آیا می دانید وقتی که محتوای شما می تواند در نهایت خود را به صفحه اول گوگل برساند و ترافیک زیادی به خود جذب کند چه پیروزی بزرگی به دست می آید؟ متاسفانه باید بگوییم که هیچ کس از افت رتبه در گوگل به صورت ناگهانی مصون نیست. مسئله این است که دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد و شاید در نگاه اول خیلی مشخص نباشد.

در این مطلب، می خواهیم ببینیم دلایل افت ناگهانی رتبه بندی به چه صورت است و چطور می توان این مشکل را رفع کرد.

نوک کوه یخی!

متاسفانه، هیچ راه حلی نیست که بگوییم می توان از آن برای تمام مشکلات استفاده کرد به خصوص وقتی بحث، بحث سئو باشد. زمانی که شما با یک کاهش در رتبه بندی یا ترافیک رو به رو می شوید، فقط نوک قله یخی را می بینید! در نتیجه باید آماده باشید تا موضوعات بسیار زیادی را بررسی کنید تا بتوانید ریشه مشکل را پیدا کنید.

⭐️ نکته مهم: نکته: درصدهای اختصاص یافته در گراف بالا از مشاهدات فردی به دست آمده است.
⭐️ نکته مهم: در این تصویر رایج ترین دلایل برای این مشکل را ارائه کرده ایم. حالا می خواهیم این پارامتر ها را بررسی کنیم تا ببینیم که درصورت افت رتبه بندی یا ترافیک در وبسایت، چطور می توانید مشکل را رفع کنید.

تست الگوریتم ها برای افت رتبه سایت در گوگل

در ابتدا، شما باید SERP ها را بررسی کنید. اگر شما تنها کسی نباشید که دچار این مشکل شده است چطور؟ این تغییر ناگهانی در چندین سایت می تواند زمانی رخ بدهد که گوگل الگوریتم های خودش را تست می کند. در این مورد، اصلا نیازی نیست که شما کار خاصی انجام دهید زیرا رتبه بندی شما خیلی سریع به حالت قبلی خودش باز می گردد.

در صورتی که شما رتبه بندی خودتان را با استفاده از Serpstat بررسی کنید، می توانید جایگاه رقبای خودتان را هم بررسی کنید. این کار به شما کمک می کند که متوجه شوید که آیا SERP ها اخیرا تغییرات زیادی داشته است یا خیر. لحظه ای که شما یک پروژه جدید را ایجاد می کنید، این ابزار پیشینه صد تغییر اصلی در رتبه بندی را برای کلمه کلیدی شما بررسی می کند. نمودار Storm در این قسمت نشان دهنده تاثیر تغییراتی است که در نتایج جستجو ایجاد شده است.

در این جدول، شما می توانید ببینید که مثلاً برای کلمه کلیدی «“cakes for dad» شاخص نمودار Storm در 21 ام مارس خیلی بالا بوده است. حالا می خواهیم به 10 جایگاه اول نگاه کنیم که در این تاریخ تغییر کرده است.

این گراف نشان دهنده یک افت و خیز ناگهانی بوده که در بیشتر جایگاه ها ایجاد شده است. در چند روز، تمام این رتبه بندی ها دوباره به حالت اولیه خودشان بازگشته بودند.

این نمونه به ما نشان می دهد که وقتی شما یک افت ناگهانی در رتبه بندی جستجوی خودتان مشاهده می کنید، اول باید کل SERP را تحلیل کنید. در صورتی که یک شاخص بالای این چنینی وجود داشت، فقط باید صبر کنید.

در صورتی که جایگاه رقبای خود را هم بررسی کردید و هیچ تغییری در آن ها مشاهده نکردید، گام های بعدی را در نظر بگیرید.

موضوعات فنی

سئو فنی بر روی نحوه کراول روبات ها و ایندکس شدن سایت شما تاثیر دارد. با وجود این که شما وبسایت خود را از نظر فنی بهینه سازی کرده اید، هر دفعه که فایل یا صفحه ای را اضافه کرده و یا حذف می کنید، مشکلاتی ایجاد می شوند. در نتیجه، شما همیشه باید نسبت به موضوعات فنی سئو آگاه باشید. با استفاده از ابزار URL Inspection ، می توانید ببینید که موتورهای جستجو وبسایت شما را چطور می بینند.

عوامل اساسی که بر روی رتبه بندی شما موثر هستند شامل موارد زیر است:

1.سربار در سرور

در صورتی که سرور شما برای افزایش ناگهانی آماده نشده باشد، می تواند باعث شود که سایت شما تنها در چند دقیقه از دسترس کاربران خارج شود. برای رفع این مشکل، شما می توانید یک CDN به وبسایت خود اضافه کرده و یا محتوای خودتان را کش کنید، یک تعدیل کننده بار را اجرا کنید و یا از هاستینگ های ابری استفاده کنید.

2.سرعت صفحه

هر چه فایل ها، تصاویر و پاپ آپ هایی که به محتوای خود اضافه می کنید بیشتر باشد، زمان بیشتری برای بارگذاری صفحات مورد نیاز است. سرعت صفحه نه تنها یک عامل رتبه بندی بوده بلکه بر روی تجربه کاربری نیز تاثیر دارد. برای بررسی سریع مشکلات، می توانید  PageSpeed Insights را بررسی کنید. برای افزایش سرعت وبسایت، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • حداقل کردن درخواست های HTTP و یا حداقل کردن یا ترکیب کردن فایل ها
  • استفاده از بارگذاری های غیر همزمان برای CSS و فایل های جاوا اسکریپت
  • کاهش بارگذاری های جاوا اسکریپت
  • حداقل کردن زمان برای بایت اول
  • کاهش زمان پاسخ سرور
  • فعال کردن کشینگ در مرورگر
  • کاهش سایز تصویر
  • استفاده مجدد از CDN
  • بهینه سازی تحویل CSS
  • اولویت بندی محتوایی که نیمه بالای صفحه قرار دارند ( بارگذاری تنبل)
  • کاهش تعداد پلاگین های مورد استفاده در وبسایت
  • کاهش ریدایرکت و اسکریپت های خارجی
  • نظارت بر سرعت صفحات موبایل

3.  ریداریکت ها

این مشکل یکی از رایج ترین دلایل از دست رفتن رتبه بندی است. زمانی که شما به یک سرور جدید می روید و یا ساختار سایت خود را تغییر می دهید، هیچ وقت نباید ریدایرکت 301 را فراموش کنید. در این صورت، موتورهای جستجو نمی توانند صفحات جدید شما را ایندکس کنند و یا بخاطر محتوای تکراری، سایت شما را جریمه هم می کنند.

شناسایی کردن خطاهای سایت می تواند کار بسیار دشواری باشد به خصوص اگر این خطا فقط در یک صفحه وجود داشته باشد. ارزیابی کردن هر صفحه زمان بر است. همچنین در صورتی که شما یک کسب و کار خاص داشته باشید این کار هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. برای تسریع فرآیند شناسایی این خطاها، می توانید از ابزار مختلف سئو و ابزار ارزیابی سایت مانند  Serpstat، OnCrawl و ابزارهای دیگر استفاده کنید.

انتخاب کلمات کلیدی اشتباه

آیا شما از کلمات کلیدی درست، استفاده می کنید؟ در صورتی که در زمان جمع آوری کردن کلمات کلیدی هدف جستجوی کاربر را در نظر نگرفته اید، ممکن است این موضوع باعث مشکل شده باشد. حتی در صورتی که سایت شما برای این عبارات جستجو مدت زمانی رتبه بندی خوبی داشته، گوگل قطعاً با درک هدف جستجویتان، رتبه بندی شما را تغییر می دهد.

در اینجا دو نمونه را ارائه می کنیم تا این موضوع را بهتر درک کنید.

مورد اول

یک وبسایت از یک مدرسه تابستانی آکسفورد وجود دارد که با نام “oxford-royale.co.uk” نمایش داده می شود. این سایت شامل هیچ توصیف کاملی نیست بلکه تنها صفحات سرویس رسانی را نشان می دهد. زمانی که گوگل نخست این سایت را با هدف اطلاع رسانی، برای جستجو رتبه بندی کرده بود، متخصص های سئو متوجه شدند که ترافیک سایت کاهش یافته است. سپس آن ها متون بیشتری را به صفحات سرویس اضافه کردند و توانستند مشکل را رفع کنند.

مورد دوم

این مورد برای یک شرکت تحویل گل رخ داد. در حالی که این وبسایت برای عبارات تراکنشی رتبه بندی شده بود، همه چیز درست بود. سپس گوگل تصمیم گرفت که بهتر است این سایت با هدف اطلاع رسانی برای جستجو نیز رتبه بندی شود. برای بازیابی رتبه بندی سایت، متخصص های سئو مجبور شدند که کلمات کلیدی با هدف جستجوی تراکنشی را به این سایت اضافه کنند؛ مانند «سفارش»، «خرید» و کلمات این چنینی.

برای جمع آوری کردن کلمات کلیدی که دقیقاً مطابق با اهداف کسب و کار شما باشد، شما می توانید از KWfinder استفاده کنید. این ابزار، به شما کمک می کند تا کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید تا بتوانید برای این کلمات کلیدی رتبه بندی شوید.

محتوای منقضی شده

این پاراگراف خیلی توضیح زیادی نمی خواهد. در صورتی که محتوای شما تازه و به روز نباشد، افراد مدت زیادی در سایت شما نمی مانند. علاوه بر این، محتوای قدیمی نمی تواند موجب کسب لینک و اشتراک گذاری شود. تمام این ابعاد میتواند دلیل خوبی باشد که جایگاه شما در موتور جستجو کاهش پیدا کند.

یک روش ساده برای رفع این مشکل وجود دارد. شما باید به صورت منظم محتوای خود را به روز رسانی کرده و برای آن تبلیغات مناسب انجام دهید تا ترافیک از دست ندهید. گرایش ها همیشه در حال تغییر هستند و در صورتی که مثلاً شما یک راهنمای جامع در رابطه با یک موضوع خاص ارائه کرده اید، قطعاً این راهنما نباید قدیمی شود. به جای ایجاد کردن مکرر راهنمای جدید، باید راهنما و داده های قبلی خودتان را به روز رسانی کنید.

لینک های از دست رفته

همه می دانند که مجموعه لینک های شما یکی از مهمترین بخش های سئو سایت شماست. مالکین وبسایت تلاش می کنند تا لینک های با کیفیت را برای محتوای جدید ایجاد کنند. اما، زمانی که می توانید تعداد زیادی بک لینک به دست بیاورید، باز هم باید مجموعه لینک های خود را همیشه، تحت نظارت داشته باشد.

برای کشف این که آیا مجموعه لینک شما در هفته های قبل تحت تاثیر تغییر قرار داشته یا خیر، می توانید از Moz و یا Majestic استفاده کنید. این ابزارها باعث می شوند اطلاعات خوبی در رابطه با لینک های از دست رفته و یا به دست آمده در دوره انتخاب شده به دست آورید.

در صورتی که متوجه شدید که لینک منابع قوی و مورد اعتماد را از دست داده اید، باید تلاش کنید دلایل این مشکل را پیدا کنید. در صورتی که لینک های شما خراب شده اند، تلاش کنید که آن ها را تعمیر کنید. در صورتی که مالکین وبسایت لینک شما را اتفاقی حذف کرده اند(مثلاً، در زمان به روز رسانی وبسایت های خودشان)، از آنها بخواهید که لینک ها را بازیابی کنند. در صورتی که آن ها این کار را به عمد انجام داده اند، دیگر باید به دنبال لینک های جدیدی باشید.

تجربه کاربری ضعیف

User experience یکی از مهم ترین موضوعات برای رتبه بندی سایت شماست. در صورتی که رتبه بندی سایتتان در ابتدا بالا باشد اما موتور جستجو بفهمد که شما مطابق با انتظارات کاربران نیستید، در این صورت رتبه بندی شما قطعاً کاهش شدید پیدا می کند.

موتور جستجو معمولاً مبتنی بر معیارهایی مانند کلیک ورودی، زمان سپری شده در روی صفحه، بانس ریت، تعداد بازدیدها و عوامل دیگر ارزیابی خودش را انجام می دهد. به همین دلیل شما همیشه باید قوانین زیر را در زمان بهینه سازی سایت در نظر داشته باشید:

  1. ارائه متادیتا مرتبط

به دلیل این که متا دیتا برای ایجاد کردن Snnipet ها مورد استفاده قرار می گیرد، باید شامل توصیف های مرتبط با محتوای شما باشد. نخست، در صورتی که این متا دیتا به اندازه کافی جذاب نباشد، نرخ کلیک و ورود به سایت شما کم خواهد بود. در طرف دیگر، در صورتی که snnipetهای شما تطابق کافی با محتوای شما نداشته باشد، بانس ریت سایت شما افزایش خواهد یافت.

  1. ایجاد کردن یک ساختار محتوای موثر

کاربران باید به راحتی اطلاعات ضروری را از محتوای شما به دست بیاورند. بیشتر بازدیدکننده های شما به ساختار محتوای شما توجه می کنند تا تصمیم بگیرند که آیا باید محتوای شما را مطالعه کنند یا خیر.

شما باید متن را در چندین پاراگراف دسته بندی کنید و ایده های اصلی را در تیتر های فرعی، مشخص کنید. این گام به شما کمک می کند تا بتوانید بازدید کننده هایی که به دنبال پاسخ سوالات خودشان می گردند را به سایت خودتان جذب کنید.

  1. اجتناب از طراحی ها و پاپ آپ های پیچیده

محتوا تنها چیزی نیست که مخاطب شما به دنبال آن می گردد. افراد ممکن است به دلیل رنگ های تند، و یا تبلیغات پاپ آپ نیز سایت شما را ترک کنند. شما باید طراحی های مناسب و ساده ارائه کنید و پنجره هایی که ممکن است باعث ناراحتی مخاطب شوند را حذف کنید.

رقابت از وبسایت های دیگر

در صورتی که هیچ کدام از گام هایی که در قسمت بالا گفتیم موثر نبود چه؟ ممکن است این موضوع نشان دهنده این باشد که رتبه بندی شما به دلیل رقابت و عملکرد بهتر سایت های دیگر کاهش یافته باشد. شما باید همیشه مراقب تغییرات در جایگاه های SERP ها و کسانی که در آن عملکرد بهتری از شما دارند، باشید.

شما می توانید استراتژی های رقبای خودتان را با استفاده از Serpstat و یا Moz نیز بررسی کنید. با این ابزار، شما می توانید منابع بک لینک ها، کلمات کلیدی که سایت های دیگر برای آن رتبه بندی شده اند، محتوای برتر و یا موارد دیگر را بررسی کنید. این گام به شما کمک می کند تا ایده های جدیدی برای بهبود استراتژی های خودتان به دست آورید.

هیچ وقت دست از ردیابی سایت خود بر ندارید

شما نمی توانید پیش بینی کنید که چه زمانی ممکن است دچار افت رتبه بندی می شوید. همیشه باید به دنبال منبع مشکل باشید قبل از این که ترافیک و نرخ تبدیل سایت کاهش پیدا کند. در نتیجه، همیشه باید جایگاه خود را پیگیری کنید و آماده باشید تا نسبت به تغییرات، خیلی سریع واکنش نشان دهید.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *