به جرات می توانم بگویم که راهنمای پیش روی شما، کامل ترین راهنمای سئو سایت فروشگاهی است. این پست هر چه که برای سئو حرفه ای سایت فروشگاهی لازم است بدانید را در اختیارتان قرار می دهد.
از جستجوی کلمه کلیدی گرفته تا مسائل تکنیکی سئو در خصوص بک لینک سازی برای سایت، از این رو اگر دنبال ترافیک هدفمند بیشتری از سوی موتورهای جستجو هستید و قصد دارید این ترافیک را در دنیای تجارت الکترونیک به مشتری تبدیل کنید، این پست را از دست ندهید.

سئو سایت فروشگاهی

 

۱# تحقیق کلمه کلیدی
۲# بررسی ابزار ساخت کلمه کلیدی دنباله دار با ابزار KeywordTool
۳# تحلیل دسته بندی های سایت رقیب
۴# بررسی ابزار طراح کلمه کلیدی گوگل Keyword Planner
۵# روش صحیح استفاده از کلمه کلیدی در صفحات محصول و دسته بندی
۶# تطبیق معماری سایت با یک فروشگاه آنلاین سئو شده
۷# سئوی درون صفحه فروشگاه آنلاین
۸# اعمال سئو تکنیکال در فروشگاه آنلاین
۹# بازاریابی محتوا برای سایت فروشگاهی – تولید محتوا برای فروشگاه آنلاین
۱۰# لینک سازی برای فروشگاه آنلاین – تولید بک لینک برای سایت فروشگاهی

۱# تحقیق کلمه کلیدی

سئو تجارت الکترونیک

اگر دنبال این هستید که یک کمپین موثر سئو فروشگاه آنلاین راه بیاندازید، باید مطمئن باشید که کلمه کلیدی جستجوی‌تان در همه بخش‌ها عمل می کند. چون کلمه کلیدی جستجو به هر کار دیگری که با سئو در وب سایت‌تان انجام می دهید مرتبط است (برای مثال، بدون کلمه کلیدی امکان بهینه سازی صفحات دسته بندی و محصول وجود ندارد.)
علاوه بر این لیست کلمات کلیدی تاثیر مستقیمی بر روی سئو سایت شما دارد. به عنوان مثال معماری سایت شما و آدرس های آن نیاز به کلمات کلیدی برای حسابرسی دارند.

بنابراین میببینید که “تحقیق کلمه کلیدی” یک تلاش بزرگ برای سایت های تجاری جهت کسب ترافیک است. در این مقاله قصد داریم منابع بکر کلیدواژه هایی که مشتریان بیشتر آنها را جستجو میکنند را معرفی کنیم و به شما نشان دهیم که چگونه از میان آنها بهترین کلمات را انتخاب کنید.

چطور بهترین کلمه کلیدی تجاری را برای صفحات محصول و دسته بندی پیدا کنیم؟

بیشتر آموزش های کلمات کلیدی در دیگر سایت ها بر کلمات کلیدی اطلاعاتی متمرکز شده اند. این کلمات، کلیدواژه های مهمی هستند که مردم برای رسیدن به محتوای مفید و کاربردی در موتورهای جستجو تایپ می کنند.

کلمات کلیدی متمرکز، جایگاه خودشان را در صفحات فروشگاهی دارند، اما بیشتر کلمات کلیدی شما باید حول محور صفحات تولیدی شما باشند. به بیان ساده تر شما نیاز به جستجو کلمه کلیدی با تمرکز ذهنی بر کلمات کلیدی محصولات دارید. در ادامه عملا با این موضوع آشنا میشوید.

استفاده از کلمات کلیدی پیشنهادی جستجوی وب سایت های رقیب

اگر قصد راه اندازی فروشگاه آنلاین داشته باشید، دیجی کالا و بامیلو قطعا دو رقیب سرسخت شما خواهند بود! (حتما نگاهی به آنها بیاندازید)
از آنجا که این سایت ها بزرگ ترین فروشگاه های اینترنتی پارسی هستند، می توانند یک معدن طلای کلمه کلیدی متمرکز بر محصول نیز باشند.

در شکل زیر میببینید که چطور میتوانید در دیجی کالا به جستجوی کلمه کلیدی بپردازید. تنها کافیست در کادر جستجوی دیجی کالا، کلمات توصیفی مناسب محصولات تان را بنویسید.

جستجوی کالا در سایت دیجی کالا

همانطور که در تصویر میبینید دیجی کالا کلمات کلیدی بسیاری را به شما پیشنهاد میدهند. این کلمات اغلب بسیار هدفمند انتخاب شده اند و به عنوان دنباله‌ی کلمه کلیدی بلند شناخته شده اند. دنباله‌ی کلمه کلیدی بلند دو یا سه کلمه ای که پیشنهاد داده می شود ممکن است بهترین کلیدواژه نباشند اما باید این نکته را همینجا به شما بگوییم که این کلمات کلیدی دنباله دار رقبای کمتری خواهند داشت.

به همین دلیل توصیه میکنیم بهترین و مهمترین کلمه کلیدی ها را انتخاب کنید و آنها را به بهترین شکل در کنار هم بچینید و به عنوان کلیدواژه در سایت‌تان استفاده کنید.

۲# بررسی ابزار ساخت کلمه کلیدی دنباله دار با ابزار KeywordTool

این ابزار یکی از ابزارهای نسبتا خوب برای کشف پیشنهادات جستجوی کلمات کلیدی است، که تمامی اطلاعات جستجوی کاربران وب سایت های بزرگی آمازون و اپ استور و همیطور دو موتور جستجوی برتر دنیا یعنی بینگ و گوگل را نیز در اختیار شما قرار میدهد. برای استفاده از ابزار نامبرده کافیست وارد keywordtool.io و همانند تصویر کلمه کلیدی را در بخش مشخص شده بنویسید:

ابزار چرخش کلمه کلیدی KeywordToolبه محض کلیک روی آیکون جستجو این ابزار ده ها کلمه کلیدی پیشنهادی را به شما ارائه میکند:

نتیجه جستجو برای کلمه کلیدی در ابزار چرخش کلمه کلیدی KeywordTool

نه تنها این ابزار این کار را بسیار سریع تر از حالت دستی آن انجام می دهد بلکه تجربه من نشان داده که ایده های بیشتری برای کلمه کلیدی هدفمند (نسبت به روش قدیمی و از مد افتاده آن) پیشنهاد می دهد.

به عنوان نمونه وقتی از کلمه کلیدی “خرید کفش مردانه” برای جستجو در دیجی کالا استفاده کردم، این سایت ۳ عبارت کلیدی به من پیشنهاد کرد، که این ابزار آن ها را به ۲۶ کلمه کلیدی تبدیل کرد.

کلمه کلیدی طولانی در دیجی کالا

تذکر “هنگام سازماندهی محتوای سایت این لیست کلمه کلیدی را در نظر داشته باشید تا بتوانید برای گوگل حساسیت ایجاد کنید.”

کلمه کلیدی طولانی در ابزار KeywordTool

به یاد داشته باشید هر یک از دسته بندی های سایت دیجی کالا به همراه دنباله های خود می توانند یک کلمه کلیدی طلایی و قابل استفاده برای سایت فروشگاهی شما هم باشند.

۳# تحلیل دسته بندی های سایت رقیب

اغلب صفحات دسته بندی سایت های فروشگاهی حول کلمات کلیدی اتفاقی بهینه سازی میشوند و با این روش سعی میکنند مشتریانی که ممکن است دنبال محصول تجاری آنها باشند را به تله بیاندازند. و این کلمات کلیدی که استفاده می کنند، می شود گفت کمی کمتر از ایده آل خواهند بود.

ممکن است به نظر شما اینکه صفحات دسته بندی بخوبی به صفحات معمول تبدیل نشود، اشتباه بزرگی باشد. شاید از خودتان بپرسید آنها چطور هنوز فروش‌شان را دارند؟ ممکن است آنها برای ایجاد حساسیت برای کلمات کلیدی عالی، روی “صفحات دسته بندی” سرمایه گذاری کرده اند.

دیجی کالا

به صفحات دسته بندی رقبایتان مانند دیجی کالا نگاهی بیاندازید.

اگر با دیجی کالا در رقابت هستید (در حال حاضر رقیب اصلی کلیه فروشگاه های اینترنتی ایران هست :))، در قسمت بالای صفحه خانگی آن روی بخش فروش کلیک کنید و هوانند تصویر زیر لیست کامل صفحات دسته بندی اصلی دیجی کالا را ببینید:

دسته بندی اصلی محصولات دیجی کالا

اگر این دسته بندی ها برای سایت شما مناسب نیست، باید دنبال کلماتی بگردید که باعث ایجاد حساسیت برای دیدن زیر مجموعه های بخش اصلی سایت شوند.

زیرمجموعه دسته های اصلی محصولات دیجی کالا

دیجی کالا مانند آمازون (بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی دنیا) دسته بندی های گسترده ای ندارد. در واقع با اینکه این فروشگاه بسیار بزرگ است اما با Amazon که نیم میلیارد محصول دارد اصلا قابل مقایسه نیست. با این حال اگر می خواهید دسته بندی های مرتبط را بیشتر نگاه کنید میتوانید از بخش مرور محصولات استفاده کنید و در سمت راست محصول را ببینید. در تصویر زیر می توانید تمام بخش ها و زیر بخش های صفحه دسته بندی رقیب را مشاهده کنید:

مرور دسته بندی محصولات فروشگاه دیجی کالا

الان وقت آن است که تمرکز بیشتری بر روی این لیست انجام دهید و بر روی کشف کلمات کلیدی دسته بندی که ممکن است برای سایت شما مناسب باشد تمرکز کنید. برای مثال اگر شما سایتی دارید در آن به فروش محصولات آشپزخانه میپردازید، روی گزینه تجهیزات خانگی کلیک کنید:

لوازم خانگی برقی - خردکن و غذاساز

سپس روی گزینه مخلوط کن کلیک کنید:

مخلوط کن - دسته بندی محصولات دیجی کالا

در این لیست دیجی کالا به شما کلمه کلیدی هایی که برای توصیف مخلوط کن استفاده می کند را نشان میدهد:

دسته بندی مخلوط کن

این فهرست تمام کلمه کلیدی هایی که در صفحات دسته بندی سایت فروشگاهی، برای خردکن و غذاساز مورد استفاده قرار می گیرد را لیست می کند. (مثل مخلوط کن پارس خزر یا مخلوط کن تفال)

همانطور که خواندیم دیجی کالا یک منبع بزرگ برای کشف کلمات کلیدی صفحات دسته بندی است اما ممکن است حتی با تحلیل و بررسی این وب سایت باز هم با جایگاه کلمه کلیدی جستجو شده توسط مشتریان هدف‌تان فاصله زیادی داشته باشید. به همین دلیل توصیه می کنیم که به کلمه کلیدی هایی که رقبای صنعتی شما در صفحات دسته بندی خود استفاده کرده اند نیز نگاهی بیاندازید.

به طور مثال اگر در سایت فروشگاهی خود هدفون های نسل آخر می فروشید، حتما باید سری به بخش هدفون دیجی کالا بزنید و همان کاری که با بخش قبلیِ سایت دیجی کالا انجام دادیم را برای این بخش هم انجام دهید. و از کلمه کلیدی های صفحه دسته بندی آن استفاده کنید و آنها را به لیست تان اضافه کنید.

دسته بندی هدفون

زیر دسته دسته بندی هدفون

ویکی پدیا

مانند رقبای تجاری شما، ویکی پدیا هم کلمه کلیدی های دسته بندی سایت را در قالب موضوعات طبقه بندی می کند. به عبارت دیگر آنها فعالیت های دشوار جهت مرتب سازی آیتم ها را به صورت رایگان برای شما انجام می دهند.

بیایید نگاهی به مثال اینکه چگونه می توان از ویکی پدیا برای جستجوی کلمات کلیدی تجاری استفاده کرد بیاندازیم. اول از همه، یک کلمه کلیدی که محصول یا دسته بندی سایت شما را نشان می دهد را وارد کنید:

ویکی پدیا فارسی

سپس ورودی های ویکی پدیا را برای کلمه ها و عبارات ای که برای محصولاتی که ممکن است شما در سایت تان داشته باشید و حساسیت ایجاد کنند را بررسی کنید:

کلمه کلیدی در ویکی پدیا

علاوه بر تحلیل مقاله، نگاهی به بخش محتوایات هم بیاندازید. این کار گاهی اوقات باعث می شود کلمات کلیدی های بسیار خوبی برای صفحات دسته بندی خود پیدا کنید.

کلمات کلیدی دسته بندی ویکی پدیا

زمانی که کارتان با کلمه کلیدی های پیشنهادی ویکی پدیا تمام شد، وقت آن رسیده است که سراغ ابزار طراح کلمه کلیدی گوگل Google Keyword Planner بروید.

 

۴# بررسی ابزار طراح کلمه کلیدی گوگل Keyword Planner

اگرچه استفاده از طراح کلمه کلیدی گوگل برای جستجوی کلمه کلیدی ضروری است اما این ابزار در تولید کلمه کلیدی انتخابی یکتا عملکرد چندان خوبی ندارد. به عنوان نمونه اگر یک کلمه کلیدی مناسب برای صفحات دسته بندی مثل سرویس قابلمه را در طراح کلمه کلیدی گوگل وارد کنید با صفحه زیر روبرو میشوید:

گلوه کلمات کلیدی پیشنهادی در google keyword planner

این مثال نشان می دهد که اگر کمی با دقت کار کنید قطعا به کلمات کلیدی با ارزشی میرسید که  به طور مستقیم هیچ وقت نمیتوانستید به آنها برسید.

کلمه کلیدی پیشنهادی google keyword planner

نکته: قبل از اینکه روی گزینه کلمه کلیدی های برگزیده کلیک کنید، نگاهی به لیست گروهی کلمه کلیدی در قسمت کلیدواژه های برگزیده تجاری Ad Group Ideas  – که از بخش تبلیغات گوگل نشات می گیرند – بیاندازید. این بخش ممکن است شامل عبارات کلیدی یکتایی باشد که در قسمت کلیدواژه برگزیده Keyword Ideas ظاهر نشده باشند.

کلمات مرتبط کلمه کلیدی در google keyword planner

نکته

از آنجایی که طراح کلمه کلیدی گوگل تعداد زیادی کلمه کلیدی تولید نمی کند، پیشنهاد میکنم از آن برای بررسی حجم جستجو و اهداف تجاری استفاده کنید.

۵# روش صحیح استفاده از کلمه کلیدی در صفحات محصول و دسته بندی

اکنون یک لیست از کلمات کلیدی با پتانسیل مناسب در اختیار دارید، حال باید ببینیم چطور از بین این کلمات، کلیدواژه های مناسب خودتان را انتخاب کنیم. برای انجام این کار تنها کافیست مراحل زیر را با دقت بخوانید و  بهترین کمپین های تجاری سئو را شناسایی کنید.

مرحله اول – بررسی حجم جستجو (میزان جستجوی ماهیانه Avg. monthly searches)

حجم جستجو مهم ترین معیار اندازه گیری ارزیابی جستجوی یک عبارت در موتورهای جستجو است. اگر تاکنون هیچ جستجویی برای آن کلمه کلیدی صورت نگرفته باشد، نمی توان هیچ پیش بینی مشخصی برای سرنوشت آن در صفحه نخست نتایج گوگل و رقیبان داشت.

این بدان معنی است که هیچ توصیه ای برای کسب حجم جستجوی خاص وجود ندارد. اگر در حوزه فعالیت‌تان به حجم جستجو نگاه می کنید تا درک درستی از حجم بالا و پایینِ واژه جستجو شده پیدا کنید و آن را با لیست کلمات کلیدی خود تطبیق دهید تا بهترین کلمه را پیدا کنید.

برای فهمیدن حجم جستجوی کلمه کلیدی کافیست آن را به طراح کلمه کلیدی گوگل بسپارید تا میانگین جستجو را در ستون ماهانه ببینید:

میزان جستجوی ماهانه کلمه کلیدی

نکته

بعضی از کلمات تغییرات فصلی بزرگی دارند. مطمئنا در ماه اسفند جستجو درباره کلمه کلیدی “لباس عید” خیلی بیشتر از دیماه یا خردادماه خواهد بود. اما برای دیگر کلمات غیر فصلی فراز و فرود هایی برای جستجو هایشان در سال وجود دارد، مثلا کلمه کلیدی “برند های لباس تُرک” در تیرماه در حدود ۲٫۵ برابر بیشتر از ماه مهر مورد جستجو قرار گرفته است.

سئو تجارت الکترونیک

تنها چیزی که در این زمینه حائز اهمیت است، کلمه کلیدی انتخابی شماست. کلمه ای که برای سایت خود انتخاب می کنید، در طول سال از نظر جستجو نوسانات و فراز و نشیب های نامعلومی را تجربه می کند که این نوسانات ترافیک سایت‌تان را نیز تحت تاثیر قرار میدهند.

با یک نگاه سریع میتوانید ببینید که حجم جستجو در طی یک سال چطور دچار تغییرات شده است.
برای هر کلمه کلیدی موجود در لیست یک نمودار کوچک برای مشاهده تغییرات حجم ماهانه آن کلمه کلیدی وجود دارد:

سئو تجارت الکترونیک

 

مرحله دوم – انتخاب کلمه کلیدی مناسب محصول

این قسمت مهمترین چالش است، بیایید این طور فکر کنیم که کلمه کلیدی با هزاران حجم جستجو پیدا کرده ایم. این برای موفق شدن کافی است؟
قطعا این طور نیست!
دلیلش هم این است که کلمه کلیدی ممکن است برای محصول سایت تجاری شما کاملا مناسب نباشد. اگر کلمه کلیدی انتخابی شما حتی یک هزارم با چیزی که قصد فروش آن را دارید فاصله داشته باشد، نیاز به زمان زیادی برای تبدیل آن به کلمه کلیدی دیگری خواهید داشت. بنابراین قبل از رفتن به مرحله بعد در همین مرحله دوباره چک کنید که کلمه کلیدی انتخاب شده چیزی باشد مثل چسب، به چیزی که قصد فروش آن را دارید بچسبد.

به عنوان مثال فرض کنید در سایت فروشگاهی خود قصد فروش چای کیسه ای سبز ژاپنی را دارید و با کلمه کلیدی مثل پودر چای سبز روبرو می شوید.

سئو تجارت الکترونیک

فکر کنید قصد فروش پودر چای سبز ندارید و فقط می خواهید چای کیسه ای می فروشید. شما می توانید با ساخت یک صفحه دسته بندی حول این کلمه جستجوهای مربوط به آن را به چیزی که در واقعیت سایت شما می فروشد تبدیل کنید.

این کار کاملا امکان پذیر است اما با حیله و ترفند.

اگر فکر می کنید که کلمه کلیدی شما خیلی کم جستجو میشود، توصیه تیم ما اینست که کلمه کلیدی را انتخاب کنید که برای تجارت شما بیشتر هدفمند گذاری شده باشد، مثل چای سبز آنلاین.

سئو تجارت الکترونیک

اکنون شما یک لیست از کلمات کلیدی دارید که درصد میزان جستجوها را هم دارد و با محصول تجاری سایت شما متناسب است. وقت آن است که ببینیم آیا این جستجوگران قصد دارند از کارت اعتباری خود استفاده کنند و چیزی که شما می فروشید را بخرند یا نه.

مرحله سوم – تعیین اهداف تجاری

رتبه اول حجم بالای جستجوی کلمه کلیدی را دارید؟ بسیار عالیست. اما باید بدانید فقط استارتر خوبی برای جستجو دارید. قبل از اینکه بخواهید راجع به یک کلمه کلیدی تصمیم بگیرید، چند ثانیه وقت بگذارید و ببینید مردم با این کلمه کلیدی به خرید رسیده اند؟ یا فقط در حد جستجو با آن کار کرده اند؟

خوشبختانه این بررسی با ابزار طراح کلمه کلیدی گوگل بسیار راحت شده است. ابتدا می بایست نرخ رقابت پذیری آن کلمه کلیدی را بررسی کنید:

سئو تجارت الکترونیک

گزینه رقابت نشان دهنده این است که چه تعدادی از افراد این کلمه کلیدی را به گوگل پیشنهاد داده اند. به طور کلی، اگر کاربران زیادی یک کلمه کلیدی را پیشنهاد دهند، برای آن کلمه کلیدی درآمد ساخته می شود و این وقتی ارزشمند میشود که وارد دنیای تجاری سئو شده باشید. همواره توصیه ما اینست کلمه هایی با میزان رقابت پذیری متوسط و بالا را انتخاب کنید.

همان طور که دیدید؛ یک روش خوب برای اینکه مردم این کلیدواژه را به کلمه کلیدی مدنظرشان تبدیل کرده اند یا نه، “معیار رقابت پذیری” است. اما باز هم مهمترین معیار؛ پیشنهادات گوگلاست. روشن است که کلمات کلیدی که نرخ پیشنهاد گران تری دارند برای رتبه بندی جستجوی گوگل رقابت پذیرتر هستند. در بخش بعدی بیشتر به آن خواهیم پرداخت، اکنون باید نرخ پیشنهاد را برای کلمه کلیدی لیست تان چک کنید.

رقابت کلمه کلیدی

این کلمه کلیدی به صورت معنی دار مورد جستجوی کمتری قرار گرفته است. به همین خاطر نیاز است که تمام چهار فاکتور برای ارزیابی کلمات کلیدی در بهینه سازی سایت فروشگاهی بررسی شوند.

مرحله چهارم – هدف بندی کلمه کلیدی و بهینه سازی صفحه

در این قسمت می توانید ارزیابی کنید که آیا نتیجه برتر گوگل برای کلمه کلیدی خاص بهینه سازی شده است یا نه. اگر صفحات تنها شباهت رابطه ای با آن کلمه کلیدی داشته باشند، میتوانید با علامت گذاری آنها را به عنوان صفحه ی با شاخص بالا مشخص کنید. برای مثال، اگر برای عبارت “قاب آیفون” جستجو کنید متوجه می شوید که اغلب صفحات اول برای این جستجوهای خاص، بهینه سازی شده اند.

کلمه کلیدی در جستجوی گوگل

اغلب افرادی که در گوگل به دنبال قاب آیفون هستند ممکن است با دیدن دسته بندی های نامرتبط و درهم برهم وب سایت ها گیج شوند و از خود بپرسند این “دسته ” چیست؟ اگر شما صفحه دسته بندی فروشگاه اینترنتی خود را حول کلمه کلیدی “قاب آیفون – فانتزی – ژله ای و …” بهینه سازی کنید، جهش خوبی بین رقبای خود خواهید داشت.

اکنون یک لیست از کلمات کلیدی جستجو شده دارید که رقابت پذیری کمی دارند و به احتمال زیاد به خریداران تبدیل می شوند و اکنون وقت آن است که معماری و ساختار سئو سایت فروشگاهی خود را راه اندازی سپس بهینه سازی کنید.

۶# تطبیق معماری سایت با یک فروشگاه آنلاین سئو شده

معماری سایت یا اینکه چگونه صفحات سایت شما سازمان دهی و مرتب شوند، از لحاظ سئو برای هر سایتی اهمیت بالایی دارد. اهمیت این مسئله برای سایت های فروشگاهی دو برابر است. علت آن هم اینست که یک فروشگاه آنلاین معمولی از یک وبلاگ معمولی یا یک سایت پیتزا فروشی آنلاین، صفحات بیشتری دارد.

برای مثال، سایت bestbuy.com حدود ۶ میلیون صفحه دارد:

سئو تجارت الکترونیک

با این تعداد صفحه این قضیه حیاتی است که معماری سایت شما دسترسی به صفحات مهم در سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو آسان کند. اما راز کار در چیست؟

قوانین طلایی معماری سایت فروشگاهی:

  • قانون ۱ : همه چیز را ساده و مقیاس پذیر نگه دارید.
  • قانون ۲ : هر صفحه را حداکثر سه کلیک یا کمتر از صفحه خانگی تان فاصله دهید.

در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این دو قانون خواهیم داد. اما ابتدا نگاهی به مثال زیر بیاندازید تا ببینید چطور معماری اشتباه سایت به تلاش های سئو شما آسیب خواهد زد.

در این قسمت مثالی از معماری سایتی که دو قانون طلایی را رعایت نکرده است میبینید:

سئو تجارت الکترونیک

چیزی که در این مثال از نظر سئو مهم است، مسیر خیلی عمیق (طولانی) آن میباشد. برای سایت های فروشگاهی اغلب اعتبار رتبه بندی گوگل به صفحه خانگی بر می گردد. به همین دلیل نباید مسیر طولانی باشد.

در این مثال، حدود ۶ کلیک برای دسترسی به صفحه اول وجود دارد که همان طور که به آن اشاره کردم می بایست این مسیر ۳ کلیک و یا کمتر از آن باشد.

اجازه دهید منظورم را با مثالی از یک سایت فروشگاهی اینترنتی با معماری سئو شده بهتر بیان کنم:

همان طور که می بینید، اعتبار در محصول سایت و صفحات دسته بندی متمرکز شده است. این اعتبار تمرکز یافته به رتبه بندی صفحات در گوگل کمک می کند و همین طور شاخص بندی این صفحات را بهبود می بخشد.

شکل زیر یک نمونه ز اینکه این امر چطور برای یک سایت تجاری فروش کفش عمل می کند، است. این معماری ساده و مسطح نه تنها برای سئو سایت خوب است بلکه کاربران هم عاشق آن می شوند. همچنین مرورگرها نیز راحت تر می توانند محصولاتی که نیاز است را پیدا کنند.

اگر دنبال یک لباس جدید برای فرزندتان هستید، می بایست در صفحه خانه روی بخش بچگانه کلیک کنید:

 

صفحه خرید فروشگاه بانی مد

سپس بطور مثال گزینه پلیور را انتخاب کنید:

 

دسته بندی بچه گانه در فروشگاه بانی مد

در این قسمت می توانید لیست محصولات این دسته بندی را ببینید:

صفحه محصولات پلیور بانی مد

همین طور که شما می توانید هرچه که می خواهید را پیدا کنید، گوگل هم می تواند به راحتی صفحات محصول سایت را پیدا کرده و ایندکس کند.

۷# سئوی درون صفحه فروشگاه آنلاین

حالا که معماری سایت را راه اندازی کرده اید، وقت آن است که صفحات دسته بندی ها و محصولات را بهینه سازی کنید. برای اغلب سایت های تجاری این دو نوع صفحه، ضامن اصلی ترافیک و فروش محسوب میشوند.

این قضیه ممکن است این ذهنیت را ایجاد کند که اگر یک نفر “کفش پیاده روی قرمز نایک سایز ۳۸” را جستجو کند، قصد خرید جدی تری نسبت به کسی که “خرید آنلاین کفش” را جستجو می کند دارد. در تصویر زیر می توانید ساختار کلی معرفی محصول در یک فروشگاه اینترنتی مطابق با اصول سئو را ببینید:

سئو محتوای سایت فروشگاهی

عنوان صفحه

کلماتی مثل “خرید”، “ارزان” و “هدفمند” را برای ساخت یک عنوان خوب، به عنوان صفحه اضافه کنید. روشن است که می خواهید کلمه کلیدی پایه را در عنوان صفحه استفاده کنید.

اما به همین مسئله کفایت نکنید. اصلاح کننده ها را به عنوان اضافه کنید تا بتوانید برای جستجو های دنباله بلند (چند سیلابی) در گوگل حضور پیدا کنید. برای مثال، فرض کنید که کلمه کلیدی شاخص برای صفحه دسته بندی شما “هدفون های بدون خش” باشد. به جای اینکه از عنوان ساده “هدفون های بدون خش” استفاده کنید کلمه “کمپانی هدفون های R’us”  را هم کنار آن به کار بگیرید.

یک یا دو کلمه که معمولا مردم در هنگام جستجوی محصولات استفاده می کنند را می توانید ببینید:
ارزان – مرور – هدف – بهترین – آنلاین – بدون هزینه حمل و نقل – حراج – تخفیف
می توانید با ترکیب آن ها می توانید عنوان های خوبی بسازید!

نکته مهم
از کلمات جذب کننده مثل “x%تخفیف و “کمترین قیمت” نیز می توانید برای بهبود نرخ کلیک CTR و رسیدن به رتبه ای بهتر استفاده کنید.

گوگل مایل است از کلیک در راستای رتبه بندی عمومی به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده کند (یعنی اگر برگه ای کلیک های بیشتری دریافت کند، گوگل کم کم به آن برگه رتبه بهتری می دهد.) لازم به ذکر است بدانید حتی در صورت نبود این رتبه بندی باید عنوان شما برای کلیک در راستای رتبه، بهینه سازی شود. چون کلیک در راستای رتبه منجر به کلیک بیشتر و در نهایت فروش بیشتر میشود.

خوشبختانه تعداد انگشت شماری از کلمات و عبارات وجود دارند که جستجوگران را به سایت شما هدایت می کنند که به آنها کلمات جذب کننده می گوییم. در این قسمت برخی از بهترین کلمات جذب کننده کلیک برای محصولات سایت فروشگاهی و صفحات دسته بندی را معرفی می کنیم:

  • X%off
  • حمل با کمترین هزینه
  • فروش
  • گارانتی
  • نازلترین قیمت
  • حمل رایگان

وقتی این چسبنده ها را به برچسب عنوان اضافه می کنید، کلیک های بیشتری روانه سایت‌تان میشود که مسلما به معنی مشتری های بیشتر است. (مثال: فروش هدفون های بیت با گارانتی ۲ ساله – فروش هدفون های بیت با ۲۰% تخفیف و ارسال رایگان)

برچسب های توصیفی

شامل کلماتی مثل انتخاب برتر، حمل رایگان و تمام اقلام فروشی برای کسب حداکثر کلیک در راستای رتبه می شوند. توصیفات بخش مهمی از قسمت سئوی درون صفحه هستند که توسط موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرند و نقش مهمی در حداکثرسازی کلیک در راستای رتبه دارند. همچنین تاثیر مستقیمی روی رتبه بندی سایت خواهند داشت.

کلمات چسبنده به عنوان که در مثال بالا لیست کرده ایم برای برچسب های توصیفی هم کاربرد دارند. تنها تفاوت آنها در این است که با تگ های توصیفی فضای بیشتری برای استفاده از عبارات طولانی تر وجود دارد. در مثال زیر می توانید عباراتی که می توانید برای کسب نرخ بیشتر استفاده کنید را ببینید:

  • بهترین حراج روز…
  • دریافت x% تخفیف برای …
  • فروش فوری تمام…
  • فروش تمام محصولات ….فقط برای امروز
  • انتخاب بزرگ …. با گارانتی با پایین ترین قیمت

مشخصات فنی محصول

مشخصات و نام محصول مواردی هستند که باعث تفاوت محصولات یک فورشگاه اینترنتی از یکدیگر میشوند. فرقی نمیکند وب سایت شما در چه زمینه ای فعالیت میکند. اگر جز گروه سایت های فروشگاهی باشد باید برای هر یک از محصولات آن مشخصات فنی منحصر به فرد آن را بنویسید.

به طور مثال اگر وب سایت شما در زمینه فروش محصولات دیجیتال فعالیت دارد، برای دو لپ تاپ 15 اینچی hp با ظاهری کاملا مشابه تمام خصوصیات منحصر به فرد فنی را باید بنویسید تا تفاوت آن ها هم برای کاربر و هم برای موتور های جستجو مشخص شود. همچنین کاربران می توانند به راحتی دو محصول تقریبا مشابه را در سایت شما باهم مقایسه کنند. یکی دیگر از دلایلی که باید این کار را انجام دهید این است که برخی از کاربران دقیقا مشخصات فنی کالایی که به دنبال آن هستند را جستجو میکنند. از این رو بیان تمامی مشخصات یک محصول (از مشخصات ساده گرفته تا فنی) می تواند در کسب رتبه و افزایش نرخ کلیک سایت‌تان تاثیرگذار باشد.

از طرفی اشاره مو به مو به تمامی مشخصات محصولات باعث میشود کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند، از این رو میزان ماندگاری کاربر در برگه افزایش می یابد که اصطلاحا به آن نرخ ماندگاری در برگه (به انگلیسی: time on page) میگویند.

محتوای صفحه دسته بندی و محصول

صفحات دسته بندی شامل بیش از هزار کلمه از محتوا هستند و از کلمه کلیدی حدود ۳ تا ۵ بار باید در آن ها استفاده شود. بهینه سازی صفحات محصول و دسته بندی یکی از بخش های چالش برانگیز مهم در بهینه سازی سایت فروشگاهی است. اگر محتوای با کیفیت بالا می خواهید، برخلاف یک پست وبلاگ، شما نیاز دارید که تبدیل ها را در نظر داشته باشید.

سه تکنیک مهم سئو درون صفحه

در این قسمت سعی داریم سه تکنیک مهم سئو درون صفحه که اغلب برای صفحات فروشگاه اینترنتی استفاده می شوند را بیان کنیم:

1. حداقل یک توصیف هزار کلمه ای بنویسید

تحقیقات نشان داده که محتوای بزرگتر به کسب رتبه بهتر در گوگل منجر خواهد شد، همچنین محتوای بلند یکی از فاکتورهای رتبه بندی است و تاثیر زیادی روی گرفتن رتبه دارد. حقیقت این است که گوگل می خواهد بفهمد در سایت شما چه خبر است و هرچه محتوایی که شما برای آن فراهم کرده اید بزرگتر و بیشتر باشد، گوگل بهتر می تواند کارش را انجام دهد. بنابراین، وقتی شما محتوای طولانی منتشر می کنید، مشتریان بهتر می فهمند قرار هست چه چیزی بخرند.

شاید به نظر شما امکان نداشته باشد هزار کلمه توصیف برای هر صفحه در سایت تان بنویسید اما اگر امکان دارد توصیه می کنیم محتوای طولانی تر و عمیق تر در توصیف محصولات بنویسید، حداقل برای ۵۰ تا  ۱۰۰ محصول از دسته بندی های مختلف سایت که اولویت بالایی دارند این کار را انجام دهید. برای مثال این صفحه سایت محصول دیجی کالا برای مک بوک پرو حدود ۱۱۵۰ کلمه توصیف (توضیحات محصول) آورده است:

محصول باید محتوا داشته باشد

و حتی در بررسی ها و دیدگاه کاربران صفحه محصول بیش از ۵۰۰ کلمه دیگر هم اضافه کرده است:

دیدگاه کاربران برای محصول در فروشگاه اینترنتی

2. کلمه کلیدی خود را در هر ۳ یا ۵ کلمه بگنجانید.

وقتی تصمیم گرفتید که توصیفات عمیق بنویسید و بر آن مسلط شدید، وقت آن است که کلمه کلیدی شاخص(اصلی) خود را ۳ تا ۵ بار اضافه کنید. این روش هیچ ربطی به چگالی کلمه کلیدی ندارد بلکه فقط می خواهید مطمئن شوید که گوگل می تواند در صفحه شما به درک درستی از محصول شما برسد. برای مثال اگر کلمه کلیدی شما هدفون بیت باشد باید مطمئن شوید که این عبارت در توصیفات شما در کمترین حالت ۳ مرتبه تکرار شده باشد.

3. از کلمات مترادف ایندکس شده استفاده کنید.

کلمات مترادف ایندکس شده کلمه ها و عباراتی هستند که بسیار هم معنی و نزدیک به کلمه کلیدی های شما هستند. برای مثال بیایید فرض کنیم که شما صفحه دسته بندی تجاری خودتان را حول کلمه کلیدی آرام پز بهینه سازی کرده اید. واژه های نزدیک به این کلمه کلیدی می تواند اینها باشند:

  • زودپز
  • ۴ یا ۶ لیتری
  • زمان سنج
  • دیگ فشار
  • دستی
  • دستورالعمل خورشت
  • سوپ
  • قابل برنامه ریزی
  • تمام استیل

اما سوال اینجاست. چطور می توان با این مترادف ها کار کرد؟

در زیر می توانید بفهمید که چگونه در 3 مرحله کلمات کلیدی مترادف خاص برای سئو فروشگاه آنلاین پیدا کرده و از آنها استفاده کنید.

مرحله اول: در دیجی کالا تست کنید.

ابتدا به سایت دیجی کالا بروید و کلمه کلیدی تان را جستجو کنید و در نتایج دنبال واژه هایی باشید که چندین بار در هر آیتم در صفحه دسته بندی تکرار شده اند بگردید:

کلمه کلیدی در نام محصولات مختلف در یک دسته بندی

یا در صفحه آن محصول برای کلمه کلیدی خودتان دنبال کلمات خاص که برای هر آیتم تکراری هستند بگردید:

کلمه کلیدی در نام محصول مفرد

مرحله دوم: از ابزار طراح کلمه کلیدی گوگل استفاده کنید.

در مرحله بعد کلمه کلیدی را در ابزار طراح کلمه کلیدی گوگل وارد کنید، سپس به کلمه کلیدی هایی که گوگل پیشنهاد می کند نگاهی بیاندازید:

وارد کردن کلمه کلیدی محصول در گوگل کیورد پلنر google keyword planner

و کلمات کلیدی :

کلمات کلیدی مرتبط

مرحله سوم: این کلمات کلیدی را در سراسر محتوا پخش کنید.

در نهایت از مترادف های کلمات کلیدی که برای محصول و توصیفات دسته بندی حساسیت ایجاد می کند استفاده کنید.

  1. URLS: از کلمات کلیدی کوتاه و قوی در مسیرهای آدرس دهی استفاده کنید.

بررسی های ما روی حدود یک میلیون نتایج گوگل نشان داده است که ارتباط روشنی بین طول مسیر آدرس URL و رتبه بندی وجود دارد. در واقع مسیر آدرس دهی کوتاه نسبت به نمونه مشابه بلندتر آن رتبه بهتری کسب می کند

رتبه url ها بر اساس طول آنها در گوگل

چون شما یک سایت فروشگاهی را راه اندازی کرده اید، مسیرهای آدرس دهی شما به طور واضحی از سایت های دیگر طولانی تر خواهند بود.توجه داشته باشید تعداد کاراکترهای مسیر آدرس دهی یک محصول نباید از ۵۰ کاراکتر بیشتر باشند، چون آدرس های طولانی گوگل را گیج خواهد کرد. البته سعی کنید کلمات کلیدی مهم را در مسیر آدرس دهی خود بگنجانید (بهتر است آدرس صفحات همیشه به زبان انگلیسی باشد از این رو استفاده از کلمه کلیدی در URL، در زبان ارسی کاربرد ندارد.) در مثال زیر یک آدرس صفحه محصول طولانی نامناسب را می بینید.

سئو تجارت الکترونیک

شاید این مسیر آدرس دهی به نظر زیاد طولانی نباشد اما با آوردن برخی کلمات مثل شناسه محصول، نامناسب به نظر می رسند، در کنار استفاده از کلمات کلیدی قوی در آدرس دهی می بایست کلمات سئو پسند نیز استفاده کنیم. صفحات دسته بندی می بایست شامل یک یا دو کلمه توصیفی از آن دسته بندی باشند.

https://example.com/kitchen-appliances

همین رَویه را برای صفحات محصول با کلمه کلیدی شاخص استفاده کنید و کلمات را با “-” از هم جدا کنید.

https://example.com/kitchenappliances/slowcookers/6-quart-crockpot

  1. لینک های داخلی: لینک هایی که آزادانه به صفحات با اولویت بالا لینک می شوند.

یک مبحث جالب در بهینه سازی سایت فروشگاهی لینک های داخلی هستند که تقریبا به طور اتوماتیک کار می کنند. این شرایط به خاطر اینست که منوی سایت سایت شما لینک های داخلی زیادی می سازد:

سئو تجارت الکترونیک

به همین دلیل لینک های داخلی استراتژیک بهترین تمرین برای سئو فروشگاه آنلاین هستند و می بایست وقت بیشتری برای آنها صرف کنیم. مخصوصا وقتی که از یک صفحه معتبر به صفحات دسته بندی و محصول با اولویت بالا لینک داخلی دریافت می کند.

تاثیر اعتبار برگه روی کیفیت بک لینک ها

برای نمونه، بیایید فرض کنیم که یک پست وبلاگ تعداد زیادی بک لینک تولید می کند و شما یک صفحه محصول با رتبه ۵ برای کلمه ای مثل Moleskin Notebooks در گوگل دارید.

بنابراین برای این کلمه کلیدی قدرتمند، در برخی پست ها، یک انکر تکست بسازید:

سئو تجارت الکترونیک

سپس بگردید و تمام این کارها را برای صفحات با اولویت بالا یتان تکرار کنید.

دوستان، البته که مبحث بهینه سازی انکر تکست خود به آموزش کاملی نیاز دارد. انکر تکست Anchor Text میتواند تاثیر زیادی روی سئوی سایت داشته باشد، بنابراین باید یاد بگیرید چطور از آن استفاده کنید تا بتوانید سایت خود را با کیفیت نگه دارید.

پیاده سازی امتیاز دهی برای محصولات

امتیاز دهی برای محصولات پیاده سازی کنید تا با چکیده ای قوی در گوگل ظاهر شوید.
اگر دنبال راه ساده ای هستید که در صفحه اول نتایج گوگل ظاهر شوید لازم است که یک چکیده قوی در نتایج جستجویتان اضافه کنید. برای سایت های فروشگاهی شما شانس این را دارید که به یکی از مهمترین چکیده های چشم گیر یعنی امتیازها دسترسی پیدا کنید. به این ستاره دهی و همچنین افزودن تصاویر و… نشانه گذاری اسکیما می گویند. مثال زیر را ببینید:

امتیاز دهی برای محصولات

اما چطور باید این ستاره ها را به نتایج سایت تان در گوگل اضافه کنید؟

با پیاده سازی علامت های Schema.org در صفحات محصول تجاری و یا از افزونه های امتیاز کاربر در وردپرس و ووکامرس استفاده کنید. البته سئوی وردپرس آن چنان ساده است که میتوانید همین امروز سایت خود را به سادگی بهینه سازی کنید. وردپرس قابلیت های زیادی در طراحی سایت و بهینه سازی دارد و بیشتر از یک چهارم کل اینترنت را مدیریت می کند. اگر هنوز سایت راه اندازی نکرده اید، بهتر است از وردپرس استفاده کنید و سایت خود را با وردپرس بسازید.

نشانه گذاری سایت یا Site Data Markup یک کد ساده است که شما به صفحات مشخصی از سایت تان اضافه می کنید. این کد به موتور جستجو یک فهم عمیق تر درباره محتوای صفحه ها می دهد. در شکل زیر می توانید نمونه های ویژه ی نشان گذاری شده را مشاهده کنید.

سئو تجارت الکترونیک

هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل این چکیده را آن طور که از او خواسته اید در نتایج نشان دهد. افزودن این چنین سیستمی تنها شانس شما را بهبود می بخشد. اگر از وردپرس استفاده می کنید نیازی نیست که این کار را دستی انجام دهید، کافیست افزونه های امتیازدهی نصب کنید، User Rating را در مخزن وردپرس جستجو کنید تا بهترین ها را پیدا کنید.

سیستم امتیاز دهی کاربر به محصول

اگر از سرویس های دیگری استفاده می کنید می توانید با یک کدنویس مشورت کنید تا به بهترین شکل سیستم امتیاز دهی محصول را در سایت خود راه اندازی کنید. همچنین میتوانید برای نشانه گذاری وارد راهنمای گوگل شوید و از آن استفاده کنید.

ما در میموس، برای مشتریان سرویس سئو مانگو، تصمیم گرفته ایم نسخه اورجینال افزونه وردپرس Schema Pro را همراه با پارسی سازی تمام + پشتیبانی ارائه کنیم، مشتریان ما همواره میتوانند با آموزش های تهیه شده برای نشانه گذاری سایت، سایت خود را در هر زمینه ای نشانه گذاری کرده و در نتایج گوگل بدرخشند.

۸# اعمال سئو تکنیکال در فروشگاه آنلاین

سئوی تکنیکال یکی از نکاتی است که برای تمام سایت ها مفید است، اما میزان این اهمیت برای سایت های فروشگاهی دوبرابر می شود. چراکه سایت های فروشگاهی صفحات بسیاری برای مدیریت دارند. حتی یک سایت تجاری کوچک می تواند بیش از ۵ هزار صفحه داشته باشد و تمام این صفحات شانس مسائل سئو را بیشتر می کند. همچنین بیشتر صفحات محصولات تجاری، فاقد تعداد زیادی بک لینک که باید به آنها اشاره کنند هستند.

این بدان معناست که تکنیک های سئو اغلب شاخصی برای صفحه اول گوگل هستند. برای مثال اگر شما و رقیب تان در یک سطح باشید، سطح تکنیکی سئوی سایت می تواند از 1 تا ۵ رتبه در صفحه نتایج گوگل، سایت شما را بالاتر یا پایین تر ببرد. به همین دلیل مسایل تکنیکی سئو بهترین راه حل برای بهینه سازی سایت فروشگاهی به حساب می آیند.

چگونه مسایل تکنیکی عمومی سئوی سایت های فروشگاهی را حل کنیم؟

مسئله: صفحات بسیار زیاد

با وجود هزاران صفحه در سایت ممکن است حل مسایل تکنیکی سایت یک کابوس به نظر بیاید. ممکن است نوشتن یک محتوای یکتا برای هر یک از صفحات سایت‌تان امری مهم و ضروری باشد. و هر چه صفحات بیشتری داشته باشید امکان اینکه با مسئله محتوای تکراری روبرو شوید بیشتر میشود.

چرا این اتفاق می افتد؟

بیشتر سایت های تجاری محصولات بسیار زیادی برای فروش دارند. از آنجایی که هر یک از این محصولات نیاز به صفحه ای مجزا دارند، مسلما سایت فروشگاهی تعداد بسیاری از صفحات را خواهد داشت. همین طور گاهی هر تغییر جزیی در همان محصول (برای مثال ۱۵۰ سایز مختلف کفش) مسیر آدرس دهی خودش را میطلبد که باز هم می تواند به کل تعداد صفحات سایت تجاری شما افزوده شود.

چطور این مشکل را حل کنیم؟

ابتدا بهتر است صفحاتی را که حذف یا عدم ایندکس آنها تاثیری روی سایت ندارند را حذف کنید. تجربه نشان داده است ۸۰% فروش سایت های تجاری روی ۲۰% محصولات آنها است.( قانون قدیمی ۲۰/۸۰ )
و حدود ۶۰% از محصولات سایت هیچ فروشی در طول سال ایجاد نمی کنند. به جای بهبود این صفحات، بهتر است آنها را پاک کنید یا ایندکس نکنید. و یا آنها را با هم ترکیب کنید و یک سوپر صفحه بسازید. با این روش یعنی نوسازی محتوا، میتوانید همین امروز ترافیک های بیشتری از محتوای قدیمی سایت‌تان کسب کنید. این روش به شما کمک می کند محتوای سایت‌تان همیشه در صدر نتایج گوگل باشد و هر ثانیه مخاطبین جدید بیشتری کسب کنید.
ناگفته نماند با استفاده از این روش  یک کار بدون ریسک انجام داده اید و بدون اینکه رتبه خودتان را از دست بدهید توانسته اید حجم ترافیک قابل توجهی را روانه سایت‌تان کنید.

برای شناسایی صفحاتی که ممکن اس تدرآمدی برای سایت شما نداشته باشند و باید حذف شوند می توانید از سرویس های خدمات مشتریان مثل Shopify و یا ووکامرس در وردپرس استفاده کنید.

سئو تجارت الکترونیک

اگر صفحه ای به سایت شما بازدید کننده نیاورد یا هزینه ای به جیب شما تحمیل نکند، باید از خودتان بپرسید اهمیت این صفحه در چیست؟ این صفحه تلاش های سئوی تکنیکی شما را پیچیده تر می کنند. در بعضی حالت ها این صفحات وزن های مرده ۵ تا ۱۰ درصد سایت شما را به خود اختصاص می دهند و برای سایر سایت های غیر تجاری این میزان به ۵۰ درصد هم می رسد. از این رو پیشنهاد میکنیم همین حالا دست به کار شده و این صفحات را برای حذف یا ترکیب با دیگر صفحات مشابه، شناسایی کنید.

مسئله: محتوای تکراری

محتوای تکراری یکی از عمومی ترین مسائل سئوی سایت فروشگاهی است و برای فهم آن می توانید سری به جستجوی گوگل بزنید. با تعهد به نوشتن محتوای یکتا در تمام صفحات تجاری در کنار استفاده از تکنیک های پیشرفته سئو (مانند برچسب های شناخته شده) و وب سایت Siteliner.com می توانید براحتی از مشکل محتوای تکراری عبور کنید.

چرا این اتفاق رخ می دهد؟

دلایل زیادی برای اینکه محتوای تکراری در سایت تجاری شما دیده شود وجود دارد. در این قسمت سه مورد از آنها را بررسی می کنیم:
اولا سایت برای هر نسخه از محصول یا دسته بندی یک مسیر آدرس دهی یکتا تولید می کند. برای مثال اگر یک منوی دسته بندی مانند این داشته باشید:

سئو تجارت الکترونیک

ممکن است مسیر آدرس دهی مثل این داشته باشید:

سئو تجارت الکترونیک

اگر این مسیرهای آدرس دهی توسط گوگل ایندکس شوند حتما محتوای تکراری زیادی خواهید داشت. در صورتی که اگر تغییرات جزیی کوچکی در همان محصول داشته باشید (برای مثال در سایز و رنگ کفش ها) آنگاه مسیر های آدرس دهی یکتایی برای آن محصول ایجاد کرده اید.

دوما ما یک سری محتواهای تکیه کلامی یا عمومی داریم، که برای توضیح کلی برخی از محصولات استفاده می کنیم مخصوصا در متونی که در چندین صفحه متوالی قرار دارند. مثال زیر را ببینید:

سئو تجارت الکترونیک

البته این خوب است که یک یا دو خط کوتاه در هر صفحه برای معرفی محصول داشته باشید اما اگر این متن تکیه کلام شما بیش از ۱۰۰ کلمه شود و در چندین صفحه دیده شود از نظر گوگل محتوای تکراری شناخته میشود. در کل هر وقت محتوای تکراری یا مشابه در چندین محصول یا صفحه دسته بندی داشته باشید، مقداری توصیفات تکراری هم خواهید داشت. برای نمونه در زیر یک مثال از محتواهای تکراری صفحات محصولی تجاری در دو سایت مختلف را می بینید:

سئو تجارت الکترونیک

صفحه محصول دوم:

سئو تجارت الکترونیک

همان طور که می بینید محتوای این دو صفحه تقریبا مشابه و یکسان هستند.

چطور این مشکل را حل کنیم؟

اولین انتخاب شما می تواند این باشد: صفحاتی که ترافیک موتور جستجو ندارند را ایندکس نکنید. البته این راه حل ممکن است به مسئله محتواهای تکراری منجر شود.

برای مثال اگر فیلترهای دسته بندی شما مسیرهای آدرس دهی یکتایی را تولید می کنند، می توانید این مسیرهای آدرس دهی را ایندکس نکنید و مشکل را حل کنید. این یک راه حل ساده است که بسیاری از مشکلات محتواهای تکراری را در بطن خفه می کند.

وقتی تمام مسیرهای آدرس دهی سایت که منجر به حساسیت می شوند را ایندکس می کنید، باید سراغ برچسب متعارف rel= canonical بروید. یک برچسب متعارف به سادگی به موتورهای جستجو می گوید که صفحه مزبور دقیقا کپی چندین نسخه متفاوت از همان صفحه است. وقتی موتورهای جستجو یک برچسب متعارف را در صفحه می بینید متوجه می شود که نباید با آن مانند یک صفحه یکتا برخورد می کند.

متعارف سازی rel= canonical

متعارف سازی به تنهایی مسائل محتوای تکراری را حل نمی کند اما به بک لینک های شما کمک می کند با ارزش تر و قدرتمند تر شوند. چون لینک هایی که به چندین مسیر آدرس دهی مختلف اشاره می کنند مجددا به یک مسیر آدرس دهی مفرد مسیردهی می شوند و این کار آنها را قوی تر می سازد. حالا نهایتا زمان آن رسیده است که محتوایی صد درصد یکتا و ناب برای تمام صفحات که ایندکس نشده اند یا با یک مسیر آدرس دهی متعارف ساخته شده اند، بنویسید.

قطعا این کار، کار سختی خواهد بود، به خصوص برای سایت های فروشگاهی با هزاران صفحه! اما قطعا انجام این کار برای رقابت با غول های تجارت مثل دیجی کالا و همین طور تلاش برای کسب رتبه در صفحه اول نتایج گوگل لازم است. برای آسان تر کردن این پروسه توصیه می کنیم قالب هایی برای محصولات و توصیفات صفحه دسته بندی بسازید. (در آینده روش ساخت این قالب ها را توضیح خواهیم داد)

مسئله: محتواهای ضعیف

محتواهای ضعیف مشکل عمومی تکنیکی سئو است که در برخی از سایت های فروشگاهی دیده می شود. بعد از حل مشکل محتواهای تکراری ممکن است به صفحاتی در سایت تان بر بخورید که محتواهای ضعیف و سبکی دارند. اشتباه نکنید محتواهای تکراری می توانند کمپین های سئو فروشگاه اینترنتی را از خط خارج کنند. اما محتوای ضعیف، چیز دیگری است که در واقع، سایت غول پیکر ebay حدود ۳۳% از ترافیک عمومی خود را به خاطر جریمه های پاندا که مرتبط با همین محتواهای ضعیف است از دست می دهد.

سئو تجارت الکترونیک

اطلاعات حاصل از بررسی 1 میلیون سایت در گوگل نشان داد که محتواهای طولانی تر، عدد رتبه کمتری (بهتر) نسبت به محتواهای ضعیف کسب میکند.

رتبه بندی محتوا در گوگل بر اساس تعداد کلمات

بنابراین توصیه ما این است که همیشه در پی انتشار محتوای عمیق یکتا و با امتیاز قابل رقابت باشید.

چرا این اتفاق می افتد؟

یکی از دلایلی که سایت های تجاری از طرف محتوای ضعیف صدمه می بینند این است که محتواهای یکتای زیادی درباره محصولات مشابه به چالش کشیده میشوند. کافی است یکبار راجع به کفش های ورزشی یک توصیف بنویسید تا متوجه شوید که راجع به ۲۵ محصول مشابه دیگر چقدر تمایز ایجاد کرده اید. این نگرانی طبیعی است اما نباید باعث شود که کمتر از ۵۰۰ کلمه یا بیش از ۱۰۰۰ کلمه برای صفحات محصول یا صفحات دسته بندی ممهم سایت‌تان محتوا بنویسید.

چطور این مشکل را حل کنیم؟

ابتدا باید صفحاتی که محتوای ضعیف دارند را شناسایی کنید. برای اینکار می توانید در وردپرس افزونه WP Word Count را نصب کنید تا تعداد کلمات پست های سایت را ببینید. با استفاده از این افزونه به راحتی می توانید پست های ضعیف را پیدا کنید:

افزونه وردپرس WP Word Count

وقتی صفحاتِ با محتوای ضعیف را شناسایی کردید باید به آن ها محتوای با کیفیت و یکتا بیافزایید. قالب ها می توانند این پروسه را سریع تر پیش ببرند. در مثال زیر می توانید نحوه استفاده از یک قالب پست را برای توصیف صفحه محصول  ببینید:

ساختار محتوای محصول

 

مسئله: سرعت سایت

سرعت سایت یکی از معدود سیگنال هایی هست که گوگل علنا از آن به عنوان بخشی از الگوریتم خود استفاده می کند. سرعت سایت تنها برای سئوی سایت تجاری حائز اهمیت نیست بلکه تاثیر مستقیمی روی فروش سایت شما نیز دارد. تحقیقات Radware نشان میدهد از هر سه مشتری که سایت را ترک کرده اند، یکی از آنها برای تکمیل خرید خود به سایت باز نمی گردد.

چرا این اتفاق می افتد؟

سه دلیل اصلی برای اینکه سایت های تجاری از سرعت پایینی برخوردار هستند وجود دارد:

  1. پلت فرم های فروشگاه آنلاین حجیم – پلت فرم های سایت ساز معمولا به خاطر کدهای حجیم سرعت پایینی دارند – بر خلاف این موضوع در سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس فقط کافی است یک پلاگین نصب کنید تا ببینید چقدر سرعت سایت تان افزایش می یابد.
  2. تصاویر با سایز بزرگ – تصاویر با کیفیت محصولات برای مشتریان عالی هستند اما سرعت بارگذاری سایت شما را کاهش میدهند.
  3. هاست ها و سرورهای کند – وقتی صحبت از هاست می شود قانون می گوید هر چقدر که هزینه کنید همان قدر سرعت بالاتری خواهید داشت. یک هاست با سرعت پایین می تواند بین سرعت واقعی سایت شما و سرعت حداکثر آن فاصله زیادی ایجاد کند. خوشبختانه تمام موارد مربوط به سرعت سایت گاهی به راحتی قابل حل هستند.

چطور این مشکل را حل کنیم؟

  1. هاست بهتری پیدا کنید، اگر از وردپرس استفاده می کنید هاست وردپرس تهیه کنید!
    نمی توان به طور خاص، هاست مشخصی را معرفی کرد. این امر به کارکرد و نیاز های سایت شما بستگی دارد. اما می توان گفت حداقل باید ۱۲۰ هزار تومان سالیانه برای هاست هزینه در نظر بگیرید، زیرا اگر کمتر از این هزینه کنید سایت تان ضرر خواهد کرد. پیشنهاد ما هاست SSD ایران است.
  2. روی CDN سرمایه گذاری کنید.
    CDN مخفف Content Delivery Network یا شبکه تحویل محتواست. در ویکی پدیا در مورد شبکه تحویل محتوا بیشتر بیاموزید. شبکه توزیع محتوا یکی از سریع ترین و ارزان ترین روش ها برای افزایش سرعت سایت است و همچنین به امنیت آن و مقابله با هکرها و حمله ها نیز کمک می کند.
  3. با فشرده سازی، سایز عکس ها و فیلم ها را کاهش دهید.
    مطمئن شوید که حجم عکس هایی که استفاده می کنید برای وب سایت بهینه سازی شده اند.

۹# بازاریابی محتوا برای سایت فروشگاهی – تولید محتوا برای فروشگاه آنلاین

مثل هر سایتی، سایت های فروشگاهی هم با به کارگیری محتوا، ترافیک و فروش سایت خود را افزایش می دهند. مثلا  Williams Sonoma یک محصول پر فروش داشت، از این رو تیم آنها سعی کردند در وبلاگ خود، انواع روش های پخت و پز با وسیله، نگه داری و… را به محتوا تبدیل کنند.

سئو تجارت الکترونیک

با این محتوای قانونی و معتبر عجیب نیست که توانسته به اعتبار صفحه ۶۶ دست یابد.

سئو تجارت الکترونیک

چطور این کار را برای سایت فروشگاهی خودم انجام بدهم؟

در این مرحله قصد داریم گام به گام نحوه ساخت یک محتوای عالی برای سایت فروشگاهی را به شما توضیح دهیم:

مرحله اول
جستجو کنید مشتریان هدف شما در چه سایت هایی پرسه می زنند. به طور مثال، اگر در مورد نحوه ساخت بهترین قهوه مطلبی برای ارائه دارید بهتر است در انجمن های قهوه خوری یا از این دست پرسه بزنید:

سئو تجارت الکترونیک

یا در مدارس قدیمی ساخت قهوه:

سئو تجارت الکترونیک

مرحله دوم
عبارات یا کلماتی که در دنیای وب مورد استفاده قرار می گیرند را یاد بگیرید. حال که مخاطبان هدف را پیدا کرده اید وقت آن است که با آنها گفتگو کنید. حواستان به این باشد که آنها از چه عبارات و کلمه هایی برای توصیف مسایل و مشکلاتشان استفاده می کنند.

سئو تجارت الکترونیک

این تصویر کلمه های کلیدی را نشان می دهد که مخاطبان شما در گوگل استفاده می کنند ولی برای خرید کاربردی ندارند. از این کلمات می توانید برای تولید محتوای وبلاگ تان استفاده کنید.

مرحله سوم
در مورد کلمه کلیدی خودتان یک مقاله تولید کنید، سپس از روشی فوق العاده در سئو بنام تکنیک آسمان خراش استفاده کنید و با این سه مرحله، کاری کنید که ترافیک سایت‌تان مثل یک آسمان خراش سر به فلک بکشد، بک لینک بیشتری دریافت کنید و در نهایت به سیل مشتریان جدید خوش آمد بگویید.

وقتی یک محتوای عالی در وبلاگ سایت فروشگاهی‌تان می سازید، دنیایی از استراتژی ساخت بک لینک در دسترس شما قرار میگیرد. مطمئنا لینک سازی در محتوا، رتبه بهتری به محصولات و صفحات دسته بندی شما در نتایج گوگل می بخشد. این لینک ها وقتی قوی خواهند بود که به طور مستقیم به محصول سایت شما ارجاع داده شوند.

سئو تجارت الکترونیک

یکی از دوستان ما از بک لینک های زیادی استفاده کرد اما نوع بک لینک های وی هنوز جای پیشرفت داشت – لینک های متنی از سایت های بسیار مرتبط در صنعت مشتریان الکترونیک بود. و داستانِ واقعی این ماجرا اینجاست – او لینک هایی از سایت های تجاری با اقتدار برگه 68 page authority کسب کرد:

سئو تجارت الکترونیک

یک لینک از یکی از سایت های خبری محبوب:

سئو تجارت الکترونیک

و یک لینک از یک مجله الکترونیکی آنلاین:

سئو تجارت الکترونیک

و چندین لینک که به طور مستقیم به صفحه خرید محصول آدرس دهی شده بودند و از سایت های خبری مهمی با اعتبار ۶۶ آمده بودند.

سئو تجارت الکترونیک

بیایید قدم به قدم مراحل کار دوستمان را دنبال کنیم:

مرحله اول: منابع تاریخ گذشته، جابجا شده یا قدیمی را بیابید

اگر محتوایی سراغ دارید که برای دیگر سایت ها مهم است، پیش بینی دریافت یک بک لینک از آن، دور از ذهن نیست. در واقع بهتر است کمک کنید دیگران سایت خود را بهینه کنند، سپس برای تشکر یک بک لینک دریافت کنید. سایت های قدیمی یا مقاله های فرسوده را پیدا کنید که در زمینه شما فعالیت می کنند، سپس در این سایت ها، لینک هایی را بیابید که به فعالیت های مرتبط با شما تولید شده اند، به صاحب سایت بگویید مقصد لینک شده دیگر فعال نیست و در عوض لینکش را به سایت شما تغییر دهد. ????

یک مثال در دنیای واقعی

از آنجایی که دوست ما برای یک سایت تجاری کار می کرد، تصمیم گرفت شرکت هایی که اخیرا ورشکست شده بودند را پیدا کند. سایت این شرکت ها هزاران بک لینک داشتند که اغلب موارد دامنه آنها منقضی شده است. این دامنه ها اغلب با سایت های پارک شده تعویض می گردند مثل این:

سئو تجارت الکترونیک

چون صفحات این سایت های تجاری اغلب هنوز به صورت تفکیکی فعال هستند و خطای ۴۰۴ برای آنها رخ نمی دهد، چک کننده های لینک های شکسته نمیتوانند آنها را پیدا کنند. به همین دلیل این بک لینک ها شانس هایی برای شما خواهند بود که رقبای شما از آنها خبر ندارند. برای مثال، به سایت blockbuster.com که بیش از ۱۷۵۰۰۰ لینک دارد نگاهی بیاندازید:

سئو تجارت الکترونیک

احتمالا باور کردن این که این سایت بزرگ کرایه فیلم چندین سال است که تعطیل شده است برای شما سخت است. چون این سایت بزرگ با حفظ دامنه اش، بک لینک های با کیفیت بسیاری در طی این سالها تولید کرده است. اگر در صنعت سرگرمی فعالیت می کنید این سایت یک معدن طلا برای شانس لینک سازی خواهد بود. اینکه چطور می توانید این چنین منابع را کشفکنید رار در آینده برای شما توضیح میدهیم.

استراتژی #۱ دامنه های پارک شده

وقتی که یک سایت معتبر دامنه اش منقضی می شود، توسط سایت های فعال در حوزه دامنه ای مانند godaddyAction یا Namejet یا هر جستجوگر دامنه دیگری شناسایی و خریداری میشوند.

سئو تجارت الکترونیک

این وب سایت ها شمار بسیاری از دامنه هایی با قدمت بالا و منقضی شده را جمع آوری می کنند و بسته به نیاز و حوزه ی فعالیت وب سایت مشتری، این دامنه ها را می فروشند. وب سایت هایی که این دامنه ها را می خرند، در آن ها با کد های HTML وب سایت های ساده ای میسازند و از طریق بک لینک یا ریدایرکت 301، قدرت دامنه را به سایت اصلی خود منتقل می کنند.

اگر به دنبال دامنه های مرتبط هستید، میتوانید از ابزارهای انتخاب و پیشنهاد نام دامنه استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

در این روش، شما دنبال دامنه هایی هستید که پارک شده اند، از مالک آنها بخواهید یک لینک به شما بدهد و در ازای آن میتواند پولی هم دریافت کند یا اینکه سایتش را در وبلاگ خود معرفی کنید.

استراتژی #۲ اخبار ورشکستگی، تغییر برند ها و ادغام مشاغل

اخبار گوگل اطلاعات لازم در مورد این موارد را به راحتی در اختیار شما قرار می دهد. تنها کافیست به اخبار گوگل مراجعه کنید و دنبال این دسته عبارات باشید:

  • شرکت های تعطیل شده
  • مشاغل تعطیل شده
  • شغل های خارج شده
  • تغییر برند
  • ورشکستگی

سئو تجارت الکترونیک

استراتژی #۳ صفحات پارک شده را بیابید.

همان طور که قبلا ذکر شد، صفحات پارک شده برای روش یاد شده بهترین گزینه هستند، به این روش آنها را در گوگل پیدا کنید.

“this page is parked free,courtesy of godaddy.com”+”domain is for sale”

این عبارت صفحات پارک شده سایت godaddy.com که برای فروش هستند را نشان می دهد، می توانید فروشنده های دامنه ایرانی را هم امتحان کنید:

سئو تجارت الکترونیک

شاید کار دشواری به نظر بیاید اما اگر به تعداد کافی به سایت های نتایج نگاه کنید حتما لینکی پیدا می کنید که بتوانید برای روش معرفی شده از آن استفاده کنید. برگردیم به مثال دوستمان، وقتی این فرد دنبال سایت های تاریخ گذشته بود متوجه شد که سایت های edge-design.comیکی از سایت های پارک شده در حوزه کاری مشتری او یعنی قاب آیفون است.

سئو تجارت الکترونیک

این سایت یک سایت تجاری در حوزه قاب آیفون بود که به دلایل نامعلومی تعطیل شده بود. کریس با خود فکر کرد اگر ما به سایت edge-design لینک بدهیم مطمئنا به سایت های دیگر هم دست خواهیم یافت .

مرحله دوم: گروهی از صفحات اشاره گر به منابع غیر روز که محبوب اند اما به روز نیستند را پیدا کنید و به آنها لینک دهید.

ابزارهایی مثل Ahrefs و Majestic seo این پروسه را ساده تر می سازند. ابتدا مسیر آدرس دهی منابع مرده را به آنها بدهید. اگر این مسیر یک صفحه مستقل در یک سایت است، آدرس همان صفحه را وارد کنید و اگر ورودی سایت از کار افتاده باشد می توانید از آدرس صفحه خانگی آن استفاده کنید.

سئو تجارت الکترونیک

 

اگر صفحه ای را پیدا کردید که دامنه های مرجع زیادی داشت آن را به Archiveory بسپارید و ببینید که در آن صفحه چه اتفاقی می افتد، سپس منبع مشابه آن را در سایت خودتان بسازید. سپس لیست لینک های خروجی را استخراج کنید.

سئو تجارت الکترونیک

در اینجا یک لیست از صفحات که به منابع غیر روز لینک می دهند خواهید داشت:

سئو تجارت الکترونیک

مرحله سوم: ایمیل بفرستید و لینک بگیرید.

الان وقت آن است که به مردم در مورد لینک های تاریخ گذشته شان ایمیل بزنید. در اینجا یک قالب از توسعه ایمیلی که کریس استفاده کرد را می بینید:
سعی کنید این ایمیل خیلی مختصر باشد و آدرس جایگزین را هم در همان ایمیل ارسال کنید، مثل کاری که کریس انجام داد.

سئو تجارت الکترونیک

 

حال نوبت شماست، استراتژی ها و چک لیست خوبی برای بهبود سایت تجاری تان در اختیار شما قرار داده ایم. می توانید قدم به قدم آنها را به کار بگیرید و حتما ما را هم از نتایج کار خود مطلع سازید.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *