[ad_1]

چطور بفهمیم چه نوع محتوایی تولید کنیم؟ شاید شما هم در یک شرکت کوچک کار می­ کنید و عضو یک تیم تولید محتوا هستید یا به عنوان یکی از اعضای تیم بازاریابی یا فروش تهیه محتوای سایت را به شما محول کرده اند. در چنین حالتی معمولا به شما گفته می­شود که چه چیزی بنویسید و چه محتوایی تهیه کنید، در نتیجه جایی برای ایده ­های جدید و خلاقیت باقی نمی­ماند.

آمار بازدید پست­ های شما در هر هفته چه تعداد است؟ آیا کسی آن ها را می­خواند؟ اگر نه، این به خاطر پیام­ها و محتوای شماست یا به خاطر انتخاب اشتباه مخاطبانتان؟

اگر  به دنبال آن هستید که بازدیدکنندگان خاصی از محتوای شما استفاده کنند، باید به جایی بروید که آنها حضور دارند. اما در ابتدا باید بدانید آنها از چه محتوایی خوششان می آید.

برای کسانی که با فرآیند بازاریابی محتوا آشنا هستند و بر بازاریابی دیجیتال و سئو تسلط دارند، همه این مطالب بدیهی و تکراری است. اما بیشتر صاحبان و کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط برای یادگیری اینکه چه محتوایی باید درست کنند با مشکل کمبود منابع مواجه هستند و هیچ جا به درستی دستورالعمل مناسبی برای تهیه محتوای کاربرپسند در اختیار شما قرار نمی دهند.

اگر شما هم صاحب یکی از همین کسب و کارهای کوچک و متوسط هستید شاید بد نباشد که در ساخت محتوای بعدی خود رعایت نکات زیر را امتحان کنید:

یافتن مخاطبان

وقتی بخواهید یک محتوا که ارزش به اشتراک گذاشتن و یا لینک شدن داشته باشد تولید کنید، باید حواستان باشد مطالبی که مخاطبانتان دوست دارند، ارایه کنید. حتی اگر موضوعی که روی آن کار می کنید جذاب نباشد، به خاطر داشته باشید که وظیفه شما ارایه بهترین مطالب ممکن به شکلی ارزشمند است.

به جای حدس زدن اینکه مخاطبان یا بازدیدکنندگان احتمالی مورد نظرتان چه مطالبی را دوست دارند سعی کنید بفهمید آن­ها بیشتر وقت خود را در کجاها می­گذرانند. (چه زمانی که آنلاین هستند و چه مواقع دیگر) ممکن است در فیسبوک، توییتر، تالارهای گفتگو و یا گروه های خاص تلگرام باشند.

چه برند شما در زمینه خدمات تهویه مطبوع فعالیت کند چه تعمیرات کامپیوتر و چه تولید گیاهان زینتی، حتما گروهی از افراد در این زمینه ها هستند که اطلاعات خود را با سایرین به اشتراک می­گذارند. شما می­توانید از این جوامع به خصوص اگر فعالیت بالایی داشته باشند در تولید محتواهای خود کمک بگیرید.

به عنوان مثال صاحب یک آرایشگاه کوچک ممکن است قسمتی از وقت خود را صرف خواندن وبلاگ ­هایی محبوب در همین زمینه کند و احتمالا به بهترین موضوع ­هایی که مطرح می­شود و اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می­شود و نام کسانی که آنها را با دیگران به اشتراک می­گذارند و مسایل، نیازها و شکایات رایج در این زمینه به دقت توجه می­کند. شناخت اینفلئونسرها (اثرگذاران (influencers)، کسانی که مطالب را به اشتراک می­گذارند و یا نظر می­دهند) در هر حوزه بسیار مهم و کلیدی است باید فهمید آنان چه کسانی هستند، این اطلاعات را می­توان به آسانی با مرور دقیق و جمع­ آوری اطلاعات بخش نظرات وبلاگ ها و همچنین پیج های فیسبوک و اینستاگرام به دست آورد. با شناخت این افراد می­توان آنها را به آسانی در کلیه جوامعی که به بحث و گفتگو می­پردازند دنبال کرد از جمله تالارهای گفتگوی مشهور، گروه های فیسبوک، جوامع گوگل و … .

پس تا اکنون یاد گرفتیم:

  • مکان­هایی که مخاطبان بیشتر در آنجا حضور دارند را بیابیم.
  • مطالب مفیدی که به اشتراک می­گذارند را پیدا کنیم.
  • دنبال نیازهای رفع نشده آنان بگردیم.

صحبت با مخاطبان

زمانی که بدانید مخاطبانتان چه کسانی هستند و در کجا می­توان آن ها را یافت، می­توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. به طور مثال این کار را می­توان با به اشتراک گذاشتن مطالب آن­ها (با لینک دادن به منبع اصلی) و یا پاسخگویی به پرسش ­های آن­ها در یک تالار گفتگو و… انجام داد، شاید کار کوچکی به نظر برسد اما با گذشت زمان آنها شما را به خاطر می­سپارند و برای جبران این کار شما تلاش می­کنند. و این همان چیزیست که به شما در تولید محتوایی جذاب کمک می­کند.

حال می توانید با این اینفلئونسرها ارتباط برقرار کنید، سعی کنید درباره کارتان از آنها یک یا دو سوال کوتاه از طریق یک ایمیل کوتاه و ساده بپرسید. ولی در تهیه این ایمیل باید به نکات زیر توجه کنید:

یک ایمیل کوتاه (حدود 6-7 خط) تهیه و در آن سوال خود را مطرح کنید. به خاطر داشته باشید که می­بایست خواسته خود را به شکل واضح، ساده و مختصر مطرح کنید و اینگونه به زمان آن­ها نیز اهمیت دهید تا راه برای پرسیدن سوال های دیگر در آینده نیز باز باشد.

تشخیص کاری که باید انجام شود (the job to be done (JTBD

«مردم تا زمانی که چیزی را ندیده باشند نمی­دانند که آن را می­خواهند.»

در بسیاری از مواقع حتی محصولات و یا خدماتی که با استفاده از گروه­ های کانونی، مصاحبه با مشتریان، تست قابلیت استفاده، تولید می­شوند، نمی­توانند جایگاه واقعی خود را در بین مخاطبان پیدا کنند. دلیل این مساله این است که سازندگان بیش از آن که به خواسته مردم توجه کنند به کامل کردن کار خود توجه می­کنند. این همان چیزی است که در تولید محتوا نیز زیاد شاهد آن هستیم.

در اینجاست که نظریه “کارهایی برای انجام” (jobs to be done) پروفسور کریستنسن (Clayton Christensen) دانشگاه هاروارد به کار می­ آید. نظریه JTBD چهارچوبی است برای کسب و کارها تا به کمک آن انگیز­ه ­های مشتریان را بفهمند. این نظریه به ما کمک می­ کند بفهمیم هر مشتری یک محصول یا خدمت را برای چه کاری (چرا) خریداری می­کند.

کریستنسن معتقد است:

«دلیل خرید یک محصول توسط مشتری به ندرت این است که مردم دیگر هم از این محصول استفاده می­ کنند پس من هم باید آن را بخرم. بلکه هدف اصلی آنها از خرید این است که بتوانند با آن محصول نیازهای خود را برطرف کنند. فهمیدن اینکه هر مشتری با خریدن محصول شما چه نیازی را برطرف می­کند به شما در طراحی محصولی پرطرفدار کمک می­کند.»

یکی از بهترین نمونه­ های این نظریه این سخن مرسوم میان بازاریابان است که :”مشتریان یک میخ دریل سه سانتی نمی­خرند بلکه یک سوراخ سه سانتیمتری را می­خرند.” در ساخت محتوا نیز ما باید ابتدا بدانیم مشتریان به دنبال چه هستند و بعد به ساخت محتوا بپردازیم.

اهمیت ترفیع و تبلیغات

حال که یک محصول خوب ساختید می­توانید برای تبلیغاتش، آن را به اینفلوئنسرها معرفی کنید. ابتدا نظر آن ها درباره کارایی و ارزشمندی محصول خود بپرسید و اگر جواب بله شنیدید به تبلیغ آن بپردازید. قدم بعدی این است که برای خود افراد اثرگذار دیگری پیدا کنید که بتوانند در ترفیع محصول به شما کمک کنند. یک راه ساده اما موثر این است که مطالبی که از طرف مبلغ های شما به اشتراک گذاشته شده را بازدید کنید.

به یاد داشته باشید که شما به دنبال کسانی می­ گردید که نه تنها مطلبتان را به اشتراک گذاشته اند بلکه گاهی اوقات مطالب مشابه این را نیز به اشتراک می­ گذارند، یا مخاطبان زیادی دارند که با به اشتراک گذاشتن مطلب شما می توانند بر روی آن ها تاثیر بگذارند و یا دوست دارند مطلب شما را به اشتراک بگذارند.

  • از ایمیل به درستی استفاده کنید: سعی کنید در کنار درخواست کمک از افراد تاثیرگذار، در مواردی که شما نیز می­توانید برای آن ها کاری انجام دهید، آن را دریغ نکنید.
  • هر پیغام را چند بار ارسال کنید: هر دفعه تیتر آن را عوض کرده و به دنبال این باشید که ببینید چه شبکه اجتماعی برای کار شما مناسب است.
  • برای محصولات آینده خود جذابیت ایجاد کنید: از پرسیدن این سوال که “شما چه ایده ها و مطالبی را دوست دارید به اشتراک بگذارید” نترسید.

بازدید، بازنگری و تکرار

مهم ترین بخش بازاریابی محتوا این است که باور داشته باشید پیروزی یا شکست پایان کار نیست. حتی بهترین محتواها و تبلیغات نیز جای پیشرفت دارند. حتی اگر کانتنت شما بسیار محتوای موفقی باشد هیچ چیزی درباره کارهای آینده نمی­توان گفت و نمی توان تضمین کرد آنها هم به همین خوبی باشند.

قبل از نوشتن قرارداد برای تولید محتوا به دو نکته بسیار مهم باید توجه کرد:

  • فقط محتواهایی که در راستای اهداف برندتان هستند، تهیه کنید. ممکن است ایده های زیادی برای محتواهای شما وجود داشته باشند اما به برند شما کمک نکنند. سعی کنید از ایده هایی استفاده کنید که در جهت بهبود برند شما هستند.
  • این سوال به شما کمک می­کند در مسیر درست قرار بگیرید: «چه محتوایی تولید کنم که 1) در جهت اهداف اصلی کسب کار من باشد 2) فقط من قادر به ارائه آن باشم (مزیت رقابتی) 3) نیاز اساسی مشتریان باشد.»

موارد زیر را نیز از یاد نبرید:

  • بازدید: به سوالاتی مانند چه چیزی به درستی انجام شد؟ برای بهتر شدن محصول چه کاری می­توان انجام داد؟ ما چه چیزی را از قلم انداخته بودیم؟ پاسخ دهید.
  • بازنگری: شما باید قبل از ساخت محتوا آنچه که برای شما اهمیت فراوانی دارد مشخص کنید. وقتی که از این موارد مطمئن شدید دنبال کردن و بازنگری آن ساده است.
  • تکرار: بازاریابی محتوای موفق با تکرار به دست می­آید. شما یک کار را برای بار اول انجام می­دهید و از اشتباهات آن درس می ­گیرید و برای بار دوم آن ها را اصلاح می­ کنید.

تولید و ساخت محتوا می تواند بسته به اینکه چگونه به آن نگاه کنید یک چالش باشد، به خصوص اگر به دنبال استفاده از شبکه های اجتماعی باشید. با یک تولید محتوای درست هیچ چالشی پیش روی شما نخواهد بود و با مشکل روبرو نمی شوید. کافیست در تهیه محتوا برای سایت، وبلاگ، صفحات شبکه های اجتماعی و کانال های خود به موارد زیر توجه داشته باشید :

تهیه محتوای چهارفصل

منظور از محتوای چهارفصل کانتنتی است که با گذشت زمان نیز همچنان مفید باشد. مثلا نکاتی درباره تعویض تایر اتومبیل یک محتوای چهارفصل است. چرا که این فرایند برای اکثر ماشین ها مشابه است در عین حال این نکات تا سالیان سال معتبر است. و اینگونه موتورهای جستجو و سایت های شبکه های اجتماعی تا مدت ها ترافیک شما را افزایش خواهند داد. البته باید در نظر داشت که تولید محتوای چهارفصل برای همیشه غیرممکن است ولی اگر حداقل نیمی از کانتنت های شما این ویژگی را دارند، در مسیر درستی حرکت می کنید.

عناوین جذاب

عنوانی خوب است که بتواند کلیک بگیرد. صرف نظر از اینکه به آسانی به خاطر آورده شود باید ارزش به اشتراک گذاشتن را نیز داشته باشد. در حقیقت یکی از مهم ترین دلایل پخش ویروسی پست ها عناوین آنهاست. یکی از بهترین راه های جذب مخاطب استفاده از ابهام است. راهی پیدا کنید تا خوانندگان به دنبال خواندن بیشتر باشند. حتی می توانید با یک سوال آنان را وسوسه کنید.

کاری کنید که محتوایتان ارزش خواندن داشته باشد

اطمینان یابید که محتوای منتشر شده شما ارزش خواندن دارد. مردمی که از خواندن محتوای شما در شبکه های اجتماعی راضی باشند بیشتر به شما اعتماد می کنند. به علاوه این کار نتایج خوبی برای کسب و کار شما به همراه دارد و میزان به اشتراک گذاری محتوای تولیدی را افزایش می دهد. مردم محتوای جذاب را به اشتراک می گذارند و محتوای بی کیفیت را نادیده می گیرند. پس برای انتشار محتوایی ارزشمند، جذاب، سرگرم کننده و مفید تلاش کنید.

از خلاقیت درونی خود استفاده کنید

در اکثر موارد یادمان می رود که داریم برای یک انسان محتوا تهیه می کنیم. این اتفاق زمانی رخ می دهد که محتوایی تهیه می کنیم که با خواننده حرف نمی زند. بهترین مکان برای شروع رهایی از دست موانع میان خودتان و خوانندگان تان است. مثلا یک زبان رسمی به درد مخاطبان در صنعت بازی سازی نمی خورد و این در حالی است که شاید این زبان برای خدماتی مثل خدمات ساخت و ساز یا تهویه مناسب باشد.

سرعت عمل مهم ترین عامل در رقابت است

همگام شدن با رویدادهای روز در بازارهای مختلف چالش بزرگی برای یک برند است. با این تفاسیر اولویت شما باید اطمینان از این موضوع باشد که محتوای شما می تواند مخاطبانتان را به روز نگاه دارد، به خصوص در شبکه های اجتماعی. شاید این کار به نظرتان دشوار برسد ولی تنها کاری که باید انجام دهید این است که فردی از اعضای تیمتان را برای چک کردن آپدیت های رقبایتان قرار دهید و همان فرد می تواند برای ساخت محتوا با در نظر گرفتن پیشرفت های جدید مورد استفاده قرار گیرد.

اینها تنها بخشی از استراتژی هایی است که باید در تولید محتوا به خاطر داشته و به کار ببندید. فراموش نکنید که یک محتوای خوب و ارزشمند نخستین گام برای جلب اعتماد مشتریان است.

[ad_2]

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *