4 اشتباه رایج در طراحی تجربه کاربری سایت

تجربه کاربری (UX) تمام جنبه های تعامل کاربر با شرکت، خدمات، محصولات و … را شامل می شود. طراحی تجربه کاربری در اصل یک مفهوم غیر دیجیتال است، اما به طور عمده در حوزه ی دیجیتال تعریف و به کار گرفته می شود.

در این مقاله به بررسی ۴ اشتباه رایج در میان طراحان سایت خواهیم پرداخت. اشتباهاتی که گاه از اطلاعات بیش از اندازه ی طراحان و یا درگیر شدن بیش از حد در جزئیات طراحی سایت ناشی می شود. اشتباهاتی که دلیل بسیاری از آن ها عدم آگاهی طراحان از میزان درک دیگران است. عدم آگاهی طراحان از میزان درک دیگران باعث ایجاد یک شکاف دانشی می شود. این شکاف دانشی ایجاد شده بر روی طراحی وب سایت تاثیر می گذارد و باعث ایجاد اشتباهات رایج و در عین حال غیرمنتظره در طراحی تجربه کاربری سایت می شود. در ادامه به معرفی ۴ اشتباه رایج طراحان تجربه ی کاربری سایت خواهیم پرداخت.

۱. انتظار بیش از حد از کاربران سایت

طراحان افراد منطقی هستند و مدت زمان زیادی را با رابط های کاربری سر و کله می زنند. آن ها در این زمینه دانش شهودی زیادی دارند و خوب می دانند در دنیای وب آیکون ها و نمادهای مختلف چه نقشی را ایفا می کنند. آن ها در اکثر موارد، و همچنین در مواردی که طراحی تجربه کاربری سایت ضعیف است، به خودشان می گویند اینکه خیلی واضح است! و دقیقا مشکل همینجاست! این نکات برای یک طراح (به دلیل اطلاعاتی که به واسطه ی حرفه اش دارد) امری واضح به نظر می رسد، اما برای یک کاربر عام این طور نیست.

طراحان سایت فرض می کنند که:

  • کاربر از کنترل ها آگاهی دارد.
  • کاربر آیکون ها، نمادها و لوگوها را می شناسد و مفهومش را درک می کند.
  • کاربر تمام تمرکز و حواسش را به وب سایت ما می دهد.
  • کاربر دستورالعمل های سایت ما را می خواند و …

مشکل این جاست که این فروض طراحان سایت که فرض های منطقی نیز به نظر می رسند در بسیاری از مواقع واقعیت ندارند. برخی از کاربران برای اولین بار آیکون ها و نمادها را می بینند، برخی از آن ها دستورالعمل ها را نادیده می گیرند، بسیاری تصاویر را گیج کننده می دانند و با نوشته راحت ترند و … . این مسائل باعث می شوند که در بسیاری از موارد فرض های طراحان سایت با واقعیت متفاوت باشد و در نتیجه ی آن، تجربه ی کاربری سایت مطلوب نخواهد بود.

۴ اشتباه در طراحی تجربه کاربری سایت

۲. طراحی برای همه ی کاربران

“سایت را برای کاربر طراحی کن” توصیه ایی است که همیشه مانند پتک بر سر طراحان سایت کوبیده می شود. همیشه به طراحان سایت توصیه می شود که بر روی نیازهای کاربران تمرکز کنند و برای آن ها طراحی کنند. کاربر با مخاطب هدف تفاوت دارد و بسیاری از کاربران سایت شما، کاربران مورد نیاز شما نیستند. برای مثال گوگل را در نظر بگیرید، گوگل تمرکز اصلی خود را بر روی جستجوگرها می گذارد، کاربرانی که در گوکل به جستجو می پردازند، اما آیا این ها تنها کسانی هستند که از گوگل استفاده می کنند؟ خیر!

تبلیغ کنندگان، ربات ها، کلاه برداران (کسانی که با دکمه های دانلود قلابی، نرم افزارهای ناخواسته و ویروس ها را منتشر می کنند) نیز از کاربران گوگل هستند، اما گوگل برای بهتر کردن تجربه کاربری آن ها طراحی نمی کند و فقط به تجربه ی کاربری جستجوگران توجه می کند.

آنچه که به عنوان طراحی وب سایت برای کاربر توصیه می شود در واقع طراحی برای مخاطب هدف است و بسیاری از طراحان این را در نظر نمی گیرند. طراحی سایت شما باید برای کاربرانی که آن ها را هدف قرار داده اید مناسب باشد. همچنین از طرفی توصیه ی بیش از حد به توجه به نیازهای کاربر باعث ایجاد محدودیت برای طراح و مانعی برای طراحی خلاقانه وب سایت می شود.

۳. استفاده نامناسب از اصطکاک در طراحی سایت

اصطکاک (Friction) مقاومتی است که در هر مرحله از فرآیندهای سایت شما ایجاد می شود. اکثر طراحان اعتقاد دارند که ایجاد اصطکاک برای کاربر بد است. فرض کنید در حال گوش دادن به موسیقی هستید و صدای آن بیش از حد بلند است، شما چه می کنید؟ صدای آن را کم می کنید،نه؟ این شبیه کاری است که باید با اصطکاک در طراحی سایت انجام داد.

در زیر چند نمونه از به کارگیری اصطکاک در طراحی وب سایت برای کاهش یا افزایش تعداد کاربران را آورده ایم:

  • استفاده از تصاویر امنیتی (Captcha) در فرم های تماس وب سایت
  • افزایش دادن تعداد مراحل هر فرآیند درون سایت
  • استفاده از صفحات بلند با نوشته های طولانی
  • استفاده از تعداد فیلدهای زیاد در فرم ها برای افزایش خستگی و ایجاد بی میلی در کاربر
  • استفاده از تعداد فیلدهای بسیار کم برای ایجاد دسترسی راحت تر برای همه کاربران
  • پرسیدن اطلاعات شخصی یا مالی کاربران، بدون اینکه اطلاعاتی درباره ی خود ارائه دهید

۴. طراحی کردن سایتی که مشتری می خواهد

طراحی تجربه کاربری سایت به طور صحیح به شهامت زیادی نیاز دارد، همچنین برای طراحی تجربه کاربری به شناسایی درست هدف نیازمندیم. حال مشکلی که پیش می آید آن است که رئیس شما، مشتری، هیئت مدیره یا … چیزی را از شما می خواهد که می دانید اشتباه است و نتیجه ی مطلوبی در طراحی ندارد. تجربه ی شما به شما می گوید که چیزی که آن ها می خواهند باعث شکست‌شان خواهد شد و به نتیجه نخواهد رسید. اغلب طراحان در این مواقع سکوت می کنند و چیزی که از آن ها خواسته می شود را طراحی می کنند، با آگاهی از اینکه خروجی مطلوبی نخواهد داشت.

با این توجیه که به هر حال رئیس، مشتری یا … کسی است که قرار است پول را پرداخت کند پس هر چه می خواهد را باید برای او طراحی کرد، و همچنین ترس از دست دادن شغل یا پروژه باعث می شود که طراحان وب سایت ساکت بنشینند و چیزی نگویند. در واقع در این موارد باید صحبت کرد و مشکلات را با مشتریان در میان گذاشت. زیرا داشتن یک رزومه ضعیف با نمونه کارهای سطح پایین باعث بی اعتبار شدن و از دست دادن پروژه های آینده خواهد شد. پس با تصمیم گیرندگان صحبت کنید و برای اثبات دلایل خود از گزارش ها، تحقیقات، داده ها و … استفاده کنید.

شما با کدامیک از این چالش ها در طراحی تجربه کاربری سایت رو به رو هستید؟ راه حل شما چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *