[ad_1]

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ keywords 100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو

متا تگ های سئو کدامند؟ این سوال برای بسیاری از افرادی که می خواهند از طریق موتورهای جستجو در سایت خود وروردی داشته باشند و کاربران را جذب کنند، پیش می آید، ما در این مقاله آموزشی قصد داریم یه این سوال پاسخ دهیم، اما ابتدا باید به بیان مفهوم خود متا تگ بپردازیم، سپس به سراغ توضیح تاثیر آن ها در سئو برویم.

متا تگ چیست؟

متا تگ ها اطلاعات مربوط به صفحه وب را در سند HTML یا همان سورس صفحه ارائه می دهند. این اطلاعات “فراداده” یا “متادیتا” نامیده می شوند و در حالی که در خود صفحه نمایش داده نمی شود، می تواند توسط موتورهای جستجو و خزنده های وب خوانده شوند. برای مشاهده سورس یک صفحه وب می توانید آن را در مرورگر خود باز کرده و با استفاده از کلید های ترکیبی ctrl + u سورس آن را مشاهده کنید، پیشنهاد می شود اگر مفهوم سورس صفحه را نمی دانید حتما این کار را انجام دهید.

موتورهای جستجو مانند گوگل، از این فراداده های موجود در متا تگ ها برای درک اطلاعات بیشتر در مورد صفحه وب استفاده می کنند. آن ها می توانند از این اطلاعات برای اهداف رتبه بندی و نمایش صفحات در نتایج جستجو استفاده کنند و همچنین گاهی اوقات برخی از متا تگ ها را نادیده می گیرند.

از متا تگ های مهم می توان به Description (متا توضیحات) و Title (متا تگ عنوان) اشاره کرد. حال که مفهوم متا تگ ها را درک کردید به توضیح متا تگ های سئو می پردازیم:

مفهوم متا تگ های سئو

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ keywords

متا تگ های سئو برچسب های HTML در صفحه هستند که برای موتور های جستجو حائز اهمیت می باشند، وجود یا عدم وجود این متا تگ ها، همچنین اطلاعاتی که داخل آن ها قرار می گیرند، در سئو وبسایت ها و رتبه آن ها در نتایج جستجو تاثیر گذار است.

خزنده های موتور های جستجو، قادر به خواندن تمامی متا تگ های موجود در سورس یک صفحه هستند اما فقط برخی از این برچسب ها در سئو تاثیر گذارند، همچنین برخی از آن ها فقط برای بعضی از موتور های جستجو مهم هستند و ممکن است برای برخی دیگر اهمیتی نداشته باشند، به عنوان مثال، متا تگ keywords برای موتور جستجو گوگل اهمیتی ندارد اما برای برخی از موتور های جستجوی دیگر حائز اهمیت است.

به عنوان برخی از مهمترین متا تگ ها در سئو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• title

• description

• robots

• refresh redirect

• charset

• viewport

متا تگ عنوان (Title)

متا تگ robots,متا تگ توضیحات,متا تگ دیسکریپشن

یکی از مهمترین متا تگ های سئو، عنوان است، گوگل همیشه این متا تگ را در صفحه نتایج جستجوی خود نمایش می دهد، گاهی اوقات ممکن است محتوایی که داخل آن نوشته اید را هم تغییر دهد و بجای آن از محتوای یکی از تگ های هدینگ داخل صفحه استفاده کند.

چرا متا تگ Title در سئو مهم است؟

طبق گفته گوگل عناوین برای درک سریع کاربران در مورد محتوای یک نتیجه و دلیل مرتبط بودن آن با درخواست آن ها بسیار مهم است. عنوان معمولا اطلاعات اولیه ای است که برای تصمیم گیری در مورد کلیک روی کدام نتیجه مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین مهم است که از عناوین با کیفیت بالا در صفحات وب خود استفاده کنید.

نکات نوشتن متا تگ عنوان (Title)

• هر صفحه باید عنوان منحصر به فرد خود را داشته باشد، یعنی نباید دو یا چند صفحه دارای تگ تایتل کاملا یکسان باشند.

• مختصر اما جذاب و توصیفی باشد.

• از عنوان های مبهم اجتناب کنید، عنوان باید مرتبط با محتوای اصلی باشد طوری که کاربر پس از خواندن، متوجه موضوع محتوا بشود.

• مطابق با عباراتی باشد که کاربران جستجو می کنند.

• کلمه کلیدی اصلی محتوا را در جایی مناسب از عنوان قرار دهید، بهتر است عنوان با این کلید واژه شروع شود ولی خوانایی و جذاب بودن در اولویت است.

• از 60 کارکتر بیشتر نباشد.

اشتباهات رایج در نوشتن تگ Title

متا تگ ربات,متا تگ عنوان,متا تگ های سئو

برای نوشتن این تگ 4 اشتباه رایج وجود دارد که ممکن است افراد مرتکب آن ها شوند:
1. عناوین خیلی طولانی: همانطور که گفته شد عنوان صفحه نباید بیشتر از 60 کارکتر باشد، اما استفاده کامل از همان 60 کارکتر هم در صورت لزوم مجاز است، فراموش نکنید که عناوین باید مختصر و توصیفی باشند.

2. عدم وجود تگ تایتل در صفحه: این تگ باید در صفحه وجود داشته باشد و نمی توان از قرار دادن آن صرف نظر کرد، در صورت عدم وجود، صفحه توسط موتور های جستجو جریمه می شود.

3. بیش از یک تگ عنوان در صفحه: هر صفحه فقط و باید یک عنوان داشته باشد، اگر در صفحه بیش از یک تگ عنوان وجود داشته باشد، موتور های جستجو عناوین نا مطلوبی را از آن صفحه در نتایج جستجو خود نمایش می دهند.

4. عنواین تکراری: این اشتباه تحت عنوان Duplicate Titles شناخته می شود، همانطور که قبلا اشاره شد، هر صفحه باید عنوان متمایز منحصر به فردی برای خود داشته باشد.

متا تگ description (توضیحات)

متاتگ های سئو

یکی دیگر از موارد مهم متا تگ های سئو، متا تگ دیسکریپشن است، این متا تگ خلاصه ای از محتوای صفحه است در قسمت پایین عنوان، در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود، موتورهای جستجو اغلب از آن برای درک موضوع و کلمات کلیدی محتوا استفاده می کنند. برای این تگ هم ممکن است این مشکل پیش بیاید که متن و محتوای تعیین شده توسط شما نمایش داده نشود و گوگل قسمتی از محتوای اصلی شما را بجای آن در نتایج جستجو نمایش دهد.

چرا متا تگ Description در سئو مهم است؟

توضیحات متا باید به طور کلی کاربران را با خلاصه ای کوتاه و مرتبط با محتوای اصلی صفحه آگاه و آن ها را علاقه مند به کلیک و مشاهده صفحه کند. توضیحات می تواند کاربر را متقاعد کند که این صفحه دقیقاً همان چیزی است که بدنبال آن هستند.

با این حال توضیحات متا یک معیار تاثر گذار مستقیم در رتبه بندی سایت ها نیست، طبق گفته گوگل: از متا تگ توضیحات برای قطعاتی که (در نتایج جستجو) نشان می دهیم استفاده می کنیم، (اما) در رتبه بندی استفاده نمی کنیم.

نکات نوشتن متا تگ description

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ keywords

• برای هر صفحه یک تگ توضیحات منحصر به فرد بنویسید.

• سعی کنید مطالب را به طور دقیق خلاصه کنید.

• از توصیفات کلی اجتناب کنید.

• از کلمات کلیدی محتوا در آن استفاده کنید.

• جذاب و مفید بنویسید.

• از عباراتی که کاربران جستجو می کنند استفاده کنید.

• کلمه کلیدی اصلی محتوا را در ابتدای متن توضیحات قرار دهید.

• از 160 کارکتر بیشتر نباشد.

اشتباهات رایج در نوشتن تگ Description

4 اشتباه متداول مشابه با مواردی که برای تگ عنوان گفته شد وجود دارد که هنگام نوشتن متا توضیحات باید به آن ها دقت کنید.

1. توضیحات متا خیلی طولانی: محدودیت خاصی برای طول توضیحات وجود ندارد اما باید دقت کنید که ممکن است در صورت طولانی بودن، به صورت کامل در نتایج جستجو نمایش داده نشود، همچنین نتایج گوگل مطابق با عرض مرورگر و صفحه نمایش دستگاه ها تنظیم می شود پس برای نمایش کامل توضیحات نباید از متنی طولانی استفاده کرد.

2. عدم وجود تگ description در صفحه: همانند تگ عنوان، تگ توضیحات متا هم باید در صفحه وجود داشته باشد در غیر این صورت صفحه جریمه می شود.

3. وجود بیش از یک تگ توضیحات در صفحه: وجود دو یا چند توضیحات متا ممکن است ربات های موتور های جستجو را گیج کند.

4. Description تکراری در چندین صفحه: همانند تگ تایتل، توضیحات هر صفحه هم باید متمایز و منحصر به فرد باشد.

متا تگ robots (ربات ها)

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ keywords

در متا تگ robots دستور العمل هایی در ارتباط با نحوه خزیدن خزنده ها در سورس صفحه، وجود دارد. این مورد از متا تگ های سئو هم بسیار مهم حائز اهمیت است همچنین نیاز به دانش کد نویسی ابتدایی دارد.

چرا متا تگ robots در سئو مهم است؟

قرار دادن ویژگی های اشتباه در تگ robots می تواند تأثیر فاجعه باری بر حضور سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد. تلاش های سئو شما متکی بر درک این برچسب و استفاده موثر از آن است، ویژگی هایی که در این تگ می توانید قرار دهید به شرح زیر می باشند:

• index: از ربات های می خواهد که صفحه را ایندکس کنند و در نتایج جستجو قرار دهند.

• noindex: دقیقا برعکس مورد بالا، به خزنده ها می گوید صفحه مربوطه را ایندکس نکنند و در نتایج جستجو قرار ندهند.

• follow: به ربات ها می گوید لینک های موجود در صفحه و سایت های مبدا آن ها مورد تایید هستند و آن لینک ها را دنبال کنند. در این حالت امر انتقال ارزش و رنک از صفحه مبدا به صفحات مقصد صورت می گیرد.

• nofollow: به خزنده ها می گوید مقصد لینک های موجود در صفحه مورد تایید نیست و رنکی به آن انتقال پیدا نکند.

شما می توانید به شیوه زیر موارد بالا را به صورت ترکیبی در متا تگ ربات استفاده کنید:

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ keywords

نکته: عدم وجود این تگ در سورس صفحه معادل index، follow بودن آن است.

گوگل ویژگی های “nofollow” را به عنوان راهنما در نظر میگیرد نه دستورالعمل. همچنین ویژگی های دیگری مانند noarchive ،noimageindex ، nosnippet و … وجود دارند.

دو نکته مهم متا تگ ربات

• از تگ ربات ها فقط زمانی استفاده کنید که می خواهید نحوه خزیدن صفحه توسط گوگل را محدود کنید.

• صفحات دارای تگ روبات های متا را در robots.txt مسدود نکنید. (در قسمت اشتباهات رایج بیشتر توضیح داده خواهد شد)

اشتباهات رایج در متا تگ ربات

1. صفحات مسدود شده: اگر صفحه ای را با متا تگ ربات مسدود کرده اید، آن را در فایل robots.txt مسدود نکنید، زیرا در این حالت ممکن است خزنده ها متوجه ویژگی noindex موجود در متا تگ robots نشوند و آن صفحه را ایندکس کنند.

2. noindex اشتباه: هنگامی باید این ویژگی را قرار دهید که مطمئن هستید نمی خواهید صفحه ایندکس شود، با قرار گرفتن این ویژگی، صفحه مورد نظر در نتایج جستجو قرار نمی گیرد و ترافیک ارگانیک خود را از دست می دهد.

3. nofollow اشتباه: این ویژگی از خزیده شدن لینک های موجود در صفحه توسط گوگل جلوگیری می کند که ممکن است از کشف شدن و ایندکس شدن محتوای موجود در مقصد لینک ها نیز جلوگیری کند. همچنین مانع از ورود ارزش و رنک به صفحات مقصد می شود که ممکن است شما چنین قصدی نداشته باشد، پس قبل از قرار دادن این ویژگی نسبت به موارد گفته شده اطمینان حاصل کنید.

متا تگ viewport

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ keywords

گزینه دیگر از متاتگ های سئو تگ viewport است که سطح و ناحیه قابل ‌رویت یک صفحه وب را مشخص می‌ کند و مرورگر را راهنمایی می کند که چگونه صفحه‌ ای را در اندازه ‌های مختلف صفحه، نمایش دهد. به عنوان مثال اندازه های مربوط به دسکتاپ، تبلت، تلفن همراه و… .

چرا متا تگ viewport در سئو مهم است؟

وجود متا تگ viewport به موتور های جستجو نشان می دهد که صفحه سازگار با تلفن همراه می باشد، این امر اهمیت دارد زیرا گوگل از سال 2015 صفحات وب بهینه سازی شده برای موبایل را در نتایج جستجوی رتبه بندی می کند.

هنگامی که نسخه دسکتاپ کوچک شده از یک صفحه وب، در تلفن همراه بارگذاری شود آزاردهنده است و خواندن مطالب را سخت می کند. این ممکن است سیگنال های منفی را به گوگل ارسال کند.

البته دقت کنید برای سازگاری صفحه وب با تلفن همراه، تگ viewport کافی نیست، علاوه بر آن باید صفحه دارای طراحی واکنشگرا (Responsive) باشد.

متا تگ charset

متا تگ charset کدگذاری کاراکتر های صفحه وب را تنظیم می کند. به عبارت دیگر، به مرورگر می گوید که چگونه متن روی صفحه وب شما باید نمایش داده شود.

صدها نوع مختلف برای این متا تگ وجود دارد، اما دو مورد رایج در وب عبارتند از:

• UTF‑8: برای کدگذاری کارکتر های غیر لاتین، مثل کارکتر های فارسی استفاده می شود.

• ISO-8859–1: برای کدگذاری کارکتر های لاتین استفاده می شود.

چرا متا تگ charset در سئو مهم است؟

استفاده از رمزگذاری نادرست متون می تواند باعث نمایش نادرست برخی از کاراکترها در مرورگر شود، مسائل مربوط به قالب بندی کاراکتر ها برای تجربه کاربری اهمیت دارد و می تواند باعث شود صفحات شما خراب و شکسته به نظر برسند که در نتیجه منجر به اثرات منفی در سئو می شود. این تاثیرات منفی عبارت اند از:

• کاهش شانس شما برای گرفتن بک لینک به صورت طبیعی. زیرا افراد مایل نیستند به صفحات نا مرتبی که خراب به نظر می رسند لینک بدهند.

• افزایش نرخ پرش (bounce rate)

• عدم درک صحیح محتوای شما توسط خزنده های موتور های جستجو.

نکات مهم متا تگ charset

• از تگ meta charset در همه صفحات وب استفاده کنید.

• در صورت امکان از UTF‑8 استفاده کنید.

• از این تگ مطابق با نسخه HTML خود استفاده کنید.

متا تگ refresh redirect (تغییر مسیر)

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ keywords

یک برچسب تغییر مسیر مجدد به مرورگر وب می گوید که کاربر را پس از مدت زمان معینی به آدرس دیگری هدایت کند.

چرا متا تگ refresh redirect در سئو مهم است؟

برچسب های تغییر مسیر متا برای سئو مهم هستند به این معنا که شما نباید از آن ها استفاده کنید، دلایل این موضوع عبارت اند از:

• توسط همه مرورگرها پشتیبانی نمی شود.

• می تواند برای کاربر گیج کننده باشد و نگرانی های امنیتی را افزایش دهد.

• صفحات قبل از مشاهده URL مقصد نیاز به تجزیه دارند، که ممکن است مدتی طول بکشد.
برای تغییر مسیر ها بهتر است از انواع ریدایرکت 301 یا 302 بسته نوع نیازتان استفاده کنید.

آیا متا تگ keywords برای گوگل اهمیت دارد یا خیر؟

در برخی از مقالات آمده است که تگ کلمات کلیدی متا را با لیستی از کلمات کلیدی مورد نظر پر کنید. این توصیه بیهوده است حتی می تواند منجر به جریمه شود. گوگل از سال 2009 از متا تگ keywords برای رتبه بندی استفاده نکرده است زیرا:

این متا تگ به سرعت تبدیل به قسمتی شد که افراد در آن کلمات کلیدی غالباً بی ربط را بدون اینکه بازدیدکنندگان معمولی آن کلمات کلیدی را ببینند، قرار می دادند. از آنجا که متا تگ کلمات کلیدی اغلب مورد سوء استفاده قرار می گرفت، سال ها پیش گوگل بی توجهی به این متا تگ را آغاز کرد.

 

 

مطالب زیر را حتما بخوانید



[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *