود. هزینه این نوع تبلیغات معمولا نسبت به تبلیغات کلیکی بیشتر است. هرچند با توجه به تستهای متفاوتی که انجام داده ایم، میتوان گفت کارایی این نوع تبلیغات کمی از تبلیغات بنری بهتر است اما اصول تبلیغات همسان این است که تبلیغاتی با موضوع مرتبط با صفحه به کاربر نمایش داده شود.

مثلا تعریف سایت صباویژن از تبلیغات همسان اینگونه است:  “بنر همسان، حاوی یک عکس و یک مطلب مرتبط با محتوای سایت است که در ادامه مطالب سایت و در قالب طراحی سایت میزبان نمایش داده می‌شود.

ولی در زیر تصویری میبینید از تبلیغات همسان که توسط همین شرکت اجرا شده است ولی در یک صفحه دانلود فیلم. حال اینکه مثلا تبلیغ “ثبت نام آزمون استخدام” چگونه با موضوع “دانلود فیلم White Boys Rick 2018” مرتبط است برای من نیز جای سوال است.

عملا در هیچ کدام از سیستمهای ارائه دهنده تبلیغات همسان موضوع مرتبط بودن تبلیغات با محتوا به چشم نمی خورد.

dm native ad - آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان با 12 قدم [حرفه ای شوید] نکات 2019

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *