مبحث ادوردز گاهی می تواند برای تبلیغ کنندگان مبتدی پیچیده و سخت باشد. نحوه کارکرد تبلیغات جستجو به این صورت است که تا وقتی هزینه کلیک های صورت گرفته روی تبلیغ خود را بپردازید ، تبلیغاتی برای کلمات کلیدی محتوای شما نمایش داده می شود.

با توجه به این نکته که هزاران تبلیغ کننده با استفاده از کلمات کلیدی همسان به دنبال ارتقای رتبه خود هستند ، کاملا روشن است که این چرخه بسیار بزرگ تر از تعریف آن می باشد. و اینجا جایی است که Quality Score وارد ماجرا می شود.

بسیاری از سئو کار ها و کاربران این سوال را در ذهن خود دارند که چرا گوگل از امتیاز کیفی استفاده می کند؟ چگونه امتیاز آن را مقایسه و بررسی می کند و در نهایت به چه صورتی این امتیازات برای آنها لحاظ خواهد شد. تا آخر همراه ما باشید ، تا به سوالات شما جواب بدهیم.

امتیاز کیفی چیست و چه کاربردی دارد؟

امتیاز کیفی عادی در واقع معیار گوگل برای ارزیابی کلمه کلیدی با محتوا و هدف آن دارد. وقتی که گوگل به بررسی می پردازد ، در نهایت برای تبلیغ شما یک امتیازی را در نظر میگیرد.

این نمره از یک تا ده است. کار دیگر گوگل مقایسه کلمه کلیدی و تبلیغ شما با رقیب های دیگر برای نتیجه گیری نهایی است.

این نمره های گوگل در واقع به تبلیغ کننده ها کمک می کند تا نگارش تبلیغات خود ، کلمات کلیدی و کاربردی خود را بدانند و در جهت اصلاح آن حرکت کنند.

امتیاز کیفی لحظه ای کارکرد بسیار مهمی دارد و شما باید عوامل مهمی را در آن رعایت کنید. امتیاز کیفی لحظه ای نسبت به امتیاز کیفی عادی ، جزئیات بیشتری در آن وجود دارد و امتیاز آن نیز مهم تر است.

نکته مهم این است که گوگل مدام امتیازات را تغییر می دهد و به همین دلیل امتیازات را در اختیار شما قرار نمی دهد.

چرا گوگل از امتیاز کیفی استفاده می کند؟

استفاده از امتیاز کیفی برای کاربران به نظر پیچیده می آید ،‌ اما گوگل از این امتیاز ها در جهت هر سرچ کاربر بهره برداری می کند و تبلیغات مرتبطی را به فرد سرچ کننده نمایش می دهد.

گوگل به در آمدی که از تبلیغات به دست می آید ، وابسته است و به همین دلیل تمام تلاش خود را می کند تا تبلیغی جالب و دنبال کننده برای کاربران به نمایش بگذارد.

اگر گوگل قصد داشت که با تبلیغات کم کیفیت فضای خود را اشغال کند ، در کوتاه مدت پول بسیار کمتری بدست می آورد و در بلند مدت کاربران کمتر به سمت تبلیغات مرتبط حرکت می کردند و از هیچ نظر برای گوگل مناسب نبود.

سئو کار ها می دانند که داشتن امتیاز بالا کار بسیار سختی است و نیاز به کوشش فراوان دارد ولی اگر بتوانید که اعتماد گوگل را بدست آورید ،‌ بسیار برای شما مفید واقع می شود.

از مزایای دیگر داشتن امتیاز بالا ،‌ جذب کاربر از طریق گوگل ادز است. بنابراین ، اگر می خواهید تبلیغات شما برای کاربران جذاب واقع شوند ، باید از کلمات کلیدی مرتبط به موضوع و تبلیغ خود استفاده کنید.

زمانی که اینکار را به درستی انجام دهید ، میزان CPC شما کاهش پیدا می کند و این باعث سود بالا در تبلیغات شما است.

امتیاز کیفی چگونه محاسبه می‌شود؟

حتما می خواهید بدانید که گوگل از چه روشی امتیاز کیفی تبلیغات را محاسبه و بررسی می کند.

باید بگویم که گوگل اطلاعات فروانی را در نحوه برخورد کاربران با نتایج جستجو دارد ، همچنین با استفاده از هوش مصنویی ،‌ میزان مرتبط بودن هر کلمه کلیدی با سرچ کاربر قابل مشاهده است. به این اطلاعات گوگل ، امتیاز کیفی می گویند.

پس به جای اینکه کارکنان گوگل با استفاده از بررسی های خودشان امتیاز کیفی را تعیین کنند ،‌ به راحتی و با استفاده از دانش جمعی امتیاز سایت ها را تعیین می کنند.

با اینکار دیگر احتمال بروز خطا نیز به صفر درصد می رسد. به خصوص نحوه رفتار کاربران در نتایج جستجو توسط الگوریتم های گوگل بررسی می شوند تا بتوانند تعاملات آینده را پیشبنی و در جهت آن حرکت کنند.

در روز های ابتدای گوگل ادز ، امتیاز کیفی معرفی شد و از CTR برای تعیین میزان مرتبط بودن کلمات کلیدی و تصمیم برای اینکه آیا غیر فعال شوند یا تبلیغ کننده برای بدست آوردن رتبه های بهتر ،‌ هزینه های بیشتری پرداخت کند ، استفاده می شد.

بیاید تعریف امتیاز کیفی را ساده تر کنیم ، گوگل با در نظر گرفتن احتمال اینکه کاربران با جستجو یک کلمه کلیدی به تبلیغ شما برسند و بر روی آن کلیک کنند ، چقدر است.

چرا امتیاز کیفی اهمیت دارد؟

تبلیغ کنندگان به دلیل عوامل زیر به امتیاز کیفی خود اهمیت می دهند:

  • تبلیغ کنندگان باید هزینه چه CPC هایی را پرداخت کنند.
  • چه تبلیغاتی برای ورود به مزاید تبلیغ گوگل مناسب هستند.
  • تبلیغات صحیح چگونه توسط گوگل رتبه بندی می شوند.

ورود به مزایده تبلیغ

همانطور که در بالا گفتم گوگل تبلیغات غیر مرتبط را به کاربران نشان نمی دهد و دلیلش این است که گوگل با کلیک کاربر بر روی لینک ، درآمد زایی می کند.

در واقع تبلیغات سرچی ، با ایجاد ساختار تبلیغات مناسب از طریق پاسخ مستقیم به جستجوی کاربر صورت میگیرد.

برخی گمان می کنند که کاربر با نام برند رو به رو می شوند که این اشتباه است. به عنوان مثال ، یک شرکت تولید خودرو ، فکر می کند که مطالبش برای کسانی که به دنبال جستجو فوتبال هستند‌، مناسب است اما احتمال بسیار کمی وجود دارد که گوگل آن را بپذیرد و توسط کاربران کلیک بخورد ، چون به این صورت گوگل ضرر خواهد کرد.

بنابراین وقتی که گوگل پیشبینی می کند کلمه ای با تبلیغات آن غیر مرتبط است ،‌ امتیاز کیفی کمی به آن می دهد و آن تبلیغ رتبه خوبی نمیگیرد. عکس این موارد ، همیشه دارای امتیاز کیفی بالایی است و در تبلیغ به رتبه های بالا می رسد.

رتبه‌بندی تبلیغ

پس از اینکه گوگل کلمات کلیدی و تبلیغات مرتبط را انتخاب می کند ، تبلیغات وارد مزاید می شوند و در اینجا گوگل محاسبه می کند که هر تبلیغ جقدر هزینه می کند و چه میزان نیز مرتبط هستند.

هر تبلیغ یک امتیاز دریافت می کند و رتبه نهایی او مشخص می کند که کدام تبلیغ ها در جایگاه بالا قرار میگیرند و کدام تبلیغ ها لینک یک را از دست می دهند.

هرچه رتبه تبلیغ ها بهتر باشد ، برای آنها سودمند تر است ، چون که تبلیغات دارای رتبه خوب ، قطعا کلیک بیشتری می خورند و در نهایت فروش این تبلیغات بیشتر خواهد بود.

تخفیف در CPC

میانگین CPC که یک تبلیغ کننده برای هر کلیک باید بپردازد ، بر اساس میزان CPC مورد نیاز برای حفظ رتبه بالاتر نسبت به جایگاه بعدی تبلیغ تعیین می شود. دلیل اینکار به خاطر کم هزینه شدن CPC است. اکثر تبلیغ کنندگان ، متوسط CPC را دارند که پایین ترین حد میزانشان باشد.

داشتن امتیاز بالا برای تبلیغات کنندگان بسیار عالی است ،‌ چون که باید هزینه کمتری را نسبت به سایت های دیگر پرداخت کنند و به نوعی گوگل از کلیک های کاربران ، در آمد خود را دشت می کند.

پس این چرخ بدین گونه است که هرچه رتبه بالاتر باشد ،‌ هزینه کمتر خواهد شد.

چطورامتیاز کیفی را افزایش دهیم
چطورامتیاز کیفی را افزایش دهیم

چطورامتیاز کیفی را افزایش دهیم؟

شما می توانید با در نظر گرفتن ارتباط کلمات کلیدی با تبلیغ خود ، امتیاز کیفی خود را افزایش دهید. با انجام دادن این روند می توانید شاهد نرخ کلیک بالا و افزایش بازدید تبلیغ خود باشید.

در ادامه روش هایی که به افزایش امتیاز شما کمک می کند را برایتان لیست خواهیم کرد.

نرخ کلیک مورد انتظار

این معیار ، مختص اندازه گیری این است که عبارت سرچ شده توسط کاربر با کلمه کلیدی شما یکسان باشد.

مثلا کلمه مرکز نگهداری سالمندان به کلمه کلیدی پیر و مسن مرتبط است اما سرچ های گوناگونی برای یافتن این دو موضوع می شود و به منظور استفاده از تبلیغات شما نیست.

این اتفاق بر روی CTR کلمه کلیدی تاثیر بدی می گذارد و باعث میگردد تا امتیاز کمی برای شما لحاظ شود ؛ پس سعی کنید تا کلمات کلیدی مرتبط را با تبلیغات خود به کار ببرید.

اگر شما کلمه کلیدی برای تبلیغات خود انتخاب کرده باشید که به آن مرتبط است ولی امتیاز مطلوبی ندارد ، مشکل از پردازش تبلیغات شما است و باید به فکر بهبود آن باشید.

مرتبط بودن تبلیغ

در این قسمت متن های درون تبلیغاتتان با کلمه کلیدی مورد بررسی قرار می گیرد. اگر پیام های داخل پست تبلیغاتی شما با کلمه کلیدی آن تفاوت داشته باشد ، امتیاز کیفی کمی دریافت خواهید کرد.

مثلا اگر سازنده سالن فوتسال هستید ، کلمات کلیدی همانند طراحی سالن ، نو سازی سالن و ساخت سالن به موضوع تبلیغ شما مرتبط است اما وقتی که همه ی این ها را در یک گروه متنی قرار دهید ، از ارزش آنها کاسته می شود.

سعی کنید تا از کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده نکنید ،‌ چون در این صورت نوشته شما جنبه عمومی می گیرد و از بخش تخصصی خارج میگردد.

فقط به قرار دادن کلمه کلیدی به صورت داینامیک قانع نباشید ، بلکه برای هر کلمه کلیدی خود گروهی جداگانه طراحی کنید تا حساب شما به خوبی سازماندهی بشود.

تجربه کاربری صفحه فرود

بخش نهایی امتیازدهی مربوط به صفحه ای است که کاربر باز می کند. این امتیاز به خاطر زمانی است که کاربر در سایت و صفحه شما باقی میماند مربوط می شود.

اگر در این بخش امتیاز پایینی را دریافت کنید ، صفحه فرود خود را ویرایش کنید و در رابطه با کلمات کلیدی تنظیم کنید تا مورد رضایت کاربر باشد. بیشتر اوقات لینک دهی به یک صفحه ورودی مهم بهتر از بک لینک به صفحه اصلی سایت است.

صفحه فرود تبلیغ خود را در دسکتاپ و موبایل بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشید و صفحه برای مخاطب سریع باز شود. شما می توانید از سرعت دهنده صفحه موبایل (AMP) نیز استفاده کنید. این کار به نوعی احترام به کاربران محسوب می شود.

جمع بندی

امتیاز کیفی نیز مانند هزینه تبلیغ مهم و حیاتی است و در آن گوگل تصمیم می گیرد که محتوای ریپورتاژی شما را چگونه نشان و مورد ارزیابی قرار بدهد. امتیاز کیفی به کسانی که با بودجه کم قصد تولید تبلیغات را دارند ، کمک شایانی می کند.

در اینجا دیگر لازم نیست تا شما حتما پول بیشتری برای تبلیغ خود خرج کنید ، بلکه باید بر روی کیفیت محتوای خود تلاش کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. این اتفاق باعث جذاب تر شدن PPC می شود ، چون که دیگر پولدار ها برنده قطعی نیستند.

سعی کنید تا همیشه امتیاز کیفی خود را بررسی کنید و اگر دیدید که از گوگل امتیاز مثبتی دریافت نکردید ،‌ ساختار تبلیغات خود را تغییر دهید. همچنین دقت داشته باشید تا زیاد غرق امتیاز کیفی نشوید که مبادا از هدف اصلی تبلیغات ( اداره کسب و کار موثر) باز بمانید.

اگر میخواهید بدانید تبلیغات در گوگل چگونه است حتما مقاله مرتبط را در وبسایت ما مطالعه کنید.

وبسایت پلاتیوم مرجع آموزش سئو در ایران است و به شما توصیه می کنیم دیگر مطالب ما در زمینه سئو را بخوانید.

ممنون که تا این لحظه همراه ما بودید ،‌ اگر سوالی دارید در بخش کامنت برای ما ارسال کنید.

مهرداد محمدیمشاهده نوشته ها

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *