[ad_1]

بازاریابی دانشی نیست که بتوان با 4 یا 6 سال تحصیل در دانشگاه آموخت، از سوی دیگر چه بسیارند مدیرانی که با 10ها سال سابقه مدیریت یک کسب وکار، دانش به روزی در زمینه بازاریابی و شاخه های جدید آن مثل بازاریابی دیجیتال ندارند! اما راه حل چیست؟ چگونه می توان از آموزش بازاریابی کاربردی و مبتنی بر دانش روز بهره برد؟

روش های مختلفی برای آموزش بازاریابی وجود دارد، از دوره های مختلف با عناوینی مثل دوره مدیریت کسب وکار، دوره مدیریت اجرایی 6 ماهه تا 2 ساله برخی از دانشگاه ها تا روش های سنتی آموزش بازاریابی به شکل عملی و در جریان کار. مشکل اساسی این شکل از آموزش ها این است که یا بسیار زمانگیر و یا عملا غیرکاربردی هستند. بازاریابی یک دانش وسیع با شاخه های گوناگون است و آموزش بازاریابی به شکل صرفا آکادمیک هیچ سودی برای مخاطبان ندارد. اما توصیه ما به شما این است که آموزش بازاریابی را از مراجع نه تنها آکادمیک بلکه اجرایی که سابقه عملی در اجرای پروژه های بازاریابی در شاخه های مختلف را داشته اند، دریافت کنید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم بازاریابی و مهارت های مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه به شکل کلی آشنا کنیم.

اصول بازاریابی چیست؟ (مفاهیم و اصول اولیه)

بازاریابی چیست؟

پاسخ های گوناگونی برای سوال “بازاریابی چیست؟” وجود دارد و این پاسخ ها با توجه به مخاطبان، پلتفرم و حتی بیزینس می تواند تغییر کند. در ادامه به برخی از این تعاریف می پردازیم، اما اگر قصد دارید با این مفهوم بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم که مقاله بازاریابی (Marketing) چیست و انواع بازاریابی را مطالعه کنید.

بازاریابی از نگاه فیلیپ کاتلر “علم و هنر جستجو، خلق و رساندن ارزش به منظور رفع نیاز بازار هدف در مقابل دستیابی به سود است. بازاریابی خواسته ها و نیازهای برآورده نشده را شناسایی می کند.”

انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) بازاریابی را اینگونه تعریف می کند ” بازاریابی مجموعه ای از فعالیت ها، انسیتوها و فرایندها برای خلق، ارتباط، ارسال و مبادله پیشنهاداتی هستند که برای مشتریان، شرکا، مخاطبان و در مقیاس بزرگتر جامعه ارزشمند است.”

برخی دیگر بازاریابی را “رفع نیازها و خواسته های مشتری” تعریف کرده اند و در تعریفی دیگر بازاریابی “فرایندی تعریف شده است که در آن شرکت نیاز مشتری را به درآمدتبدیل می کند.”

عکس یک

مدل بازاریابی چیست و انواع مدل های بازاریابی پرکاربرد

انواع آموزش بازاریابی

بازاریابی انواع گوناگونی دارد. شناخت انواع بازاریابی به شما کمک می کند تا حوزه علاقه مندی ها و توانمندی های خود را بهتر شناسایی کنید و با دریافت آموزش بازاریابی تخصصی، به فعالیت در آن زمینه بپردازید. برخی از شاخه های اصلی بازاریابی عبارتند از:

بازاریابی B2C مخفف “Business To Consumer” و به معنای بازاریابی بیزینس به مصرف کننده یا بازاریابی مصرفی است. به این معنا که مخاطب هدف این شیوه از بازاریابی، مشتری مستقیم محصول یا خدمت یک کسب وکار است. به عنوان مثال تبلیغ تلوزیونی یک شکلات یا تبلیغ اینستاگرامی یک پیراهن نمونه هایی از استراتژی بازاریابی B2C هستند.

5 استراتژی بازاریابی آنلاین متناسب با بودجه کم شما

بازاریابی B2B مخفف “Business To Business” و به معنای بازاریابی کسب وکار به کسب وکار یا بازاریابی شرکتی است. در این شیوه از بازاریابی مخاطب هدف شرکت یک شرکت دیگر است. ایونت مارکتینگ در نمایشگاه های تخصصی نمونه ای از بازاریابی B2B است.

در حوزه آموزش بازاریابی با توجه به اینکه زمینه فعالیت شما کدام دسته از انواع بازاریابی باشد، سرفصل ها و حتی شیوه آموزش، کاملا متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال دوره آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی برای فعالین در حوزه بازاریابی B2B عمدتا به آموزش لینکدین مارکتینگ می پردازد ولی در حوزه بازاریابی B2C شامل آموزش بازاریابی اینستاگرامی یا اینستاگرام مارکتینگ است.

عکس دو

10 استراتژی موفق بازاریابی تاثیرگذار برای B2B

10 روش بازاریابی سنتی

  • بازاریابی برونگرا (Outbound marketing)

استراتژی بازاریابی برونگرا به چگونگی رساندن پیام به مخاطب توجه می کند و زمانی اتفاق می افتد که شرکت پیام برند خود را با مخاطبی بیرونی به اشتراک می گذارد. به عنوان مثال تبلیغات بیلبوردی نمونه ای از بازاریابی برونگرا هستند.

  • بازاریابی شخصی سازی شده (Personalized marketing)

بازاریابی شخصی سازی شده زمانی رخ می دهدکه شرکت از داده های قبلی که از شما دارد برای خلق یک تجربه منحصر به فرد برای شما استفاده کند. پیامک های تبلیغاتی که از نام و پیشینه خرید افراد استفاده کرده و به مخاطب یک پیشنهاد خرید خاص می دهند، نمونه ای از این روش بازاریابی هستند.

  • بازاریابی پستی (Direct mail)

نوعی از بازاریابی که در آن شرکت ها تبلیغات خود را به یک آدرس مشخص ارسال می کنند.

  • بازاریابی شراکتی (Partner marketing)

این شکل از بازاریابی نیازمند همکاری دو شرکت با یکدیگر و خلق یک پیام مشترک و منسجم است. به عنوان مثال زمانی که یک شرکت اسپانسر یک شرکت دیگر می شود از بازاریابی شراکتی استفاده می کند.

  • بازاریابی تلفنی (Telemarketing)

در بازاریابی تلفنی شرکت ها به کمک تماس های تلفنی با افراد ارتباط برقرار می کنند. البته اگر به دنبال استفاده از این شیوه از بازاریابی در کسب وکار خود هستید، می بایست شرایط لازم برای آموزش مارکتینگ، استراتژی های گفتگوی تلفنی، شناخت رفتار مصرف کننده و … را برای پرسنل خود فراهم نمایید تا بتوانید به نتایج دلخواهتان دست یابید.

ده اشتباه رایج در بازاریابی تلفنی که باید از آن بپرهیزید.

  • بازاریابی روابط عمومی (Public relations (PR) marketing)

بازاریابی PR یکی از استراتژی های بازاریابی است که در آن صاحبان برند با یک منبع خبری برای پوشش رسانه ای کسب وکارشان مشارکت می کنند.

عکس سه

  • بازاریابی دهان به دهان (Word of mouth marketing)

بازاریابی دهان به دهان یا توصیه ای، یک استراتژی بازاریابی است که بر مبنای توصیه ی برند از سوی مشتریان فعلی به مشتریان جدید شکل می گیرد. البته کنترل این شیوه از بازاریابی کار بسیار دشواری بوده، زیرا تا حد زیادی وابسته به مشتریان است. اگر قصد دارید که در زمینه آموزش بازاریابی دهان به دهان اطلاعات بیشتری کسب کنید، توصیه ما به شما مطالعه ی مقاله بازاریابی دهان به دهان چیست، است.

  • بازاریابی پنهانی (Stealth marketing)

بازاریابی پنهانی عمل بازاریابی یک محصول یا خدمت به شخص بدون آنکه وی متوجه شود، است. یکی از بهترین مثال های این شیوه از بازاریابی، جاگذاری محصول (Product placement) در فیلم ها یا برنامه های تلوزیونی است.

  • بازاریابی برند (Brand marketing)

بازاریابی برند به شکلی از بازاریابی اشاره دارد که هدف از آن دستیابی به یک شهرت خوب و شناخته شدن است. بازاریابی برند وجوه مختلفی از برندینگ از هویت بصری برند تا لحن و صدای برند را شامل می شود .

  • بازاریابی سببی (Cause marketing)

بازاریابی سببی یک استراتژی بازاریابی است که در آن برند از یک دلیل مشخص پشتیبانی می کند و از این راه برای تقویت ارزش های اصلی برند خود استفاده می کند. فعالیت برخی از برندها در راستای حفظ محیط زیست از جمله مثال های بازاریابی سببی است.

بازاریابی (Marketing) چیست و انواع بازاریابی

علاوه بر روش های مختلف بازاریابی سنتی، آموزش بازاریابی دیجیتال نیز به کسب وکار شما کمک می کند تا در دنیای رقابتی امروز از پتانسیل هایی مثل حضور بازار هدف در فضای آنلاین بیشترین استفاده را نمایید.

7 شیوه دیجیتال مارکتینگ

  • بازاریابی درونگرا (Inbound marketing)

بازاریابی درونگرا یک استراتژی بازاریابی برای کشاندن مشتریان بالقوه به سمت برند است. بازاریابی درونگرا یک استراتژی بلند مدت است که به کمک انواع تاکتیک های دیجیتال مارکتیننگ مشتریان بالقوه را برای پیشروی در قیف بازاریابی هدایت می کند. در بازاریابی درونگرا از SEO،  بازاریابی محتوا و ایمیل مارکتینگ برای تشویق و آموزش مشتریان بالقوه برای تعامل با برند استفاده می شود.

  • بازاریابی موتورهای جستجو (Searching engine marketing)

در این استراتژی بازاریابی که با نام SEM نیز شناخته می شود از موتورهای جستجو مثل گوگل(Google) استفاده می شود. بازاریابی موتورهای جستجو می تواند شامل تبلیغات پولی یا استراتژی های ارگانیک سئو (SEO) باشد.

عکس چهار

برترین راهکارها برای بهینه سازی سایت

  • بازاریابی محتوا (Content marketing)

بازاریابی محتوا شامل تولید محتوایی مثل وبینار یا ای بوک برای تشویق مشتریان بالقوه برای تعامل بیشتر با برند است.

راهکارهایی برای بازاریابی محتوا و ساخت محتوایی که بازدید کنندگان می پسندند

  • افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing)

افیلیت مارکتینگ یعنی زمانی که یک برند به یک وب سایت دیگر به دلیل فروش هایی که از ارجاعات مشتریان از طریق آن وب سایت صورت گرفته، کمیسیون پرداخت کند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم افیلیت مارکتینگ و آموزش بازاریابی همکارانه پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست با مزایا و معایب آن، است.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social media marketing)

در بازاریابی شبکه های اجتماعی از پلتفرم های شبکه های اجتماعی به عنوان کانال های اصلی برای به اشتراک گذاری پیام استفاده می شود.

  • ایمیل مارکتینگ (Email marketing)

زمانی که برند پیام بازاریابی خود را به کمک ایمیل برای مشتریان بالقوه خود ارسال نماید در واقع از ایمیل مارکتینگ استفاده کرده است.

  • موبایل مارکتینگ (Mobile marketing)

در موبایل مارکتینگ پیام بازاریابی از طریق پیامک ها یا نوتیفیکیشن ها منتقل می شود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

10 مهارت و دانش اصلی بازاریابان

در ادامه به 10 مهارت و دانش مهم در آموزش بازاریابی می پردازیم. البته باید یادآوری کنیم که شما به عنوان یک مدیر بازاریابی نیازی به دستیابی به تخصص و مهارت کامل در این دانش ها و یا مهارت ها، ندارید و می توانید با بهره مندی از یک آشنایی کلی با این زمینه ها، فعالیت خود را در حوزه بازاریابی آغاز کنید.

  • دانش مشتری
  • تبلیغات دیجیتال
  • تفکر انتقادی و مهارت حل مساله
  • مهارت داستان سرایی
  • مهارت های نوشتاری
  • بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
  • مدیریت شبکه های اجتماعی
  • کار تیمی
  • مدیریت زمان
  • دانش تجزیه و تحلیل

در پایان چناچه به دنبال یک تیم تخصصی و حرفه ای در زمینه ی آموزش بازاریابی به شکل کاربردی هستید، پیشنهاد ما به شما تیم متخصصان بیلاود مارکتینگ با بیش از ده سال تجربه عملی در حوزه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ است.

[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *