آموزش سئو فنی سایت را در قسمت اول تا ساختار سایت از نظر ساختار لینک های داخلی و سایت مپ را بررسی کردیم.

اگر هنوز قسمت اول متخصص سئو فنی شوید را مطالعه نکردید لطفا به مطالعه این مقاله ادامه ندهید و مقاله بخش اول را بخوانید.

  1. سرعت صفحه سایت

سرعت سایت یکی از عوامل بسیار مهم در اینترنت می باشد. تاخیر یک ثانیه ای ممکن است باعث افت ترافیک بسیار زیاد در کسب و کارهای مختلف شود. اصلا جای تعجب نیست که گوگل نیز به سرعت وبسایت اهمیت می دهد. سرعت صفحه برای دسکتاپ مدت زیادی است که یکی از عوامل رتبه بندی گوگل بوده است. در ژولای سال 2018، سرعت صفحه برای موبایل نیز به یک عامل رتبه بندی تبدیل شد. قبل از این به روز رسانی، گوگل یک نسخه جدید از ابزار PageSpeed Insights خودش را ارائه کرد که ما مشاهده کردیم در این ابزار سرعت به صورت متفاوتی اندازه گیری می شود. علاوه بر این بهینه سازی های فنی سایت و داده های آزمایشی (در اصل، حالتی که یک سایت در شرایط ایده آل، بارگذاری می شود)، گوگل از داده های میدانی مانند سرعت بارگذاری کاربران واقعی استفاده کرد که از گزارش Chrome User Experience به دست آمده بود.

خب حالا نکته چیست؟

زمانی که داده های میدانی در نظر گرفته می شوند، ممکن است سایت بسیار سریع شما به عنوان سایتی کند در نظر گرفته شود زیرا بیشتر کاربران شما شاید ارتباط اینترنتی و یا دستگاه های قدیمی و کند داشته باشند. در این لحظه، من کنجکاو شدم که سرعت صفحات چطور بر روی جایگاه جستجوی موبایل برای یک صفحه تاثیر دارد. در نتیجه، تیم من و خودم یک آزمایش انجام دادیم تا ببنیم که آیا همبستگی بین سرعت یک صفحه و جایگاه یک صفحه در نتایج جستجوی موبایل وجود دارد یا خیر.

این آزمایش نشان داد که:

  • هیچ همبستگی بین جایگاه سایت در جستجوی موبایل و سرعت سایت وجود ندارد
  • همبستگی قوی بین جایگاه سایت و شاخص میانگین Page Speed Optimization وجود داشت.

این بدین معنی است که برای آن زمان، سطح سئو فنی سایت شما تاثیر بیشتری بر روی رتبه بندی شما داشت. خبر خوب این است که این معیار کاملا تحت کنترل شما می باشد. گوگل در واقع لیستی از نکات بهینه سازی را ارائه کرده است که باعث افزایش سرعت سایت شما می شود. این لیست شامل 22 عامل می باشد اما الزامی نیست که شما تمام این موارد را بررسی کنید. معمولا پنج یا شش مورد است که شما باید توجه ویژه نسبت به آن ها داشته باشید.

چه باید بکنیم؟

می خواهیم ببینیم چطور می توان عواملی که باعث کندی شدید رندر شدن صفحات شما می شود را رفع کرد:

ریدایرکت های صفحات فرود: یک سایت واکنش گرا را ایجاد کنید؛ از نوع ریدایرکت مناسب سایت خودتان استفاده کنید ( 301 دائمی، 302 موقتی، و ریدایرکت های  JavaScript یا  HTTP).

منابع بدون فشرده سازی: منابع غیر ضروری را قبل از فشرده سازی حذف کنید، تمام منابعی که قابلیت فشرده سازی دارند را فشرده سازی کنید، از تکنیک های فشرده سازی gzip برای منابع مختلف استفاده کنید و غیره.

زمان پاسخ طولانی سرور: داده های عملکردی سایت خودتان را تحلیل کنید تا متوجه شوید چه چیزی باعث کند شدن سایت شما می شود (از ابزاری مانند WebPage Test, Pingdom, GTmetrix, Chrome Dev استفاده کنید).

عدم استفاده از سیاست های کشینگ: یک سیاست کشینگ را مبتنی بر پیشنهادات گوگل به سایت خودتان اضافه کنید.

منابع minify نشده: سعی کنید از روش minify برای منابع در کنار فشرده سازی آن ها استفاده کنید.

تصاویر سنگین: از تصاویر واکنش گرا و تکنیک های بهینه سازی تصاویر استفاده کنید، مثلا می توانید از قالب های وکتور، فونت های وبسایت برای کدگشایی متون در تصاویر، حذف متا داده ها و غیره استفاده کنید.

حالا وقتشه!   اینو بخون: بهینه سازی تصاویر برای افزایش سرعت سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

  1. سازگاری با موبایل

مادامی که تعداد جستجو کننده های موبایل به صورت روز افزون در حال افزایش می باشد، گوگل تصمیم گرفت که اکثریت کاربران را در نظر بگیرد به همین دلیل ایندکس mobile first را در ابتدای 2018 معرفی کرد. تا انتهای 2018، گوگل تقریبا برای نیمی از صفحاتی که در نتایج جستجویش نمایش داده می شد، از این ایندکس استفاده می کرد. این روش ایندکس بدین معنی است که حالا گوگل وبسایت را از نقطه نظر موبایل ایندکس می کند؛ یعنی یک نسخه موبایل از سایت برای ایندکس کردن و رتبه بندی نتایج جستجویی که برای کاربران دسکتاپ ارائه می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. در حالتی که هیچ نسخه موبایلی برای یک سایت وجود نداشته باشد، گوگل بات تنها نسخه دسکتاپ را کراول می کند. این موضوع نیز درست است که الزاما سازگاری با موبایل و یا طراحی واکنش گرا پیش نیاز این نیست که یک سایت به ایندکس mobile first منتقل شود. هر نسخه ای که سایت شما داشته باشد، باز هم به این ایندکس منتقل می شود. ترفند مفید در این شرایط این است که این نسخه، به دلیل این که توسط عامل های کاربردی موبایل دیده می شود، باعث می شود که رتبه بندی شما در میان نتایج جستجوی موبایل و دسکتاپ مشخص شود.

چه باید بکنیم؟

اگر به این فکر می کنید که از طراحی های کنش گرا استفاده کنید، بر اساس گفته های تحلیل گر گرایش های گوگل یعنی جان مولر، الان بهترین وقت است.

شما می توانید از محتوای بسط پذیر در موبایل نیز استفاده کنید، مثل منو های کشویی، تب های مختلف، جعبه های بسط پذیر و غیره. اما بهتر است که از پاپ آپ هایی که صفحه را می پوشانند استفاده نکنید.

شما می توانید با استفاده از ابزار  Google Mobile-Friendly Test، سازگاری با موبایل در سایت خودتان را بررسی کنید. این ابزار سایت را بر اساس معیارهای مختلف مانند پیکربندی نمایی، سایز متن و دکمه ها و استفاده از پلاگین های مختلف بررسی می کند.

  • با استفاده از عامل های کاربری مختلف در خزنده سئو خودتان سایت خودتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام صفحات مهم شما در دسترس خزنده های موتورهای جستجو قرار دارند و خطایی در آن ها وجود ندارد. شما باید توجه ویژه ای به تایتل ها، H1 ها، داده های ساختار یافته و موارد دیگر داشته باشید.
  • عملکرد موبایل سایت خودتان را در سرچ کنسول، بررسی کنید.
  1. داده های ساختار یافته

به دلیل این که SERP های گوگل از نظر تصویری در حال بهبود هستند، کاربران حالا کمتر به کلیک کردن بر روی نتایج نیاز دارند. آن ها تلاش دارند تا اطلاعات مورد نیاز خودشان را بدون کلیک کردن بر روی صفحات از نتایج جستجو به دست بیاورند و در صورتی که آن ها بر روی سایت کلیک کنند، آن ها به دنبال نتیجه ای می روند که نظر آن ها را جلب کرده است. Rich result نتایجی هستند که معمولا با یک تصویر و یا چرخ فلک های ویدئویی، ستاره های نمره دهی و چکیده های مرور مطالب، به کاربر ارائه می شوند.

Rich result نیازمند اجرای داده ای ساختار یافته می باشد. داده های ساختار یافته در نشانه گذاری صفحه کدنویسی می شود و اطلاعاتی در رابطه با محتوای صفحه ارائه می کند. بیش از 600 نوع از داده های ساختار یافته در دسترس می باشد. در حالی که همه آن ها باعث ایجاد شدن Rich result نمی شوند، اما باعث می شود شانس شما برای رسیدن به این ویژگی، افزایش یابد. مهمتر از آن، به خزنده ها کمک می کند تا محتوای شما را به صورت دسته بندی های اصلی و فرعی (مثلا، کتاب، پاسخ، دستور غذا، نقشه) در کنند. البته 30 نوع مختلف از Rich result وجود دارد که با استفاده از نشانه گذاری اسکیما ایجاد می شوند. خب حالا می خواهیم ببینیم چطور میتوانیم این ویژگی را به دست بیاوریم.

چه باید بکنیم؟

  • به schema.org بروید و اسکیمای مناسب محتوای خودتان را انتخاب کنید. این اسیکما را بر روی URL ها اجرا کنید.
  • نشانه گذاری داده های ساختار یافته را ایجاد کنید. نگران نباشید، شما نیازی به مهارت های توسعه وبسایت برای این کار ندارید. شما می توانید از Structured Data Markup Helper استفاده کنید که شما را در این فرآیند راهنمایی می کند. سپس می توانید نشانه گذاری خودتان را با استفاده از Structured Data Testing Tool و یا بر روی نسخه به روز رسانی شده اش  یعنی  Rich Results Testing Tool، تست کنید. در نظر داشته باشید که گوگل از داده های ساختار یافته به سه صورت پشتیبانی می کند: ON-LD, Microdata,  و  RDFa که JSON-LD حالت پیشنهاد شده است.

شما نباید انتظار داشته باشید که گوگل نتایج ارتقا یافته شما را فورا نمایش دهد. ممکن است چندین هفته طول بکشد در نتیجه شما می توانید از گزینه Fetch as Google در سرچ کنسول استفاده کنید تا کاری کنید که صفحات شما سریعتر کراول شوند. در نظر داشته باشید که ممکن است گوگل تصمیم بگیرد که این صفحات را نمایش ندهد زیرا ممکن است مطابق با رهنمودهای کاری اش نباشد.

اگر بدون اجرای داده های ساختار یافته توانستید به Rich result برسید تعجب نکنید. جان مولر تایید کرده است که گاهی محتوای شما آن قدر خوب است که باعث شکل گیری Rich result می شود.

خلاصه

سئو فنی سایت یکی از مهم ترنین موضوعات برای رتبه بندی در نتایج جستجو می باشد. در حالی که المان های فنی زیادی وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید، مهمترین حوزه ها برای تمرکز، افزایش سرعت بارگذاری صفحات، موضوعات کراول پذیری، ساختار سایت و سازگاری با موبایل می باشد.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *