[ad_1]

سرفصل های مقاله

در بازار رقابتی امروز که حفظ و نگهداشت کارکنان و مشتریان وفادار به یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران تبدیل شده ، کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است.

به عنوان یک تعریف اولیه میتوان گفت گیمیفیکیشن به معنای به کار بردن المان های بازی گونه در یک محتوای جدی برای ایجاد تعامل بیشتر با کاربران و ترغیب کاربران به انجام فعالیت های مطلوب برند است. (برای مطالعه بیشتر  در این زمینه می توانید به مقاله گیمیفیکیشن چیست مراجعه نمایید)

برخی از مهم ترین اهداف برندها از کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار عبارتند از ترغیب مشتریان و مخاطبان به خرید های بیشتر، تشویق مخاطبان در راستای به اشتراک گذاری محتوای مورد نظر برند، تولید محتوای جدید به ویژه در شبکه های اجتماعی و افزایش وفاداری مشتریان. اما کاربرد گیمیفیکیشن تنها به این موارد و حوزه بازاریابی محدود نمی شود، به عنوان مثال شما می توانید از گیمیفیکیشن برای آموزش یک تکنولوژی جدید به نیروی انسانی شرکت خود استفاده کنید و یا اینکه به کمک گیمیفیکیشن افراد را ترغیب به تغییر سبک زندگی و استفاده از اپلیکیشن جدید خود در حوزه تجارت الکترونیک نمایید.

5 روش کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی

 

کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار های مختلف

حال آنکه ما در این مقاله سعی داریم شما را با چند نمونه از کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار های مختلف آشنا نماییم :

کاربرد گیمیفیکیشن در سیاست

گیمیفیکیشن در حال حاضر نقش مهمی در برندسازی شخصی ایفا می کند، در این حوزه میتوان از کاربرد گیمیفیکیشن در انتخابات آمریکا به عنوان یک نمونه خوب یاد کرد.

در انتخابات سال 2012 وبسایت کمپین باراک اوباما یک مسابقه برای حامیان مالی کمپین تبلیغاتی برگزار کرد. حامیان این کمپین بسته به میزان پولی که اهدا می کردند در یک قرعه کشی شرکت داده می شدند. جایزه برنده اصلی قرعه کشی، “مهمانی شام با رئیس جمهور و بانوی اول” بود.

یک کمپین دیگر که در راستای انتخابات برگزار شد به این نحو بود که حامیان حذب دموکرات در وبسایت کمپین ثبت نام میکرند، سپس یک لیست از کلمات کلیدی (مانند Obamacare یا مالیات یکسان یا …) تعیین میشد، هر بار که نامزدی از جمهوری خواهان یکی از این کلمات را در سخنرانی به کار می بردند حامیان مالی موظف می شدند که به کمپین کمک کنند. بدین ترتیب این طرح نیز یک ایده جالب برای جمع آوری کمک های مالی برای کمپین های تبلیغاتی سیاستمداران به شکلی جذاب بود.

کاربرد گیمیفیکیشن در سیاست

آموزش گیمیفیکیشن در 6 گام

کاربرد گیمیفیکیشن در حوزه درمان

حوزه درمان یکی دیگر از انواع کسب وکارهایی است که گیمیفیکیشن در آن کاربرد فراوان دارد. به عنوان مثال بسیاری از شرکت های بیمه خدمات درمانی بازی هایی برای بهبود سطح سلامتی مشتریانشان و برخورداری از یک زندگی سالم تر طراحی کرده اند.

در کنار این کار بسیاری از استارتاپ های حوزه سلامت نیز بازی هایی برای افزایش سلامتی و تغییر سبک زندگی کاربران خود فراهم کرده اند به عنوان مثال می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • نایکی پلاس امکاناتی را در محصولات خود به وجود آورده تا مردم بتوانند فعالیت های ورزشی خود را دنبال کرده، برای خود هدف تعیین کنند و میزان پیشرفت خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. (به عنوان مثال یکی از امکاناتی که در چند سری از کفش های نایکی وجود دارد، سنسورهای مختلف جهت محاسبه مسافت طی شده و ارسال آن به تلفن همراه میباشد. همچنین در نرم افزار مورد استفاده امکان بهره مندی از راهنمایی های مربیان مطرح دنیا، برگزاری رقابت های مجازی، عبور از چالش های تعیین شده و… وجود دارد)
  • سرویس دیگری با نام everyMove امکانی فراهم کرده تا مردم با به سرانجام رساندن چالش های سلامتی بتوانند برای بیمه ها خدمات درمانی تخفیف دریافت کنند.
  • وب سایت gympact نیز تعدادی چالش ورزشی طراحی و به کاربران پیشنهاد می کند. در نهایت این وب سایت به کسانی که چالش ها را بپذیرند و با موفقیت به انتها برسانند به عنوان پاداش پول پرداخت میکند و کسانی که نتوانند چالش ها را به انتها برسانند باید به عنوان جریمه هزینه ای را به وب سایت پرداخت کنند.

کاربرد گیمیفیکیشن در حوزه درمان

 

کاربرد گیمیفیکیشن در منابع انسانی

یکی از مثال های کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار که در بیشتر صنایع میتوان از آن استفاده کرد، کاربرد گیمیفیکیشن در منابع انسانی است. در زمینه منابع انسانی میتوان از بازی های گوناگون برای همسو کردن رفتار کارمندان با ارزش ها و فرهنگ سازمانی شرکت و پیشرفت روز افزون استفاده کرد. به عنوان مثال یکی از چالش های سازمان های مختلف تشویق مدیران ارشد سازمان به گسترش دانش و به روز کردن اطلاعات خود در زمینه های مرتبط میباشد. در این راستا شرکت Deloitte اکادمی مدیریت خود را به گونه ای راه اندازی کرده است که به کاربران دروسی را از دانشگاه های معتبری همچون هاروارد و استنفورد ارائه خواهد داد. این سایت به کسانی که بتوانند با موفقیت این دوره ها را به پایان برسانند دستاورد ها و بج های قابل به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی ارائه میدهد.بدین ترتیب هر یک از مدیران با گذارندن هر دوره پاداش دریافت کرده و می تواند دوره هایی که گذارنده است نیز با سایر همکاران خود به اشتراک بگذارد.

مدیریت منابع انسانی چیست و اهداف مدیریت منابع انسانی

این موارد تنها بخش کوچکی از کاربردهای گوناگون گیمیفیکیشن در کسب وکار بود. چنانچه شما هم علاقه مند به استفاده از گیمیفیکیشن در کسب وکار خود هستید کافیست با ما تماس بگیرید و از راهنمایی های مشاوران ما در بیلاود مارکتینگ استفاده کنید.

 

[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *