[ad_1]

هنری مینتزبرگ از نظریه پردازان حوزه کسب وکار، مدیریت و مسئول بودن را همتراز میداند. از دیدگاه این فعال حوزه مدیریت، مدیر کسی است که مسئولیت کل یک سازمان یا بخشی تفکیک شده از آن سازمان را برعهده دارد. براساس این تعریف در مدیریت یک کسب وکار آنچه که اهمیت دارد پاسخگو و مسئول بودن یک مدیر است. در اینجا سوالاتی مطرح میشود هدف از مدیریت کسب وکار چیست و برای آموزش مدیریت کسب و کار چه باید کرد؟ در این مقاله به بررسی مبحث مدیریت کسب وکار و عملکردهای مدیریتی میپردازیم.

مدیریت کسب و کار چیست؟

مدیریت کسب وکار را میتوان هماهنگی، سازماندهی و نظارت بر تمامی جنبه های تجاری و عملیاتی مرتبط با یک بیزینس خاص و تصمیم گیری برای منابع و نیروی های انسانی در جهت دستیابی به اهدافی مشترک تعریف کرد.

مدیریت کسب و کار در راستای هماهنگ سازی بخش های مختلف مدیریت و تخصیص منابع سازمانی برای دستیابی به اهداف مشترک یک سازمان فعالیت دارد و با توجه به برنامه ریزی، ماموریت، استراتژی، و چشم اندازه کوتاه یا بلند مدت هدایت و کنترل سازمان و منابع انسانی صورت می پذیرد.

سیستم مدیریت کسب وکار چیست؟

سیستم مدیریت کسب و کار (Business Management System) که به اختصار به آن BMS نیز گفته میشود، ابزاری است در راستای برنامه ریزی، اجرایی نمودن استراتژی ها، سیاست ها، خط مشی ها و دستورات لازم و هر آنچه در حیطه فعالیت های مدیریتی است به کار میرود.

سیستم مدیریت کسب و کار زیربنایی مهم برای تصمیمات استراتژی را فراهم میسازد تا رسیدن به اهداف یک سازمان تسهیل شده و به نیاز و خواسته مشتریان پاسخ داده شود.

سیستم مدیریت کسب وکار برای مدیران این امکان را فراهم می آورد تا فعالیت های خود را برنامه ریزی نموده و به طور مداوم عملکردشان را مورد ارزیابی قراردهند.

حال که با تعریف مدیریت و سیستم کسب وکار آشنا شدید، به طور خلاصه مدیریت کسب وکار، به کارگیری فرآیند مدیریت در یک سازمان یا نهاد مشخص است و یک مدیرکسب وکار دارای طیف وسیعی از مسئولیت ها است که باتوجه به بزرگی و کوچکی سازمان مورد نظر میتواند متفاوت باشد اما در تمام فعالیت های مدیریتی عملکردهای مشابه و مشخصی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  1. برنامه ریزی
  2. سازماندهی
  3. تعیین نیروی کار
  4. جهت دهی به امور
  5. کنترل
  6. مدیریت بودجه بندی

در ادامه مبحث آموزش مدیریت کسب وکار به بررسی وظایف پنجگانه مدیران در پیشبرد اهداف یک سازمان می پردازیم.

برنامه ریزی

مهمترین گام در پیشبرد کلیه ی فعالیت های یک کسب وکار داشتن برنامه ریزی است یک مدیر کسب و کار باید بتواند برای رسیدن به اهداف سازمان خود برنامه ریزی های لازم را داشته باشد.

این برنامه ریزی شامل فعالیت های مختلفی همانند برآورد و تنظیم بودجه، انجام تحقیقات بازار و ارائه استراتژی است که نشان دهنده ی جایگاه یک سازمان، اهداف، جهت گیری و چگونگی تامین منابع می باشد.

سازماندهی

بعد از برنامه ریزی و تعریف اهداف سازمان، مدیریت یک کسب وکار وارد مرحله سازماندهی میشود که در آن به تحلیل و آنالیز افراد و تامین ابزارهای مورد نیاز میپردازد و سپس نقش و وظایف نیروی انسانی را مشخص می کند.

مرحله سازماندهی شامل بازبینی سازمان، توسعه گروه های جدید، تعریف موقعیت های شغلی جدید با هدف ایجاد محیط کاری بهینه برای عملکردی موثر ونتیجه بخش است.

تعیین نیروی کار

یکی از مهمترین مراحل مدیریت کسب وکار، انتخاب افراد مناسب برای موقعیت های شغلی مختلف است. در این مرحله مدیر یک سازمان به تعیین موقعیت های شغلی مورد نیاز، تدوین تعاریف کاری و انتخاب کارکنان میپردازد.

برای مدیر یک سازمان هنگام انتخاب کارکنان برای موقعیت های شغلی مورد نظر ” مهارت و توانایی آنها” باید در اولویت باشد.

جهت دهی به امور

در این مرحله، تعیین نقطه تعادل میان کارکنان مورد نیاز و میزان تولید مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است. یک مدیر کسب وکار نیاز دارد که به تشخیص دقیق منابع و فراهم نمودن سیستم های حمایتی برای پاسخگویی سریع به مسائل بپردازد.

کنترل

در این مرحله از مدیریت کسب وکار، مدیریت باید بتواند به ارزیابی کیفیت در تمام مراحل سازمان بپردازد. یک مدیر با بررسی فعالیت های انجام شده و مقایسه آنها براساس یک برنامه ریزی استراتژیک، فاصله گرفتن از اهداف را به حداقل میرساند.

مرحله کنترل شامل، تحلیل و بررسی هزینه ها، مدیریت داده ها و اطلاعات، بررسی عملکردها، و تصمیم گیری درست است.

مدیریت بودجه بندی

اجرایی نمودن فعالیت های یک سازمان نیازمند برنامه ریزی دقیق در مصرف منابع محدود و کنترل نمودن هزینه هااست. بدون این برنامه ریزی درست اهداف سازمان محقق نخواهد شد و مدیریت با شکست روبرو میشود. بنابراین اساسی ترین و حیاتی ترین مرحله در مدیریت یک کسب و کار، توانایی مدیر در  بازبینی و مدیریت بودجه بندی درست برای آن سازمان است.

علاوه بر مراحل ششگانه و کلی در مدیریت کسب و کار، مدیر یک سازمان نیاز دارد در زمینه هایی مانند مدیریت منابع انسانی، بازاریابی، آمار، اقتصاد و… دانش لازم را داشته و همچنین از توانایی تصمیم گیری دقیق، حل مسئله، مهارت های شخصیتی و… برخوردار باشد.

رشته تحصیلی مدیریت کسب وکار

رشته ی تحصیلی برای آموزش مدیریت کسب وکار همان MBA است که در دانشگاه های کشور و یا توسط موسسات آموزشی مختلف تدریس میشود. که در ادامه به معرفی برخی از مهمترین گرایش های این رشته می پردازیم:

  • گرایش عمومی
  • گرایش استراتژی
  • گرایش بازاریابی
  • گرایش خدمات
  • گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی
  • گرایش عملیات و زنجیره تأمین
  • گرایش کارآفرینی
  • و…

سخن پایانی

مباحث در حوزه مدیریت کسب وکار بسیار گسترده هستند و یادگیری آنها تنها با گذراندن  چندین دوره ی آموزشی به صورت آکادمیک که امروزه از طریق بسترهای مختلف با تبلیغات وسیعی در این حوزه روبه رو هستیم، ممکن نیست و شما در آموزش مدیریت کسب وکار به صورت حرفه ای باید توانایی تجربه ی کار عملی و اجرایی نمودن پروژه ها با حضور یک مشاور مجرب در کنار خودتان را بدست آورید.

اگر مایل به آموزش مدیریت کسب وکار هستید اما به جز حضور در دوره های آموزشی به صورت آکادمیک آشنایی لازم را در این زمینه ندارید، پیشنهاد میکنیم با مشاورین بیلاودمارکتینگ در ارتباط باشید.

[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *