بازاریابی برای فروشگاههای اینترنتی خیلی رقابتی شده. گوگل میخواد افراد مبالغ زیادی رو در سرویسهای تبلیغات کلیکی مثل گوگل ادز صرف کنن. با این شرایط چطور میتونید از طریق گوگل باعث افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی خودتون بشید بدون صرف هزینه های زیاد تبلیغاتی.
سلام. من امید میرزایی هستم کارشناس سئو و دیجیتال مارکتینگ شرکت عصر رایانه و امروز قراره به شما یاد بدم که چطور بازدید طبیعی فروشگاه اینترنتیتونو در گوگل بالا ببرین.
قبل از شروع ازتون میخوام اگه به مواردی مثل کسب و کار اینترنتی، سئو و دیجیتال مارکتینگ علاقمند هستین حتما توی کانال یوتیوب ما و توی خبرنامه سایت ما عضو بشین تا به محض انتشار ویدئوهای جدید به شما اطلاع رسانی بشه.
دم اول:
شناسایی اینه که مردم برای جستجوی محصولات شما از چه کلمات کلیدی استفاده میکنن؟
برای اینکار باید کیورد رسرچ انجام بدین. ازتون میخوام وارد سایت keywordtool.io بشید و کلمه کلیدیتونو تایپ کنین.
این ابزار بهتون پیشنهادهایی از تمــام کلماتی که مردم جستجو میکنن و مرتبط به کلمه کلیدی شماست نشون میده. بعضی از این کلمات ممکنه محبوبیت زیادی داشته باشن، بعضیاشون محبوبیت کمتری داشته باشن ولی بهتون یه ایده ای میده که مردم چه کلمات کلیدی رو جستجو میکنن. اگه ندونید مردم دنبال چه کلمات کلیدی هستن چطوری میتونین محتواتونو برای اون موارد بهینه کنید؟
قدم دوم:
آنالیز کیوردهای رقبا
در قدم دوم برای افزایش بازدید بازدید فروشگاه اینترنتی نیاز به یک ابزار تحلیلی داریم. برای آنالیز کیوردهای رقبا نیاز داریم تا اکانت سایت الکسا رو داشته باشیم. شما میتونین اکانت سایت الکسا رو از طریق رایاطرح تهیه کنین که من لینک تهیه اشتراک سایت الکسا رو در زیر این ویدئو قرار میدم.
تهیه اکانت سایت الکسا
توی این قدم ازتون میخوام وارد سایت الکسا بشین و در قسمت site overview سایت رقیبتونو بررسی کنین. سایت الکسا در ورژن جدیدیش کلی ابزار در زمینه تحلیل کلمات کلیدی ارائه کرده. یکی از مهمترین بخشهای این قسمت top keywords ها هستن. روی top keywords کلیک کنین و این ابزار تمام کلمات کلیدی که سایت رقیب شما توی اون کلمات رتبه داره رو به شما نشون میده. این ابزار به شما کمک میکنه تا متوجه بشین چه کلمات کلیدی رو باید تارگت قرار بدین. بدون این بخش شما نخواهید دونست که کجا و روی چه کلماتی باید تمرکز کنین.
قدم سوم:
بهینه سازی صفحه محصول برای کلمات کلیدی
در این قدم ازتون میخوام تا صفحه محصولتونو برای اون کلمات کلیدی مراحل قبل بهینه کنین. حتما توجه کنین که اون کلمات کلیدی در عنوان و تایتل و همچنین متادسکریپشن صفحه وجود داشته باشن.
همچنین حتما از کلمات کلیدی توی توضیحات محصولتون هم استفاده کنین. اون کلمات کلیدی باید توی تمام قسمتهای صفحه استفاده بشه. تگ H1 و H2، تگ Alt تصاویر.
با این کار موتور جستجو متوجه میشه که شما اون کلمات کلیدی رو هدف قرار دادین. فقط توجه کنین که بیش از حد کلمات کلیدی رو در توضیحات تکرار نکنین. مثلا متن توضیح محصول اگه ۵۰۰ کلمه باشه نیازی نیست ۲۰ بار کلمه کلیدی رو تکرار کنین و دو سه بار استفاده کردن بصورت طبیعی کافی خواهد بود.
قدم چهارم:
صفحه محصولات رو برای user experience یا تجربه کاربری بهینه کنید.
ببینید منظورم اینه. همه درباره سئوی فروشگاههای اینترنتی اینجوری فکر میکنن که باید کلی بک لینک داشته باشن، باید کلی از کیوردهای مختلف استفاده کنن و فاکتورهای دیگه رو مطرح میکنن.
بله این موارد مهم هستند ولی اگه مردم تجربه بدی از سایت شما داشته باشن سایت شما رو بدون خرید ترک میکنن. اونا سایتتونو ترک میکنن و دیگه هم هیچوقت به سایت شما برنمیگردن. گوگل هم متوجه این بانس ریت بالا میشه و رنک شما افت میکنه یا اصلا از همون اول بالا نمیره.
اما با بهینه کردن این تجربه کاربری همه چی عوض میشه.
- از تصاویر فوق العاده زیبا و خاص برای محصولاتتون استفاده کنین.
- از ویدئوهایی استفاده کنین که محصولاتتونو به زیبایی و از تمام زوایا به کاربرا نشون بدن.
- اجازه بدین مردم نظرات و ریویوهاشونو درباره محصولات شما بنویسن. خوب یا بد مهم نیست.
همه اینا کمک میکنه تا مردم از بودن توی فروشگاه شما لذت ببرن. کمک میکنه تا شما اعتماد سازی بکنین و کمک میکنه در دراز مدت به فروش خیلی بیشتری برسین. همچنین کمک میکنه تا رنک بالاتری رو در نتایج جستجو بدست بیارین.
قدم پنجم:
آنالیز بک لینکهای سایتهای رقبا
در این قدم برای افز ایش بازدید فروشگاه اینترنتی ازتون میخوام سایت رقباتونو توی سایت Moz بررسی کنین. برای این کار حتما باید اکانت سایت ماز رو داشته باشین. این اکانت هم مثل اکانت سایت الکسا توسط رایاطرح ارائه میشه. میتونین توی گوگل عبارت “خرید اکانت موز” رو جستجو کنین و روی گزینه رایاطرح کلیک کنین و اشتراک یکماهه این سایت رو دریافت کنین.
خرید اشتراک ماهانه سایت Moz
داخل سایت ماز در قسمت link explorer سایت رقیبتونو وارد کنین و بعد روی top pages کلیک کنین. قسمت top pages تمام صفحاتی که دارای اتوریتی و ارزش بالایی هستن رو نشون میده. و اینکه این صفحات چنتا بک لینک دارن. با کلیک روی آیکون ذره بین میتونین ببینین که چه سایتایی به این صفحات لینک دادن.
این مورد از این جهت اهمیت داره که وقتی شما محصولات مشابهی داشتین میتونین اون لینکارو بررسی کنین و اگه سایتها بصورت رایگان به رقبای شما لینک دادن بهشون پیام بدین که محصول ما خیلی بهتره و این ویژگی ها رو داره و ازشون درخواست کنین به سایت شما هم لینک بدن و اگه هم فک میکنین مثلا لینکاشون بصورت رپورتاژ آگهی است شما میتونین در اون سایتها رپورتاژ آگهی داشته باشین.
قدم ششم:
محتوای صفحاتتونو دائما به روز رسانی کنین.
این چیزیه که هیچکس درباره این فاکتور از الگوریتم گوگل صحبت نمیکنه.
میدونید یکی از بزرگترین فاکتورهای گوگل چیه؟ اینه که چقدر محتوای شما تازه و به روز هستند؟
تا حالا دقت کردین که چرا سایت ویکیپدیا دائما رنکش بالا میره؟ برای اینکه اونا افرادی رو دارن که دائما محتواهای صفحات رو آپدیت و به روز رسانی میکنن. اگه این کارو انجام ندین رتبه شما با گذر زمان بالاتر نخواهد رفت.
قدم هفتم:
از لینک سازی داخلی در محتوای محصولات استفاده کنید.
مثلا اگه شما یه سایت در زمینه لوازم جانبی خودرو دارید و یکی از محصولاتتون کفپوش خودرو هست.
وقتی یکی میخواد این محصول رو خریداری کنه شما میدونین که این خریدار نگران کثیف شدن اتومبیلش هست بنابراین میتونین در محتوای محصول یک محصول دیگتون که مرتبط با پاکیزگی خودرو باشه مثلا کارواش خودرو رو بهش پیشنهاد بدین.
پس اون محصولاتی رو که با کفپوش خودرو مرتبط هستن رو پیدا کنین و توی محتوای این صفحات به همدیگه لینک داخلی بدین. با گذر زمان این کار باعث بوجود آمدن شبکه گسترده لینکهای داخلی مرتبط در فروشگاه میشه و باعث میشه اعتبار تمام صفحات سایتتون بالا بره و در نهایت میتونه به بالا رفتن رنک تمام صفحات و افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی شما کمک بکنه.
آموزش ویدئویی نکات مهم و اصولی لینک سازی داخلی در سئو
قدم هشتم:
مطمئن باشید فروشگاهتون برای موبایل بهینه شده باشه.
وقتی صحبت از بهینه بودن برای موبایل میکنیم فکر نکنید منظورم فقط ریسپانسیو بودن سایته. یا اینکه فرم خریدتون توی موبایل به درستی نشون داده بشه. من منظورم اینه که در کنار این موارد باید مطمئن باشید که سرعت سایت شما در موبایل خیلی بالا باشه.
اگه سرعت لود بالا باشه رنک سایت شما برای دستگاههای موبایل بالا میره و حتما میدونین که بیش از ۷۰ درصد ترافیک سایتها از سمت موبایله.
سرعت سایت در موبایل نسبت به فاکتورهای دیگه ای که ما تست کردیم از اهمیت خیلی زیادی برخوردار بوده.
پس mobile experience فقط ریسپانسیو بودن و تجربه کاربری نیست و به سرعت سایت هم ارتباط داره. سرعت بالای سایت نه تنها باعث افزایش نرخ تبدیل می شه بلکه رنک سایت شما رو در موتورهای جستجو هم بالا می بره.
نتیجه گیری :
اگه تمام این مواردی رو که توی این ویدئو گفتم انجام بدین متوجه خواهید شد که رنک سایت فروشگاهی شما روز به روز بهتر میشه. البته که شما همچنان باید از روشهای تبلیغات کلیکی و سایر روشها هم استفاده کنید چون این موارد هم سودده هستن ولی باید به فکر هر دو مورد باشید. هم به دنبال ترافیک سئو باشید و هم افزایش بازدید از کانال تبلیغات.
اگر سوالی درباره هر کدوم از نکات داشتین تو بخش نظرات میتونید مطرح کنید.
بدون دیدگاه