[ad_1]

در مطلب قبلی به ۱۲ مورد از مهم‌ترین مزایای شبکه های اجتماعی اشاره شد. امروزه مزیت های شبکه های اجتماعی در کسب و کار شما، غیر قابل انکار است. تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در کسب و کار شما چندین برابر روزنامه‌ها، تبلیغات بنری و مجله‌هاست. در ادامه به 11 مورد دیگر از مزیت های شبکه های اجتماعی در کسب و کار اشاره خواهد شد.

مزیت های شبکه های اجتماعی در ارتباطات

۱۲- مدیریت اعتبار

مشتریان شما هر لحظه در شبکه های اجتماعی در مورد محصول و یا خدمات شما در حال صحبت هستند. چه شما حضور داشته باشید و یا حضور نداشته باشید، آن‌ها به این کار ادامه خواهند داد. شما و تیم شبکه های اجتماعی‌تان باید بدانید که هدف چیست و برای چه کاری تلاش می‌کنید. قطعا می‌دانید که باید چه پست‌هایی را انتخاب و منتشر کنید که نام تجاری محصول خود را به صورتی تاثیر گذار و برجسته ارائه دهید.

تا به حال دیده‌اید که در شبکه های اجتماعی‌تان، شخصی محصول شما را زیر سوال ببرد و یا نظرات بدی بدهد؟ اگر اینطور است، در پاسخ به چنین شخصی باید جواب خود را مودبانه و حرفه‌ای بدهید و او را قانع کنید که اشتباه می‌کند. همچنین مشتریانی هستند که از محصول شما تعریف و تمجید کنند. باید از اینگونه افراد نیز به خوبی، دوستانه و در کمال احترام تشکر کنید و نظر دیگر خوانندگان را به این نوع نظرات مثبت جلب کنید.

۱۳- ارتباطات بحرانی

زمانی که یک حادثه بحرانی نظیر جنگ، زلزله، سیل و غیره در گوشه‌ای از دنیا اتفاق می‌افتد، همه با یک هشتگ آن را دنبال کرده و به آن واقعه در جهت حمایت و یا سرکوب، می‌پیوندند. این هشتگ‌ها بسته به میزان اهمیت، تعدادی بازدید می‌خورند. در رابطه با کسب و کار شما نیز به همین صورت است. هرچه برند شما از کیفیت بالاتری برخوردار باشد و پست شما جذاب‌تر باشد، بی‌شک بازدید بالاتری می‌خورد. به مرور مردم از هشتگ شما برای معرفی محصولتان به دوستان و آشنایانشان استفاده می‌کنند. همین باعث افزایش بازدید از صفحات شما در شبکه های اجتماعی می‌شود. در این میان ممکن است سوال‌هایی برای بازدید کنندگان به وجود بیاید. شما باید به سرعت و در اولین فرصت این سوالات را پاسخ دهید. اگر بازدید کنندگان جواب سوالاتشان را در کمترین زمان و به طور کامل دریافت نکنند، شما آن‌ها را برای همیشه از دست خواهید داد.

آیا شرکت شما تدبیری برای سریع پاسخ دادن به چنین شرایطی در نظر گرفته است؟ اگرچه ممکن است این شرایط بحرانی برای کسب و کارهای کوچک اتفاق نیفتد ولی باید دانست که در چنین شرایطی چگونه به سوالات بازدید کنندگان پاسخ داد. سکوت کردن در مقابل سوالات، اصلا راه درستی نیست. برنامه‌ریزی‌کنید و شخصی را برای این کار در نظر بگیرید. چه بخواهید و چه نخواهید، به همه‌ی سوالات کاربران در شبکه های اجتماعی‌تان باید پاسخ داده شود.

۱۴- مشارکت مشتریان و مخاطبین

شبکه های اجتماعی به شما فرصت تعامل مستقیم با مشتریان و طرفدارانتان را می‌دهند. این فرصت دو جانبه است. آن‌ها نیز می‌توانند با شما به طور مستقیم در تماس و تعامل باشند. برخلاف شبکه‌های سنتی که تنها یک ارتباط یک طرفه‌ی فروشنده با مشتری را ایجاد می‌کرد، شبکه های اجتماعی یک ارتباط دو جانبه را ایجاد کرده‌اند.

اگر می‌خواهید دنبال کنندگان و مشتریان با شما مشارکت داشته باشند، در ابتدا خودتان نیز باید مشارکت داشته باشید. در شبکه های اجتماعی فعال باشید، به نظرات و سوالات مشتریان سریعا پاسخ بدهید. پاسخ شما معرف نام تجاری محصول شماست. دوست دارید محصول شما به چه صورتی به مردم معرفی شود؟

۱۵- خدمات مشتری و پشتیبانی مشتری

مردم از همه‌ی برندها انتظار دارند که در شبکه های اجتماعی در دسترس باشند و هر سوال و یا هر مشکلی که پیش می‌آید، به سرعت پاسخ دهند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که کسب و کارهایی که چنین انتظارات مشتریان خود را برآورده نمی‌کنند، بی‌شک به سقوط خود دامن می‌زنند.

مشتریانی که پاسخ سوالات خود را دریافت می‌کنند، برای مدت زمان طولانی به عنوان مشتری، همراه با آن برند می‌مانند. هرچه زمان پاسخگویی به سوالات کمتر باشد، رضایت مشتری و کاربر از برند بیشتر خواهد بود.

مزیت های شبکه های اجتماعی در به دست آوردن بینشنشان دادن مکالمات مربوط به برند شما

در نکات بالا اشاره شد که نظارت بر رسانه های اجتماعی یک عنصر مهم در مشارکت مشتری است. همچنین، نظارت منبعی کلیدی است که هوش برند شما، رقبای شما و کسب و کار شما را نشان می‌دهد. باید به طور دائو بر روی شبکه های اجتماعی خود و فعالیت دنبال کنندگان خود، نظارت داشته باشید.

۱۶- آشنایی بیشتر با مشتریانتان

شبکه‌های اجتماعی مقدار زیادی اطلاعات در مورد مشتریانتان به شما می‌دهند. شما می‌توانید از آن اطلاعات برای گرفتن تصمیمات هوشمندانه در کسب و کار خود استفاده کنید. تمامی شبکه های اجتماعی تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهند که با استفاده از آن‌ها می‌توان اطلاعات دموگرافیک در مورد مردمی که با حساب کاربری شما در تعامل هستند، تهیه کرد. همین به شما کمک می‌کند تا استراتژی خود را به شکل بهتری بهبود بخشیده و به مشتریان واقعی خود ارائه دهید.

۱۷- سنجش احساسی پیرامون برند شما

“اشاره کردن‌ها” در شبکه‌های اجتماعی، یا به اصطلاح mention کردن، اگر بار مثبت داشته باشند، کار بسیار سودمندی است. اگر اشارات زیاد با بار منفی داشته باشید، باید سریعا ببینید که اشکال از کجا بوده و آن را هرچه سریعتر برطرف کنید.

احساسات در شبکه های اجتماعی اینگونه تعریف شده است: “دریافت عکس العمل مثبت یا منفی از طریق مشارکت کاربران، مشتریان و دنبال کنندگان در پست‌های شبکه های اجتماعی“. اگرچه دانستن این موضوع که چه تعدادی از کاربران در اینترنت در مورد برند شما صحبت می‌کنند، مهم است، اینکه بدانید مردم چه احساسی در مورد برند شما دارند نیز، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. استفاده از شبکه‌های مجازی در کسب و کار به شما این اجازه را می‌دهد تا در مورد احساساتی که برند شما ایجاد می‌کند، در تجزیه و تحلیل‌ها در رتبه‌ی بالا قرار گرفته و از این طریق اعتبار برند خود را حفظ کنید.

۱۸- مراقب بودن در میدان رقابت

در دنیای کسب و کار، نه تنها باید در مورد رقبای خود بدانید، بلکه حتی باید بدانید که چه افرادی در مورد رقبای شما صحبت می‌کنند. برای مثال، دنبال کردن mention های رقبایتان ممکن است نقاط ضعف محصولشان را برای شما فاش کند. شما می‌توانید با این کار، آن نقطه ضعف‌ها را در کسب و کار خود برطرف ساخته و مشتریان آنان را به سمت محصول با کیفیت خود بکشانید.

نظارت بر رقابت در شبکه های اجتماعی همچنین به این معناست که شما از خبرهای بسیاری آگاه خواهید شد. برای مثال، خواهید دانست که رقبا چه زمانی محصول جدید ارائه می‌دهند، چگونه تبلیغات می‌کنند و گزارشات و داده‌های جدید را از چه طریقی منتشر می‌کنند.

۱۹- قرار گرفتن و ماندن در قله‌ی اخبار صنعت

در دنیای آنلاین همه چیز به سرعت به پیش می‌رود و شما نمی‌توانید از قافله عقب بمانید. این عقب ماندن برای شما هزینه‌ بسیار گزافی در بر خواهد داشت. باید در مورد هرگونه تغییری در شبکه های اجتماعی آگاه باشید. این کار، حضور فعال و دائمی شما در شبکه‌های مجازی را نیاز دارد. هرگونه تغییر کوچکی در دنیای کسب و کار می‌تواند راه شما را تغییر دهد. بنابراین باید همیشه آگاه و هوشیار باشید.

مزیت های شبکه های اجتماعی در تبلیغات

۲۱- تبلیغات هدفمند

شبکه های اجتماعی یک راه ارزان برای تبلیغ کسب و کار شما و توزیع محتوا هستند. این شبکه‌ها همچنین می‌توانند گزینه‌های هدفمند و قدرتمندی را به شما پیشنهاد دهند. از این طریق، شما می‌توانید به مخاطبین مورد هدف دست یافته و از بودجه‌ی خود بهترین استفاده را بکنید.

بازاریابان باهوش می‌توانند این مزیت کلیدی از رسانه‌های اجتماعی برای کسب و کار را مد نظر قرار دهند: آن‌ها به جای گذراندن وقت خود برای تبلیغات در روزنامه‌ها و مجله‌ها، زمان خود را صرف تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی پر کاربرد نظیر فیسبوک، توییتر، یوتیوب و غیره می‌کنند. چرا که می‌دانند امروزه کاربر شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر از طرفداران روزنامه و مجله است. خودتان ترجیح می‌دهید که در کدام شبکه ی اجتماعی فعالیت داشته باشید؟ کدام شبکه های اجتماعی در کشور شما بیشترین مخاطب را دارد؟ تحقیق کنید تا بدانید بیشترین مخاطب شما در کدام شبکه‌های اجتماعی هستند. زمان و هزینه‌ی بیشتری برای این شبکه‌های اجتماعی صرف کنید و نتیجه‌ی خوبی بگیرید.

۲۲- بازگردانی مشتری

تقریبا حدود ۷۰ درصد از خریدهای آنلاین در سبد خرید کالا در وبسایت‌ها بدون نتیجه به حال خود رها شده‌اند. افرادی که تا به این مرحله از خرید آنلاین رسیده‌اند، پتانسیل آن را دارند که به مشتریان بالقوه تبدیل شوند. آن‌ها وبسایت شما را پیدا کرده‌اند، محصول شما را جستجو کرده‌اند و حتی تصمیم گرفته‌اند که چه چیزی را می‌خواهند بخرند. مردم خریدهای آنلاین را به چندین دلیل نیمه کاره رها می‌کنند. ولی شما نباید این افراد که به خواست خود تا به این مرحله از خرید رسیده‌اند را به حال خود رها کنید و یا آن‌ها را نادیده بگیرید. با استفاده از ابزار ردیابی نظیر Facebook Pixel می‌توانید این مشتریان بالقوه را پیدا کنید و آن‌ها را به سمت سبد خرید آنلاین کالا، مجددا هدایت کنید.

مزیت های شبکه های اجتماعی برای ایجاد نرخ بازگشت سرمایه ( ROI )

۲۳- آمار و گزارشات

به دست آوردن نرخ بازگشت سرمایه یا ROI همیشه برای بازاریابان مانند یک چالش عمل می‌کند. ولی با دنبال کردن شبکه های اجتماعی و ابزار تجزیه و تحلیل، شما می‌توانید تاثیر کامل فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی خود را از دنبال کنندگان گرفته تا مشارکت در خریدهای آنلاین، ببینید.

ابزاری نظیر Google Analytics و Hootsuite Impact، ترافیک وبسایت تولید شده از طریق شبکه های اجتماعی، ارتباطات، ثبت نام ایمیل‌ها توسط کاربران و نرخ بازگشت سرمایه برای کمپین‌های ارگانیک شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های پرداختی شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کنند.

پارامترهای UTM یکی دیگر از ابزارهای بزرگ دنبال کننده است که به شما کمک می‌کند تا ببینید که کدام شبکه‌ی اجتماعی بیشترین منفعت را برای کسب و کار شما ایجاد می‌کند.

متخصصین مجرب آژانس دیجیتال مارکتینگ آپراک به حضور فعالانه‌ شما در شبکه‌های مجازی کمک کرده و  در تمامی تجزیه و تحلیل‌ها به شما مشاوره و یاری خواهند رساند. در صورت تمایل می‌توانید با آپراک در تماس باشید.

[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *