ما همه نسبت به اهمیت یادگیری فهرست واژه و اصطلاحات رایج سئو آگاهیم و یاد گرفتن این لغات، مثل یاد گرفتن یک زبان جدید است. برای این که به شما کمک کنیم تا با لغات موجود در این زمینه آشنا شوید.

تعاریف لغات و اصطلاحات تخصصی سئو را بخش به بخش همراه با لینک های مفید ارائه می کنیم. بهتر است این صفحه را بوک مارک کنید تا در آینده مجدد به آن مراجعه کنید!

بخش 1: مقدمات سئو

10 لینک آبی (10 blue links): نشان دهنده فرمتی است که موتورهای جستجو از آن برای نمایش دادن نتایج جستجو استفاده می کند؛ ده نتیجه ارگانیک که همه به صورت یک فرمت نمایش داده می شوند.(صفحه نتایج جستجو گوگل و یا موتورهای جستجو)

کلاه سیاه (Black hat):  فعالیت های بهینه سازی برای موتور جستجو که بر خلاف دستورالعمل های کیفی گوگل هستند.

کراول کردن(Crawling): فرآیندی که بر اساس آن موتورهای جستجو، صفحات وبسایت شما را شناسایی می کنند.

De-indexed: اشاره به یک صفحه یا گروهی از صفحات که از ایندکس گوگل خارج شده اند.

Featured Snippets : جعبه پاسخ های ارگانیک که در بالای SERP ها برای عبارات جستجوی خاص نمایش داده می شوند.

لیست های Google My Business: یک لیست بندی آزاد که برای کسب و کارهای محلی در دسترس است.

اسلایدر تصویر (Image carousels): نتایج تصویری در بعضی از SERP ها ، که از چپ به راست قابل اسکرول هستند.

ایندکس کردن (Indexing): ذخیره سازی و سازمان دهی محتوای یافت شده در طول کراول کردن.

هدف جستجو (Intent): در سئو، هدف اشاره به خواسته واقعی کاربر بر اساس کلماتی است که در نوار جستجو تایپ می کند.

(KPI (key performance indicator: «شاخص عملکرد کلیدی»، یک مقدار قابل اندازه گیری است که نشان می دهد یک فعالیت، تا چه حدی به هدف خودش نزدیک شده است.

Local Pack: بسته ای از سه نوع کسب و کار معمولی که برای جستجوی محلی مورد استفاده قرار می گیرند؛ مثلاً «تعویض روغنی اطراف من».

ارگانیک (Organic): جایگاه های به دست آمده در نتایج جستجو بصورت طبیعی، که تبلیغاتی و یا پولی نیستند.

جعبه های People Also Ask: یک جعبه در بعضی از SERP ها، که یک لیست از سوالات مرتبط با عبارات جستجو و پاسخ های آن را ارائه می کند.

عبارت جستجو (Query): رتبه بندی نتایج جستجو بر اساس عبارات جستجو.

موتور جستجو (Search engine): یک برنامه بازیابی اطلاعات است، و برای یک آیتم در دیتابیس هایی که مطابق با درخواست ورودی کاربر است، جستجو می کند. مثل گوگل، یاهو و بینگ.

امکانات SERP: نتایج نمایش داده شده در فرمتی خارج از استاندارد.

SERP: این لفظ مخفف نشان دهنده صفحه نتایج موتور جستجو می باشد. صفحه هایی که شما بعد از اجرای جستجو مشاهده می کنید.

ترافیک (Traffic): نشان دهنده بازدید ها از وبسایت است.

URL: مکان یاب منحصربفرد منبع یا Uniform Resource Locators، مکان ها یا آدرس هایی برای قطعات منحصر به فرد محتوا در وب هستند.

دستور کارهای وبمستر (Webmaster guidelines): این دستورالعمل ها توسط موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ منتشر می شوند، که هدف آن ها کمک کردن به مالکین وبسایت هاست تا بتوانند محتوایی ایجاد کنند که موتورهای جستجو آن ها را یافته و ایندکس کنند و در نتایج جستجو نیز عملکرد خوبی داشته باشند.

کلاه سفید (White hat): فعالیت های بهینه سازی موتور جستجو که مطابق با دستورالعمل های کیفی گوگل هستند.

بخش 2: نحوه عملکرد موتور جستجو – کراول کردن، ایندکس کردن و رتبه بندی

کد وضعیت 2xx: یک دسته از کدهای وضعیت که نشان می دهد درخواست برای یک صفحه با موفقیت رو به رو شده است.

کد وضعیت 4xx: یک دسته از کدهای وضعیت که نشان می دهد درخواست برای یک صفحه با خطا رو به رو شده است.

کد وضعیت 5xx: یک دسته از کدهای وضعیت که نشان دهنده ناتوانی سرور برای اجرای درخواست است.

عملگرهای پیشرفته جستجو (Advanced search operators): کاراکترهای خاص و دستوراتی که شما در نوار جستجو تایپ می کنید تا عبارت جستجوی شما را مشخص تر کند.

الگوریتم ها (Algorithms): فرآیند یا فرمولی که بر اساس آن اطلاعات ذخیره سازی شده بازیابی می شود و به صورت معنی داری، مرتب می شوند.

بک لینک ها (Backlinks): بک لینک ها یا لینک های ورودی، لینک هایی از دیگر وبسایت ها هستند که به سایت شما وارد می شوند.

بات ها (Bots): همچنین با نام خزنده یا عنکبوت نیز شناخته می شوند که اینترنت را برای یافتن محتوا، کاوش می کنند.

ذخیره سازی موقت (Caching): یک نسخه ذخیره سازی شده از برخی اطلاعات صفحه وبسایت در مرورگر.

Caffeine: سیستم ایندکس گذاری وب، گوگل است. کافئین شاخص یا مجموعه ای از محتوای وب است، در حالی که Googlebot خزنده است که می رود و محتوا را پیدا می کند.

احضارات یا Citation: همچنین به عنوان «فهرست کسب و کار» شناخته می شود، یک استناد ارجاع وب به نام، آدرس و شماره تلفن کسب و کارهای محلی است (NAP).

پنهان کاری (Cloaking): ارائه کردن محتوا به موتورهای جستجو به صورت متفاوت نسبت به محتوایی که در اختیار کاربران قرار می گیرد.

بدجت کراول (Crawl budget):  میانگین تعداد صفحاتی که یک بات موتور جستجو، در سایت شما کراول می کند.

دستور کار خزنده (Crawler directives): دستورالعمل هایی برای خزنده در رابطه با صفحاتی که می خواهید در سایت شما کراول یا ایندکس شوند.

فاصله (Distance): در موضوع local pack، به نزدیکی یا محل جستجوگر و یا محل مشخص شده در پرس و جو اشاره می کند.

مشارکت (Engagement): داده هایی که نشان می دهد جستجوگران چه تعاملی با سایت شما از نتایج جستجو دارند.

دستورالعمل کیفی گوگل (Google Quality Guidelines): دستورالعمل های منتشر شده از گوگل که به صورت دقیق تکنیک های ممنوع را مشخص می کنند زیرا این تکنیک ها اهداف شومی دارند و یا با هدف دستکاری نتایج جستجو اجرا می شوند.

سرچ کنسول گوگل (Google Search Console): یک برنامه رایگان ارائه شده توسط گوگل که به مالک سایت اجازه می دهد تا بررسی کند که سایت او در جستجو، چه عملکردی دارد.

HTML: زبان نشانه گذاری ابر متنی که زبان مورد استفاده برای ایجاد کردن صفحات وبسایت است.

گزارش Index Coverage: این گزارش در سرچ کنسول گوگل به شما وضعیت ایندکس صفحات وبسایت تان را نشان می دهد.

ایندکس (Index):  یک دیتابیس بسیار بزرگ از تمام محتوای یافت شده توسط خزنده های موتور جستجو که به نظر برای نمایش در نتایج جستجو، مناسب هستند.

لینک های داخلی (Internal links): لینک هایی در سایت خودتان که به دیگر صفحات سایت شما می رود.

JavaScript: یک زبان برنامه نویسی که باعث اضافه شدن المان های پویا به یک سایت ایستا می شود.

فرم های ورود (Login forms): اشاره به صفحاتی است که احتیاج به ورود به سیستم دارند، قبل از اینکه یک بازدید کننده بتواند به محتوا دسترسی پیدا کند.

جریمه دستی (Manual penalty): اشاره به فعالیت دستی گوگل دارد که یک ارزیاب انسان، مشخص کرده است که صفحات خاصی بر روی سایت شما مخالف با رهنمود های کیفی گوگل است.

تگ متا ربات (Meta robots tag): بخش هایی از کد که دستورهایی را به خزنده ها برای نحوه کراول یا ایندکس کردن محتوای صفحات وب، ارائه می کند.

ناوبری (Navigation):  یک لیست از سایت که به بازدید کننده ها کمک می کند تا به صفحات دیگر در صفحه شما جابجا شوند. معمولاً، این ناوبری ها در یک لیست بالای صفحه وبسایت نمایش داده می شوند ( ناوبری بالا)، و گاهی هم در قسمت کناری سایت (ناوبری جانبی) و یا گاهی در پایین سایت ( ناوبری انتهایی) قرار دارند.

تگ Noidnex: یک متا تگ که به موتور جستجو دستور می دهد تا یک صفحه خاص را ایندکس نکند.

PageRank: یک بخش از الگوریتم اصلی گوگل می باشد. این یک برنامه تحلیل لینک است که اعتبار صفحه وبسایت را با اندازه گیری کیفیت و کمیت لینک هایی که وارد وبسایت می شوند، اندازه گیری می کند.

شخصی سازی (Personalization): این روش، اشاره به نحوه اصلاح نتایج جستجو توسط موتورهای جستجو بر اساس عوامل خاصی می باشد که برای یک فرد در نظر گرفته می شود، مانند مکان و یا پیشینه جستجو.

برجستگی (Prominence): در Local Pack، برجستگی به کسب و کارهایی اشاره دارد که به خوبی شناسایی شده و در دنیای واقعی نیز به خوبی محبوب است.

RankBrain: بخش یادگیری ماشینی الگوریتم اصلی گوگل که رتبه بندی را بر اساس نتایج مرتبط و مفید انجام می دهد.

ارتباط (Relevance): در local pack، ارتباط نشان می دهد که یک کسب و کار محلی تا چه حدی مطابق با جستجوگری می باشد که کاربر به دنبال آن است.

Robots.txt: فایل هایی که بیان می کند کدام قسمت های سایت شما باید توسط موتور جستجو کراول شده و کدام قسمت ها نباید کراول شوند.

فرم های جستجو (Search forms): اشاره به توابع جستجو و یا نوارهای جستجو بر روی یک وبسایت دارد که به کاربران کمک میکند تا صفحات را بر روی وبسایت، پیدا کنند.

دستورالعمل های کیفیت جستجو (Search Quality Rater Guidelines): این دستورالعمل ها برای افراد ارزیاب می باشد که برای گوگل کار می کنند تا بتوانند کیفیت صفحات واقعی وبسایت را مشخص کنند.

نقشه سایت (Sitemap): لیستی از URL ها بر روی سایت شما که خزنده ها می توانند از آن استفاده کنند تا محتوای شما کشف و ایندکس شود.

تکنیک های اسپمی (Spammy tactics):  مانند تکنیک های کلاه سیاه، تکنیک های اسپمی نیز تکنیک هایی هستند که مطابق با دستورالعمل کیفی موتور جستجو نمی باشد.

پوشه های URL:  بخش هایی از وبسایت که بعد از TLD (“.com”) نوشته می شود و توسط اسلش (“/”) از هم جدا می شوند. مثلا، در “moz.com/blog”، “/blog”یک پوشه است.

پارامتر URL: اطلاعات بعد از علامت سوال که به URL اضافه می شود تا محتوای صفحه تغییر کند ( پارامتر فعال) و یا به منظور ردگیری اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد ( پارامتر غیر فعال).

تگ x روبات ها (X-robots-tag): مانند تگ های متا روبات ها، این تگ ها دستوراتی را در اختیار خزنده ها قرار می دهند که چطور محتوای یک وبسایت را کراول یا ایندکس کنند.

بخش 3: جستجو برای کلمات کلیدی

هدف مبهم (Ambiguous intent): به عبارت جستجویی اشاره دارد که هدف جستجوگر مبهم بوده و نیازمند توضیح بیشتر است.

عبارات جستجوی ارزیابی تجاری (Commercial investigation queries): یک عبارت جستجو که در آن جستجوگر می خواهد محصولات را با هم مقایسه کند تا بتواند بهترین محصول را پیدا کند.

عبارات جستجوی اطلاعاتی (Informational queries): عبارت جستجویی که در آن کاربر به دنبال اطلاعات می گردد مانند پاسخ های ارائه شده به یک سوال.

دشواری کلمه کلیدی (Keyword Difficulty):  در Moz، دشواری کلمه کلیدی تخمینی است که به صورت یک شاخص عددی ارائه می شود، و نشان می دهد یک سایت برای رتبه بندی بهتر نسبت به رقبا، در آن کلمه کلیدی، چقدر دشواری پیش روی خودش دارد.

عبارات جستجوی محلی (Local queries): یک عبارت جستجو که در آن جستجوگر به دنبال چیزی در یک مکان خاص می گردد، مانند «کافی شاپ های افراد من» و یا «ورزشگاه در بروکلین».

کلمات کلیدی طولانی (Long-tail keywords): عبارات کلیدی طولانی تر که معمولاً بیشتر از سه کلمه هستند. این کلمات بر اساس طولانی تر بودنشان، نسبت به عبارات جستجوی کوتاه تر، خاص تر هستند.

عبارات جستجوی ناوبری (Navigational queries): یک عبارات جستجو که در آن جستجوگر تلاش دارد تا به مکان خاصی برود، مثلاً وبلاگ newseo ( عبارت جستجو : «وبلاگ newseo»).

کلمات کلیدی منطقه ای (Regional keywords): به کلمات کلیدی منحصر به فرد به یک محلی خاص اشاره دارد. برای مثال، از Google Trends استفاده کنید تا ببینید کدامیک در کانزاس محبوب تر است «پاپ» یا «نوشابه».

حجم جستجو (Search volume): تعداد زمان هایی که یک کلمه کلیدی مورد جستجو قرار گرفته است. بسیاری از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی، یک حجم جستجوی تخمینی ماهانه را نشان می دهند.

گرایش های فصلی (Seasonal trends): به محبوبیت یک کلمه کلیدی در طول زمان اشاره دارد، مانند «لباس های هالوین»، که یک هفته قبل از 31 اکتبر به بیشترین محبوبیت خودش می رسد.

کلمات کلیدی ریشه ای (Seed keywords): عبارات مورد استفاده برای توصیف کلمات اصلی که محصول یا سرویسی که شما ارائه می کنید را توصیف می کند.

عبارات جستجوی تراکنشی (Transactional queries): در این حالت جستجوگر می خواهد کاری را انجام دهد، مثلاً خریدن چیزی. در صورتی که کلمه کلیدی در قیف بازاریابی قرار بگیرد، عبارات جستجوی تراکنشی در انتهای قیف قرار می گیرند.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *