همه ی وب سایت های جهان با هر نوع فعالیتی که دارند، تنها یک هدف اصلی را دنبال می کنند؛ دیده شدن! زمانی شما به مخاطبین و جامعه هدف خود دست پیدا خواهید کرد که بتوانید خود را به آن ها نشان دهید. اما داستان به همین نقطه ختم نمی شود و زمانی شما می توانید بگویید که موفق عمل کرده اید که کاربر بر روی سایت شما کلیک کند. میزان کلیک های کاربران نسبت به دیده شدن شما در صفحه ی نتایج موتورهای جستجو را با معیاری به نام CTR اندازه گیری می کنند.

 هر چه نرخ کلیک و یا Click Through Rate سایت شما بیشتر باشد، یعنی افراد بیشتری را متقاعد و جذب کرده اید که وارد سایت شما شوند. در ادامه به بررسی این مفهوم و تمام راهکارهای مهم برای افزایش CTR سایت را به شما آموزش خواهیم داد. حتما تا انتها با ما همراه شوید.

 CTR چیست؟

برای آن که بتوانید میزان پیشرفت و عملکرد سایتتان را مورد بررسی قرار دهید، باید به پارامترهای مختلفی توجه کنید. یکی از این پارامترها میزان یا نرخ کلیک کاربران بر روی تبلیغات، دکمه ها و یا لینک هایی است که شما تعبیه کرده اید. CTR به شما می گوید که شما تا چه حد توانسته اید کاربر را متقاعد کنید که بر روی قسمت های موردنظر شما کلیک کند و محتوایی که برای آن قسمت در نظر گرفته اید، از چه میزان جذابیتی برخوردار است. میزان CTR بیانگر میزان موفقیت شما در هدایت کاربر به قسمت های مختلف است. اما سوالی که در این قسمت به وجود می آید این است که این نرخ بر چه اساسی محاسبه می شود؟ پیش از آن که به بررسی فرمول نرخ کلیک بپردازیم باید با مفهومی به نام impression آشنا شوید.

Impression چیست؟

ایمپرشن در واقع تعداد دفعاتی است که سایت شما در صفحه ی نتایج موتورهای جستجو نشان داده می شوند. در این حالت لزوما کاربر بر روی سایت شما کلیک نمی کند. برای درک بهتر این مسئله به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید که کاربر عبارت ” آموزش سئو ” را در گوگل جستجو می کند. در اولین صفحه از نتایج، 10 صفحه ی مرتبط از 10 وب سایت مختلف به کاربر نشان داده خواهد شد. کاربر مورد 1 تا 3 را در آن صفحه می بیند اما فقط بر روی یکی از آن ها کلیک می کند. فرض کنید که کاربر بر روی نتیجه ی اول کلیک کرده است. در این حالت برای هر سه وب سایت Impression ثبت می شود اما برای وب سایت اول یک کلیک نیز ثبت می شود. حال که با این مفهوم و تفاوت آن با CTR آشنا شدید، به سراغ نحوه محاسبه نرح کلیک می رویم.

CTR چگونه به دست می آید؟

نرخ کلیک در واقع نسبت تعداد دفعات نمایش سایت به تعداد کلیک های آن است. به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، از طریق فرمول ساده ی زیر می توانید به CTR دست پیدا کنید:

شما نیازی ندارید که به صورت دستی این نرخ را محاسبه کنید؛ زیرا سرچ کنسول گوگل میزان ایمپرشن و نرخ کلیک را به شما نشان می دهد. حال که با اهمیت CTR آشنا شدیم، سوال ایجاد می شود که چطور می توانیم این نرخ را افزایش دهیم؟ در ادامه به شما تکنیک هایی را ارائه می کنیم که می توانید به سادگی گامی بزرگ در راستای بهبود سئو سایت خود بردارید.

راه های افزایش CTR در موتورهای جستجو

همانطور که می دانید برای نمایش سایت شما در SERP باید بر اساس الگوریتم های گوگل فعالیت کنید، تا بتوانید جایگاه بهتری در موتورهای جستجو داشته باشید اما بعد از به دست آوردن جایگاه و رتبه ی خوب در گوگل، باید کاربر را متقاعد کنید که بر روی لینک شما در صفحه ی سرپ کلیک کند. با رعایت نکات زیر می توانید به افزایش CTR سایت خود کمک کنید.

استفاده از کلمه کلیدی در عنوان

کاربر زمانی بر روی لینک شما کلیک می کند که مطمئن شود محتوای صفحه دقیقا آن چیزی است که نیاز دارد؛ بنابراین بهتر است که در عنوان خود از کلمه کلیدی صفحه استفاده کنید. با این کار نه تنها به کاربر؛ بلکه به گوگل هم این پیام را می رسانید که صفحه شما دقیقاً راجع به چه چیزی صحبت می کند. در عنوان می توانید از کلمات کلیدی بلندتر نیز استفاده کنید؛ زیرا رقابت در این نوع کلمات معمولاً کمتر از کلمات دو یا سه بخشی است و احتمال کسب جایگاه بهتر و بالاتر نیز بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این مورد شما می توانید در عنوان خود از کلمات آهنربایی کمک بگیرید. منظور ما از کلمات آهنربایی کلماتی هستند که برای کاربر بسیار جذاب و متقاعد کننده است. برخی از این کلمات عبارتند از رایگان، ارزان، جامع، سریع، آسان و … کاربر شما با دیدن چنین عنوان هایی به صورت ناخودآگاه بر روی سایت شما کلیک می کند؛ زیرا این کلمات تاثیر مثبتی بر ذهن آن ها دارد.

نوشتن متا دیسکریپشن جذاب و گیرا

متا دیسکریپشن توضیحاتی است که در صفحه نتایج گوگل در زیر عنوان نمایش داده می شود. در این توضیحات به شما فرصت داده شده تا در ۱۶۰ کاراکتر، کاربر خود را متقاعد کنید تا بر روی لینک شما کلیک کند. در این چند خط شما باید به ارزش هایی بپردازید که که در آن صفحه وجود دارد. بهتر است در توضیحات متا از کلمه کلیدی اصلی و یا کلمات مرتبط استفاده کنید؛ زیرا باید هدف متن خود را در این قسمت به کاربر ارائه دهید.

آدرس url منظم و خوانا

در وهله ی اول شاید فکر کنید که این مورد تاثیری بر روی نرخ کلیک کاربران ندارد اما باید به شما یادآوری کنیم هر آنچه کاربران در صفحه ی نتایج می بینند، می تواند اهرمی برای افزایش جذابیت لینک شما باشد. Url نیز در این صفحه نمایش داده می شود و هرچه شما ساختار درستی از آدرس دهی را در سایت خود رعایت کنید، نه تنها آدرس های شما با معنا و خوانا خواهند شد؛ بلکه درک ربات های گوگل نیز ساده تر خواهد شد. به همین دلیل سعی کنید از نام های با معنا و کوتاه و دسته بندی درستی در سایت خود استفاده کنید.

وجود تصویر مرتبط و با کیفیت

همانطور که می دانید، سرعت انتقال پیام توسط تصویر بسیار بالاتر از متن است. ممکن است شما هم بارها و بارها، به ویژه در زمان سرچ کوئری هایی مانند خرید محصول X، در رتبه های برتر گوگل دیده باشید که تصویری کوچک در کنار آن سایت وجود دارد. نمایش این تصویر کاربر را تشویق می کند تا بر روی سایت شما کلیک کند و همین امر سبب بالاتر رفتن نرخ کلیک شما خواهد شد. در تصویر زیر نمونه ای از این موضوع را مشاهده خواهید کرد.

درج داده های ساختار یافته

داده های ساختار یافته که به اصطلاح به آن ها اسکیما نیز می گویند، یکی از اهرم هایی است که می تواند به افزایش نرخ کلیک سایت شما کمک کند. اسکیماها انواع مختلفی دارند که می توانید بر اساس نوع صفحه و صلاح دید خود، از یک یا چندین نوع آن استفاده کنید. یکی از انواع اسکیما Rating یا همان امتیاز است که به صورت 5 ستاره در کنار سایت شما در سرپ نشان داده خواهد شد. اسکیماها مبحث بسیار طولانی و مهمی هستند که در مقاله ی ” اسکیما چیست و چه تاثیری بر روی سئو سایت دارد؟ ” به صورت کامل و جامع به این موضوع پرداخته ایم.

جمع بندی از CTR

همانطور که در این مطلب آموختیم CTR در واقع نسبت تعداد دفعات بازدید به کلیک بر روی لینک، دکمه و یا سایر قسمت های مورد نظر شما گفته می شود. هر چه این پارامتر، درصد بالاتری را نشان دهد به این معناست که شما توانسته اید در جلب نظر کاربران موفق عمل کنید. برای بالا بردن نرخ کلیک نیز راهکارهایی را ارائه کردیم. اگر شما هم راهکار دیگری می دانید، حتما در بخش نظرات با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

مهرداد محمدیمشاهده نوشته ها

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *