همانطور که احتمالا می دانید! سئو سایت فروشگاهی با سایر مدل ها کمی متفاوت است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این راهنمای جامع، به آموزش صفر تا صد سئو محصولات بپردازیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

آموزش سئو محصولات در سایت های فروشگاهی

در سایت هایی که محصولی را ارائه می دهند، علاوه بر توجه به دسته بندی ها، برندها، تگ ها و سایر صفحات اصلی، باید به سئو صفحه خود محصول نیز توجه لازم را داشته باشید. برای شفاف تر شدن این موضوع بیایید این مسئله را در قالب یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی بررسی کنیم.

در یک فروشگاه لوازم آرایشی شما باید تمامی دسته بندی ها مانند آرایش چشم، آرایش لب و آرایش پوست و تمام زیر دسته های آن ها مانند ریمل، خط چشم و رژ لب را نیز سئو کنید تا با تک تک این دسته بندی ها با سرچ کوئری مرتبط، بتوانید جایگاه خوبی کسب کنید و مشتریان به سایت شما هدایت شوند.

حال فرض کنید که ریملی از برند اسنس در سایت شما موجود است. اگر کاربر عینا عبارت ریمل اسنس را سرچ کند، باید دقیقا به صفحه ی همین محصول هدایت شود تا بتواند در کوتاهترین زمان ممکن، سفارش خود را به ثبت برساند. برای آن که صفحات محصولات شما نیز در سرپ گوگل جایگاه و رتبه ی خوبی بگیرند، باید به پارامترهای مهم سئو محصولات توجه کنید. در ادامه به آموزش سئو محصولات می پردازیم.

تحقیق کلمات کلیدی اصلی و LSI

اولین قدم برای سئو کردن اصولی صفحات، پیدا کردن کلمات کلیدی است. اگر از انجام این مرحله صرف نظر کنید و یا آن را به درستی انجام ندهید، تمام فعالیت های بعدی شما بی ثمر خواهند شد. شما باید بدانید که دقیقا هدف شما از ایجاد هر صفحه چیست و تنها از طریق تحقیق کلمه کلیدی می توانید به این هدف برسید. برای تحقیق کلمه کلیدی یا همان keyword research راه های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به طور خلاصه به آن ها می پردازیم.

روش های اصولی کیورد ریسرچ

برای تحقیق کلید می توانید از ابزارهایی که برای این کار طراحی شده اند، استفاده کنید. این ابزار ها در مدت زمان کوتاهی لیستی از کلمات کلیدی، کلمات هم خانواده، کیوردهای طولانی و کلمات مترادف را در اختیار شما می گذارند. در ادامه لیستی از این ابزارها را مشاهده خواهید کرد:

  • Google search
  • Google Keyword Planner
  • Google Trends
  • Alexa pro
  • Moz
  • KWFinder
  • Keywordtool.io
  • Ahrefs
  • Keywords Everywhere
  • SEMrush
  • Keyword Snatcher

برخی از این ابزارها به صورت رایگان در اختیار شما هستند اما برای استفاده از برخی دیگر باید هزینه ای را به عنوان حق اشتراک پرداخت کنید. راه دیگری که برای این کار وجود دارد، استفاده از پیشنهادات خود موتور جستجوی گوگل است. در این روش تنها کافیست عبارت کلیدی خود را در کادر جستجوی گوگل وارد کنید تا به صورت خودکار عباراتی که بیشترین میزان جستجو با اون عبارت دارند را مشاهده کنید. برای درک بهتر به تصویر زیر توجه کنید:

تحقیق کلمه کلیدی از طریق کادر جستجو گوگل
تحقیق کلمه کلیدی از طریق کادر جستجو گوگل

پیشنهادات گوگل فقط به این کارد جستجو محدود نیست. زمانی که شما عبارت یا همان کوئری را در گوگل جستجو می کنید، در انتهای صفحه و در ادامه ی ریزالت ها نیز تعدادی از این عبارات پر جستجو را به شما نشان می دهد.

تحقیق کلمه کلیدی از طریق جستجوهای مرتبط در گوگل
تحقیق کلمه کلیدی از طریق جستجوهای مرتبط در گوگل

حال که با اهمیت تحقیق کلمات و روش های انجام آن آشنا شدیم، به سراغ پارامتر مهم بعدی برای سئوی محصولات می رویم.

تولید محتوای سئو شده به ازای هر محصول

توضیحات محصول نه تنها به فروش بیشتر شما کمک می کند؛ بلکه بر سئوی صفحه محصول شما نیز موثر است. تولید محتوای یونیک و کاربردی به کاربر شما کمک می کند تا اطلاعات کافی را به دست آورده و محصول مورد نظر خود را به سادگی خریداری کند. اما جدای از کاربردی بودن محتوا شما باید پارامترهای مهم سئو را نیز در نظر داشته باشید. در ادامه این پارامترها را بررسی خواهیم کرد.

انتخاب عنوان جذاب و گیرا

اولین عنصری که کاربر در صفحه ی شما با آن مواجه می شود، عنوانی است که انتخاب می کنید. این عنوان نه تنها باید جذاب و محرک باشد؛ بلکه باید در آن از کلمه کلیدی خود استفاده کنید. بهتر است که این کلید در ابتدای عنوان نوشته شود.

درج متا دیسکریپشن

متا دیسکریپشن در واقع توضیحاتی است که در صفحه نتایج گوگل در زیر عنوان صفحه، به کاربر نمایش داده می شود. شما در این قسمت باید در 160 کاراکتر متنی بنویسید که برای کاربر جذاب باشد تا بر روی لینک شما کلیک کند. فراموش نکنید که از کلید اصلی و حتی کلمات مترادف های آن در توضیحات متا استفاده کنید.

درج متا دیسکریپشن در سئو محصولات
درج متا دیسکریپشن در سئو محصولات

چگالی و توزیع کلمات کلیدی

کلمه کلیدی اصلی و فرعی را باید به صورت پراکنده در متن خود استفاده کنید. بهتر است که در پاراگراف ابتدایی نیز کلمه کلیدی اصلی خود را بیاورید و در تیترهای مطلب به صورت بهینه از این کلمات استفاده کنید. هرگز بیش از اندازه این کلمات را در متن خود نیاورید؛ زیرا علاوه بر گوگل، کاربر نیز متنی ماشینی و غیرطبیعی را دوست ندارد.

سئوی محتوای تنها به این موارد ختم نمی شود و این ها تنها اصلی ترین و ابتدایی ترین موارد هستند. در نوشتاری مجزا به پارامترهای مهم برای نوشتن یک محتوای سئو شده پرداخته ایم و به شما پیشنهاد می کنیم که حتما این مقاله را مطالعه فرمایید.

انتخاب URL ساختارمند و با معنا

URL یا همان آدرس هر صفحه باید به صورت کاملا بهینه باشد. در وهله ی اول URL باید کوتاه و با معنا باشد. بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا به صورت خودکار آدرسی طولانی و بر اساس آی دی تولید می کند. این روش مناسب نیست و شما باید دقیقا نام محصول خود را به عنوان آدرس در نظر بگیرید. می توانید این آدرس را به صورت فارسی و یا انگلیسی بنویسید اما پیشنهاد ما این است که به صورت انگلیسی بنویسید تا در هنگام کپی کردن آدرس، شکل خود را حفظ کند و به Hash code تبدیل نشوند.

قرار دادن تصاویر با کیفیت از محصول

شما می توانید خودتان از محصولات خود عکسبرداری کنید و یا از تصاویر موجود در سطح وب استفاده کنید. البته باید به چند نکته ی مهم توجه داشته باشید. نکته ی اول، حجم تصاویر است. شما باید از طریق نرم افزارها و یا ابزارهای آنلاین حجم عکس را کم کرده ولی در عین حال کیفیت آن را تا حد زیادی حفظ کنید.

نکته ی بعدی نام تصاویر است. بهتر است که در هنگام ذخیره سازی تصاویر در سیستم خود، ابتدا نام آن ها را با معنا انتخاب کنید. فرقی ندارد که این نام فارسی باشد و یا انگلیسی؛ تنها کافیست کلمه کلیدی خود را نیز در آن قرار دهید و در نهایت، هنگام بارگذاری این تصاویر چه در بدنه ی متن و چه به عنوان گالری تصاویر محصول، متن جایگزین و عنوانی مناسب و حاوی کلمه کلیدی خود را نیز برای آن تنظیم کنید. توجه داشته باشید که ابعاد تصاویر شما بهتر است که به صورت یکپارچه بوده و بر روی آن ها واترمارک لوگوی خود را قرار دهید.

بهبود و افزایش سرعت صفحه ی محصول

یکی از مهم ترین معیارهای رتبه بندی وب سایت ها توسط گوگل، سرعت لود صفحات است. علاوه بر آن کاربران معمولا بیش از 3 ثانیه برای لود شدن صفحه صبر نمی کنند و اگر سرعت سایت شما کم باشد، آن را بسته و به سراغ رقیبان شما خواهند رفت. بنابراین در ابتدا باید سرعت سایت خود را بررسی کرده و مشکلات و عناصر اضافی آن را شناسایی کنید. در مرحله ی بعدی باید راه حل های بهینه برای این مسائل پیدا کنید. در آموزش افزایش سرعت سایت به تمام موارد مهم در این زمینه پرداخته ایم.

استفاده ی درست و به اندازه از اسکیما

اسکیما در واقع داده های ساختار یافته ای هستند که به درک بهتر موتورهای جستجو از محتوای صفحات کمک می کنند. اسکیما انواع مختلفی که دارد که توضیح هر یک از آن ها در این نوشتار نمی گنجد. اما برای محصولات، اصلی ترین اسکیما امتیاز دهی (Rating) است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در کنار عنوان سایت تعدادی ستاره درج شده است. این کار بر روی ذهن کاربر تاثیرگذار است و باعث می شود که ناخودآگاه اعتماد بیشتری به فروشگاه شما پیدا کند.

اسکیمای امتیازدهی rating schema
اسکیمای امتیازدهی rating schema

راه اندازی بخش وبلاگ

در بسیاری از مواقع از اهمیت لینک سازی داخلی در سئو سایت شنیده ایم و می دانیم که تا چه حد می تواند کمک کننده باشد. بخش بلاگ سایت می تواند امکان لینک سازی اصولی را برای شما فراهم کند. اما از سوی دیگر شما می توانید به کمک مطالب مفید و یونیک کاربر را به سمت سایت خود بیاورید. در همان مثال فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی، شما می توانید مطالبی با عناوین زیر تولید کرده و در بخش وبلاگ خود قرار دهید:

  • تشخیص ریمل اصل از فیک
  • ترفندهای آرایشی روز
  • مقایسه ی برندهای برتر ریمل

این کار به شما کمک می کند که صفحه ی محصول شما نیز قدرت بیشتری گرفته و کاربر را به سمت خرید سوق دهید.

پاکسازی سایت از زامبی پیج ها و صفحات یتیم

پیش از هر چیزی ابتدا باید این دو مفهوم آشنا شوید تا بتوانید اهمیت پاکسازی وب سایت از این گونه صفحات را درک کنید.

زامبی پیج : صفحاتی هستند که محتوای ضعیف و کمی دارند و به هیچ عنوان بهینه نیستند.

صفحات یتیم: صفحاتی هستند که هیچ گونه لینک داخلی به آن ها ارجاع داده نشده است.

حال که با این دو مفهوم آشنا شدید، کاملا درک می کنید که وجود این چنین صفحاتی نه تنها به سئو محصولات در فروشگاه اینترنتی شما کمک نمی کند؛ بلکه میانگین قدرت کل سایت شما را نیز کم خواهد کرد. به دلیل همین اهمیت تمامی صفحات موجود در سایت را یک به یک بررسی کنید و صفحات بیهوده را حذف کرده و صفحات ضروری را آپدیت کرده و لینک سازی داخلی را بر اساس استانداردهای لازم ایجاد کنید.

استفاده از قدرت محتوای ویدیویی و تصویری

در دنیای وب در هر زمینه ای که فعالیت می کنید، قطعا رقیبانی نیز در آن حیطه وجود دارند. یکی از وجوه تمایزی که می توانید در فروشگاه خود ایجاد کنید، استفاده از محتواهای چند رسانه ای مانند ویدیو، تصویر، اینفوگرافیک، صوت و انیمیشن است. بر اساس نوع کسب و کار خود می توانید از محصولات خود محتوایی ارزشمند تولید کنید تا کاربر نه تنها با محصول شما بیشتر آشنا شود؛ بلکه زمان بیشتری را در وب سایت شما بگذراند.

با تولید محتوای جذاب حتی می توانید اعتبارتان را نزد کاربران افزایش دهید تا بتوانند بدون هیچ گونه نگرانی خرید خود را به صورت اینترنتی ثبت کنند. وجود فایل های چند رسانه ای در یک صفحه از دیدگاه گوگل نیز با ارزش است؛ به شرط آن که سئوی آن ها را رعایت کنید و بی رویه از آن ها استفاده نکنید.

نوشتن کال تو اکشن هدفمند

قطعا شما از ایجاد هر صفحه و یا هر محتوا، هدفی را دنبال می کنید و می خواهید که کاربر را متقاعد به انجام کاری کنید. به این کار فراخوانی به عمل (Call To Action) می گویند. در هر صفحه ممکن است که هدف شما متفاوت باشد. به عنوان مثال در صفحه ی محصول هدف شما ترغیب کاربر به سفارش آن محصول است و در بخش بلاگ می خواهید که کاربر از طریق گذاشتن نظر خود، با سایت شما تعامل برقرار کند. در تمامی بخش ها حتما کاربر را به تعامل دعوت کنید تا هزینه و زمانی که برای ایجاد آن محتوا صرف کردید، بی نتیجه نماند.

بهبود تجربه ی کاربری (UX)

تجربه ی کاربری به زبان ساده یعنی کاربران با هر سطح سواد و یا دانش تکنولوژی بتوانند به سادگی با سایت شما کار کنند. به عنوان مثال دسته بندی های صحیح و طراحی منوی کاربردی به کاربر کمک می کند تا بین صفحات شما به سادگی جابجا شده و نیاز خود را برطرف کند. در صفحه ی محصول باید فرآیندی ساده برای ثبت سفارش و پرداخت هزینه طراحی کنید تا کاربر در هنگام سفارش دچار سردرگمی نشده و در کوتاهترین زمان ممکن خرید خود را به ثبت برساند.

ایجاد لینک های برد کرامب

یکی از مواردی که به بهبود UX سایت کمک می کند، درج لینک های برد کرامب است. این لینک ها در واقع به کاربر نشان می دهند که در کدام قسمت از سایت قرار دارند و از سوی دیگر به آن ها کمک می کند تا به سادگی به صفحات مادر دسترسی داشته باشند. وجود برد کرامب در صفحه محصول باعث می شود تا کاربر به راحتی بتواند به دسته بندی اصلی رفته و سایر محصولات را نیز مشاهده کند. این کار نه تنها مدت زمان ماندن کاربر در صفحه را افزایش می دهد؛ بلکه ممکن است کاربر با مشاهده ی سایر محصولات آن ها را نیز به سبد خرید خود اضافه کند. نمونه ای از لینک های برد کرامب در سایت دیجی کالا را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید که از صفحه اصلی به دسته بندی های بزرگ و کوچک و در نهایت جایگاه فعلی کاربر اشاره دارد.

ایجاد لینک های برد کرامب در سئو محصولات
ایجاد لینک های برد کرامب در سئو محصولات

لینک سازی خارجی اصولی

در حیطه های پر رقابت سئوی محصولات کمی سخت تر خواهد بود. به همین دلیل شما باید از تمام اهرم های موجود نهایت استفاده را ببرید تا بتوانید جایگاه خوبی در نتایج گوگل به دست آورید. یکی از این تکنیک ها ساخت بک لینک و لینک سازی های خارج از سایت خودتان است. برای انجام این کار باید تخصص کافی را داشته باشید؛ زیرا همان قدر که می تواند برای سئو شما مفید باشد، در صورت اجرای غیر اصولی می تواند همان قدر به ضرر شما تمام شود. ما نیز در پلاتیوم لیست بک لینک رایگان در سال 2022 را برای شما گردآوری کردیم تا بتوانید بدون پرداخت هزینه این کار را انجام دهید.

جلوگیری از بروز کنیبالیزیشن

کنیبالیزشن که در زبان فارسی اصطلاحا به آن هم نوع خواری گفته می شود، یکی از مشکلاتی است که در سایت های فروشگاهی به وفور دیده می شود. کنیبالیزیشن در واقع به این معناست که دو یا چند صفحه ی مجزا از سایت شما دارای یک کلمه ی کلیدی باشند. برای درک بهتر موضوع به این مثال توجه کنید.

فرض کنید که شما چندین مدل از ریمل های اسنس را در محصولات خود دارید. اگر کلید اصلی تمامی این محصولات ریمل اسنس باشد، کنیبالیزیشن رخ می دهد. شما باید کلید هر صفحه را کاملا مرتبط با هدف آن تعیین کنید. به عنوان مثال باید کلمه کلیدی محصول اول “ریمل اسنس مدل 1” باشد و مابقی محصولات نیز به همین ترتیب باشند. کنیبالیزشن ممکن است در دسته بندی، تگ و مقالات وبلاگ نیز به وجود آید.

برای آن که صفحات شما رتبه ی خوبی بگیرند باید از این گونه مشکلات دوری کنید و به صورت دوره ای صفحات را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت بروز ناخواسته ی این مشکلات، آن ها را در اولین فرصت رفع کنید.

نتیجه گیری از سئو محصولات در فروشگاه اینترنتی

در این مطلب تمام نکات مهم در سئو محصولات را بررسی کردیم و امیدواریم که با به کارگیری این نکات بتوانید در سئو سایت خود موفق عمل کنید. شما نیز اگر نکته ی دیگری می دانید حتما در بخش نظرات با سایر کابران به اشتراک بگذارید و در صورت وجود سوال و یا پیشنهاد حتما با ما از طریق کامنت های همین صفحه در ارتباط باشید.

مهرداد محمدیمشاهده نوشته ها

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *