[ad_1]

«پلانکتونیم» مجموعه‌عکسی درباره‌ی دنیای میکروسکوپی پلانکتون‌ها است. هدف از مجموعه‌ی ون آی‌جکن با عنوان «پلانکتونیم» این بود که بیننده را به یک سفر دریایی ببرد؛ به سفری که او آن را جهان مخفی توصیف می‌کند و موجودات بیگانه در آن زندگی می‌کنند.

پلانکتون اصطلاحی برای تعریف موجودات میکروسکوپی است. پلانکتون‌ها در اقیانوس‌ها یکی از موجودات بنیادی و منبع غذایی حیاتی برای بسیاری از آبزیان بزرگ و کوچک هستند. تاکنون، دانشمندان حدود ۵،۰۰۰ گونه شناخته‌شده از پلانکتون‌های دریایی را طبقه‌بندی کرده‌اند. پلانکتون‌ها به دو نوع اصلی فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون تقسیم می‌شوند.

یان ون آی جیکن / پلنکتونیمآبکک حامل تخم


یان ون آی جیکن / پلنکتونیملارو میج فانتوم


یان ون آی جیکن / پلنکتونیمون آی‌جکن در حال کار با تور پلانکتون


یان ون آی جیکن / پلنکتونیمگلئوتریشیا – سیانوباکتری


یان ون آی جیکن / پلنکتونیمدیاتومه

فیتوپلانکتون‌ها (سلول‌های کوچک گیاه‌مانند) درست مانند مانند گیاهان و درختان در خشکی ازطریق فرایند فتوسنتز خود مسئول تولید نیمی از اکسیژن روی زمین هستند. زئوپلانکتون‌ها پایه‌ی زنجیره‌ی غذایی آبزیان را تشکیل می‌دهند. پلانکتون همچنین نقش مهمی در چرخه‌ی جهانی کربن ایفا می‌کند؛ زیرا این پلانکتون‌ها و نه درختان هستند که مسئولیت انتقال بیشترین دی‌اکسید‌کربن را از جو به عهده دارند.

مقاله‌ی مرتبط:

به‌گفته ناسا، هر ساله پلانکتون‌ها مسئول انتقال ۱۰ گیگاتن کربن از جوّ به اعماق اقیانوس هستند. حتی کوچک‌ترین تغییر در رشد فیتوپلانکتون‌ها ممکن است بر غلظت دی‌اکسید‌کربن اتمسفر تأثیر بگذارد که رابطه‌ی مستقیمی با دمای کره‌ی زمین دارد.

درست مانند بسیاری از اشکال حیات روی زمین، این پلانکتون‌های به‌شدت ضروری و مهم به‌واسطه‌ی تغییرات آب‌و‌هوایی و گرم‌شدن کره‌ی زمین و اسیدی‌شدن اقیانوس‌ها درمعرض تهدید قرار گرفته‌اند.


یان ون آی جیکن / پلنکتونیمتخم ‌آبدزدک دریایی


یان ون آی جیکن / پلنکتونیم


یان ون آی جیکن / پلنکتونیممرحله‌ی پلانکتونی تروکوفور لارو یک کرم پرتاران


یان ون آی جیکن / پلنکتونیمکسینودیسکوس دیاتومه‌ها


یان ون آی جیکن / پلنکتونیمکلونی دیاتومه‌های چسبیده به جلبک قرمز دریایی


یان ون آی جیکن / پلنکتونیملارو اکینودرم


ون آی‌جکن می‌گوید:

این موجودات بسیار زیبا و متنوع و پرجمعیت برای بسیاری از ما ناشناخته هستند؛ زیرا با چشم غیرمسلح مشاهده‌کردنی نیستند. آن‌ها در زیر سطح تمام آب‌های اطراف ما سرگردان هستند و برای انواع حیات روی زمین اهمیت اساسی دارند.

این مجموعه با عکاسی از موجودات ازطریق میکروسکوپ گرفته شده است و زیبایی و ساختار ظریف موجودات کوچک را با جزئیات بسیار زیادی نشان می‌دهد.


یان ون آی جیکن / پلنکتونیم

کک آبی حامل تخم


یان ون آی جیکن / پلنکتونیمیان ون آی‌جکن در محل کار

ون آی‌جکن عکس‌ها و فیلم‌های ساخته‌شده در این زمینه را فیلم‌برداری، کارگردانی، تولید و تدوین کرده است. این فیلم عمدا بدون صداگذاری است و یانا ویندرن، هنرمند مشهور نروژی، آن را آهنگ‌سازی کرده است. صداها در محیط‌های صوتی اعماق آب‌ها یا داخل یخ ضبط شده‌اند و شامل محدوده فرکانسی هستند که عموما برای گوش انسان قابل‌شنیدن نیست.

اگر مطلب حاضر را دوست داشتید و کنجکاوی شما را برانگیخته است، می‌توانید کارهای بیشتری را در وب‌سایت یان ون آی‌جکن تماشا کنید.

***

امیدواریم از این قسمت از شاتر لذت برده باشید. آیا از اهمیت وجود پلانکتون‌ها اطلاع داشتید؟ به نظر شما مجموعه‌ی ون آی‌جکن چقدر در اطلاع‌رسانی از این گونه مفید واقع شده است؟ لطفا دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران زومیت در میان بگذارید.

[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *