تکامل سئو سایت از آغاز تاکنون، شاهد تغییرات گسترده ای بوده است. در سئو هم مانند زندگی عادی، تنها چیزی که ثابت است، تغییر است! حتی سرعت تغییر در سئو هم در حال تغییر است!!!

سرعت تقویت نتایج جستجو و شخصی شدن آن ها، گسترش تعداد موتورهای جستجو و تخصصی شدن آن ها، و افزایش تعداد جستجو کنندگانی که در شرایط و مکان های مختلف به دنبال رسیدن به پاسخ مد نظر خودشان هستند، همواره در حال افزایش است.

با وجود این که شاید فکر کنید این تغییرات، به صورت ناگهانی شکل گرفته اند اما خب اصلا به این صورت نیست. در صورتی که ما بعضی از تغییرات محسوس در تکامل جستجو را بررسی کنیم، می توانیم در رابطه با این که ما چطور به جایی که الان هستیم، رسیده ایم دیدگاه های خوبی به دست بیاوریم. پس بیایید اندکی از این تکامل را بررسی کنیم و ببینیم که گوگل در اوایل 2000 در چه شرایطی قرار داشته است.

  • اوایل 2000: گوگل در این دوره نسبت به فعالیت های سئو کلاه سیاه مخالفت خودش را بیان کرد و حتی روش های غیر قانونی مانند تکرار کلمات کلیدی و فعالیت های لینک سازی مشکوک را تحت جریمه قرار داد. در عین حال، ما در این دوره، شروع نتایج جستجوی محلی را مشاهده کردیم.
  • از میانه تا اواخر دهه 2000: گوگل با ارائه نتایج سراسری که از نتایج مختلف مانند وبسایت ها، رسانه های اجتماعی، تصاویر، ویدئو و اخبار در SERP ها را شامل می شد، تلاش کرد تا تجربه جستجوی متفاوتی را ارائه کند. در این دوره Google Suggest کار خودش را شروع کرد که در واقع عبارات مرتبط با جستجوی کاربران را ارائه می کرد. در این دوره Microsoft هم موتور جستجوی Bing را ارائه کرد.
  • اوایل دهه 2010: گوگل، سئو سایت را به صورت خلاصه به الگوریتم هایی تقسیم بندی کرد که بر روی کیفیت و کاربر محور بودن محتوا، تاکید داشت. پس هر گونه بازی با سیستم برای گول زدن آن دیگر غیر قابل قبول شد. بهینه سازی به صورت گسترده توسعه یافت اما تفاوت بین نگرش الگوریتم های گوگل نسبت به یک محتوای با کیفیت و نگرش کاربران نسبت به محتوای با کیفیت، کمتر شد. ارائه نتایج محلی توسعه پیدا کرد و ما نتایج جستجوی بدون کلیک را مشاهده کردیم.
  • اوایل دهه 2010 تا اکنون: در این دوره نتایج جستجو توسعه بسیار زیادی پیدا کرد. گوگل محتوایی که سازگار با موبایل نبود را به عنوان محتوای کم کیفیت در نظر گرفت، سپس الگوریتم mobile-first indexing خودش را ارائه کرد. یوتیوب نیز به دومین موتور جستجوی بزرگ بعد از گوگل تبدیل شد. آمازون نیز برای جستجوی محصولات به اولین موتور جستجو تبدیل شد. سپس ما کم کم در این دوره شاهد جستجوی صوتی بودیم.
  • امروز و آینده: سئو سایت تکامل یافته است و حالا به یکی از عملکرد های تجاری اصلی تبدیل شده است. در این میان، جستجو در همه زمینه ها وجود دارد، بیشتر به صورت جستجوی عمودی (جستجو بر روی موضوعات خاصی از محتوای آنلاین) انجام می شود و تا حد زیادی مبتنی بر موضوعات مختلف شکل می گیرد.

سئو مدرن

بیشتر فعالیت هایی که هم اکنون در سئو انجام می شود به منظور حداکثر رساندن اثر بخشی محتوای یونیک برای به دست آوردن ترافیک و تقاضا می باشد، اما نقش آن در سازمان دهی نیز توسعه یافته است و حجم کار آن نیز بیشتر شده است.

نحوه استفاده از سئو مدرن

حالا روش ها و بینش های مرتبط با سئو سایت از استراتژی ها و تصمیم گیری هایی فراتر از محتوای وبسایت پشتیبانی می کنند. استفاده گسترده تر از هوش سئو یک پیشرفت طبیعی در تکامل جستجو می باشد. در کل، تحقیقات سئو می تواند اطلاعات زیادی در رابطه با هدف مشتریان نشان دهد. برای محتوا، جستجوی پولی، رسانه های اجتماعی و بازاریابی های ایمیل، دانستن این که مخاطب هدف به دنبال چه چیزی است، باعث می شود ما بتوانیم پیام، محصول و یا سرویس بهتری را به آن ها ارائه دهیم.

یک نظر سنجی در میان بازاریابان UK در سال 2018، نشان داد که 88% از پاسخ دهنده ها معتقد هستند که سئو سایت یکی از بخش های ضروری در اجرای بازاریابی اینترنتی بوده و 79% از آن ها نیز معتقد هستند که سئو بخشی موثر در فعالیت های بازاریابی می باشد. اما این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که برای بازاریابان و متخصصان سئو دشوار است که با این سرعت تغییرات در جستجو ها مواجه شوند.

سئو مدرن چطور اجرا می شود

برای بیشتر بازاریاب های سئو، کار روزانه سئو اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید که 75% از بازاریاب ها به صورت منظم حداقل از چهار ابزار مختلف و یا منبع داده استفاده می کنند تا بتوانند استراتژی های سئو سایت خودشان را اجرا کنند.

سئو سایت و تکامل آن از آغاز تا امروز

سئو وب سایت در 2019 و بعد از آن

همانطور که در مقالات آموزش سئو مبتدی مطرح شد، تا به امروز، سئو به صورت گسترده یک کسب و کار با عملکرد واکنشی بوده است. در سال 2019 شما باید منتظر باشید که سئو نه فقط به صورت واکنشی، بلکه بر اساس پیش بینی تقاضا انجام شود. دو تغییر باعث شکل گیری این شرایط می شوند:

  1. تغییر از راه حل های نقطه ای (راه حل فقط برای یک موضوع خاص) به خط مشی برای سئو سایت
  2. توانمند سازی سئو به صورت زمان واقعی (real-time) و صحیح

تغییر از راه حل های نقطه ای به خط مشی در سئو

ماهیت زمان بر و به نوعی گسسته در اجرای سئو برای بیشتر بازاریاب های جستجو، حالا برای بیشتر افراد به یک موضوع طبیعی تبدیل شده است زیرا آن ها هم می دانند که تغییرات در دنیای جستجو، بسیار سریع رخ می دهد. این تغییرات در مدت طولانی هم باقی نمی مانند. جستجو همیشه با سرعت بالایی در حال تکامل می باشد. تلاش برای حفظ فعالیت مطابق با تغییرات جدید سئو گوگل، تسلط به ابزار جدید و اضافی برای مدیریت سئو و یافتن زمان برای استفاده از داده های مختلف در برنامه های سئوی قابل اعتماد، یکی از ضروری ترین فعالیت های مورد نیاز در این دوره می باشد.

برای این که ببینیم فعالیت های سئو وب سایت به کدام سمت می رود، ما می توانیم ببینیم که برند های پیش رو حالا چه کار می کنند. BrightEdge Instant باعث شده که نسل بعدی بازاریاب های جستجو بتوانند از بینش ها و داده های زمان واقعی استفاده کنند و برای بهینه سازی محتوا مطابق با یک خط مشی واحد، استراتژی های خودشان را مشخص کنند. در نتیجه آن ها میتوانند به صورت موثر از روش های زیر استفاده کنند:

  1. افزایش سرعت کار سئو کاران با روش های زیر:
    • ساده سازی و یا خودکار سازی کارهای تکراری سئوکاران
    • ادغام منابع مختلف از داده ها و اضافه کردن ارزش بیشتر با برون سپاری و نشر داده هایی که در دسترس نمی باشد.
  2. تبدیل کردن داده به بینش با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق (Deep learning) برای سازمان دهی داده ها و ایجاد پیشنهادات معنی دار
  3. در نظر گرفتن تغییرات عمده و جزئی در جستجو برای کاربران و ابتکار عمل بر اساس تغییرات

برای این که سئو تاثیر خودش را حفظ کند، باید کارایی داشته باشد. تغییر از مدیریت راه حل های نقطه ای سئو، استفاده از داده های مختلف از منابع متفاوت در قالب های مختلف و تحلیل داده ها برای رسیدن به یک خط مشی واحد در سئو وب سایت باعث می شود که کارایی بیشتری ایجاد شود و بازاریاب های دیجیتال حتما باید از این روش استفاده کنند.

توانمند سازی سئو زمان واقعی و صحیح

چیزی که ما امروز به عنوان سئو زمان واقعی می شناسیم در واقع همان سئو مبتنی بر اطلاعات گذشته با یک دوره زمانی کوتاه تر می باشد. تکامل سئو سایت همواره پایدار می باشد و جدیدترین روش ها برای سئو مطابق با داده های زمان واقعی و جدید می باشد که باعث شکل گیری تغییرات در رابطه با رتبه بندی و کلمات کلیدی می شود و پیشنهاداتی لحظه ای را برای سئوکاران فراهم می کند.

بازاریاب ها باید بتوانند مادامی که کار خودشان را انجام میدهند گرایش های موجود را به صورت زمان واقعی شناسایی کنند. این سطح از بینش باعث می شود آن ها بتوانند به صورت موردی، محتوایی را تولید یا بهینه سازی کنند که بتواند از گرایش و علایقی که قرار است در آینده نزدیک ایجاد شود، استفاده کنند. این توانایی باعث می شود که رقبا بتوانند به صورت پیش بینانه ای (پیش بینی شرایط آتی از قبل)، نسبت به گرایش های جستجو واکنش مناسب را نشان دهند.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *