برای دسترسی یا ورود به محیط خط فرمان ویندوز راههای متفاوتی وجود دارد در این آموزش قصد دارم شما را با چندین روش جذاب در اجرای CMD و Powershell آشنا کنم. در ادامه همراه با تی ام ال منیجر باشید.

روش اول: اجرای CMD به صورت عادی

برای دسترسی به محیط خط فرمان ویندوز، کافیست وارد محیط استارت شوید و کلمه CMD را در آن جستجو کنید پس از نمایان شدن آیکون CMD روی آن کلیک کنید تا وارد محیط خط فرمان ویندوز شوید.

روش دوم: ورود به محیط خط فرمان از طریق پنجره RUN

روش دیگری که میتوانید از طریق آن به سرعت وارد محیط Command Prompt شوید استفاده از پنجره Run میباشد. برای این منظور کافیست کلید های Start + R را با هم نگه داشته تا پنجره Run نمایان شود سپس کلمه CMD را در آن تایپ کنید و کلید Enter را بفشارید تا وارد محیط خط فرمان شوید.

راههای اجرای CMD و PowerShell

روش سوم: اجرای CMD در همان مسیری که هستید

در بعضی از مواقع ممکن است شما در یک پوشه مشخص از هارد دیسک خود باشید و بخواهید CMD را از همان پوشه اجرا کنید در این مواقع کافیست در بخشی از فضای خالی محیط Windows Explorer (مکانی که آیکون فایل یا پوشه نباشد) کلید Shift را از روی کیبورد نگه داشته و همزمان کلیک راست کنید تا آیکون CMD یا PowerShell به منوی راست کلیک شما اضافه شود.

این فرایند را میتوانید در محیط Desktop هم انجام دهید تا از مسیر پوشه Desktop در پروفایل خود CMD را اجرا کنید.

روی آن کلیک (Open PowerShell Windows here) کنید تا از همان مسیر وارد محیط CMD یا PowerShell ویندوز شوید.

نکته: در بروز رسانی های جدید ویندوز بجای Command Prompt گزینه PowerShell اضافه شده است. اگر میخواهید وارد CMD شوید کافیست در PowerShell کلمه CMD را تایپ کنید و کلید Enter را بفشارید.

روش چهارم: اجرای CMD یا PowerShell از طریق منوی File

اگر وارد محیط My Computer یا همان Windows Explorer شده باشید میتوانید از منوی File روی گزینه Open Windows Command Prompt یا Open Windows PowerShell کلیک کرده و وارد محیط CMD یا PowerShell ویندوز شوید.

توجه کنید در اینجا دو حالت برای اجرای خط فرمان یا PowerShell وجود دارد:

  • اجرای عادی Command Prompt یا PowerShell
  • اجرا با دسترسی Administrator

 اگر میخواهید از دستورات یا برنامه های استفاده کنید که نیاز به مجوز گروه Administrator را دارند (مثل دستور Diskpart یا دستور Net) باید گزینه Open Windows PowerShell as administrator را انتخاب کنید در غیر اینصورت بهتر است همان گزینه Open Windows PowerShell را انتخاب کنید.

روش پنجم: اجرای CMD یا PowerShell با کلید های Start + X

روش ساده و سریع دیگری که میتوانید از طریق آن به PowerShell یا Command Prompt دسترسی پیدا کنید نگه داشتن کلید های Start + X روی کیبورد میباشد. بعد از نگه داشتن این کلید ها به صورت همزمان منوی تازه ای در قسمت استارت ویندوز اجرا شده و در آن گزینه های Windows PowerShell و Windows PowerShell(Admin) وجود دارد.

با کلیک بر روی هر کدام از این موارد میتوانید به محیط PowerShell یا Command Prompt دسترسی پیدا کنید.

روش ششم: اجرای CMD یا PowerShell به صورت Elevated

معمولا به روشی که در آن CMD یا PowerShell به صورت Run as Administrator اجرا میشود Elevated گفته میشود. برای این منظور کافیست کلمه CMD را در منوی استارت جستجو کنید و پس از نمایان شدن آیکون CMD کلید های Ctrl + Shift را از روی کیبورد با هم نگه داشته و روی آیکون CMD کلیک کنید تا به CMD به صورت Run As administrator دسترسی پیدا کنید.

توجه کنید شما میتوانید از این روش یعنی نگه داشتن کلید های Ctrl + Shift برای اجرای Elevated هر برنامه ای استفاده کنید.

در منوی Run هم میتوانید نام هر برنامه های را تایپ نموده و بجای فشردن Enter کلید های Ctrl + Shift + Enter را با هم بفشارید تا برنامه مد نظر شما به صورت Run As Administrator اجرا شود.

اگر سوال یا انتقادی نسبت به آموزش راههای اجرای CMD و Powershell دارید تی ام ال منیجر را از محبت خود محروم نکنید.

 

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *