سرویس ها در ویندوز چه میباشند و چه کاربردی دارند؟ اجازه دهید پاسخ این سوال را به زبان ساده بیان کنم: سرویس (Service) یک برنامه همانند دیگر برنامه ها در سیستم عامل ویندوز است با این تفاوت که رابط کاربری نداشته و در پس زمینه ویندوز (Background) به صورت غیر قابل رویت اجرا میشود.

برنامه های عادی مثل Word یا Photoshop حداقل یک رابط کاربری گرافیکی یا خط فرمان دارند، اما سرویس ها اصلا رابط کاربری ندارند که بخواهید از آنها همانند برنامه های عادی به صورت مستقیم استفاده کنید.

رابط کاربری نرم افزار Photoshop برای ویرایش تصاویر

زمانیکه کامپیوتر روشن میشود و سیستم عامل ویندوز بالا می آید سرویس ها به صورت خودکار در Background سیستم اجرا شده و به خاطر نداشتن رابط کاربری (User Interface) قابل مشاهده نمی باشند. شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد، در ویندوز بیش از 100 ها سرویس وجود دارد که اکثر آنها با بالا آمدن ویندوز اجرا شده و یک وظیفه مشخص را انجام میدهند.

پیشنهاد: اگر میخواهید نحوه مدیریت سرویسهای ویندوز را با خط فرمان (Command Prompt) یاد بگیرید به آموزش دستور sc مراجعه کنید.

مثلا آیا میدانید چگونه ویندوز به صورت خودکار آخرین Update های مایکروسافت را تشخیص داده و آنها را دریافت کرده و روی ویندوز نصب میکند؟ بله کاملا درست است این کار توسط سرویس ویندوز آپدیت (WUAUSERV) انجام میشود.

در واقع وظیفه سرویس ها همین است که هیچ رابط کاربری نداشته باشند و به صورت طولانی مدت در پس زمینه ویندوز در حال اجرا باشند تا وظیفه ای که بران آن توسعه یافته اند را انجام دهند.

نکته: معمولا اکثر سرویس ها در ویندوز متعلق به خود سیستم عامل ویندوز میباشند اما در بعضی موارد ممکن است با نصب یک برنامه سرویس مربوط به آن برنامه هم نصب شود.

برای مثلا اگر از مجموعه برنامه های شرکت Adobe استفاده کنید حتما سرویس Adobe Update را در بین سرویس های خود مشاهده خواهید نمود.

آشنایی با برخی از سرویس پر اهمیت در ویندوز

حال بگذارید شما را با چند سرویس پر اهمیت در ویندوز آشنا کنم، سرویس های که وظایف مهمی در ویندوز دارند و آشنای با آنها خالی از لطف نمیباشد.

نام سرویس: Background Intelligent Transfer Service

وظیفه سرویس: انتقال داده ها در پس زمینه ویندوز هنگامیکه پهنای باند شبکه در وضعیت بدون استفاده (Idle) قرار گرفته باشد. اگر این سرویس را به هر دلیلی غیر فعال کنید برنامه های همانند Windows Update یا MSN نمیتوانند انتقال یا دریافت داده ها را به صورت خودکار انجام دهند.

مسیر فایل اجرایی سرویس: C:WINDOWSSystem32svchost.exe -k netsvcs -p


نام سرویس: Bluetooth Support Service

وظیفه سرویس: جستجو و پیدا کردن دستگاههای بلوتوث و هماهنگ سازی بین آنها، اگر این سرویس را غیر فعال یا متوقف کنید دستگاه های بلوتوثی که از قبل به آنها متصل شده بودید به درستی کار نخواهند نمود. همچنین نمیتوانید دستگاه بلوتوث جدیدی را پیدا کنید.

مسیر فایل اجرایی سرویس: C:WINDOWSsystem32svchost.exe -k LocalService -p


نام سرویس: DHCP Client

وظیفه سرویس: دریافت تنظیمات شبکه (IP Address – DNS – Default Gateway) به صورت خودکار از DHCP Server اگر این سرویس را به هر دلیلی متوقف یا غیر فعال کنید تنظیمات شبکه به صورت خودکار دریافت نخواهند شد همچنین سرویس های وابسته به این سرویس به مشکل بر خواهند خورد.

مسیر فایل اجرایی سرویس: C:WINDOWSsystem32svchost.exe -k LocalServiceNetworkRestricted -p


نام سرویس: Encrypted File System (EFS)

وظیفه سرویس: ارائه هسته تکنولوژی رمز گذاری (Encryption) داده ها در سطح فایل سیستم NTFS اگر به هر دلیلی این سرویس را غیر فعال یا متوقف کنید برنامه ها نمیتوانند به فایلهای رمز گذاری شده با EFS دسترسی پیدا کنند.

مسیر فایل اجرایی سرویس: C:WINDOWSSystem32lsass.exe


نام سرویس: Remote Procedure Call (RPC)

وظیفه سرویس: از سرویس های پر اهمیت و مهم در سیستم عامل ویندوز میباشد که وظیفه اصلی آن مدیریت و کنترل سرور های COM و DCOM میباشد. اگر این سرویس را غیر فعال یا متوقف کنید برنامه های که از COM یا DCOM استفاده میکنند به درستی کار نخواهند نمود. (به هیچ عنوان سعی در غیر فعال نمودن این سرویس نکنید)

مسیر فایل اجرایی سرویس: C:WINDOWSsystem32svchost.exe -k rpcss -p


نام سرویس: Security Center

وظیفه سرویس: بررسی و گزارش در زمینه صحت تنظیمات امنیتی کامپیوتر، شامل روشن و خاموش بودن فایروال ویندوز، فعال یا غیر فعال بودن آنتی ویروس، فعال یا غیر فعال بودن Windows Update، فعال یا غیر فعال بودن User Account Control، فعال یا غیر فعال بودن Antispyware و ده ها تنظیمات امنیتی دیگر که امنیت کامپیوتر وابسته به آنها میباشد. (به هیچ عنوان این سرویس را غیر فعال نکنید چراکه امنیت سیستم خود را به مخاطره خواهید انداخت)

مسیر فایل اجرایی سرویس: C:WINDOWSSystem32svchost.exe -k LocalServiceNetworkRestricted -p


نام سرویس: Server

وظیفه سرویس: اشتراک گذاری فایل و پرینتر در سطح شبکه برای این کامپیوتر، اگر این سرویس را غیر فعال یا متوقف کنید نمیتوانید فایل و پرینتر متصل به این سیستم را به اشتراک بگذارید.

مسیر فایل اجرایی سرویس: C:WINDOWSsystem32svchost.exe -k netsvcs -p


نام سرویس: Windows Audio

وظیفه سرویس: مدیریت صدای ویندوز برای برنامه ها، اگر این سرویس را غیر فعال کنید صدا در سیستم عامل ویندوز به درستی کار نخواهد کرد.

مسیر فایل اجرایی سرویس: C:WINDOWSSystem32svchost.exe -k LocalServiceNetworkRestricted -p


نام سرویس: Windows Defender Firewall

وظیفه سرویس: سرویس ویندوز دیفندر فایروال مربوط به برنامه فایروال ویندوز میباشد و از ورود و خروج ارتباطات ناخواسته از شبکه به سیستم و بر عکس جلوگیری میکند. اگر این سرویس را غیر فعال یا متوقف کنید هر ارتباط ناخواسته ای ممکن است ایجاد شده و در نتیجه امنیت سیستم به مخاطره بیافتد.

مسیر فایل اجرایی سرویس: C:WINDOWSsystem32svchost.exe -k LocalServiceNoNetwork -p


نام سرویس: Windows Update

وظیفه سرویس: سرویس ویندوز آپدیت از آشنا ترین سرویس های  سیستم عامل ویندوز میباشد و وظیفه آن تشخیص آپدیت های جدید و دریافت و نصب آنها روی ویندوز است. در صورت غیر فعال نمودن این سرویس ویندوز قادر به انجام بروز رسانی خودکار نمیباشد

مسیر فایل اجرایی سرویس: C:WINDOWSsystem32svchost.exe -k netsvcs -p

فهرست گیری و مدیریت سرویس های ویندوز

آشنایی با سرویس های ویندوز

تا اینجا با 10 سرویس از ویندوز آشنا شدید که تقریبا میتوانم بگویم کمتر از 5 درصد سرویس های ویندوز است، اگر میخواهید فهرست کلیه سرویس ها را مشاهده کنید میتوانید از طریق ابزار Services.msc اقدام کرده و با سرویس های بیشتر در ویندوز آشنا شوید.

کافیست کلمه services.msc را در استارت جستجو کرده تا آیکون سرویس به نمایش درآید سپس روی آن کلیک کنید تا وارد محیط برنامه مدیریت سرویس ها در ویندوز شوید.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا انتقاد نسبت به مقاله آشنایی با سرویس های ویندوز، تی ام ال منیجر را از محبت خود محروم نکنید.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *