آموزش سئو و درک محتوای همیشه سبز برای سئوکاران و نویسندگان محتوا اهمیت بسیاری دارد. حتی برای مدیران و متخصصانی که می خواهند نیرو استخدام کنند نیز باید در نظر گرفته شود.

سئو سایت را یمتوان با تولید محتوای همیشه سبز آسان تر انجام داد زیرا این نوع محتوا بسیار به نظر گوگل و مخاطبان نزدیک است.

بسیای از کارشناسان محتوای همیشه سبز را برای سئو سایت بسیار تاثیر گذار می دانند! ما می خواهیم موضوع محتوای همیشه سبز را از منظر تولید محتوا بررسی کنیم.

  • من چطور می توانم مطمئن شوم محتوایی که ایجاد می کنم محتوایی همیشه سبز است؟
  • من چطور می توانم با استفاده از این محتوا به سئو خودم کمک کنم؟

بررسی ماهیت محتوای همیشه سبز

ماهیت محتوای همیشه سبز، چیزی نیست که بتوان به صورت قطعی در رابطه با آن صحبت کرد زیرا تا حد زیادی این موضوع سلیقه ای است. به بیان ساده، این مقاله ها ( و البته، دیگر محتوایی که در دسترس هستند)، باید به صورتی باشند که در آینده نیز کاربرد داشته باشند. شما باید موضوعی را برای محتوای خودتان انتخاب کنید که در هفته ها، ماه ها و حتی سال های بعدی نیز مفید باشد.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چه موضوعی مناسب است؟

⭐️ نکته مهم: اولین مسئله ای که برای موضوع خود باید در نظر بگیرید مستقل از زمان بودن است (Timeless) و دومین نکته جامع بودن محتوا می باشد شما باید مفهوم را در این نوع محتواها بیان کنید و فقط به تعریف ساده ای از مبحث نپردازید.

با در نظر داشتن این موضوع، فکر می کنم ما نباید محتوای همیشه سبز را نسبت به محتوایی مانند اخبار دقیق جدا بدانیم. بلکه، ما باید ببینیم که محتوای همیشه سبز از نظر پتانسیل تاثیر در آینده، در چه شرایطی قرار دارد – یعنی مثلا محتوایی که به صورت نشر اخبار است شاید پتانسیل کمی برای تاثیر در آینده داشته باشد اما محتوایی که حالت آموزشی دارد، این پتانسیل را دارد که در آینده نیز مورد استفاده کاربران قرار بگیرد.

راهنمای مبتدیان و راهنمای آموزشی نحوه انجام کار

راهنمای انجام کار و راهنمای مبتدیان، نمونه های بسیار خوبی از محتوای همیشه سبز هستند. این محتواها، منابع آموزشی بسیار مفیدی هستند که باعث می شوند سایت شما اعتبار داشته باشد و به بازدیدکنندگان نیز اطلاعات مفیدی را ارائه می کنند.

حالا وقتشه!   اینو بخون: آموزش سئو برای مبتدیان – بهینه سازی داخلی 1پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

این محتوا، محتوای همیشه سبز نامیده می شود به دلیل این که افراد همیشه در جستجوی آنلاین خودشان به دنبال این دسته از منابع هستند – گاهی این افراد مبتدی هستند، گاهی دانش متوسط داشته و گاهی نیز در آن زمینه حرفه ای به شمار می آیند.

بعضی از محتوای خاص نحوه انجام کار، نسبت به دیگر موارد پتانسیل بیشتری دارند زیرا افراد بیشتری با مهارت های مختلف می توانند از این مقاله ها در دفعات مختلف، استفاده کنند.

به عنوان مثال، پختن نان ممکن است یک مهارتی مستقل از زمان باشد به خصوص در مقایسه با مهارتی مانند استفاده کردن از مایکروسافت اکسل 2016 – اما راهنمای جامعی در رابطه با مایکروسافت اکسل احتمالا می تواند پتانسیل بیشتری برای جذب مخاطب در آینده داشته باشد.

بعضی موضوعات دیگر، پتانسیل کاربردی بیشتری دارند

حتی در صورتی که موضوع محتوای شما به نظر نسبت به گذشت زمان حساس می باشد، یک محتوا را می توان به صورتی نوشت که حتی با گذشت زمان نیز ارزش خودش را حفظ کند.

محتوایی که در رابطه با گرایش های فعلی نوشته می شوند به نظر با گذشت زمان ارزششان کم می شود، اما در صورتی که در این محتوا داده هایی با بازه زمانی گسترده بررسی شده باشند، این محتوا می تواند پتانسیل کاربردی زیادی داشته باشد و یا در صورتی که به روز رسانی بر روی داده های موجود خیلی سریع ارائه نشود، این محتوا می تواند برای مدت زمان طولانی تری کاربرد داشته باشد. ارزیابی های دقیق و یا رخداد های خبری را می توان با استفاده از همین روش، پتانسیل کاربردی بیشتری داشته باشند.

محتوای تالیفی ( مانند نمونه هایی از روش های مناسب و یا غیر مناسب برای اجرای یک کار) نیز ممکن است از نظر زمانی حساس باشند اما در صورتی که با در نظر داشتن زمینه های تاریخی گسترده تر نوشته شوند، می توانند پتانسیل کاربردی بیشتری داشته باشند. همچنین ممکن است به راحتی بتوان اطلاعات جدید را در طول زمان به آن ها اضافه کرد. در رابطه با مقاله های لیست وار نیز می توان از همین روش استفاده کرد.

حتی محتوایی که حالت فصلی دارند نیز ممکن است در دوره های فصلی مختلف، پتانسیل کاربردی خوبی داشته باشند.

⭐️ نکته مهم: همانطور که گفتم، نمی توان یک فرمول خاص برای نوشتن یک محتوای همیشه سبز ارائه کرد. فقط به این دلیل که یک محتوا حالت خبری دارد به این معنی نیست که این محتوا نمی تواند در آینده پتانسیل کاربردی داشته باشد و فقط به دلیل این که یک محتوا راهنمای انجام یک کار است، بدین معنی نیست که این محتوا قطعا یک محتوای همیشه سبز است!

اولویت اول مخاطبین هستند، حتی در زمان نوشتن محتوای همیشه سبز

این حرف، گفته گراهام چارلتون می باشد:

در صورتی که محتوایی به درستی نوشته شود، هم برای مخاطبین موثر و مفید است و هم برای موتورهای جستجو

تیتر ها و توصیف های ارائه شده در محتوا باید توصیفی باشند نه این که به صورت طعمه برای کلیک نوشته شوند و یا به زور پر از کلمات کلیدی شده باشند. این تیتر و تعریف ها باید مطابق با محتوایی باشند که قرار است به کاربر ارائه شود.

محتواهای همیشه سبز باید عمقی و آگاهی بخش باشد نه این که موضوعات متفرقه را بیان کنند مانند داستان های خبری سریع که اطلاعات مفید کمی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

شما باید در نظر داشته باشید، در صورتی که شما محتوایی طولانی را به کاربر خودتان ارائه دهید، حتما باید از فضای سفید و تیتر بندی های فرعی مختلف را ارائه کنید که باعث می شود قسمت های مختلف متنی، از یکدیگر جدا شوند. رنگ آمیزی محتا به همین منظور ارائه شده است در محتوا متنی سه عامل مهم وجود دارد مفهوم،استایل و متن.

محتوای همیشه سبز ممکن است به سادگی ایجاد نشود. اما در بلند مدت این محتوا می توانند ارزش زیادی را برای مخاطبین گسترده فراهم کنند که باعث می شود کاربران به سایت شما بازگردند.

آیا محتوای همیشه سبز با سئو سازگار است؟

البته، محتوای همیشه سبز برای خواننده ها بسیار عالی است و برای ایجاد کردن اعتبار در موتورهای جستجو نیز مناسب می باشد.

بهترین روش ها برای تایتل تگ ها، URL ها و متن جایگزین تصاویر باید همگی نشان دهنده کلمات کلیدی شما باشند.

لینک های داخلی به صفحات مرتبط دیگر در همان سایت نیز قسمت های دیگر از محتوای مرتبط در سایت شما را به کاربران ارائه می دهد و باعث می شود که صفحاتی که لینک داخلی دریافت کرده اند، اعتبار بیشتری داشته باشند و همچنین، نشان می دهد که این محتوای شما بخشی از روند تبدیل کاربران می باشد.

همانطور که پیش از این بیان کردیم، بعضی از بهترین نمونه ها از موضوعات مستقل از زمان می توانند برای مدتی طولانی مورد علاقه کاربران باشند و احتمالا در آینده نیز کاربران از این محتوا استفاده می کنند.

مثلا پختن نان می تواند یک موضوع نمونه خوب در این قسمت باشد اما یک مقاله با نام « نحوه پختن نان» احتمالا خیلی باعث نمی شود که سایت شما مورد توجه موتورهای جستجو باشد. این رقابت برای موضوعات بسیار گسترده می باشد.

ممکن است قابلیت رویت بیشتری برای سایت شما فراهم شود. بررسی کردن ابعاد خاص از یک موضوع بزرگ یک گزینه خوب برای ایجاد کردن یک محتوای همیشه سبز می باشد. به عنوان مثال «نحوه پختن نان بدون تنور» می تواند یکی از گزینه های جالب برای محتوای همیشه سبز باشد با وجود این که ممکن است مخاطبین آن نسبت به موضوع عمومی، کمتر باشد و رتبه بندی برای این مقاله در SERP ها ساده تر می باشد.

بررسی کردن روش های جایگزین برای بررسی یک سوال نیز یکی از روش هایی است که به شما کمک می کند تا در گوگل رتبه بندی شوید.

مثلا «راهنمای مبتدیان برای ترکیب کردن آرد، الک کردن آن و پختن یک نان عالی» می تواند یک جایگزین بسیار خوب به جای محتوایی با موضوع «راهنمای مبتدیان برای پخت نان» باشد. این تیتر، با وجود این که لغات زیادی دارد اما باعث می شود که بازه بیشتری از عبارات جستجو مانند «الک کردن آرد» و یا «پختن نان عالی» مورد هدف قرار بگیرد.

همانطور که من در  تمامی جلسات آموزش سئو محتوا به استفاده ترکیبی و کمباین شده از کلمات در عنوان را باراها تاکید میکنم.

چک لیست برای تولید محتوای همیشه سبز

برای تولید محتوای همیشه سبز حتما سوالات زیر را از خود بپرسید تا بهترین محتوا را تولید کنید.

  1. آیا این محتوا پتانسیل این را دارد که به محتوای همیشه سبز تبدیل شود؟
  2. آیا این محتوا به یک سوال پاسخ می دهد و باعث می شود که اعتبار شکل بگیرد؟
  3. در صورتی که این محتوا مرتبط با اخبار و یا گرایش می باشد، می توان آن را به صورت همیشه سبز نوشت؟
  4. آیا تیتر و تعریف و اطلاعات ارائه شده برای کاربران مفید هستند؟
  5. آیا محتوای ارائه شده طولانی می باشد و فضای سفید کافی همراه با تیتر بندی های مختلف و لیست های گلوله ای و تصاویر در آن قرار گرفته است؟
  6. آیا کلمات کلیدی در تایتل تگ ها، URL ها و متن های جایگزین مورد استفاده قرار گرفته است؟
  7. آیا لینک های داخلی به مقالات دیگر در همان دامنه وجود دارد و آیا این لینک ها به صورت بازگشتی نیز ایجاد شده اند؟
  8. آیا این مقاله قرار است یک حوزه خاص را بررسی کند و آیا نیازمند استفاده از لغات متفاوتی می باشیم تا تیتر جذابی ایجاد کنیم؟

⭐️ نکته مهم: محتوای همیشه سبز ممکن است نسبت به محتوای دیگر نیازمند زمان و تلاش بیشتری باشد اما در نهایت می تواند در بلند مدت تاثیر بسیار خوبی ایجاد کند. کلید اصلی در انتخاب کردن موضوع مناسب، برنامه ریزی برای آن و صرف زمان بیشتر برای نوشتن این مقاله می باشد.

محتوای ایجاد شده الزاما قرار نیست که باعث افزایش ناگهانی ترافیک و اعتبار شما بشود اما می تواند برای خواننده ها و سئو سایت شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. درک نحوه ساخت محتوای همیشه سبز ابزار بسیار مفیدی در زمینه جستجو و بازاریابی محتوایی باشد.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *