اصطلاحات تخصصی سئو را باید برای آموزش سئو و یادگیری تخصصی آن بدانید و برای همین امر مهم لیست کاملی از واژگان سئو را آماده کرده ایم.

قسمت اول واژنامه سئو در مورد مقدمات سئو و نحوه علمکرد موتور های جستجو می باشد.

بخش 4: بهینه سازی داخلی سایت

Alt text یا متن جایگزین: متن جایگزین در کد HTML است که تصاویر موجود بر روی صفحات وب را توصیف می کند.

انکر تکست (Anchor text): متنی که شما با استفاده از آن، به یک صفحه لینک می شوید.

محتوای تولید شده به صورت خودکار (Auto-generated content): محتوایی که به صورت برنامه نویسی شده ایجاد می شود و توسط انسان نوشته نشده است.

محتوای تکراری (Duplicate content): محتوایی که بین دامنه ها و یا صفحات مختلف از یک دامنه، به صورت تکراری به اشتراک گذاشته شده است.

اصلاح کننده های جغرافیایی (Geographic modifiers): عباراتی که مکان فیزیکی و یا مساحت سرویس رسانی را توصیف می کند. به عنوان مثال، «پیتزا» از نظر جغرافیایی تاثیری ندارد اما «پیتزا در مشهد» از نظر جغرافیایی تاثیر دارد.

تگ های هدر (Header tags): یک المان HTML که برای تخصیص تیتر در یک صفحه مورد استفاده قرار می گیرد.

فشرده سازی تصویر (Image compression): فعالیتی برای افزایش سرعت وبسایت با کاهش سایز فایل های تصویری بدون کاهش کیفیت آن ها.

نقشه سایت تصویری (Image sitemap): یک نقشه سایت که تنها شامل URL های تصویری بر روی یک وبسایت می باشد.

تکرار بیهوده کلمات کلیدی (Keyword stuffing): یک تکنیک اسپمی که شامل استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی مهم و نمونه های مشابه آن در محتوا و لینک ها می باشد.

دسترسی پذیری لینک (Link accessibility):  سهولتی که در یافتن یک لینک توسط بازدید کننده ها و یا خزنده ها وجود دارد.

ارزش لینک(Link equity): ارزش یا اعتبار یک لینک که به صفحه مقصد منتقل می شود.

حجم لینک (Link volume): کمیت لینک های موجود در یک صفحه.

اسکیما کسب و کار محلی (Local business schema): نشانه گذاری داده های ساختار یافته که بر روی یک صفحه وب قرار می گیرد و به موتورهای جستجو کمک می کند تا اطلاعات موجود در رابطه با یک کسب و کار را درک کنند.

متا توضیحات (Meta descriptions): المان های HTML که توصیف کننده محتوای داخلی یک صفحه می باشد. گوگل گاهی از این توصیف ها در چکیده های نتایج جستجو استفاده می کند.

پاندا (Panda): یک الگوریتم گوگل، که با هدف حذف محتوای با کیفیت پایین، ارائه شده است.

پروتکل (Protocol): پروتکل های http و یا https که قبل از نام دامنه نشان داده می شود، و مشخص می کند که داده ها بین سرور و مرورگر چطور جابجا می شود.

هدایت (Redirection): زمانی که یک URL از یک مکان به مکان دیگری منتقل می شود. در بیشتر موارد، این ریدارکت ها به صورت دائمی ( ریداریکت 301) هستند.

Rel=canonical: یک تگ که به مالک سایت اجازه می دهد تا به گوگل بگوید که کدام نسخه از صفحه وبسایت اصلی می باشد و کدام موارد صفحه های تکراری هستند.

محتوای سرقت شده (Scraped content): استفاده از محتوای یک وبسایت که متعلق به شما نیست و نشر مجدد آن بدون اجازه مالک سایت اصلی.

تاییدیه SSL: یک لایه سوکت امنیتی که برای رمز نگاری داده ها بین سرور وبسایت و مرورگر کاربر، مورد استفاده قرار می گیرد.

محتوای ضعیف (Thin content): محتوایی که ارزش کمی برای بازدید کننده دارد.

تصاویر بند انگشتی یا Thumbnail : تصاویر کوچکی که نسبت به نسخه اصلی سایت، کوچکتر هستند.

تگ تایتل (Title tag): یک المان HTML که تیتر یک صفحه را مشخص می کند.

بخش 5 : بهینه سازی فنی سایت

AMP:  معمولاً به صورت HTML رژیمی معرفی می شود. صفحه های سریع موبایل (AMP) به صورتی طراحی شده اند که باعث می شوند تجربه بازدید از یک صفحه برای بازدید کننده های موبایل خیلی سریع باشد.

Async: مخفف عبارت «همزمان» و به این معنی است، که مرورگر برای رفتن به قسمت بعدی صفحه وبسایت، مجبور نیست که منتظر تمام شدن وظیفه سرهم بندی صفحه شود.

مرورگر (Browser): یک مرورگر وبسایت مانند کروم یا فایرفاکس، نرم افزاری است که به شما امکان دسترسی به اطلاعات بر روی وبسایت را می دهد. زمانی که شما یک درخواست در مرورگر خودتان وارد می کنید (مثلاً  google.com)، به مرورگر دستور می دهید که منابع مورد نیاز برای رندر کردن این صفحه از سرور دریافت شود.

دسته بندی : ترکیب کردن منابع مختلف به صورت یک منبع (Bundling).

ccTLD: این کلمه مخفف «دامنه سطح بالای کد کشور» می باشد که به دامنه مرتبط با کشور ها ارتباط دارد. مثلا .ru ، CCTLC برای کشور روسیه است.

رندر در طرف کلاینت و طرف سرور (Client-side & server-side rendering): رندر در طرف کلاینت و سرور اشاره به جایی دارد که کدها اجرا می شوند. طرف کلاینت به معنی این است که فایل بر روی مرورگر اجرا می شود. طرف سایت به این معنی است که فایل ها بر روی سرور اجرا می شود و سپس آن ها را به صورت کاملاً رندر شده، به مرورگر ارسال می کند.

مسیر رندر بحرانی (Critical rendering path):  توالی گام هایی که یک مروگر باید انجام دهد تا HTML ، CSS و جاوا اسکریپت را به صورت یک صفحه وبسایت قابل مشاهده، تبدیل کند.

CSS: مخفف عبارت Cascading Style Sheet (CSS)، کدی است که باعث می شود وبسایت به صورت خاصی نمایش داده شود ( فونت ها و رنگ و غیره).

DNS: سرور نام دامنه (DNS) و نام های دامنه ( مثلا ًnewseo.com) که به یک آدرس آیپی متصل می شوند. DNS ها الزاماً نام دامنه را به صورت آدرس های IP تبدیل می کند به صورتی که مرورگر بتواند منابع صفحه را بارگذاری کند.

DOM: مخفف عبارت Document Object Model (DOM) ساختار اسناد HTML می باشد. این ساختار، نشان می دهد که یک سند چطور در دسترس مواردی مانند جاوا اسکریپت قرار گرفته و توسط آن تغییر پیدا می کند.

ثبات نام دامنه (Domain name registrar): یک شرکت که رزرواسیون نام های دامنه های اینترنتی را مدیریت می کنند مثل :GoDaddy.

ناوبری وجهی (Faceted navigation): معمولاً در وبسایت های فروشگاه اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد و چندین گزینه دسته بندی و فیلتر را ارائه می کند که کاربران با استفاده از آن ها ، می توانند URL هایی که به دنبال آن ها هستند را از میان هزاران یا میلیون ها URL ، راحت تر پیدا کنند. به عنوان مثال، شما می توانید یک صفحه لباس را بر اساس قیمت، پایین به بالا، و یا بر اساس سایز لباس، دسته بندی کنید.

ابزار Fetch and Render: ابزاری که در دسترس سرچ کنسول گوگل قرار دارد و به شما این امکان را می دهد تا یک صفحه وب را مانند گوگل مشاهده کنید.

فشرده سازی فایل (File compression): ابزاری که برای کد گشایی اطلاعات با استفاده از بیت های کمتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ این مورد باعث کاهش سایز فایل می شود. تکنیک های مختلفی برای فشرده سازی در دسترس است.

Hreflang:  تگی که به گوگل می گوید محتوا به چه زبانی نوشته شده است. این موضوع به گوگل کمک می کند تا این محتوا را در اختیار کاربرانی با همان زبان تطابق دهد.

آدرس IP: یک آدرس پروتکل اینترنتی (IP) و رشته ای از اعداد می باشد که برای هر وبسایت، یک عدد خاص است. ما نام های مختلف دامنه را به آدرس های IP منحصر به فرد تخصیص می دهیم زیرا نام ها راحت تر در ذهن انسان می مانند ( مثلا Moz.com) اما اینترنت برای یافتن وبسایت، به این اعداد نیاز دارد.

JSON-LD: مخفف عبارت JavaScript Object Notation for Linked Data (JSON-LD) فرمتی برای ساختار بندی داده ها است. به عنوان مثال، schema.org را می توان در فرمت های مختلف اجرا کرد. JSON-LD فقط یکی از این فرمت هاست، اما فرمت مورد علاقه گوگل است.

Lazy loading: روشی برای به تعویق انداختن بارگذاری یک شی تا زمانی که مورد نیاز کاربر باشد. این روش معمولاً برای بهبود سرعت صفحه مورد استفاده قرار می گیرد.

حداقل سازی (Minification): یعنی حذف کردن تمام کاراکتر های غیر ضروری از کد منبع بدون تغییر کارکرد آن. در حالی که فشرده سازی باعث می شود چیزی کوچکتر شود، این حداقل سازی در واقع مواردی را حذف می کند.

ایندکس mobile first: گوگل در سال 2018 به صورت گسترده، تمام سایت ها را به ایندکس Mobile first خودش منتقل کرد. این تغییر بدین معنی است که گوگل صفحات شما را بر اساس نسخه موبایل شان کراول و ایندکس می کند نه نسخه دسکتاپ.

صفحه بندی (Pagination): مالک وبسایت می تواند صفحه های خودش را به صفحات مختلف به صورت متوالی دسته بندی کند که مشابه با صفحات موجود در یک کتاب می باشد. این موضوع برای صفحه های بسیار بزرگ مفید است. نشانه صفحاتی که صفحه بندی شده اند تگ  rel=”next”  و  rel=”prev”  می باشد که نشان می دهد هر صفحه در  توالی، در چه قسمتی قرار دارد. این تگ ها به گوگل کمک می کنند که این صفحات دارای ویژگی های لینک مشابه هستند و جستجوگر باید به صفحه اول در توالی ارسال شود.

زبان برنامه نویسی (Programming language): نوشتن دستورها به صورتی که یک کامپیوتر بتواند آن را درک کند. به عنوان مثال، جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که باعث می شود المان های پویا به صفحه وبسایت اضافه شود.

رندر کردن (Rendering): فرآیند تبدیل کردن کد های وبسایت به صفحه قابل مشاهده است.

اسکریپت های مسدود کننده رندر (Render-blocking scripts): این اسکریپت ها باعث می شود که مرورگر شما صبر کند تا قبل از این که یک صفحه رندر شود، آن را به صورت کامل دریافت کند. این اسکریپت ها باعث می شوند که مرورگر شما برای اینکه بتواند یک صفحه را به صورت کامل رندر کند، چند دور اضافی را طی کند.

طراحی کنش گرا (Responsive design): الگوی مورد علاقه طراحی گوگل برای وبسایت های سازگار با موبایل، که به وبسایت این قابلیت را می دهد تا با هر دستگاهی که از محتوا دیدن می کند، سازگار باشد.

Rich Snippet: یک چکیده در تیتر و پیش نمایش توصیف که گوگل و دیگر موتورهای جستجو از URL ها در صفحه نتایج، نشان می دهند. ازین رو یک چکیده از نوع rich، نسخه ارتقا یافته از چکیده استاندارد می باشد. بعضی از این Rich snippet ها در اثر نشانه گذاری های ساختار یافته داده ها شکل می گیرند، مثل نشانه گذاری های نظرات که نشان دهنده ستاره های امتیاز دهی در کنار URL ها در نتایج جستجو می باشد.

Schema.org:  کدی که حول المان های صفحه وبسایت شما قرار می گیرد تا اطلاعات اضافی در رابطه با این اطلاعات به موتور جستجو ارائه شود. داده هایی که از Schema.org استفاده می کنند به عنوان داده های ساختار یافته ( بر خلاف داده های بدون ساختار) در نظر گرفته می شوند و به بیان دیگر، سازمان یافته هستند.

SRCSET: مانند طراحی کنش گرا برای تصاویر، SRCSET نشان می دهد کدام نسخه از تصویر شما باید در شرایط مختلف، نمایش داده شود.

داده های ساختار یافته (Structured Data): یک روش دیگر برای معرفی داده های سازمان یافته است. Schema.org یک روش برای ساختار دادن به داده ها می باشد، مثلا با نام گذاری آن ها با اطلاعات اضافی که به موتور جستجو در درک داده ها کمک می کند.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *