سئو سایت به صورت فنی و تکنیکی یکی از مهم ترین بخش های سئو می باشد و بسیاری از ما تا حدودی با سئو فنی آشنا هستیم اما ممکن است خیلی به آن وارد نباشیم.

اما آیا تا کنون روشی را در نظر گرفته اید که بتوانید با سئو فنی به موفقیت برسید؟ امروز ما می خواهیم یک چارچوب امتحان شده و صحیح را به شما ارائه کنیم تا موضوعات سئو فنی را به صورت استراتژیک ارزیابی کرده و در نظر بگیرید.

امروز می خواهیم در رابطه با نحوه تفکر در رابطه با سئو فنی صحبت کنیم. حالا، سئو فنی چیزی است که بسیاری از افراد نسبت به آن تا حدودی مطلع هستند.

ممکن است شما از منابع زیادی اطلاعات مختلفی در این زمینه به دست آورده باشید و قطعا اطلاعات ارزشمندی در این زمینه دارید. اما هر کسی می تواند سئو تکنیکال را از یک نقطه نظر استراتژیک بررسی کند و این مهارتی است که امروز می خواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم.

تعیین چارچوب مسئله سئو فنی سایت

بیایید چارچوب مسئله را مشخص کنیم. به این نمودار نگاه کنید. حالا می خواهم مدل ذهنی اکثر افراد در رابطه با سئو فنی را به شما معرفی کنم که مطابق با این جدول می باشد.

خب در این جدول، خط تو پر مشکلی ترافیک واقعی است که شما به دست می آورید در حالی که خط نقطه چین ترافیک فرضی است که اگر تمام مشکلات فنی در سایت شما رفع شود، شما می توانید به آن دست پیدا کنید. در نتیجه افراد این نمودار را می بینند و می گویند «خب می دانی، اگر من بتوانم تمام مشکلات فنی سایت خودم را حل کنم، می توانم ترافیک مد نظر خودم را به دست بیاورم.»

این یک روش بررسی این نمودار می باشد اما من معتقد هستم که این روش بهترین روش نیست زیرا واقعا موضوعات فنی کمی وجود دارد که بتوانید به راحتی آن را بهبود دهید. تعداد مشکلات موجود محدود هستند. این شرایط مانند یک فرصت نیست در نتیجه مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که شما باید آن ها را حل کنید. در نتیجه من تلاش میکنم که خودم و مشتریان من و همکاران، سئو فنی را به این صورت در نظر بگیرند.

تصویر بالا به نوعی همان نمودار و شرایط می باشد. در این قسمت شما یک ترافیک واقعی و یک ترافیک فرضی را در نمودار مشاهده می کنید. اما واقعا چیزی که در این شرایط رخ می دهد این است که مشکلات فنی سایت شما اجازه نمی دهند که شما به بیشترین ترافیکی که می توانید، دست پیدا کنید. به بیان دیگر، مشکلات فنی وجود دارد که باعث میشود ما نتوانیم به بیشترین ترافیک ممکن دست پیدا کنیم. حالا، زمانی که شما مسئله را به این صورت چارچوب بندی کنید، چطور می توانید آن را حل کنید؟

خب بعضی می گویند «من این مشکل بزرگ را دارم. باید تلاش کنم که مشکلات سایت را شناسایی کنم، آن ها را بررسی کنم و سپس صفحه به صفحه این مشکلات را حل کنم و در حالت واقعی، یا وقتم تمام می شود و یا این که بودجه مشتری من تمام می شود در نتیجه کار نیمه تمام باقی می ماند. خب پس چه روش بهتری وجود دارد که بتوانم مسئله را حل کنم و بدانم که مسئله هم حل شده است؟»

خب، چارچوبی که من می خواهم به شما معرفی کنم دقیقا قرار است همین کار را انجام دهد. با روشی که ما می خواهیم به شما پیشنهاد کنیم، مشکل کلی سئو فنی به قسمت های کوچک تر تقسیم می شود و دوباره این تجزیه انجام می شود تا زمانی که مشکلات آن قدر کوچک باشند شما بتوانید آن را حل کنید. حالا، من می خواهم به شما نشان دهم که چطور این کار را انجام دهیم و ممکن است در نگاه اول درک این روش کمی سخت باشد.

حالا وقتشه!   اینو بخون: معیار های سئو فنی در سال 2019پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

رویکرد ما در رفع مشکلات سئو فنی

وقتی که شما یک مشکل بزرگ دارید که می خواهید آن را به مشکلات کوچک تر تجزیه کنید، بسیاری از افراد اول تلاش می کنند که مانند نمودار های Venn، اول مشکل را تجزیه کنید. در نتیجه ما یک مشکل را در نظر می گیریم، آن را به سه قسمت تجزیه می کنیم اما ممکن است همپوشانی هایی بین این قسمت ها وجود داشته باشد.

زمانی که یک همپوشانی وجود دارد، ممکن است شما اطمینان زیادی به این روش نکنید. ممکن است با خودتان فکر کنید که یک کار تکراری را انجام می دهید و یا ممکن است فکر کنید به دلیل این که دو بخش از مسئله شبیه هم هستند، قسمتهایی از مسئله را نادیده گرفته باشید. در هر صورت ممکن است شرایط اندکی پیچیده شود. در نتیجه برای رفع کردن این مشکل، من از یک مفهوم با نام MECE استفاده می کنم.

دو به دو ناسازگار و جامع با تمام جزییات

MECE به معنی دو به دو ناسازگار و جامع با تمام جزییات ممی باشد. کلمات زیبای بسیار زیادی وجود دارند در نتیجه من به صورت تصویری می خواهم به شما نشان دهم که منظورم چیست. در نتیجه به جای این که ما از یک نمودار Venn مثل این مورد استفاده کنیم، بهتر است که هر مسئله ای که داریم کاملا مستقل باشد. در نتیجه آن ها همان مساحت را پوشش می دهند و فقط همپوشانی بین آن ها وجود ندارد و همین موضوع، مفهوم MECE را نشان می دهد.

به دلیل این که هیچ گونه همپوشانی بین این قسمت ها وجود دارد، می توان گفت که این مسئله ها دو به دو ناسازگار هستند. به دلیل این که آن ها تمام مسئله اصلی را هم پوشش می دهند و کاملا جامع هستند. در نتیجه این موضوع در سئو فنی به چه معنی است؟ حالا باید به یاد داشته باشید که مسئله ای که پیش روی ما قرار دارد این است که بعضی از مشکلات فنی در سایت مانع رسیدن به ترافیک اصلی مدنظر ما می شود. در نتیجه سه حالتی که ممکن است باعث این مسئله شود چیست؟

  1. شاید محتوای ما ایندکس نشده است. دلیل فنی وجود دارد که ممکن است باعث ایندکس نشدن محتوای ما شود.
  2. محتوای ما آن طور که باید رتبه بندی نشده است و به همین دلیل، ما ترافیک از دست داده ایم.
  3. دلیل فنی وجود دارد که محتوای ما به صورت مناسب در SERP ها ارائه نشده است.

مواردی مانند داشتن rich snippet ها، ستاره های نمره دهی، موضوعاتی از این قبیل می توانند باعث افزایش نرخ کلیک شوند. این موارد به نظر بدیهی هستند، اما در واقع تمام مشکلات فنی که شما می توانید در سایت خودتان پیدا کنید بر روی یکی یا موارد بیشتری از این سه استراتژی موثر هستند. در نتیجه، این موضوع کاملا مشخص می باشد.  خب حالا بیایید در رابطه با یک نمونه صحبت کنیم تا ببینیم این روش چطور کار می کند. این موضوع اولین ارزیابی فنی در این ارزیابی در پست وبلاگ می باشد.

بررسی یک نمونه در سئو فنی سایت

خب به عنوان مثال، ما می خواهیم در نظر بگیریم که یک دلیل فنی وجود دارد که محتوای ما ایندکس نشده است. خب، چه حالت هایی ممکن است باعث این مشکل شده باشد؟ یکی از روش ها این است که URL ها توسط خزنده ها قابل کشف نمی باشد و دوباره، کل این موضوع را میتوان به قسمت های جزئی تر تقسیم کرد.

خب ممکن است نقشه سایت XML ما در Google Search Console آپلود نشده باشد. البته، هیچ تضمینی وجود ندارد که ما مشکلی داشته باشیم. اما در صورتی که مشکلی در این قسمت وجود داشته باشد، یک احتمال بسیار خوب وجود دارد که علت و مشکل خاصی برای این شرایط وجود داشته باشد. زیبایی این روش فقط این نیست که به ما کمک می کند تا یک چک لیست داشته باشیم که مشکلات فنی را بررسی کنیم، بلکه به ما کمک می کند که بتوانیم مشکل را به صورت دقیق شناسایی کنیم.

همچنین این روش به ما کمک می کند تا دقیقا مشخص کنیم که معنی یافته های ما چیست و چرا این موضوع ممکن است برای افراد مختلف مهم باشد. در نتیجه این یک نمونه است که می توانم همکاران خودم را تشویق کنم که از این روش استفاده کنند. این روش می تواند تا حد زیادی به ما کمک کند تا سئو فنی را ارزیابی کنیم.

خب پس ما این کار را از همین الان شروع می کنیم. ما می بینیم که نقشه سایت XML ما در Google Search Console آپلود نشده است. این مشکلی است که شاید به این دلیل ایجاد شده  که URL ها توسط خزنده ها شناسایی نشده است. ما باید نسبت به این موضوع اهمیت بدهیم زیرا یک دلیل فنی وجود دارد که محتوای ما ایندکس نشده است و دقیقا این پیامی است که شما می خواهید به مشتری خودتان برسانید! یعنی به او نشان دهید که مشکل را شناسایی کرده اید!

⭐️ نکته مهم: نکته آخر، این همان چارچوب کاری است که من برای ارزیابی های سئو فنی خودم استفاده می کنم. این روش باعث شده من با اطمینان زیادی کار کنم. این روش باعث شده که من بینش های زیادی را در رابطه با این فرآیند به دست بیاورم و از تحلیل ها و مشاوره های مختلف استفاده کنم و در نتیجه توانسته ام خروجی های بهتری را به دست بیاورم.

از همراهی شما به شدت متشکر هستم و امیدوارم که این روش باعث شود شما هم بتوانید ارزیابی های فنی سایت خودتان را بهتر انجام دهید.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *