[ad_1]

ظهور مستمر کسب وکارهای کوچک و نوپا در حوزه های مختلف و مزیت به کارگیری ابزارهای دیجیتال، استفاده از اپلیکیشن های مرتبط با حوزه کسب و کار و مدیریت را نه به عنوان یک مزیت رقابتی بلکه به عنوان یک الزام رقابتی تبدیل نموده است. باتوجه به اهمیت کاربردی اپلیکیشن ها در روند اجرای پروژه ها در ادامه به معرفی و بررسی چند نمونه نرم افزار مدیریت پروژه رایگان که جزو پرکاربردترین ها در سال 2021 هستند می پردازیم.

نرم افزار مدیریت پروژه چیست؟

نرم افزار مدیریت پروژه (Project Management Software) شامل مجموعه ای از نرم افزارها می باشد که برای برنامه ریزی پروژه ها، پیشبرد فرآیندها، تعیین مسئولیت های پرسنل برای هر بخش از پروژه و… به کار می رود.

نرم افزارهای مدیریت پروژه یا همان برنامه های Project Management به صورت مخفف PM قابلیت مدیریت بخش های مختلف یک یا چند پروژه را برای تمامی کسب وکارها فراهم می سازند.

به چه سوالاتی قبل از استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه باید پاسخ دهیم؟ 

نرم افزارهای مدیریت پروژه به طور قطع جزو ابزاری محسوب می شوند که، صرف نظر از ارزش سازمانی شناخته شده خود، می توانند کسب و کار شما را به طور حرفه ای ارتقا دهند

آیا خرید سیستم مدیریت پروژه شناخته شده و مشهور برای یک شرکت کوچک یا متوسط سرمایه گذاری منطقی محسوب می شود؟ 

خرید نرم افزارهای مدیریت پروژه شناخته شده برای کسب وکارهای کوچک و متوسط در مراحل اولیه کار توصیه نمیشود، بلکه پیشنهاد میشود ابتدا با نرم افزارهای مدیریت پروژه رایگان آشنا شوند و بعد از استفاده کاربردی از آنها و با افزایش تعداد پروژه ها، سرمایه گذاری لازم را برای خرید سیستم های مدیریت پروژه حرفه ای در نظر بگیرند.

سرمایه گذاری برای خرید نرم افزارهای مدیریت پروژه گامی هوشمندانه برای شرکت های کوچک محسوب میشود زیرا به کارگیری این نرم افزارها برای استارتاپ ها در حقیقت منجر به کاهش اشتباهات، مشکلات مرتبط با اجرای پروژه ها و هزینه های سازمان می شود.

آیا نرم افزار مدیریت پروژه رایگان می تواند فعالیت های گسترده را مدیریت کنند؟

با استفاده از نرم افزارهای مدیریت پروژه رایگان و تجزیه و تحلیل آنها به این نتیجه رسیدیم که برخی از این نرم افزارها در راستای مدیریت و اجرایی شدن پروژه ها در سطوح مختلف، به کسب و کارهای کوچک و بزرگ امکانات رایگان مناسبی ارائه میدهند. برنامه های PM رایگان، دیگر به صورت آن صفحات اکسلی که در ذهن داشته و داریم، نیستند. بلکه، کاملا متحول شده و به سیستم های آنلاین قدرتمند تبدیل شده اند که پیشرفت آنها به آسانی برای همه قابل فهم و رویت است.

در ادامه به معرفی و بررسی بهترین نرم افزارهای مدیریت پروژه رایگان در سال 2021 خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

بهترین نرم افزار مدیریت پروژه رایگان در سال 2021 کدام است؟

نرم افزار مدیریت پروژه رایگان برای انجام فعالیت های آنلاین کسب و کارها جهت مدیریت پروژه ها و هماهنگی بهتر و کارآمد بین اعضا بخصوص در شرایطی که کسب وکارها مجبور به انتخاب گزینه دورکاری هستند، بسیار مناسب و قابل تایید میباشند.

در ادامه نمونه هایی از پرکاربردترین نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین رایگان را در سال 2021 معرفی می نماییم :

  • Trello
  • Asana
  • Taskulu
  • Microsoft MS Project
  • JIRA
  • Basecamp

 

ترلو Trello

نرم افزار مدیریت پروژه ترلو Trello در سال 2011 توسط شرکت فاگ کریک ساخته شد که بخش اصلی خدمات و امکانات آن به جز بخش Trello Business class رایگان می باشد.

ترلو یک نرم افزار تصویری تحت وب است و به دلیلی پشتیبانی کامل زبان فارسی، محیط ساده و قابل فهم، یکی از نرم افزارهای مدیریت پروژه رایگان محبوب و پرکاربرد در بین ایرانیان است، که از آن در سطح وسیعی، برای اجرایی نمودن پروژه ها استفاده می شود.

ترلو به صورت اپلیکیشن موبایل و تبلت برای تمامی سیستم عامل ها طراحی شده است. از مهمترین ویژگی های این بخش علاوه بر امنیت بالا در حفظ و نگهداری اطلاعات پروژه ها میتوان به دسترسی مدیر پروژه به تمام مراحل اجرایی توسط اعضای تیم، پشتیبانی و در اولویت قراردادن مشتریان از طریق دریافت ایمیل، محدود کردن دسترسی اعضا از طریق ایمیل، و اضافه نمودن اعضا از طریق Google Apps  اشاره نمود.

نرم افزار مدیریت پروژه رایگان

مزایای ترلو 

ترلو یک نرم افزار منعطف، سریع، و در عین حال ساده است که به شرکت ها فارغ از کوچک یا بزرگ بودنشان در زمینه های مدیریتی و برنامه ریزی کمک می کند.

با استفاده از ترلو می توانید آماری دقیق و شفاف از کلی ترین تا جزئی ترین بخش های انجام پروژه ها را آماده و بایگانی نمایید.

از دیگر ویژگی های ترلو مدیریت زمان می باشد. هنگامی که انجام پروژه ای را شروع می کنید به صورت خودکار زمان ثبت شده، مدت زمان سپری شده، زمان باقی مانده که برای پایان بخش های مختلف پروژه لازم است را به شما یادآوری می کند.

عضویت در بوردهای ترلو نامحدود است، برای طرح مسائل مهم میان تیم پروژه میتوانید تمام افراد مدنظرتان را به بورد ترلو اضافه کنید و به بحث و تبادل نظر در جهت مدیریت و اجرایی نمودن پروژه بپردازید.

برخی دیگر از مهمترین ویژگی های ترلو

  • تهیه چک لیست برای پیگیری وظایف اعضای تیم
  • کامنت گذاری برای هماهنگی میان اعضا
  • اضافه نمودن فیلم و عکس
  • دارا بودن نسخه اندروید و IOS
  • امکان لینک شدن به Dropbox و Google Drive در نسخه پولی آن

آسانا Asana

یکی دیگر از نرم افزارهای مدیریت پروژه تحت وب نرم افزار Asana است، این نرم افزار در سال 2008 به بازار آمد و میتوان آن را به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای مدیریت پروژه برای تیم های IT معرفی نمود.

نسخه ی معمولی و پایه این نرم افزار کاملا رایگان است، اما استفاده از نسخه کلود از طریق خرید اشتراک ماهانه یا سالانه ممکن است.

این نرم افزار بر روی تمامی سیستم عامل های موبایل قابل استفاده است و به پنج زبان انگلیسی، فرانسوی، پرتغالی، آلمانی و اسپانیایی منتشر شده است.

هدف آسانا توانمند ساختن کسب وکارها برای پیشبرد اهداف به صورت برنامه ریزی شده در جهت رشد و پیشرفت آنها است.

با Asana هر تیم می تواند یک فضای کاری ایجاد کند. فضاهای کاری شامل پروژه ها و پروژه ها شامل وظایف است. در هر فضا، کاربران می توانند یادداشت ها، نظرات، پیوست ها و برچسب ها را اضافه کنند. کاربران می توانند پروژه ها و وظایف را دنبال کنند، و هنگامی که وضعیت یک پروژه یا کار تغییر می کند، به کلیه به روزرسانی ها در مراحل مختلف پروژه دسترسی داشته باشند.

نرم افزار مدیریت پروژه رایگان

برخی دیگر از مهمترین ویژگی های آسانا

  • نرم افزار مدیریت پروژه رایگان آسانا به دلیل داشتن بخش پیوست یا Attachment امکان استفاده از ایمیل را برای بارگزاری و ارسال فایل کاهش میدهد.
  • آسانا با داشتن بخش بحث و گفتگو یا Discussions این امکان را برای کاربران فرآهم می آورد تا با هم به پرسش و پاسخ و تبادل نظرات در خصوص مراحل اجرای پروژه بپردازند.
  • دارا بودن نسخه اندروید و IOS

تسکولو Taskulu

تسکولو یک نرم افزار مدیریت پروژه تحت وب ایرانی است که برای افزایش بهره وری و پیشبرد فعالیت های تیمی این روزها طرفداران زیادی دارد.

تسکولو با سیستم ساده و امن همراه با محیط کار راحت امکان مدیریت پروژه ها را برای کسب وکارهای مختلف فراهم می سازد. این اپلیکیشن به زبان های انگلیسی و اسپانیایی قابل استفاده است.

نرم افزار تسکولو در جدیدترین آپدیت های خود توانسته امکان برگزاری جلسات آنلاین را به صورت تصویریی برای کاربران فراهم سازد.

همچنین شرکت های فعال در حوزه بازاریابی و تبلیغات، تولید بازی، تولید فیلم و موسیقی میتوانند در فضای مخصوص به حوزه کسب وکارشان به راحتی و در شرایط دورکاری به مدیریت و اجرای پروژه ها بپردازند.

در اجرای یک پروژه با استفاده از Taskulu می توان به راحتی فهرست وظایف را ایجاد و مدیریت کرد و در سه بخش Todo،Doing ،Done  قرار داد.

وجود این مراحل، پیگیری وضعیت انجام فعالیت ها توسط اعضای تیم را سریع تر و آسان تر کرده و از دوباره کاری در مراحل اجرایی پروژه جلوگیری می نماید.

به طور کلی استفاده از تسکولو به عنوان یک نرم افزار مدیریت پروژه کارآمد با توانایی ارتباط تیمی گامی مهم برای انجام و مدیریت پروژه های شرکت شما می باشد.

نرم افزار مدیریت پروژه رایگان

با تسکولو می توانید لحظه به لحظه با اعضای تیم ارتباط برقرار کنید و زمانی که صرف انجام پروژه می شود را ثبت و براساس آن گزارش های کاری دقیقی برای خود تهیه کنید. از دیگر قابلیت های تسکولو پیوست کردن و به اشتراک گذاری فایل های کاری لازم برای اجرای پروژه بین اعضای تیم، ثبت دیدگاه، و منشن کردن اعضای و گفتگوهای گروهی و خصوصی می باشد.

استفاده از تسکولو برای کسب وکارهای نوپا با تعداد کاربر محدود (10 کاربر) و پروژه های نامحدود کاملا رایگان است.

استفاده از سطوح تجاری، حرفه ای و اختصاصی تسکولو نیازمند پرداخت هزینه به دو صورت ماهانه و سالانه است که براساس نوع نیاز سازمان ها مشخص شده است.

برخی دیگر از مهمترین ویژگی های تسکولو

  • سیستم جستجو برای پیداکردن سریع فایل های هر پروژه
  • درون سازی با نرم افزارهایی مانند Dropbox، Google Drive، Google Calendar
  • گزارش گیری از عملکرد و بهره وری سازمان
  • برگزاری جلسات آنلاین تصویری به صورت گروهی
  • تقویم شمسی و میلادی
  • دارا بودن نسخه اندروید و IOS

مایکروسافت پروجکت Microsoft MS Project

MSPمخفف نرم افزار Microsoft MS Project مایکروسافت پروجکت یا ام اس پروجکت است.

نرم افزار MSP یک نرم افزار قدیمی و پرکاربر از مجموعه نرم افزارهای شرکت مایکروسافت است که در حوزه مدیریت و کنترل پروژه ها قابل استفاده می باشد.

با استفاده از این نرم افزار میتوانید زمان اجرا، تکمیل کلیه فعالیت های پروژه را مشخص کنید و مطمئن باشید که یک پروژه براساس برنامه زمانبندی مشخص اجرا و در موعد مقرر تحویل داده می شود.

نرم افزار MSP با ثبت تاریخ واقعی آغاز و پایان فعالیت های انجام شده،کلیه اطلاعات ثبت شده مرتبط با پروژه را به صورت خودکار به روزرسانی می کند. همچنین این نرم افزار براساس زمانبندی واقعی در نظر گرفته شده، روند پیشرفت برنامه های تعیین شده را محاسبه می کند.

ارائه گزارش های مرتبط با روند اجرایی پروژه که قابلیت چاپ دارند، از مزایای مهم نرم افزار MSP است.

نرم افزار مدیریت پروژه رایگان

برخی دیگر از مهمترین ویژگی های نرم افزار MSP

  • مدیریت کارا و تاثیرگذار
  • زمانبندی قابل اجرا
  • تعیین مراحل اجرای پروژه برای کارفرما و پیمانکار
  • قدرت بکارگیری اطلاعات موجود
  • ایجاد نمودارها و جداول حرفه ای نظارت بر منابع مالی و انسانی
  • دارا بودن نسخه اندروید و IOS

به وضوح میتوان گفت نرم افزار مدیریت پروژه مایکروسافت پروجکت به افراد در تعیین زمانبندی، برنامه ریزی منابع، گزارش گیری و گزارش دهی در حین اجرای پروژها کمک می کند.

جیرا JIRA

زمانی که پروژه ای برای اجرا تعیین می شود، لیستی از نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلف و کاربردی به ذهن خطور میکند در میان نرم افزارهای مدیریت پروژه رایگان ، نرم افزار جیرا جز شناخته شده ترین ها است.

این نرم افزار توسط شرکت AtlasSian طراحی شد و در سازمان های بزرگ دنیا مانند توییتر و اسکایپ در اجرایی نمودن پروژه ها به کارگرفته شد.

لازم به ذکر است این نرم افزار در ابتدا به عنوان ابزاری برای پیدا کردن باگ ها و ردیابی اشکالات تیم های برنامه نویسی در حین اجرای پروژه ها طراحی شد که به مرور زمان توسعه یافت و در زمینه مدیریت پروژه با توجه به حضور رقبایی قدرتمند به یکی از نرم افزارهای پرکاربرد و شناخته شده تبدیل شد.

نرم افزار مدیریت پروژه رایگان

زمانی که پروژه ای برای اجرا تعیین می شود، لیستی از نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلف و کاربردی به ذهن خطور میکند در میان نرم افزارهای مدیریت پروژه رایگان ، نرم افزار جیرا جز شناخته شده ترین ها است.

این نرم افزار توسط شرکت AtlasSian طراحی شد و در سازمان های بزرگ دنیا مانند توییتر و اسکایپ در اجرایی نمودن پروژه ها به کارگرفته شد.

لازم به ذکر است این نرم افزار در ابتدا به عنوان ابزاری برای پیدا کردن باگ ها و ردیابی اشکالات تیم های برنامه نویسی در حین اجرای پروژه ها طراحی شد که به مرور زمان توسعه یافت و در زمینه مدیریت پروژه با توجه به حضور رقبایی قدرتمند به یکی از نرم افزارهای پرکاربرد و شناخته شده تبدیل شد.

بیس کمپ Basecamp

یکی از محبوبترین برنامه های آنلاین مدیریت پروژه  با یک رابطه کاربری قوی، ساده و قابل فهم که تاثیر زیادی در پیشبرد پروژه های تیمی دارد، نرم افزار مدیریت پروژه رایگان Basecamp است.

مدیران پروژه با استفاده از این نرم افزار میتوانند تمامی برنامه ریزی های لازم برای یک پروژه را پیاده سازی کنند و در سریع ترین زمان ممکن به آنها دسترسی داشته باشند.

نرم افزار مدیریت پروژه رایگان

یکی از مهمترین قابلیت های نرم افزار مدیریت پروژه Basecamp این است که مدیران پروژه میتوانند برای مشتریان شان سطح دسترسی تعریف و در صورت نیاز روند اجرایی و پیشرفت پروژه ها را ملاحظه کنند.

مدیریت توسط چند کاربر، گزارش عملکرد پروژه، همکاری درون برنامه ای، اعلان های ایمیل از دیگر مزایای کاربردی نرم افزار Basecamp است.

با انتخاب یکی از نرم افزارهای مدیریت پروژه معرفی شده، میتوانید در هر شرایط با تعریف کامل پروژه ها، روند اجرایی و پیشرفت در کار را مدیریت و بررسی کنید.

 شما از کدام نرم افزارهای مدیریت پروژه رایگان استفاده میکنید؟ نظراتتان را در بخش کامنت این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *