خبرنامه
با عضویت در خبرنامه میتوانید آخرین اسکریپــت ها و قالب ها را در ایمیل خود دریافت کنید

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اطلاعات مطلب

نویسنده : Mehrdad Mohammadi
تاریخ ارسال : 31 جولای 2016 در 8:39 ب.ظ
تعداد دیدگاه : بدون ديدگاه
دسته بندی
آمار بازدید
  • 1,970
  • 6,673
  • 622,258
  • 692
  • 92
  • 188
  • 76
  • 0
  • فوریه 5, 2017
چه کسی آنلاین هست ؟

هیچ کسدر حال حاضر آنلاین نیست

دکووب را دنبال کنید

معیارهای ارزشگذاری بک لینک

معیارهای ارزشگذاری بک لینکReviewed by مهرداد محمدی on Jul 31Rating: 4.5معیارهای ارزشگذاری بک لینکمعیارهای ارزشگذاری بک لینک - اخذ بک لینک، تأثیرگذارترین شیوه برای افزایش رنکینگ و جایگاه بالاتر در نتایج جستجو است.
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

معیارهای ارزشگذاری بک لینک

اخذ بک لینک، تأثیرگذارترین شیوه برای افزایش رنکینگ و جایگاه بالاتر در نتایج جستجو است. با این حال بک لینک‌ها از نظر ارزش با یکدیگر برابر نیستند. برخی بک لینک‌ها هیچ تأثیر مثبتی بر روی سئوی سایت شما نمی‌گذارند و برخی دیگر حتی می‌توانند تأثیر منفی داشته باشند. بنابراین تمرکز شما باید بر اخذ بک لینک‌هایی با ارزش بالا باشد. در آموزش “بک لینک چیست؟ شناخت و استفاده صحیح از بک لینک” در ارتباط با مفاهیم کلی شناسایی حقیقت بک لینک گفتگو شد و در این آموزش بر روی معیارهای ارزشیابی بک لینک تمرکز خواهیم داشت.

اینکه چه فاکتورهایی باعث افزایش کیفیت بک لینک می‌شود موضوعی تجربی و مفهومی است و هر مشاور سئویی تا حدودی بر روی جنبه‌های مختلف این مبحث اختلاف نظر و سلیقه دارد. با این حال اکثریت بر روی موارد مطرح شده در ادامه اجماع نظر داشته و بک لینکی که از این بین، بیشترین شرایط ممکن را داشته باشد، بهترین خواهد بود.

http://dbstheme.com/wp-content/uploads/2016/05/seo-backlink.jpg

متن لینک (Anchor Text) مناسب داشته باشد

اصلی ترین معیار ارزش گذاری بک لینک در سیستم جدید گوگل، متن لینک (Anchor Text) یا همان عبارتی است که سایت شما با آن عبارت لینک شده است. به عنوان مثال اگر سایت شما یک فروشگاه اینترنتی پوشاک است، در حالت معمول اشخاص هنگام معرفی فروشگاه شما به یکدیگر، عباراتی نظیر فروشگاه لباس، فروشگاه پوشاک، خرید لباس یا عباراتی مشابه نوشته و سپس آن عبارت را به فروشگاه شما لینک می‌کنند. در این صورت گوگل می‌تواند ادعای شما مبنی بر فروشگاه اینترنتی پوشاک بودن را معتبر و اثبات شده بداند.

سعی کنید در استراتژی لینک سازی خود، نه کلیدواژه‌های زیادی را هدف قرار دهید و نه بر روی تعداد اندکی تمرکز کنید. تعداد زیاد و متنوع کلیدواژه‌ها موجب تقسیم ارزش دریافتی از بک لینک‌ها بر روی عبارت‌های مد نظر خواهد شد و در هیچ کدام به جایگاه بالایی نخواهید رسید. همچنین تمرکز بر روی یکی دو کلیدواژه محدود نیز موجب خواهد شد که الگوریتم‌های مبارزه با تقلب گوگل، پی به مشکوک و به احتمال زیاد غیر طبیعی بودن بک لینک‌های شما برده و با سایت شما برخورد نمایند.


از یک منبع مرتبط و معتبر باشد

دومین معیار مهم در ارزرش گذاری بک لینک در سیستم جدید گوگل، “ارزش” و “موضوع” سایت لینک کننده است. ارزش و جایگاه از این نظر که اگر یک سایت تازه تأسیس بی ارزش، سایت اسپم، سایت لینک باکس و دایرکتوری لینک نامعتبر، سایت غیر اخلاقی و یا سایت مرتبط با موضوعات هک و فعالیت‌های امنیتی غیر مجاز، سایت شما را لینک کند، نه تنها آن لینک ارزشمند نیست بلکه ممکن است بر روی سئوی سایت شما تأثیر منفی نیز داشته باشد.

در یک جامعه واقعی نیز معرفی شدن توسط یک انسان موجه و معتبر، بسیار ارزشمندتر از معرفی شدن توسط یک شخص عادی است. همچنین علاوه بر فاکتور ارزش سایت، فاکتور موضوع سایت نیز مهم است. به میزانی که موضوع سایت لینک دهنده به سایت شما مشابه‌تر باشد، ارزش آن بک لینک بیشتر خواهد بود. اگر مالک یک سایت با موضوع موسیقی هستید، بک لینک گرفتن از سایت‌ها و انجمن‌های هم موضوع، بسیار با ارزش‌تر از بک لینک گرفتن از سایت‌هایی است که هیچ شباهت موضوعی به موضوع اصلی سایت شما ندارند.

الگوریتم‌های گوگل ارتباط موضوعی صفحه‌ای از سایت مبدأ که لینک سایت شما در آن قرار گرفته است و حتی ارتباط متنی که اطراف لینک سایت شما نوشته شده است را نیز بررسی خواهند کرد. رعایت نکاتی در این ارتباط که در ادامه آموزش به آن اشاره خواهیم داشت سبب افزایش کیفیت و تأثیر گذاری بک لینک می‌شود.


تعداد لینک خارجی در سایت مبدأ

سومین معیار ارزش، تعداد بک لینک در سایت لینک دهنده است. یکی از فاکتورهای اصلی که گوگل برحسب آن می‌تواند شناسایی کند که لینک مورد نظر خریداری شده است یا خیر، این است که سایت لینک دهنده در یک فضای محدود (معمولاً ستون سایت)، تعداد زیادی بک لینک قرار داده که به احتمال زیاد همگی پرداخت شده و غیر طبیعی هستند. ارزش و اعتباری (authority) که یک صفحه از سایت به لینک‌های درونش منتقل می‌کند، بر تعداد لینک‌های خارجی درون آن صفحه تقسیم می‌شود.

برخی منابع آموزش سئو بر حسب آزمایش و تجربه در مقالات خود عنوان کرده‌اند که قرار گیری بیش از ده لینک خارجی در کنار هم در یک صفحه از سایت، سبب کم ارزش یا بی ارزش شدن کامل تمام بک لینک‌ها از دید موتورهای جستجوگر به ویژه موتور جستجوگر گوگل خواهد شد.

 

تفاوت بک لینک با تبلیغ چیست؟

یک سؤال اساسی که ذهن بسیاری از وبمستران را به خود مشغول ساخته آن است که تفاوت اجاره بک لینک با اجاره تبلیغ بنری یا متنی در یک سایت چیست؟ در واقع برحسب تعریفی که ابتدای این دوره آموزشی برای بک لینک ارائه شد، تفاوتی بین این دو نیست زیرا هر لینکی که از یک صفحه به صفحه دیگر در فضای مجازی ایجاد شود، در صورتی که تبادل لینک نباشد، بک لینک است.

الگوریتم‌های گوگل نیز لینک‌های خریداری شده‌ای که بابت آن پرداخت صورت گرفته است را به آسانی شناسایی می‌کنند. در چنین مواقعی لینک‌های پرداخت شده و غیر طبیعی معمولاً شناسایی شده و از نظر ارزش در سئو و جایگاه سایت شما، کم ارزش تلقی می‌شوند.

نکته مهم در بحث تبلیغات آن است که در تبلیغات بنری که یک تصویر به سایت شما لینک می‌شود، لینک ایجاد شده متن لینک (Anchor Text) ندارد. در این شرایط موتورهای جستجوگر ویژگی متن جایگزین یا همان alt تصویر را بجای متن لینک (Anchor Text) در نظر می‌گیرند. پس اگر در سایتی به صورت بنری تبلیغ اجاره کردید، فراموش نکنید از مدیر آن سایت بخواهید که کلیدواژه موردنظر شما را در ویژگی alt تصویر بنر بنویسد.


صفحه هدف بک لینک

چهارمین معیار ارزشمند بودن بک لینک‌های یک سایت، صفحه‌ای است که لینک به آن اشاره می‌کند. اگر بک لینک‌های شما طبیعی باشند، در حالت معمول بازدیدکنندگان سایت شما هنگام معرفی یک مطلب ارزشمند از سایت شما به دیگران، به همان مطلب لینک می‌دهند (صفحه داخلی) نه به صفحه ایندکس سایت شما. در نتیجه اگر تمام بک لینک‌های سایت شما به سوی صفحه خانگی باشند، کاملاً غیر طبیعی بوده و ممکن است گوگل بک لینک‌های شما را جعلی شناسایی کرده و نادیده بگیرد.


ایجاد بک لینک در طول زمان

پنجمین معیار ارزش، ایجاد آرام و طبیعی بک لینک‌ها در طول زمان است. اگر سایت شما تا دیروز تعداد محدودی بک لینک داشته و پس از پرداخت و اجاره بک لینک در سایت دیگران، از امروز تعداد بک لینک‌ها به صدها یا هزاران بک لینک برسد، این افزایش و رشد سریع تعداد بک لینک، غیر طبیعی بوده و نشان از خریداری و پرداخت شده بودن آنهاست.


فالو یا نوفالو بودن بک لینک

ششمین معیار، فالو یا نوفالو بودن بک لینک است. خزنده‌های موتورهای جستجوگر، دنیای وب را بر پایه لینک به لینک پویش می کنند. به یک صفحه وارد شده و از طریق لینک‌های موجود در آن صفحه به صفحات دیگر می‌روند. فالو (Follow) در حقیقت همان دو فالو (DoFollow) است به معنی دنبال کن. تمام لینک‌ها بطور پیش فرض فالو محسوب می‌شوند مگر آنکه برای آن لینک ویژگی NoFollow تعریف شده باشد.

نوفالو یعنی آنکه لینک را دنبال نکن. لینک‌های نوفالو هیچ ارزشی به سایت هدف منتقل نمی‌کنند در نتیجه از نقطه نظر سئو، کاملاً بی ارزش هستند. نه جایگاه سایت هدف را ارتقاء داده و نه می‌کاهند. گوگل پیشنهاد می‌کند اگر به سایتی لینک می‌دهید که از ارزشمند بودن آن بی اطلاعید یا آن سایت مخرب است (نظیر سایت‌های غیر اخلاقی یا هک و غیره)، لینک را نوفالو کرده تا نه سایت مورد نظر ارزشی از سایت شما دریافت کند و نه سایت شما بابت لینک کردن یک سایت اسپم یا مخرب، جریمه شود.

لازم به تذکر است که با آنکه لینک‌های نوفالو از نظر انتقال ارزش از سایت مبدأ به مقصد، بطور کامل بی ارزش هستند ولی وجودشان در فاکتورهای ارزیابی ارزش الگوریتم‌های موتورهای جستجوگر ارزشمند است. نخست آنکه لینک‌های دریافتی از شکبه‌های اجتماعی و اشتراک گذاری نظیر توییتر، فیسبوک، یوتیوب و حتی ویکی پدیا همگی نوفالو است و ارزشی از آن سایت‌ها به سایت شما منتقل نمی‌کنند اما موتورهای جستجوگر چنین لینک‌هایی را نشانه معرفی شدن شما توسط دیگران در مکان‌های معتبر تلقی کرده که در نتیجه به اعتبار و جایگاه سایت شما می افزاید.

و دوم آنکه در یک فعالیت لینک سازی سالم، غیر ممکن است که تمام لینک‌های به سوی سایت شما همگی فالو باشند. در صورتی که میزان سنگینی دو کفه ترازو لینک‌های فالو و نوفالو سایت شما طبیعی و معقول نباشد، حتماً تقلبی در کار بوده و لینک‌های فالو سایت شما غیر طبیعی و پرداخت شده هستند. در نتیجه مورد جریمه (پنالتی) واقع خواهید شد.


قراردادن بک لینک درون متن (ریپورتاژ آگهی)

ریپورتاژ آگهی نوعی آگهی تجاری مطبوعاتی است که به خصوص بعد از تغییرات اخیر گوگل در سنجشارزش لینک‌ها، پای خود را به شکل جدی تری به فضای وب باز کرده است. ریپورتاژ آگهی در واقع یک مطلب یا مقاله مشابه سایر مطالب سایت است با این تفاوت که یک پست تبلیغاتی برای معرفی محصول یا خدمات سایت یا یک شرکت است. رعایت چند نکته سبب خواهد شد تا لینک‌های درون ریپورتاژ آگهی ها ارزش زیادی پیدا نمایید.

نخست آنکه بسیاری مواقع افراد برای لینک دادن به یک مطلب از کلمه “اینجا” کلیک کنید (یا در انگلیسی click here) استفاده می‌کنند. در این شرایط گوگل نمی‌تواند از انکر تکست لینک، پی به کلیدواژه مهم آن مطلب و موضوع سایت لینک داده شده ببرد. پس حدود ۴ سال پیش (سال ۱۳۹۱ شمسی) الگوریتم مهمی را به کار بست که کلیدواژه‌های مهم درون یک متن را تشخیص می‌دهد و از روی شناختی که از موضوع آن مطلب به دست آورده، برای چنین لینک‌هایی انکرتکست جایگزین به کار می‌برد.

به عنوان مثال اگر موضوع مطلب در ارتباط با دانلود موسیقی باشد و در انتهای مطلب به یک یا چند سایت هم لینک داده باشید، گوگل به خوبی می‌تواند موضوع بحث را تشخیص داده و می‌داند که به آن سایت در یک مطلب با موضوع دانلود موسیقی لینک داده شده پس کلیدواژه دانلود موسیقی برای آن سایت بجای “اینجا” تأیید می‌شود.

در تبلیغات به شیوه ریپورتاژ آگهی، از همین الگوریتم برای ارتقای ارزش لینک‌های درون مطالب تبلیغاتی استفاده می‌شود. نوشتن یک متن با اندازه مناسب و استفاده از کلمات کلیدی مهم در آن متن و بولد، ایتالیک و رنگی کردن آن کلمات کلیدی و حتی استفاده از تگ‌های هدینگ درون آن مطلب، به گوگل کمک می‌کند تا موضوع آن پست و کلمه یا کلمات کلیدی مهم آن را به درستی تشخیص داده و لینک به سوی سایت هدف را با همان کلمات در نظر گیرد.

نکته مهم دوم آن است که جایگاه لینک در پست‌های تبلیغاتی ریپورتاژ آگهی مهم است. نتایج یک آزمایش عملی نشان داده است در صورتی که لینک به سایت هدف در ابتدای متن قرار گیرد ارزشمندتر از قرار گرفتن آن لینک در انتهای همان مطلب است. استدلالی که در پی این قضیه مطرح شده است چنین است که اگر مراجعه به یک لینک توسط خوانندگان یک مطلب آنقدر مهم باشد که کاربر باید حتماً آن لینک را باز کند و سپس ادامه مطلب را بخواند، نویسنده لینک را در ابتدای مقاله خود قرار می‌دهد تا ابتدا کاربرانش آن لینک را باز نمایند سپس ادامه نوشته را مطالعه کنند.

اما اگر مراجعه به سایت مورد نظر اهمیت نداشته باشد، نویسنده تنها در انتهای مقاله خود به عنوان یک منبع، لینک سایت هدف را نیز قرار می‌دهد. مراجعه خوانندگان مطلب به آن سایت در چنین شرایطی معمولاً اختیاری است. در نتیجه رعایت این موضوع در تبلیغات به شیوه ریپورتاژ آگهی، معمولاً ارزش بک لینک درون آن را افزایش خواهد داد.

نکته مهم سوم، وجود لینکی جز لینک سایت شما در ریپورتاژ آگهی است. بررسی‌ها نشان داده اگر در تبلیغات شما، لینک یک سایت معتبر و با ارزش در کنار لینک تبلیغاتی شما قرار گیرد، الگوریتم‌های گوگل ارزش سایت شما را در آن موضوع هم اندازه با آن سایت با ارزش قلمداد کرده و تأثیر مثبتی بر نتیجه کار خواهد گذارد. و همچنین برعکس چنانچه لینک یک سایت بی ارزش در کنار لینک سایت شما در ریپورتاژ آگهی درج شود، از تأثیر بک لینک شما در آن مطلب به طور قابل ملاحظه‌ای خواهد کاست چرا که گوگل سایت شما را هم تراز با آن سایت بی ارزش در آن کلیدواژه تلقی خواهد کرد.


طول عمر بک لینک

پیش از این، در یک مقاله اختصاصی به “تأثیر عمر دامنه در سئو و نتایج جستجوی گوگل” اشاره کردیم. همانطور که گفته شد، طول عمر لینک در سئو تأثیر خاصی ندارد! این یک ذهنیت اشتباه در جامعه وبمستری است که تصور می‌کنند بک لینک هرچقدر قدیمی‌تر باشد، ارزشمندتر است.

با این حال فراموش نکنید در صورت حذف شدن بک لینک‌هایتان، قطعاً ارزش افزوده‌ای که بر روی سئوی سایت‌تان داشته‌اند از بین خواهد رفت و در نتایج جستجو شاهد افت جایگاه سایت‌تان خواهید بود و چنانچه طول عمر بک لینک‌هایتان کوتاه‌تر از عرف معمول باشد و در یک روز خاص تعداد زیادی بک لینک به سوی سایت‌تان ایجاد شده و در یک روز خاص همه آن‌ها حذف شوند، قطعاً الگوریتم‌های مبارزه با تقلب گوگل به سراغ سایت‌تان خواهند آمد. پس توصیه می کنیم حتی اگر بک لینک اجاره می‌کنید، ابتدا با بازه‌های زمانی متفاوت از منابع متفاوت تهیه کنید و سپس، سعی کنید حداقل برای یک مدت طولانی چندماهه آن را اجاره کنید تا طبیعی‌تر به نظر آید.


کمیت یا کیفیت دامنه؟

بطور قطع و یقین و بدون هیچ جای تردید و بحثی، کیفیت سایت لینک دهنده، کیفیت صفحه‌ای که در آن لینک درج شده و کیفیت خود لینک “از نظر جایگاه نزد گوگل با کلیدواژه های مد نظر“، مهمترین فاکتورهای ارزش‌گذاری بک لینک‌ها از دید موتورهای جستجوگر هستند. با این حال اگر قرار باشد برای افزایش بک لینک هایتان بیشتر از قبل هزینه کنید، همواره کمیت تعداد دامنه‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند را افزایش دهید. داشتن هزار بک لینک از ۱۰ دامنه بسیار بهتر از داشتن ده هزار بک لینک از ۵ دامنه است (با در نظر گرفتن ارزشمند بودن و شرایط مساوی برای تمام سایت‌ها).


تبادل لینک

تبادل لینک به شیوه سنتی ممنوع! گوگل به شدت با تبادل لینک مخالف است چرا که کاملاً مصنوعی و توافقی است. اما اگر می‌خواهید با مدیر سایتی بر حسب توافق، با معرفی سایت یکدیگر به کاربران‌تان تبادل بازدیدکننده کنید، پس پای نوعی تبادل لینک هم در میان است.

بهترین پیشنهاد در چنین شرایطی، اختصاص یک پست ثابت یا اختصاصی از سوی هر یک از دو سایت به یکدیگر است که در آن به یکی از مطالب مهم (یا شاخه یا هر صفحه داخلی دیگر) به صورت یک ریپورتاژ آگهی لینک داده شود و توصیه می‌شود به هیچ وجه در یک زمان این کار صورت نگیرد و یک بازه زمانی چند روزه در تبادل لینک را رعایت نمایید. فراموش نکنید که هرگز به صفحه ای که لینک‌تان در آن قرار داد لینک ندهید.


اتوریتی (Page Authority و Domain Authority)

به عنوان آخرین معیار، به Page Authority و Domain Authority اشاره می‌کنیم. در ارتباط با مفهوم اتوریتی یک جلسه کامل بر روی آموزشگاه دی بی اس تم منتشر خواهیم نمود. اتوریتی Authority یعنی ارزش و Page Authority و Domain Authority به ترتیب یعنی ارزش صفحه و ارزش دامنه‌ای که به سایت شما لینک داده است.

پس از لغو پروژه پیج رنک توسط کمپانی گوگل، وب سایت معتبر Moz.com که یکی از اصلی‌ترین مراجع آموزش سئو در جهان به شمار می‌آید، فاکتور اتوریتی را معرفی و جایگزین پیج رنک نمود. اتوریتی یک معیار غیر رسمی است که توسط گوگل تأیید نشده است اما در نبود فاکتور رنگینک گوگل، سنجش آن در ارزیابی ارزش سایت‌ها و صفحات‌شان بسیار حیاتی و ارزشمند است.

Page Authority ارزش یک صفحه از سایت نزد موتورهای جستجوگر است و Domain Authority میانگین ارزش تمام صفحات آن سایت است. اتوریتی عددی از ۰ تا ۱۰۰ است که با در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل عمر پیج و دامنه، تعداد لینک‌های دریافتی از سمت تعداد دامنه‌های لینک کننده، سیگنال‌های دریافتی از شبکه‌های اجتماعی و غیره، یک عدد کلی محاسبه و اعلام می‎شود.

در نظر داشته باشید که دریافت بک لینک از سایت با اتوریتی بالاتر، ارزشمندتر است. با این حال اتوریتی یک معیار کلی است و شرط کافی برای دریافت بک لینک از هر سایتی نیست. ممکن است یک سایت موفق در زمینه ورزش به عدد اتوریتی بالایی دست یافته باشد اما بطور قطع برای سایت فروشگاهی شما مکان مناسبی برای اخذ یا بک لینک مرتبط نیست (عدم ارتباط موضوعی).


آیا بک لینک از سایت خارجی ارزشمند است؟

بسیاری از ما وبمستران مطالب یا اخبار مهمی در سایت‌های خارجی خوانده‌ایم و لینک آن صفحه را با گذاشتن در سایت خود یا انجمن‌های گفتگو به عنوان منبع به دیگران معرفی کرده‌ایم. لینک سایت ما در امضای ما در انجمن‌های گفتگوی انگلیسی زبان یک مثال دیگر است. پس کسب بک لینک از سایت غیر هم زبان موضوع غیر طبیعی و خارج از عرف معمول نیست.

اما گاهی مشاهده می‌شود عده‌ای اقدام به فروش بک لینک در سایت‌های غیر پارسی زبان با دامنه‌های ارزشمند می‌کنند. همانگونه که در معیار دوم ارزشگذاری بک لینک اشاره شد، موضوع سایت و ارزش سایت، فاکتورهای مهمی در ارزشگذاری بک لینک به شمار می‌آیند. در بسیاری از مواقع چنین سایت‌هایی اسپم و بی ارزش بوده و پیشنهاد می‌شود در چنین سایت‌هایی بک لینک اجاره نکنید. حتی اگر بک لینک در سایت خارجی طبیعی و ارزشمند باشد، باز هم ارزش بک لینک مشابه در یک سایت هم زبان با ارزش و موضوع مشابه را نخواهد داشت. پس سعی کنید تا نهایت ممکن، فقط برای اخذ بک لینک از سایت‌های پارسی زبان و هم موضوع هزینه کنید.


جمع بندی

در جلسه دوم از سری آموزش‎های شناخت بک لینک، شما را با معیارهای عمومی و شناخته شده ارزش گذاری بک لینک آشنا ساختیم. به کار گیری این معیارها در استراتژی‌های لینک سازی به جهت دور شدن از مسیر اشتباه الزامی است. در جلسات بعد، شما را با استراتژی‌های لینک سازی رایگان و غیر رایگان آشنا خواهیم ساخت.

نظر خود را به اشتراک بگذارید