[ad_1]

سرفصل های مقاله

این روزها داشتن یک استراتژی بازاریابی داده محور (Data-Driven Marketing) برای موفقیت در کسب و کار به یک مسئله حیاتی تبدیل شده است. تا چند سال پیش روش های بازاریابی بعضی از کسب و کارها مثل تیراندازی در مه غلیظ بود.

تیرها (پیام های بازاریابی و تبلیغات) را به این طرف و آن طرف پرتاب می کردند، به امید اینکه یک یا چند تا از آنها به هدف بخورد و مشتری هایی پیدا شوند که محصولشان را بخرند. اما امروز این روش های شانسی دیگر جایی در بازاریابی و تبلیغات ندارند و ارسال پیام های بازاریابی بدون دانستن اینکه مشتریان به چه چیزی علاقه دارند و سلیقه شان چیست، دور ریختن بودجه بازاریابی و تبلیغات است.

تعریف تبلیغات چیست؟ و انواع تبلیغات

مردم بیشتر از هر زمان دیگری وقت خود را در وبسایت ها و شبکه های اجتماعی می گذارنند و دانستن عادت ها و علایق آن ها می تواند به کسب و کارها کمک کند تا خودشان را با تغییرات سریع رفتار مشتری سازگار کنند.

بنابراین امروزه بازاریابی باید براساس اطلاعات و تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان انجام شود و بازاریابان برای رقابت در این بازار غیرقابل پیش بینی، باید به معتبرترین منبع اطلاعات روی بیاورند: یعنی داده های مشتری.

اما متأسفانه خیلی از کسب و کارها هنوز درمقابل رویکرد بازاریابی داده محور مقاومت می کنند. در این مقاله ما قصد داریم درباره اهمیت بازاریابی داده محور و کاربرد آن در کسب و کارهای آنلاین صحبت کنیم.

بازاریابی داده محور چیست؟

خیلی ساده بخواهیم بگوییم بازاریابی داده محور یعنی گذشته را ببین و آینده را پیش بینی کن!

بازاریابی داده محور در واقع روشی است که با کمک آن می توان اطلاعاتی کاربردی در رابطه با رفتار مشتریان از مجموعه داده های بزرگ بدست آورد. این داده های بزرگ مستقیماً از تعامل مشتری با وب سایت یا شبکه های اجتماعی شما دریافت می شود و دقیقاً همان نوع اطلاعاتی است که می تواند به اصلاح، ارتقا و بهبود هرگونه استراتژی بازاریابی کمک کند.

بازاریابان داده محور از داده های مشتریان برای پیش بینی نیازها، خواسته ها و رفتارهای آینده آن ها استفاده می کنند.

بازاریابی داده محور چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد؟

برای درک تفاوت بازاریابی داده محور با بازاریابی سنتی، بیایید اصل اولیه بازاریابی را مرور کنیم:

در بازاریابی دو هدف اصلی داریم: اول نیاز و خواسته مشتری را کشف کنیم و در مرحله بعد براساس اطلاعاتی که بدست آورده ایم، همان چیزی را ارائه کنیم که مشتری می خواهد.

خوب کاری که در بازاریابی سنتی انجام می شود، همان تیراندازی در مه است! یعنی آزمون و خطا کنیم و چند استراتژی را روانه ی کل بازار کنیم تا ببینیم کدام به هدف می خورد. اما بازاریابی داده محور یعنی در جای مشخصی از بازار، در زمان مناسب، با پیشنهاد مناسب به سراغ مشتری برویم.

بازاریابی داده محور چه کمکی به کسب و کار شما می کند؟

بازاریابی اخیراً تغییرات اساسی کرده است و دیگر بهانه ای برای اینکه ندانید مشتری از شما چه می خواهد وجود ندارد. بازاریابان به جای بازاریابی براساس حدس و گمان، می توانند اطلاعات مربوط به مصرف کنندگان را که از منابع مختلف جمع آوری کرده اند بررسی کنند تا تصمیمات بازاریابی خود را بر اساس داده های صحیح بگیرند.

در ادامه نگاهی می اندازیم به اینکه بازاریابی داده محور چه مزایایی دارد و چه کمکی به کسب و کارها می کند:

بازاریابی داده محور به شما کمک می کند تا مشتریان ایده آل خود را پیدا کنید

قطعاً شما در کسب و کار خود به دنبال مشتریانی هستید که نه تنها از شما خرید کنند، بلکه به مشتریان وفادار و سفیر برندتان تبدیل شوند. بازاریابی داده محور می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد عادت های رفتار آنلاین کاربران و تعامل آنها با وب سایت یا شبکه های اجتماعی شما ارائه دهد.

بازاریابی داده محور به شما می گوید که مشتریانتان کجا هستند

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که مردم چطور از وجود وب سایت یا فروشگاه آنلاین شما مطلع می شوند؟ بازاریابی داده محور می تواند به شما در پاسخ به این سوال کمک کند. با کمک ابزارهای تجزیه و تحلیل بازاریابی داده محور (به عنوان مثال Google Analytics)، می توانید بفهمید که افراد از چه منبعی به وب سایت یا شبکه اجتماعی شما وارد شده اند.

دانستن وب سایت ها و شبکه های اجتماعی که هر مشتری به طور معمول استفاده می کند و زمان هایی که در آن ها حضور دارد، به اجرای بهتر کمپین های بازاریابی و تبلیغات شما کمک می کند.

بازاریابی داده محور به شما در انتخاب بهترین استراتژی های بازاریابی کمک می کند

بازاریابی داده محور می تواند ارزیابی دقیقی از عملکرد استراتژی ها و کمپین های بازاریابی شما ارائه دهد. وقتی که بدانید کدام یک از استراتژی های بازاریابی شما بهتر کار می کنند و کدام یک نیاز به اصلاح دارند، می توانید در وقت و بودجه خود صرفه جویی کنید و دیگر منابع کسب و کارتان را برای روش هایی که ممکن است نتایج ضعیفی برایتان به همراه داشته باشند، هدر نمی دهید.

داده ها به شفافیت بیشتر در مورد مخاطب هدف کمک می کنند

هرگونه اطلاعاتی در مورد مشتریان، به بازاریابان کمک می کند تا درک دقیقی از مخاطبان خود داشته باشند. برای مثال، داده های یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، می تواند توانایی بازاریاب را در پیش بینی بهتر رفتار مشتری افزایش دهد.

داده ها می توانند از قبل به شما هشدار دهند که علایق و ترجیحات مشتریان چیست. بنابراین می توانید آن ها را با پیام های دقیق و حساب شده ای که توجه شان را جلب می کند، هدف قرار دهید و ترغیبشان کنید تا از شما خرید کنند.

با کمک بازاریابی مبتنی بر داده می توانید بهترین کانال ها را برای تبلیغات کشف کنید

داده ها نه تنها می توانند ترجیحات مخاطبان هدف را نشان دهند، بلکه مشخص می کنند که یک برند باید از چه کانال هایی برای جذب مخاطبان خود استفاده کند. این به شما کمک می کند بودجه بازاریابی تان در جای درستی هزینه شود.

با داده ها می توانید محتوا و محصولتان را بهینه سازی کنید

داده ها به شما کمک می کنند تا قبل از اینکه محتوایی در وب سایت یا شبکه اجتماعی خود منتشر کنید یا محصول جدیدی را به بازار عرضه کنید، از نیازها، دغدغه ها و خواسته های مخاطبان خود آگاهی پیدا کنید. دراین صورت می توانید ارزش و ویژگی های محصولات و خدمات خود را مطابق با خواسته های مشتریان تنظیم کنید.

بازاریابی مبتنی بر داده به بهبود تجربه مشتریان شما کمک می کند

بسیاری از کسب و کارها برای بهبود تجربه مشتری از فرم های نظرسنجی استفاده می کنند. داده های حاصل از نظرسنجی رضایت مشتریان کمک می کند تا زمینه هایی که نیاز به بهبود و اصلاح دارند شناسایی شوند. وقتی مشتریان ببینند که شما به تجربه آنها در رابطه با برند خود اهمیت می دهید، وفادارتر خواهند بود و احتمال اینکه دوباره از شما خرید کنند، بیشتر است.

بهترین استراتژی های بازاریابی داده محور

ترکیبی از استراتژی هایی که در ادامه ذکر می شود می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا از بازاریابی داده محور بهترین نتیجه را بگیرید :

شخصی سازی پیام های بازاریابی

شاید برایتان جالب باشد که بگوییم طبق تحقیقات، 74% از مشتریان آنلاین وقتی محتوایی را می بینند که به علاقه و سلیقه آن ها مربوط نمی شود، اصلاً آن را نمی خوانند یا خیلی راحت وب سایت یا شبکه اجتماعی شما را ترک می کنند. بنابراین برای جذب مشتریان، باید بر روی شخصی سازی تجربه مشتری تمرکز کنید.

بازاریابان به جای اینکه محتوا، محصولات و پیشنهادات خود را به تعداد زیادی از افراد ارسال کنند و انتظار داشته باشند که این افراد به صورت معجزه آسایی تبدیل به خریدار شوند، باید پیام خود را به همان مشتری خاصی که به محتوا یا محصول نیاز دارد برسانند. بازاریابی شخصی سازی شده به برندها کمک می کند تا کمپین های هدفمندتری داشته باشند و با بازارهای هدف مناسب ارتباط برقرار کنند.

تقسیم بندی مخاطبان

مخاطبان شما نه تنها از نظر اطلاعات جمعیت شناختی – مثل سن، جنسیت، میزان درآمد – یکسان نیستند، بلکه ترجیحات و دغدغه های متفاوتی نیز دارند. با کمک بازاریابی داده محور می توانید مخاطبان خود را به طور دقیق تقسیم بندی کنید.

با تقسیم بندی مشتریان از لحاظ رفتارها، عادت ها و اطلاعات جمعیت شناختی، می توانید اطمینان حاصل کنید که پیام شما در جای مناسب خود ارسال می شود. به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه آنلاین یا پیج اینستاگرام فروش کیف و کفش دارید، محتوایی که تولید می کنید یا تبلیغاتی که انجام می دهید، باید براساس گروه سنی کودک یا بزرگسال متفاوت باشد.

ریتارگتینگ (Retargeting)

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که کاربری وارد وب سایت شما شود و محصولی را به سبد خرید اضافه کند، اما خریدش را نهایی نکند و از سایت خارج شود. برای اینکه او را مجدداً به خرید ترغیب کنید چه اقدامی انجام می دهید؟ درمورد مشتری که یک بار از شما خرید کرده است چطور؟

گوگل ریمارکتینگ چیست؟ و مزایای گوگل ادز ریتارگتینگ

اگر شما به عنوان صاحب کسب و کار بتوانید از داده ها و اطلاعات این مشتریان برای انجام یک تبلیغ شخصی سازی شده، هدفمند و مطابق با تاریخچه جستجو یا خرید آن ها استفاده کنید، ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد انجام داده اید. با کمک بازاریابی مبتنی بر داده می توانید تبلیغاتی را به مشتریان نشان دهید که مرتبط با محصولاتی هستند که اخیراً خریداری یا مشاهده کرده اند.

کمپین های ایمیلی شخصی سازی شده

بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از موثرترین روش های بازاریابی است. اما اگر ایمیلی توجه مخاطب را جلب نکند یا بی ربط باشد، بدون اینکه حتی باز شود مستقیماً به سطل زباله می رود.

داده های مربوط به مشتریان به شما کمک می کند تا بدانید که آن ها به چه مسائلی علاقه دارند و برای چه مشکلاتی به دنبال راه حل هستند. با کمک داده ها می توانید ایمیل هایی ارسال کنید که کاملاً شخصی سازی شده و مطابق با نیاز و سلیقه مخاطب هستند.

صفحات فرود (Landing Pages)

از داده ها می توانید برای ایجاد صفحه فرود خاص و هدفمند به منظور جمع آوری اطلاعات بیشتر استفاده کنید. به عنوان مثال اگر یک وب سایت یا پیج اینستاگرام در زمینه آموزش بیمه و فروش پیکچ های آموزشی مربوط به آن دارید، می توانید یک کتاب الکترونیکی رایگان درباره چند تکنیک فروش بیمه تهیه کنید و با ایجاد یک صفحه دانلود و قرارداد لینک آن در پروفایل پیج اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی خود، اطلاعاتی مثل شماره همراه یا ایمیل مخاطبانی را که علاقه مند به دریافت کتاب هستند بدست آورید.

به این ترتیب زمانی که قصد دارید پکیج آموزشی خود را به فروش برسانید، اطلاعات ارزشمند و مخاطبان هدف صحیحی در اختیار دارید.

بیمه مارکتینگ و تکنیک های فروش بیمه عمر

مثل هرنوع بازاریابی دیگری، بازاریابی داده محور نیز با چالش هایی روبه رو است. کسب و کارها روزانه داده های زیادی تولید می کنند. جمع آوری این داده ها و فیلتر کردن داده های مناسب برای تصمیم گیری های آگاهانه، نیازمند صرف وقت زیاد و تلاش کافی است.

با این حال تغییرات سریع انتظارت و نیازهای مشتریان نشان داده است که برای موفقیت در دنیای بازاریابی امروز، بهتر است با این چالش ها دست و پنجه نرم کنیم.

[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *