تگ توضیحات یا متا تگ دیسکریپشن چیست؟

متا توضیحات یک ویژگی HTML است که می تواند یک خلاصه کوتاه از یک صفحه وبسایت را ارائه کند. موتورهای جستجو مانند گوگل معمولا متا دیسکریپشن را در نتایج جستجو نمایش می دهند. طول متا توضیحات حدود 160 کاراکتر می باشد که می تواند تاثیر بسیار زیادی بروی نرخ کلیک داشته باشد.

نمونه کد:

<meta name=”description” content=”سئو سایت و آموزش سئو سایت دو مرحله مهم از خدمات سئو سایت می باشد که در نیوسئو علاوه بر بهبود سئو سایت به آن ها هم پرداخته می شود.سئو سایت فروشگاهی هم بسیارمهم است” />

طول meta description

متا دیسکریشن در تعداد کاراکتر محدودیتی ندارد، اما گوگل معمولا بین 155 تا 160 کاراکتر از آن ها را نمایش می دهد. به همین دلیل بهتر است طول این تگ را در همین حدود حفظ کرد و در عین حال، تگ هایی را نوشت که اطلاعات خوبی را در اختیار کاربر قرار می دهند.

⭐️ نکته مهم: همیشه در نظر داشته باشید که طول متا توضیحات بر اساس شرایط تغییر می کند ولی چیزی که اهمیت دارد ارائه ارزش و بالا بردن نرخ کلیک می باشد.

تاثیر متا توضیحات در سئو

متا تگ توضیحات بر خلاف تصور بسیاری از کارشناسان سئو، یکی از مهم ترین بخش های تولید و سئو محتوا می باشد. همانطور که پیشتر به شما توضیح دادم، این تگ شامل خلاصه ای از کل صفحه می باشد و گوگل انتظار دارد عبارات کلیدی مهمی که در این صفحه وجود دارد را در قالب یک جمله 160 کاراکتری ارائه کنید.

حالا وقتشه!   اینو بخون: نکات مهم تگ meta description در سئو سال 2018پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

بهترین روش های سئو متا توضیحات

meta description مانند یک نسخه تبلیغاتی جذاب از محتوا عمل می کند. این تگ باعث می شود که کاربر از SERP(صفحه جستجو) به سمت وبسایت شما کشیده شود در نتیجه این بخش، برای بازاریابی جستجوی شما اهمیت بسیار زیادی دارد. تولید توضیحات جذاب و قابل مطالعه (جمله ای معنادار)، با استفاده از عبارات کلیدی مهم می تواند باعث افزایش نرخ کلیک برای یک صفحه شود. برای بهینه سازی نرخ کلیک در صفحه نتایج موتور جستجو، ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که گوگل و موتور های جستجوی دیگر کلمات کلیدی را در زمان تطابق با عبارات جستجو ، در توضیحات به صورت درشت نمایش می دهند. تغییر ظاهری در متا توضیحات به ما می گوید که حتما از عبارات کلیدی مهم در متا توضیحات استفاده کنید.

⭐️ نکته مهم: متا توضیحات نسخه جذاب و خلاصه کل محتوا می باشد پس برای تبلیغ محتوای خود وقت بگذارید و متا توضیحات جذاب و کاملی بنویسید.

مرگ سئو سایت با متا توضیحات تکراری

همانگونه که در تمامی محتوا نباید از محتوای تکراری استفاده کنید متا توضیحات ازاین قانون مستثنا نیست! برای هر محتوا باید متا توضیحات منحصر به فرد بنویسید. سعی کنید متا توضیحات را به صورت دستی بنویسید و از تمامی عبارات کلیدی مهم مد نظرتان استفاده کنید. یکی از بخش های مهم تحلیل سئو سایت بررسی کیفیت متا توضیحات می باشد که باید از هر نظر و حتی طول این متا تگ بررسی شود.

عدم استفاده از نشانه های نقل قول

هر زمانی که نشانه های نقل قول در HTML برای متا دیسکریپشن مورد استفاده قرار می گیرد، گوگل دیسکریپشن را در قسمت نشان نقل قول حذف می کند. برای این که این مشکل ایجاد نشود، بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید، حذف کردن تمام کاراکتر های غیر الفبایی از متا دیسکریپشن ها می باشد. در صورتی که نشان های نقل قول در متا دیسکریپشن شما اهمیت زیادی دارد، شما می توانید از HTML Entities به جای نشان نقل قول استفاده کنید تا دیسکریپشن شما به صورت کامل نمایش داده شود.

گاهی می توان متا توضیحات ننوشت

براساس صحبت هایی که تا الان باهم داشتیم منطقی است که تمامی صفحات سایت متا توضیحات داشته باشند و ما نباید اینکار را به عهده موتورهای جستجو واگذار کنیم. اما گاهی شرایط به نحو دیگری می باشد و می توانید از قانون عمومی زیر استفاده کنید تا متا توضیحات را خودتان بنویسید.

حتما از خودتان می پرسید چه زمانی این اتفاق می افتد؟ همراه من باشید تا این مسئله را بررسی کنیم.

در صورتی که صفحه مد نظر شما دارای یک تا سه عبارت کلیدی با جستجوی بالا را هدف قرار داده باشد، سعی کنید متا دیسکریپشن خودتان را بنویسید تا کاربران صفحه شما را نسبت به صفحه های دیگر ترجیح دهند. اما در صورتی که صفحه شما یک کلمه کلیدی طولانی ( بیشتر از سه کلمه) را هدف گرفته است گاهی کار عاقلانه این است که اجازه دهید موتورهای جستجو، متا توضیحات را برای شما ایجاد کنند. دلیل این موضوع کامل ساده می باشد. زمانی که موتورهای جستجو اطلاعات مرتبط با متا توضیحات را ایجاد می کنند، آن ها همیشه کلمات کلیدی و عبارات اطراف آن را نمایش می دهند که کاربر برای آن ها جستجو کرده است.

یک اخطار برای حذف عمدی تگ متا توضیحات: شما باید در نظر داشته باشید که سایت های اشتراک گذاری شبکه اجتماعی مانند فیسبوک معمولا از متا توضیحات یک صفحه به عنوان توصیفی استفاده می کنند که در زمان اشتراک گذاری صفحه در سایت های آن ها، نمایش داده می شود. بدون داشتن متا توضیحات، سایت های اشتراک گذاری فقط متن اولی که در صفحه پیدا می کنند را نمایش می دهند. بر اساس اولین متنی که در صفحه شما وجود دارد، این شرایط ممکن است تجربه کاربری خوبی را برای افرادی که از طریق اشتراک صفحه شما به سایت شما بر می خورند، ایجاد نکند.

حواستان باشد: موتورهای جستجو همیشه از meta description شما استفاده نمی کنند

در بعضی از موارد، موتورهای جستجو ممکن است متا توضیحات دیگری، جدا از چیزی که شما در HTML صفحه مشخص کرده است را استفاده کنند. به صورت دقیق نمیتوان پیش بینی کرد که در چه شرایطی این اتفاق می افتد اما این اتفاق معمولا در شرایطی رخ می دهد که گوگل احساس می کند متا توضیحات موجود به صورت مناسب به عبارت جستجوی کاربر پاسخ نمی دهد و در نتیجه یک چکیده از صفحه هدف را پیدا می کند که تطابق بهتری را عبارت جستجو داشته باشد.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *